Kevennys kesäksi 2018 huhtikuu-kesäkuu
Nyt alkaa uus painonpudotusjakso! Kaksi kuukautta kesälomaan, kävin juuri puntarilla ja paino näytti 68,5kg. Olo on todella turvonnut. Vanhat vaatteet kyllä mahtuvat, mutta rintaliivit ahdistaa ja vatsassa iso makkara. Muuten olen edelleen vartalonmallilta hoikka (165 pitkä), ns. laiha läski. Naama on levennyt ja kaksoisleuka näkyy kuvissa.
Olen kolmessa vuodessa lihonut 5 kg. Siinä pudotustavoite 8 viikolle. Metodina vähähiilihydraattinen.
Kesäkuun eka päivä tää painais alle 64kg.
Kuka lähtee messiin?
-Terttu
Kommentit (168)
Hyvin on meillä lähtenyt käyntiin! Kuudes päivä herkutonta menossa. Jäin miettimään että oletteko huomanneet maitotuotteiden hidastavan painonpudotusta? Eilen vatsa oli ihan turvoksissa enkä ollut syönyt leipää (joka yleensä on syypäänä turvotukseen), mutta tajusin että olin ainakin kilon edestä syönyt maitotuotteita (rahkaa, makeutusaineella makeutettuja proteiinirahkoja, kahvissa maitoa varmaan puoli litraa ym.) Tiedän että makeutusaineet ei kovin hyvästä ole mutta herkkumonsterin on pakko saada jokin korvaava tuote makeanhimoon.
Ostin nyt soijamaitoa (ei makeutettua) ja eipä tuo kahvi sen hullummaksi siitä mennyt. Lievä sivumaku on, mutta ehkä tähän tottuisi. En vaan tiedä millä nuo rahkat korvaisi, ne kun pitävät nälkää ja ovat hyviä. Kai syytä olisi ainakin rajoittaa vähän että tyyliin 1 rahkapurkki päivässä.. heh.
Mutta sokerit ovat pysyneet sulamon mukaan alle 30g/pv, eikä päänsärky enää vaivaa! Karkkihylly oli todella helppo ohittaa kaupassa. Ihmeellinen väsymys on myös väistynyt, toki voi auringollakin olla vaikutusta asiaan. Ihanaa kun kevät tulee ja lumet sulaa. En malta oottaa että pääsee juoksemaan!
Tsemppiä kaikille, pysytään ruodussa myös viikonloppuna! ;)
-Ilona
Herkkuvinkkejä viikonloppuun:
- jos on ollut tapana juoda lasi, pari viiniä niin ota edelleen se viinilasi esiin, mutta laita siihen light-limsaa tms. Mun suosikki on puolet vissyä, puolet omenamehua. Tulee viikonlopun fiilis!
- tee lakutaateleita: osta taateleita ja lakrsitsijauhetta ja sekoita
- blenderiin tai sauvasekoittimineen 10 taatelia ja kookosmaitoa (mahd. jäykkää, ei siis litkua, Santa Marian pahvitetra hyvä) ja kaada seos jälkiruokamaljoihin, marjoja tai hedelmiä päälle
- jo mainitut dippikasvikset, sipsit voi vaihtaa myös ruissipseihin. Onhan niissäkin kaloreita, mutta on ainakin terveellisempiä eikä niitä tule syötyä niin paljon
- itse tehdyt pop cornit on ihan ok herkku joskus, niissä on lopulta aika vähän kaloreita, eikä niitäkään tarvi kattilallista syödä
Mukavaa viikonloppua!
Liina
Hei! Hyvin on mennyt tämäkin viikko, eilen tuli käveltyä 10 000 askelta ja tänään 11 000, jotka ovat minulle enemmän kuin normaalisti. Tosin käytän puhelimen askelmittaria niin en tiedä kuinka luotettava se on.
Pidän kerran viikossa yhden cheat maalin, ja minulle tämä on toiminut. Olen siis laihduttanut vuoden alusta viisi kiloa. Tänään söin pienen karkkipussin ja pysyin silti lähellä kalorirajani. Toki se vähän ylittyi, mutta eipä tämä laihdutustani ole pysäyttänyt. Kuten olen täällä jo aikaisemmin sanonut, en pidä hirveää kiirettä laihtuminen kanssa. Normaalin painon sisällä kun laihduttaa niin ei tässä mikään kiire ole :) olen huomisen ruuat jo suunnitellut valmiiksi niin ei tarvitse miettiä asiaa huomenna
-Kristiina
Tarkoitin siis cheat mealin. Autocorrect kirjoittelee omiaan
Vierailija kirjoitti:
Mukana. Painan varmaan yli 90kg. Tämä voisi olla hyvä alku pysyvälle painonpudotukselle. Jätän herkut pois, yksi herkkupäivä viikossa. Aluksi kövekylenkkejä ja uimista.
Kannattaisiko palkata personal trainer?
Manna
10 kg tavoite mulla. Ihan pakko. Ällöttää.
- M-
Minulla nyt kiikkuu vasta ajatuksen tasolla tämä homma.
Eläessäni en ole ollut ylipainoinen, enkä ole sitä vieläkään. Hentorakenteisena olen aina pyörinyt alipainona tuntumassa, eikä tuon eteen ole tarvinnut tehdä tietoisesti mitään, aktiivinen ihminen kun olen ollut. Pihahommat, vaellusharrastus, isot koirat lenkitystarpeineen, luonnonantimien keräily ovat pitäneet liikkeessä ja painon kurissa.
Näinpä vaan vaihdevuodet sitten tekivät tepposensa minullekin. Lähdin olevinani mukaan tuohon vuodenvaihteen ryhmään tarkoituksenani pudotta tuosta vaan ne kesän jälkeen kertyneet viisi kiloa. Mitä vielä. Nyt pudotettavaa on jo seitsemän kiloa, jos haluan palata takaisin entisiin mittoihini. Ei hyvältä näytä: Paino nousee, vaikka tarkkailen syömisiäni (muka) koko ajan.
Tähän ryhmään lähdin mukaan henkseleitä paukutellen, mutta peijakas: kilo on taas tullut lisää ryhmän aloituksesta lähtien. Ja mitä teen nyt: vetelen tässä kaikessa rauhassa punaviiniä, vaikka alkoholi oli ensimmäinen, jonka lupasin jättää pois ihan turhina kaloreina. (Oi, on kyllä hyvää, miten tästä luovut?)
Siis: 55 vuotta, 159,5 cm, 59 kg. Tavoitteena entiset 52 kg. Seitsemän kiloa pitäsi häivyttää, mutta miten? Kuulostelen teiltä hyviä ohjeita samalla kun yritän ymmärtää, että entisellä tyylillä nyt ei voi enää jatkaa. Ei vain voi.
Ilona pohdiskeli maitotuotteiden vaikutusta painonhallintaan ja turvotukseen yms. Itse mietin noita mainitsemiasi makeutusaineita. En ole asiantuntija todellakaan, mutta mulla on käsitys, et keinotekoisten makeutusaineiden kohdalla on usein varoitus laksatiivisista vaikutuksista. Ennenkuin jättäisin rahkan pois, kokeilisin vähentää noita makeutusaineita.
Otin eilen harkitun riskin ja käytiin miehen ja pojan kanssa hoitamassa päivällinen Burger Kingissä. Oltiin turnaustouhuissa työpäivän jälkeen enkä vaan jaksanut enää kokata sen jälkeen. Muuten syömiset pysyivät hyvin ruodussa eikä painoa näyttänyt tulleen eilisestä lisää kuin 200g. Tänä viikonloppuna en hikiliikkumaan ehdi, mutta jaloilla tulee oltua eikä syömiseen ole liikaa tilaisuuksia. Olen toiveikas painon suhteen!!
Tiitu siis edellisen viestin kirjoittajana.
Olin alkuvuoden ryhmässä mukana, silloin aloituspaino oli 160/67. Välillä paino tippui alle 66kg, mutta nyt tiistaina alottaessani paino oli 68kg, kun minulla oli ollut vähän lomaa ja silloin tuli vähän syötyä huonommin...
Eli lähtötilanne 3.4:
160/68
Aloitin juoksuohjelman ja kävin pitkästä aikaa salillakin. Nyt iski kuitenkin flunssa, joten liikuntaa en voi harrastaa. Täytyy siis keskittyä ruokapuoleen eli yrittää pysyä suklaanhimon yläpuolella (suklaa on minun kompastuskiveni, saatoin syödä monta levyä viikossa...). Lisäksi vehnäisiä tuotteita pitäisi karsia.
Nyt olen kuitenkin syönyt muutamana päivänä salaattia + jotakin proteiinia iltapalaksi, ja se ei oikeastaan ole ollut yhtään hassumman makuista – en ole nimittäin ollut koskaan kovin innokas salaattien syöjä... Viikonloppuisin olen tottunut syömään jotakin herkkua, "koska on viikonloppu". Nyt ajattelin käyttää salaattikastiketta salaatissa "viikonloppuherkkuna" saadakseni siihen jotakin vaihtelua välillä, ja ettei sitä kastiketta tulisi kalorien takia syötyä kuitenkaan jatkuvasti. Lisäksi korvaan suklaan jollakin terveellisemmällä, jos kova himo iskee.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen kuitenkin syönyt muutamana päivänä salaattia + jotakin proteiinia iltapalaksi, ja se ei oikeastaan ole ollut yhtään hassumman makuista – en ole nimittäin ollut koskaan kovin innokas salaattien syöjä... - - Nyt ajattelin käyttää salaattikastiketta salaatissa "viikonloppuherkkuna" saadakseni siihen jotakin vaihtelua välillä, ja ettei sitä kastiketta tulisi kalorien takia syötyä kuitenkaan jatkuvasti.
Salaatti ilman kastiketta oli minullekin aika pakkopullaa, kunnes keksin ihan vain maustaa sen. Siis tilkka balsamietikkaa ja sirottimesta sitruuna- tai limepippuria päälle, kenties vähän suolaakin. Eri mausteilla saa erilaisia makuja. Kokeile, jos suolainen on sun juttu.
Eilen repsahdin syömään pari riviä suklaata ja vähän karkkia lapsen karkkipussista. Onneksi kuitenkin sain pidettyä itsekuria sen verran, että suklaata meni vain se 50g. Kaloreitakin kertyi päivälle onneksi vain 1770. Tänään aloitin aamun lenkillä, jopa pieniä pätkiä hölkkäsin missä oli lumet sulaneet.
Erehdyin ottamaan itsestäni aloituskuvat. Ihan kamalaa miten olen päästänyt itseni lihoamaan. Parin vuoden takaisissa kuvissa olin todella hoikka, vaikka painoa oli vain 5kg vähemmän kuin nyt. Mietin että mitä ihmettä silloin tein jotta sain pidettyä painon alhaalla.. en muista.
No, eteenpäin vaan. Enpähän ainakaan ottanut sitä perinteistä viinilasillista! Tsemppiä teille muille! Huomenna punnitus.. iik.
-Ilona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen kuitenkin syönyt muutamana päivänä salaattia + jotakin proteiinia iltapalaksi, ja se ei oikeastaan ole ollut yhtään hassumman makuista – en ole nimittäin ollut koskaan kovin innokas salaattien syöjä... - - Nyt ajattelin käyttää salaattikastiketta salaatissa "viikonloppuherkkuna" saadakseni siihen jotakin vaihtelua välillä, ja ettei sitä kastiketta tulisi kalorien takia syötyä kuitenkaan jatkuvasti.
Salaatti ilman kastiketta oli minullekin aika pakkopullaa, kunnes keksin ihan vain maustaa sen. Siis tilkka balsamietikkaa ja sirottimesta sitruuna- tai limepippuria päälle, kenties vähän suolaakin. Eri mausteilla saa erilaisia makuja. Kokeile, jos suolainen on sun juttu.
Ei se minulle oikeastaan ole pakkopullaa. Kana sopii hyvin salaattiin ja olenkin jo monta vuotta sitten tykästynyt kanasalaattiin. Makeutta saa ananaspaloista. Lähinnä vaan se, kun on aina tottunut siihen että saa viikonloppusuklaalevyn, niin salaattikastike voi olla se "viikonloppuherkku" lähinnä kyllästymisen estämiseksi. En muuten edes kyllä söisi sitä, ellei muista syistä sitä olisi jo valmiiksi jääkaapissa ja ettei sitä tarvitsisi heittää pois.
Minua on salaateissa ärsyttänyt ne pieneksi pilkotut palat ja sitten siinä salaatin syömisessä kestää niin kauan kun yrittää kauhoa haarukkaan niitä paloja. Sitä paitsi siihen menee paljon aikaa. Itse tykkään tehdä päiväannokset valmiiksi, eli jos aion tehdä kolmeksi päiväksi salaattitarpeet, niin pesen ja pilkon kurkun ja paprikan vain kolmeen osaan ja syön ne näppärästi niistä haukkaisemalla (silloin kun ei ole muita näkemässä). Samaten salaattia en pilko, vaan puputan sellaisina menemään. Näin salaatin valmistus ja koko syöminen tuntuu vähemmän vaivalloiselta ja sitä jaksaa pidempään. Sitten kun salaatinsyönti tulee tavaksi, voi ehkä tehdä vähän nätimpiä salaatteja pilkottuine ainesosineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se minulle oikeastaan ole pakkopullaa. Kana sopii hyvin salaattiin ja olenkin jo monta vuotta sitten tykästynyt kanasalaattiin. Makeutta saa ananaspaloista. Lähinnä vaan se, kun on aina tottunut siihen että saa viikonloppusuklaalevyn, niin salaattikastike voi olla se "viikonloppuherkku" lähinnä kyllästymisen estämiseksi. En muuten edes kyllä söisi sitä, ellei muista syistä sitä olisi jo valmiiksi jääkaapissa ja ettei sitä tarvitsisi heittää pois.
Minua on salaateissa ärsyttänyt ne pieneksi pilkotut palat ja sitten siinä salaatin syömisessä kestää niin kauan kun yrittää kauhoa haarukkaan niitä paloja. Sitä paitsi siihen menee paljon aikaa. Itse tykkään tehdä päiväannokset valmiiksi, eli jos aion tehdä kolmeksi päiväksi salaattitarpeet, niin pesen ja pilkon kurkun ja paprikan vain kolmeen osaan ja syön ne näppärästi niistä haukkaisemalla (silloin kun ei ole muita näkemässä). Samaten salaattia en pilko, vaan puputan sellaisina menemään. Näin salaatin valmistus ja koko syöminen tuntuu vähemmän vaivalloiselta ja sitä jaksaa pidempään. Sitten kun salaatinsyönti tulee tavaksi, voi ehkä tehdä vähän nätimpiä salaatteja pilkottuine ainesosineen.
Mä taas pilkon sen salaatin ihan pieneksi ja syön reilusti lusikalla, tuntuu paljon ruokaisammalta.
Mä suosittelen atkins-ruokavalioo niille, jotka on tosissaan laihduttamisen kanssa... Painonpudotuksen kannalta ei oo välttämätöntä edes liikkua!
Pudotin sen avulla joskus painoa ja se toimii varmasti. Tässä vinkkejä:
-Jätä aluksi pois KAIKKI hiilihydraatit, aivan kaikki! Rasvaa voi lisätä ruokaan melkeinpä niin paljon kun haluaa.
-Jätä pois kofeiini.
Aluksi päätä voi alkaa särkemään ja olo on todella väsynyt. Esim. portaissa nouseminen voi tuntua raskaalta. Jotain kevyttä liikuntaa voi harrastaa, esim joogaa tai kävelyä. Jos pääsee tämän vaiheen ohi, niin dieetilä on suuri todennäköisyys onnistau! Pikkuhiljaa keho alkaa siirtyä ketoosiin, jolloin keho ottaa energiansa rasvasta. Energia alkaa palautumaan, väsymys lähtee, iho näyttää kirkkaammaalta ja olo on todennäköisesti parempi kuin ennen ruokavaliomuutosta. Kehoon kertyneet ylimääräiset nesteet ovat myös poissa.
Kun toivottu määrä kiloja on palanut, voi alkaa pikkuhiljaa taas lisäämään hiilihydraatteja ruokavalioon kunnes painonpudotus lakkaa.
Esimerkki päivän ruokavaliosta (0 g hiilihydraattia):
Aamupala:
-kofeiinitonta kahvia tai teetä
-voissa tai öljyssä paistettua kananmunaa ja pekonia
Lounas:
Salaatti, esim salaatin lehtiä, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juustoa ja lohta
Päivällinen:
Pihvi ja salaatti juuston kanssa
Iltapala:
Kaalilaatikkoa (jauhelihaa, kaalia, kermaa)
Ruokaa saa siis syödä kunnolla ja makeanhimo hiipuu samalla kun annoksissa on kokoa ja proteiinia ja rasvaa.
Edelliselle kommentoijalle, että Atkinsilla kuuluu induktiollakin syödä 20-30g hiilihydraatteja ja sitten pikkuhiljaa lisätä niitä. Olen kokeillut sitäkin, mutta itse en siihen sopeutunut, aivot oli ihan jumissa eikä esim. Opiskelusta tullut mitään kun tuntui ettei ymmärrä lukemaansa. Töissäkin tunsi olevansa ihan pihalla kaikesta ja teen työtä jossa ei ole varaa tehdä virheitä. Paino kyllä laski.. kunnes palasin entiseen ruokavalioon. Nytkin tosin syön aika vähähiilihydraattisesti kun Hh ovat päivittäin 100g molemmin puolin, se riittää minulle.
Tiitu, itsekin ajattelin että toinen vaihtoehto on makeutusaineet.. joskus muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa mainittiin että makeutusaineet voivat saada elimistön luulemaan että se saa sokeria. Jotain negatiivisi vaikutuksia silläkin siis oli. Ja kun katsoo miten monessa tuotteessa niitä makeutusaineita sitten on..
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle kommentoijalle, että Atkinsilla kuuluu induktiollakin syödä 20-30g hiilihydraatteja ja sitten pikkuhiljaa lisätä niitä. Olen kokeillut sitäkin, mutta itse en siihen sopeutunut, aivot oli ihan jumissa eikä esim. Opiskelusta tullut mitään kun tuntui ettei ymmärrä lukemaansa. Töissäkin tunsi olevansa ihan pihalla kaikesta ja teen työtä jossa ei ole varaa tehdä virheitä. Paino kyllä laski.. kunnes palasin entiseen ruokavalioon. Nytkin tosin syön aika vähähiilihydraattisesti kun Hh ovat päivittäin 100g molemmin puolin, se riittää minulle.
Tiitu, itsekin ajattelin että toinen vaihtoehto on makeutusaineet.. joskus muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa mainittiin että makeutusaineet voivat saada elimistön luulemaan että se saa sokeria. Jotain negatiivisi vaikutuksia silläkin siis oli. Ja kun katsoo miten monessa tuotteessa niitä makeutusaineita sitten on..
Kuinka kauan olit dieetillä? Mullakin toi alun väsymys oli raskasta, mutta kun olin ollut muutaman viikon 0-hiilari ruokavaliolla, niin olo piristy todella paljon ja mieli oli kirkas. Mä sain ainaki nopeesti tuloksia sillä että jätti kaikki hiilarit pois, tosin kyllä 20-30 g päivittäisellä hiilariannoksella tulee varmasti tuloksia, mutta hitaammin.
Paino 72.0kg joten viikossa pudotusta vain 600g. Odotukset oli tosiaan siellä lähempänä kiloa. Uusi viikko edessä, aamu aloitettu salitreenillä!
Mites muilla?
-Ilona
Mukana, melkein samat mitat kuin aplla, olen pudottanut nyt 1,5 kg vhhlla ja vielä 9 kg jäljellä. Maha ei enää pömpötä pahasti. Liikuntaa olen lisännyt. Aamulla turkkilainen jogurtti, päivällä salaatti salaattijuustolla, kananmunilla tai kanalla tai kalalla, ip sama tai esim.pihvi ja kasviksia, illalla esim.munakas kasviksilla.
Kysyisin Atkinsin dieetin suosittelijalta, että onko sillä pudotetut kilot pysyneet poissa? Kyllähän näillä kaikenlaisilla ihmedieeteillä paino putoaa, mutta tulokset eivät ole kovin pysyviä. Esimerkiksi Jenkkien Suurin pudottaja-ohjelmaan osallistuneista on tehty laaja tutkimus, jossa selvisi että miltei kaikilla kilot on tulleet takaisin. Ennemminkin kannattaisi pyrkiä opettelemaan omaan elämään sopivia, pysyviä hyviä elämäntapoja. Jokainen toki tyylillään, ja minusta olisi kiva pitää tämän ketjun henki positiivisena ja kannustavana, niin kuin se on ollutkin :)
Ilonalle, joka pohti maitorahkan vaikutuksia. Mä olin tosiaan fitness-kuplassani muutaman vuoden, ja se ”lappuruokavalio” sisälsi tietysti paljon rahkaa, päivittäin 2 purkkia. Minulla alkoi olla ongelmia vatsan kanssa ja epäilin milloin omenaa, milloin ruisleipää, milloin rahkaa jne. Syy oli kuitenkin nuo kaikki yhdessä, liian yksipuolinen ruokavalio, vaikka sen terveellinen olikin. Päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen 2 prk rahkaa, makeutusaineilla maustettua sokeritonta mehukeittoa, 1 ruisleipä, 1 omena jne päivässä. Toki muutakin ruokaa reilusti. Mutta tuo yksipuolisuus ja ehdottomuus ei tehnyt kropalle hyvää, esim. omenaa ei saanut pt:n mukaan vaihtaa päärynään koska makrot menee sekaisin. Olen päässyt onneksi tuosta ruokavankilasta ja ruokien punnitsemisesta eroon, ja nyt voin syödä kaikkea tuota ilman vatsavaivoja, koska syön monipuolisesti ja vaihtelevasti (toki olen ollut liiankin lepsu, siitähän nämä +10kg on näkyvänä merkkinä). Rahkaa pyrin syömään vain purkin päivässä, huomaan kyllä vatsassa jos syön kaksi. Esim. raejuusto sopii paremmin. Raejuusto marjojen tai hedelmien kanssa on myös hyvää :) Niin ja nykyään syön myös jogurttirahkaa, vaikkei siinä ole niin paljon proteiinia kuin pelkässä rahkassa, mutta on vatsaystävällisempää. Mutta tässäkin taas se vähän paremmin ajattelu - mielummin jogurttirahka marjoilla ja pähkinöillä kuin pulla ja pari palaa suklaata, tai vaihtoehtoisesti paluu tuohon ruokalappudieettiin, jonka muistan edelleen grammalleen ulkoa, niin kauan sitä noudatin.
Eli tosiaan kehoittaisin kaikkia järkevään painonpudotukseen ilman ehdottomuuksia ja rajuja ruokasääntöjä, niin tämä painonpudotus on taatusti kivempaa ja tulokset pysyvämpiä :)
Mulla on sujunut hyvin. Olen ollut ilman alkoholia, käynyt kävelylenkeillä ja tehnyt lyhyitä kotitreenejä miltei päivittäin. Perjantaina käytiin lähisuvun kanssa ravintolassa syömässä ja siellä söin hyvällä omalla tunnolla kunnon aterian, alkuruoaksi otin salaatin ja jälkkäriksi kahvin pikkumakealla - tuo oli muuten mahtava idea ravintolalta! Jos ei halua syödä kakkua, jäätelöä ym. listan jälkkäreitä, mutta tekee mieli jotain kun muutkin tilaa jälkiruoan, niin heillä oli listalla tällainen kahvi ja pieni makea, parin suupalan kokoinen ihan pieni minikakku. Tuollainen sopii mun mielestä vallan hyvin tähän ajatteluun, jossa ei varsinaisesti kiellä itseltään mitään, mutta ei halua ylettömästikään syödä.
Tsemppiä kaikille!
Liina
Olen kulkenut mukana tässä nyt kuukauden. Olen laihtunut 2 kg. Se on ilahduttavaa, koska pelkästään jatkuvan herkkujen syömisen jättäminen on tuonut tuloksia! En muutenkaan syö enää ähkyjä. Hidasta...mut toivottavasti pysyvää. En nimittäin aio antaa periksi. Karkit ei enää huuda mun nimeä kaupassa, mieliteot vaimenee! Ja hyvää ruokaa kohtaan arvostus on noussut. Oma olo on hyvä mittari. Alkutilanteeni oli siis 177cm/100 kg. Jatketaan siis. Tsempit kaikille!!