Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevennys kesäksi 2018 huhtikuu-kesäkuu

Vierailija
01.04.2018 |

Nyt alkaa uus painonpudotusjakso! Kaksi kuukautta kesälomaan, kävin juuri puntarilla ja paino näytti 68,5kg. Olo on todella turvonnut. Vanhat vaatteet kyllä mahtuvat, mutta rintaliivit ahdistaa ja vatsassa iso makkara. Muuten olen edelleen vartalonmallilta hoikka (165 pitkä), ns. laiha läski. Naama on levennyt ja kaksoisleuka näkyy kuvissa.

Olen kolmessa vuodessa lihonut 5 kg. Siinä pudotustavoite 8 viikolle. Metodina vähähiilihydraattinen.

Kesäkuun eka päivä tää painais alle 64kg.

Kuka lähtee messiin?

-Terttu

Kommentit (168)

Vierailija
1/168 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Haluan keventää noin viitisen kiloa. Tarkkaa painoa en tällä hetkellä tiedä, koska vaaka on rikki, mut turvonneesta olosta uskon lihonneeni muutaman kilon tänä vuonna. Käyn joko huomenna tai ylihuomenna ostamassa uuden vaa'an ja palaan tänne ketjuun sitten.

-Isabel

Vierailija
2/168 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten jännittää ne kaks ekaa päivää, ne kun jaksaa niin loppu on vaan ruokakaapin sisällön suunnittelua.

Nyt jo päätän, että aamulla syön kanamunan ja omenan. En muuta.

Kauhee tsemppi nyt päälle. Ei auta.

- Terttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana myös. Jatkan tuolta alkuvuoden porukasta tähän. Silloin katosi n. 6,5kg ja vielä olisi n. 5-6kg pudotettavana. Tuskin tuo kaikki ihan kesäkuun alkuun katoaa, mutta josko juhannukseksi :) Lähinnä olen fiksannut annoskokoja. Lisäksi olen yrittänyt hieman liikkua, saada nukuttua paremmin ja yrittänyt olla stressaamatta -myös niistä satunnaisista kerroista, kun ruokapäiväkirja on mennyt yli tavoitteen.

Tiina

Vierailija
4/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Painan varmaan yli 90kg. Tämä voisi olla hyvä alku pysyvälle painonpudotukselle. Jätän herkut pois, yksi herkkupäivä viikossa. Aluksi kövekylenkkejä ja uimista.

Kannattaisiko palkata personal trainer?

Manna

Vierailija
5/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös "Terttu".

Olen megessä. Hormonivajeläskiä kertyi 2vuodessa noin 8kg. Ällöttäääää 🤢.

Huomisesta lähtien olen karkkilakossa juhannukseen (syön karkkia päivittäin) ja leivarit keksit etc ovat pannassa, mutteivat totalikiellossa. Sillä aloitan nyt ensin.

Vierailija
6/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin liittyä kanssa porukkaan. Laihdutin viitisen vuotta sitten 17kg, josta n. 10kg on hiipinyt takaisin. Hikiliikuntaa harrastan ainakin 3xvkossa ja hyötyliikunnat päälle. Ruoka on vaan niiiiiiin hyvää.

En tiedä tarkkaa painoa, koska puntarista on patteri loppu. Tavoite on kesäloman alkuun mennessä saada viitisen kiloa pois.

-Tiitu-

Vierailija
7/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että ette lähde millekään laihdutuskuurille eli "dietille", sillä silloin ne kilot ja vatsamakkarat ovat palanneet jo heinäkuussa. 

Yksinkertaisia vinkkejä aikuisille:

Sokeri pois. Napostelu ja kaikenlaisen tavaran työntäminen suuhun tunnin, parin välein pois. Ihminen ei märehdi, lehmä märehtii. 

Hyvää, maukasta, monipuolista ruokaa säännöllisesti. Syö kun on nälkä, lopeta kun olet kylläinen. Ellet tunnista nälkää ja kylläisyyttä, opettele tunnistamaan ne. 

Palkitseminen ja lohduttaminen syömisellä pois. "Herkkupäivät" pois. Siis: muutoksia arkeen. 

Ulkoilua. Aivot tarvitsevat happea voidakseen hyvin ja aivoilla on selkeä yhteys ylensyömiseen ja -juomiseen (rasva, suola, sokeri, etanoli). 

Näillä vinkeillä ei ole ylipaino-ongelmaa vielä vuodenkaan päästä. 

Vierailija
8/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! En voinut lähteä tuohon aiempaan, koska olin pitkään kipeä.

Olen aiemmin ollut ns. fitness-kuplassa, ruokailu ja syöminen sen mukaista. Se päättyi ylikuntoon, säästäliekkiin ja väsähdykseen. Sen jälkeen oon opetellut järkevämpiä ruokailu- ja liikuntatapoja, mutta kiloja on kertynyt 10, jotka pitäis saada pois. Ei tietysti tässä ajassa, vaan pidemmällä aikavälillä. Jos kesäkuun loppuun mennessä lähtis edes 3kg.

Aineenvaihdunta pitäisi saada käyntiin, sekin meni jumiin tässä kuplasta toipuessa, ja pitkä sairastelu sekoitti pakan lopullisesti.

Mun keinot:

- riittävästi vettä, välillä sitruunavettä

- kävelylenkki joka päivä, ulkoilua ollut ikävä

- aluksi 2 treeniä/vko, varovasti aloitettava sairastelun jälkeen

- tipaton huhtikuu tähän startiksi

- tavallista ruokaa säännöllisesti, ei mitään tiukkoja dieettejä koska ne ei pääty hyvin, seuraukset nyt nähtävissä mun kropassa

- aamuisin puuro raejuustolla, marjoilla ja siemenillä, vkl voi olla myös ruisleipä paistetulla kananmunalla. Tarviin aamulla hiilareita, kokeiltu on.

- kasvisten ja marjojen määrää lisään, huomaamatta vähentynyt pikkuhiljaa. Eli enemmän salaattia, porkkanatikkuja, uunijuureksia jne.

- enemmän hedelmiä, vähemmän muita herkkuja. Palaan takaisin ns. terveellisiin herkkuihin, voin laitella sit reseptejä

- enemmän ruis - ja 100% kauraleipää, kun leipää syön. Sitä riittää kyllä max. 1-2 palaa päivässä.

- enemmän proteiineja, niidenkin määrä on huomaamatta vähentynyt, enää joka aterialla ei välttämättä olekaan. Kourallinen protskua joka aterialla, paitsi rahkaa ym. se purkillinen.

Huomaatteko, suunnitelma on enemmänkin mitä lisään, kuin mitä vähennän tai kiellän? Alan nyt ajatella näin päin, enkä kuten perinteisesti dieetillä mitkä kaikki on kiellettyä. Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella ja sitten, kun on ensin huolehtinut että vettä, kasviksia jne on mennyt riittävästi. Jospa näin tulis hyvä!

T. Liina

Vierailija
9/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suunnilleen samat mitat kuin ap:lla. Tämä tulikin nyt hyvään saumaan tässä, yritin jo uutena vuotena laihduttaa, mutta motivatio tyssäsin. Nyt en anna periksi!

Vierailija
10/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap-Terttu syömisesi. Muakin kiinnostaa tuo vähähiilarinen.

Vierailija
11/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puntari saatu kuntoon ja lukemat olivatkin ikävämmät kuin ajattelin. Nyt ei auta, kun ottaa kunnon ryhtiliike.

Mun ongelma on iltasyöminen. Kun iltaisin istahdan sohvalle, jääkaappi huutaa ihan huolella. Mua ei niinkään houkuta makeat herkut, mutta suolainen. Huokaus! En käytä punaista lihaa enkä kanaa ruokavaliossani, mutta eipä siitä paljon apua ole. Sipseissä ei oo kumpaakaan.

Nyt on liikunnan kanssakin vähän hankaluuksia. Toisen jalan akillesjänne on ärtynyt ja lääkäri kielsi hyppimisen. Tykkään tanssillisista ryhmäliikuntatunneista ja mulla onkin kortti läheiselle salille. Nyt en oo käynyt siellä, kun en saa hyppiä. Uiminen/vesijuoksu on kanssa kivaa, mut vie niin paljon aikaa, et joka viikko en ehdi. Käyn myös lenkillä, mut juokseminen ei tee hyvää jalalle nyt. Onneksi tää kevät alkaa kohta kunnolla ja pääsen taas portaille. Jostain syystä portaiden nouseminen sopii mulle hyvin eikä siinä akillesjännekään tykkää huonoa. Oon jo ehtinyt sinne pariin kertaan ja sitä jatkan kyllä. Työmatkapyöräilykin olis hyvä taas aloittaa, vaikka työmatka onkin pikkuisen pidentynyt viime kesästä. Kerran tai kaksi viikossa, siihen olisin tyytyväinen. Matkaa on 10km/sivu.

Onpa kivaa, että tänne löytyy väkeä! Tarvitsen todella vertaistukea. Mulle viikon punnituspäivä on perjantai. Mut homma alkaa jo tänään, n-y-t nyt!

-Tiitu-

Vierailija
12/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ap mitään saumaa laittaa kuvaa kropastasi esim. aijaa.com:iin? Mietin vaan millainen on mielestäsi "laiha läski"!? =) 68,5 kg ja 165 kuulostaa ihan normaalilta suomalaiselta naiselta.

Tai muutkin vois laittaa kuvan, ois ideaa katsoa kuvasta millainen on teidän lähtökohta tälle projektille?

Vierailija
13/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitu, mulla on myös ongelmia liikunnan suhteen, lonkan limapussin tulehdus vaivaa ja uusii helposti. Siihen saan pian fyssarilta neuvoja. Mutta varoa pitää, ettei lonkka ärry. Ärsyttävää.

Mä myös aattelin alkaa pyöräillä työmatkat pari kertaa viikossa, kunhan noi valtavat lumihanget nyt joskus sulaa. Matkaa 15km/suunta, hyvät pyörätiet kyllä koko matkan. Viime kesänä satoi niin paljon, etten juuri pyöräillyt työmatkoja.

Niin ja Tiitu, jos sun ongelma on iltasyöminen, syötkö päivän aikaan tarpeeksi? Kokeilepa, että syöt ihan kunnon aamupalan, esim. lautasellinen puuroa, marjoja, raejuustoa/kananmunaa, tai ruisleipä reiluilla päällisillä tms. Vaikuttaako tämä iltaan? Ja sitten huomio myös ruokaan, että syöt yhdellä ruoalla ainakin myös hiilareita, pitää nälkää ja mielihalut parenmin kurissa. Olen itse huomannut tämän. Aamupalalla ja päivällisellä mulla aina hiilareita, esim. kaurapuuroa, ruisleipää, perunaa, bataattia, pastaa. Tikihan iltasyöminen ja herkuttelu on myös tapa, mutta jos syö liian vähän, tekee enemmän mieli herkkuja tai ylipäänsä syö enemmän kuin aikoo, esim. yhden voileivän sijaan huomaa että huos, meni neljä!

Kivaa, että täällä väkeä. Mitä ootte suunnitellut alkavan viikon ruoaksi ja miten liikunnat?

Mä teen tänään parin päivän lounassalaatit töihin valmiiksi. Teen myös intialaista dalia, jota syön päivälliseksi alkuviikon. Aamupala puuro kuten sanoinkin, ja välipala töissä hedelmä ja kourallinen pähkinöitä tai smoothie. Iltapala rahka hedelmillä ja pähkinöillä tai banaaniletut, perhe tykkää niistä myös. Tai kananmunaleipä vihanneksilla. En aio liian tarkkaan suunnitella, enkä enää punnitse ruokia, kuten joskus tein. Siihen ruokavankilaan en aio palata.

t. Liina

Vierailija
14/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Vuoden alusta pudonnut -10kg, tavoite vielä -5kg. Painoindeksi nyt normaalin ylärajalla. Jatkan hyväksi todetulla linjalla: ruokavalio ja liikuntaa runsaasti. Hurahdin hölkkäilyyn, joten juoksua 3-4 krt / vko.

T: Mira

Vierailija
15/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen myös mukaan, painoa tullut viime kesästä just se +5kg eli tämän hetken mitat 167cm ja 72kg. Ongelmana on herkut, kaksi päivää olen ollut sokerittomalla ruokavaliolla. Toivottavasti onnistun nyt!

-Ilona

Vierailija
16/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin lähden mukaan! Mitat on 167cm ja 62kg. Tavotteena 59kg.

Se kolme kiloo lähtee herkkuja vähentämällä ja liikuntaa lisäämällä. Mun on liikuntatavoitteen vuoksi melkeinpä pakko lähteä lenkille joka toinen pv. Talvella tullut vähän laiskoteltua... - Enni

Vierailija
17/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinu: Mun päivä suhteessa syömiseen on varmasti ihan keturallaan. En pysty syömään aamuisin mitään. En vaan kykene. Ajatuskin puurolautasesta on kammottava! Syön lounaalla jotain lämmintä sekä salaattia. Mielestäni ihan monipuolisesti. En harrasta välipaloja (ehkä pitäis?) ja sit kotiin tullessa on kunnon nälkä. Syön leivän tai kaksi ennen ruoanlaittoa. Usein arki-illat ovat aika aikataulutettuja lasten harrastuskuskailuiden takia. Jos ehdin liikkumaan itse, helpottaa se myös iltasyömistä. Jos taas en ehdi, niin tilanne on hankala. Käsitöiden tekeminen illalla auttaa vähän. Mut kyllähän tämä selkeä päätöksen tarvitsee. Ei tää paino itsekseen putoa.

Kävin äsken vesijuoksemassa 45min. Jes! Siitä hyvä mieli. Nyt on uunissa lapsille lihapullia ja kattilassa tulossa peruna-porkkanamuusia. Itselleni ja miehelle kalapyöryköitä (eines) ja lisukkeeksi kaikille salaattia (lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, avocado, paprika).

-Tiitu-

Vierailija
18/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ruokarytmi ihan säännöllinen, tänään olen syönyt aamulla munakkaan, lounaalla kanasalaattia, siinä avokadoa ja aurajuustoa. Välipalana sokeriton rahka, päivällisellä kanawokkia,

riisikakkuja ja omena jälkkäriksi. Vielä iltapala tälle päivälle. Kaloreita on nyt tullut reilut 1000, enkä ole tänään liikkunut yhtään.

-Ilona

Vierailija
19/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa piti aloittaa tuon  viiden kilon laihdutusryhmän mukana, kun viime kesästä paino noussut viisi kiloa. Tammi-maaliskuun saldo oli yksi kilo LISÄÄ, joten jos sitä nyt täällä sitten ottais itseään niskasta kiinni.

Lähtöpaino 59 kg, tavoite kesäkuun alkuun 55. 

Vierailija
20/168 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitu: jos et tosiaan syö aamulla mitään, yritä nyt eka muuttaa se tapa. Jotain, edes pientä yön jälkeen niin kroppa käynnistyy ja aineenvaihdunta toimii. Mun mies on aina ollut sellainen, ettei pysty syömään aamuisin mitään. Lähti aina tyhjällä vatsalla töihin, jossa joi mustaa kahvia, vasta lounaan söi. Aloin tehdä hälle illalla smoothien valmiiksi (tein samalla myös itselle, mutta totesin muutaman vkon jälkeen etten jaksa sillä lounaaseen, vaan tarvisin aamupäivän välipalan. Niinpä palasin puuroon ja otan oman smoothien iltapäivän välipalaks töihin). Miehellä on paino pudonnut vuoden vaihteesta tasaisesti ja iltasyöminen vähentynyt, uskon et toi aamusmoothie auttaa. Ei pysty syömään aamulla, mutta lasillinen smoothieta menee alas. Laitan siihen yleensä banaanin, marjoja tai hedelmän, puolikkaan avokadon ja rahkapurkin ja/tai heraa sekä vettä. Siitä tulee molemmille iso lasillinen (töihin vien sen sellasessa palkkarisheikerissä).

Mulla myös liikunta vaikuttaa syömiseen huomattavasti. Kun liikun, pysyy syöminen paremmin aisoissa. Tänä talvena, kun en pystynyt 4kk liikkumaan, vaikutus kyllä näkyi ja tuntui!

Jos et ehdi iltaisin liikkumaan, olisko aamuliikunta ihan poissuljettu vaihtoehto? Heräät vähän aiemmin ja käyt puolen tunnin lenkillä, venyttelet tai jumppaat kotona tms. Mä oon siirtynyt aamuliikuntaan, koska en ehdi arki-iltoina. Sama, lasten harrastukset ja työpäivät venyy välillä. Aiemmin tein 40-60min aamulenkkejä, mutta nyt sairastamisen jälkeen oon aloittanut 20-30 min. kävelyistä. Parempi sekin kun ei mitään! Välillä käyn aamusalillakin, mutta sitä en ole vielä saanut ohjelmistoon. Liikkumattomuuteen näköjään tottuu...

Mutta otan nyt tietoisesti eri asenteen kuin aiemmin, jolloin liikunnastakin tuli pakkomielle ja suorittamista. Nukun mielimmin ja teen aamulla 30min lenkin 60min sijaan. Sekin piristää kuitenkin! Jos ehdin, teen lounastauolla pienen kävelyn korttelin ympäri, piristää toimistotyöläistä. Kannattaa alkaa seurata instagramista ansaivoa, jos ei jo seuraa. Hänellä hyviä, lyhyitä kotitreenivideoita. Jos tuntuu ettei ehdi tehdä muka mitään, sieltä löyyy inspis tehdä nopsa 10min. jumppa. Parempi sekin kuin ei mitään! Näistä kertyy jo päivässä 30+5+10=45 minuuttia liikuntaa! Tiedän, etten joka päivä pysty tähänkään kaikkeen, mutta sitten taas otan tavoitteeksi kuitenkin tehdä alkuun 2x/vko kotitreenin punteilla, jo 30min. riittää kun tekee isoja lihaksia tehokkaasti. Kyykkyjä, maastavetoa, punnerruksia, kulmasoutua jne. Nyt pitäisi vaan saada aikaan kaivaa ne puntit esiin... ;)

t. Liina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan