Pitäiskö 8-vuotiaan kyetä olla ilman aikuista kotona 6,5h?
Veljen, joka on 10v. kanssa? Aikuinen tulisi kotiin kello 21.30. Mieheni mielestä pitää. Nyt lapsi sitten soittelee mulle, että mun pitäis mennä sinne. Mitä miehen päässä oikein liikkuu? Lapset eivät ole joutuneet juurikaan olemaan keskenään, koska mies on aina kotona.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ja siis voisin mennä tietysti aikaisemminkin, mutta mulla on siinä joku asia, jos meen, mikä loukkaa mua, niin että en voi mennä kuin pakosta.
ap
Asetat itsesi ja oman egosi omien lastesi hyvinvoinnin ja turvallisuuden edelle. Miksi? Mitä vikaa sussa oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis voisin mennä tietysti aikaisemminkin, mutta mulla on siinä joku asia, jos meen, mikä loukkaa mua, niin että en voi mennä kuin pakosta.
apAsetat itsesi ja oman egosi omien lastesi hyvinvoinnin ja turvallisuuden edelle. Miksi? Mitä vikaa sussa oikein on?
Miten niin egoni? Mielestäni loukatuksi tuleminen ei liity egooni mitenkään. Mun itsemääräämisoikeuteni tulee ekana, onko se egoistinen oikeus sinusta?
ap
Mun äitihän vain naureskeli mun itsemääräämisoikeudelle. Sen kakkkapään mielestä se alkaisi vasta kun muutan pois kotoa. Mä ehdin kuitenkin sitä ennen oppia jo, ettei mulla ole sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa alle 10 vuotiaan yksinolo olisi heitteellejättö. Mieheni täti (britti) oli järkyttynyt kun kuuli, että kolmasluokkalaisemme , 9 v, tuli kotiin yksin koulusta ja oli kotona yksin useamman tunnin.
Briteistä nyt ei ainakaan kannata mallia ottaa. Ne on muutenkin jämähtäneet menneisyyteen niin monessa asiassa.
Sanoisin että ei pitäisi koska sellaista ei voi vaatia kaikilta. Lapset kasvavat eri tahtiin ja osalle tuollainen yksinoleminen ei sovi. Toisen vanhemman pitäisi olla vähintäänkin puhelinyhteyden päässä tavoitettavissa koko ajan ja ehkä sitä yksinoloa voisi harjoitella lyhyemmällä pätkällä ensin.
Itse olin tuon ikäisenä useinkin yksin ilman ongelmia.
Riippuu ihan lapsesta. Jos ei ole joutunut olemaan kotona ilman aikuista, niin tottakai 6,5 tuntia ekalla kerralla on liikaa. Jotkut lapset on kuitenkin pikkuhiljaa totuteltu ilman aikuista olemiseen ja sellainen lapsi tietenkin pärjää ihan hyvin. Kahden vuoden päästä ap:n nuorempi lapsi joutuu olemaan sairaanakin yksin kotona, kun vanhemmat ovat töissä ja isompi sisarus koulussa. Joten ihan hyvä, että alkaisi vähitellen harjoitella yksinoloa, mutta kuten sanoin, ekalla kerralla 6,5 tuntia voi olla lapselle liikaa.
Osaavat kai kumminkin ottaa yhteyttä jos jotain sattuu, tai mennä naapuriin jos pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Osaavat kai kumminkin ottaa yhteyttä jos jotain sattuu, tai mennä naapuriin jos pelottaa?
No siis soittaa voivat minulle ja menen sinne kuudeksi ja mieskin tulee aikaisemmin kuin oli suunnitellut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset 7 ja 11 ovat kahdestaan 10-tuntia ilman ongelmitta. :-D
Pärjäävät siis, mutta tarkoittaako se samaa kuin hyvä ja onnellinen lapsuus?
Sit jos lapset ei käyttäydy, niin millä uhkaan heitä? Jättämisellä? Saavat valita. Käytös, vai yksinäisyys, eikö? Vai oisko se rumaa?
ap
Oispa tyhmää olla lapsi ja riippuvainen muista. Oman vanhemman ymmärryskyvystä ja hyvyydestä.
ap
Oon nyt täällä ja kuolen ahdistukseen :( Lapsi pölöttää kuin spiidissä :(
ap
Huh, olipa tosi hirveää. Viittä vaille, etten räjähtänyt kalaroille, mutta onnistuin olemaan räjähtämättä. Todella ärsyttävää kuunnella kun joku selittää eikä puhe ole keskustelua, vaan monologia. Mutta eipä ole pistetty lapsia ainakaan mihinkään muottiin, mutta ei noiden seuraa jaksa kukaan rauhaa rakastava.
ap
Oisin siis sata keraa ollut vaikka kivoilla treffeillä. Mies jos tekee tän vielä kerran niin.. mitä teen? Kun ei retardille mene perille sopia mistään, niin sit mulla ei välttis ole sellainen olo, mikä sopii tohon hommaan.
ap
Eikö mies voi tajuta, että jos on vastuussa lapsista, olisi vastuussa lapsista?
ap
ap