Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän viisikymppiset miehet tällaisia?

Vierailija
31.03.2018 |

Mieheni täytti alkuvuodesta 50 v ja tuntuu, että on muuttunut yhtäkkiä ihan erilaiseksi kuin oli ennen. Muutos alkoi pari vuotta sitten, mutta tuntuu kiihtyvän koko ajan. Mies ei välitä enää yhtään terveydestään, on lopettanut ihan kaiken liikunnan ja syö mitä sattuu, paino on noussut parissa vuodessa yli 10 kg ja on jo ylipainon puolella.

Illalla mies väsähtää jo kahdeksalta ja nukkumassa on viimeistään klo 22 ja ylös nousee kuudelta, myös viikonloppuna on tämä sama rytmi. Mikään ei oikein enää kiinnosta, eikä mitään jaksa, ei halua tavata ystäviä eikä sukulaisia, on vihainen, jos pitää mennä vaikka jonnekin häihin tai yo-juhliin. Haluaisi aina olla vain kotona, joka telkkarin ääressä, netissä tai lukea kirjaa.

On myös usein vähän ärtynyt ja valittaa kaikesta, varsinkin työasioista. Tähän asti on tykännyt työstään. Seksi ei enää kiinnosta juuri ollenkaan, jos minä teen aloitteen, niin ei kieltäydy, mutta ei vaikuta enää niin innokkaalta, eikä tee itse aloitteita ollenkaan. Ei myöskään enää pyydä syliin, ei halaile ohimennessä, ei suukottele.

Suoraan sanottuna on muuttunut parissa vuodessa ihan papaksi, pukeutuukin kotona kalsareihin ja villasukkiin eikä käy joka päivä suihkussa. Minusta tämä on rasittavaa, kun itse olen aika aktiivinen ja tykkään kutsua vieraita ja käydä kyläilemässä, ulkoilla, harrastaa, käydä konserteissa ja elokuvissa, ulkona syömässä ja koko ajan on jotain uusia kivoja suunnitelmia. Toinen sitten vain makaa sohvalla ja sanoo, no mene sinä..no tee sinä, pyydä jotain ystävääsi kaveriksi tms. Ei ole kivaa. En ole koko ajan vaatimassa seuraksi, mutta joskus olisi kiva tehdä jotain yhdessä, niinkuin ennen. Meillä on muuten asiat ok, ollaan oltu nuoresta asti yhdessä, lapset aikuisia/aikuistuvia. Miehen mielestä kaikki on hyvin, eikä tässä ole mitään puhumista ja hän on ihan tyytyväinen.

Onko tämä ihan normaalia?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Ravaa ultrasti salilla ja on paniikissa vanhenemisestaan.

Vierailija
2/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattais ottaa vanhempaa miestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan vaihdevuodet?

Vierailija
4/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ae sika tai ainakin käy panemassa jotain vierasta.

Vierailija
5/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa alkavalta masennukselta. Välinpitämättömyys johtuu uupumisesta. Itse en miltei jaksa harjata edes hampaita. Olin joskus aktiivinen ja normaali.

Vierailija
6/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa alkavalta masennukselta. Välinpitämättömyys johtuu uupumisesta. Itse en miltei jaksa harjata edes hampaita. Olin joskus aktiivinen ja normaali.

Niinkö? Voi ei. Mitähän minä voisin tehdä, osaatko yhtään antaa vinkkiä? Mies jaksaa kuitenkin käydä töissä ja on kotona ihan muuten normaali, ei äksyile tms. heittää huulta ja juttelee normaalisti ja ihan on mukava muuten ja on lasten elämässä mukana jopa enemmän kuin ennen. Aina huolehtii, että lapsilla on kaikki hyvin,  rahat riittää, opiskelut sujuu, soittelee usein jne. Ärtymys tulee esiin, jos pitää vaikka viedä auto huoltoon, tietokoneessa on jotain häikkää, ei löydä jotain tavaraa tms. Olen yrittänyt puhua asiasta miehen kanssa, mutta hän sanoo vaan, että kaikki on ihan hyvin, häntä ei vaan enää kiinnosta se mikä ennen kiinnosti ja on jo niin vanha, että ei jaksa innostua oikein mistään.

Toivon kovasti, että nouset vielä masennuksestasi ja voit paremmin! ap

Vierailija
7/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan vaihdevuodet?

Niin, voisiko olla? Olen kuullut, että jotkut miehet saavat voimakkaita vaihdevuosioireita, lähinnä ärtyisyyttä.Hmmm, pitää tutkia asiaa. ap

Vierailija
8/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen onko jokin vakava sairaus alkamassa? Syöpä ihan alkuvaiheessa...

Vierailija
9/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidenkympin kriisi? Tajusi, että on kohta elämänsä ehtoopuolella ja masentui?

Vierailija
10/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui, ei kai sentään? Mulla on muutamalla tuttavalla ollut syöpä, mutta ei heillä kyllä tuollaisia oireita ole ollut. Ja mitään varsinaisia sairauden oireita ei ole, kolotuksia kylläkin, mutta minusta ne johtuu nyt ihan vaan huonontuneista elintavoista. ap

Vierailija
11/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kannattaisi käydä mittauttamassa testoteronitasonsa, miesten vaihdevuosilta kuulostaa.

Vierailija
12/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on introvertti

Vierailija
13/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa osittain tutulta ja vaihdevuosista voisi olla kyse. Olen siis viisikymppinen nainen ja vaihdevuodet ovat tulleet ja tuoneet mukanaan suuren fyysisen vetämättömyyden, väsymyksen ja haluttomuuden mennä mihinkään tilaisuuksiin minne pitää laittautua. Liikunta on alkanut tuntua suorastaan vastenmieliseltä, kun ei ole energiaa siihen. Seksi ei kiinnosta enää yhtään, onneksi minulla ei ole nyt kumppania. Hygieniasta sentään huolehdin yhtä hyvin kuin ennen. 

Olen huolehtinut nyt erityisen hyvin vitamiinien, hievenaineiden ja omegoiden yms. saamisesta, mutta millään ei ole vaikutusta noihin oireisiin. Työ on minusta edelleen kivaa ja entiset mielenkiinnon kohteet tuntuvat edelleen mielenkiintoisilta, paitsi tuo liikunta, koska tuntuu, ettei siihen ole voimia. Olen jopa miettinyt, onko minulle tullut uniapnea.  

Vierailija
14/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidenkympin kriisi? Tajusi, että on kohta elämänsä ehtoopuolella ja masentui?

Jotain tällaista ajattelin, viidenkympin kriisiä ja siksi kyselinkin, että onko jollain samanlaista. Mutta kun itse ajattelen, että tässähän on vielä ehkä puolet tai ainakin lähes puolet elämästä elämättä ja juuri se helpompi puolikas olisi edessä. On ammatti hankittu, töitä tehty, talo rakennettu ja maksettu, lapset kasvatettu. Tässä voi yhä enemmän tehdä mitä haluaa. Vai onko se sitten tuo mitä mies nyt haluaa, olla vain? Mietin, että pitääkö huolestua ja tehdä jotain vai antaa vai olla? Itselle on vaan hankalaa, kun olisi niin mukava tehdä kaikkea yhdessä nyt, kun lapset on jo isoja. Ja tällainen seksielämäkään ei ole mistään kotoisin. Ja juuri kun siihenkin olisi taas aikaa ja mahdollisuuksia. Harmittaa. ap

Vierailija
15/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uupumukselta. Kysy suoraan, onko mies huomannut itse burn outin merkkejä. Ei tuo ole mikään ikäkysymys.

Vierailija
16/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

testosteronin vajaus. lääkärille mittauttamaan arvot. Jos arvot ovat rajamailla, suosittelen kokeilemaan pistoshoitoa silti. Testosteronin puute tekee aloitekyvyttömäksi ihan kaikessa.

Vierailija
17/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just. Jos mies herää aikaisin aamulla eikä halua käydä rouvan kanssa konserteissa, niin pakko olla vähintään syöpä. Voi herranen aika teitä naisia.

Vierailija
18/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sokeriarvot mitattu? Voisi olla alkava Diabetes.

Vierailija
19/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa osittain tutulta ja vaihdevuosista voisi olla kyse. Olen siis viisikymppinen nainen ja vaihdevuodet ovat tulleet ja tuoneet mukanaan suuren fyysisen vetämättömyyden, väsymyksen ja haluttomuuden mennä mihinkään tilaisuuksiin minne pitää laittautua. Liikunta on alkanut tuntua suorastaan vastenmieliseltä, kun ei ole energiaa siihen. Seksi ei kiinnosta enää yhtään, onneksi minulla ei ole nyt kumppania. Hygieniasta sentään huolehdin yhtä hyvin kuin ennen. 

Olen huolehtinut nyt erityisen hyvin vitamiinien, hievenaineiden ja omegoiden yms. saamisesta, mutta millään ei ole vaikutusta noihin oireisiin. Työ on minusta edelleen kivaa ja entiset mielenkiinnon kohteet tuntuvat edelleen mielenkiintoisilta, paitsi tuo liikunta, koska tuntuu, ettei siihen ole voimia. Olen jopa miettinyt, onko minulle tullut uniapnea.  

Ahaa, okei, tuo voisi selittää kyllä. Miehenikin sanoo, että ei jaksa lähteä minnekään, kun pitäisi pukeutua yms. Tuota liikuntaa olenkin ihmetellyt, kun on aina harrastanut aika paljon liikuntaa ja pari vuotta sitten lopetti melkolailla yhtäkkiä kaiken, sanoi, että ei vaan jaksa eikä enää kiinnosta, eikä saa siitä oikein mitään. ap

Vierailija
20/110 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa uupumukselta. Kysy suoraan, onko mies huomannut itse burn outin merkkejä. Ei tuo ole mikään ikäkysymys.

Olen koettanut kysellä, mutta sanoo, että ei työ väsytä vaan v-tuttaa. Haluaisi vaihtaa työpaikkaa ja on hakenutkin paria paikkaa, mutta ei tullut valituksi. Se  otti koville, totuus vaan on, että nuoremmat rynnii ohi. Ennemmin sanoisin, että mieheni on ns. leipääntynyt työhönsä, on ollut siinä niin kauan. ap