Tätimäisyys keski-iässä
Mistä se johtuu. Onko kaikki ulkoiset asiat menettäneet merkityksensä? Mukavuudenhalua? Naishormoonivajetta? Kaikki energia menee kotitöihin, äidinrooliin ja mummoharrastuksiin? Mihin katoavat ne naiselliset, aktiiviset ja viehättävät naiset kun 45 tulee mittariin? Joillain jopa aiemminkin. Tukka harmaankirjava lyhyt tätimalli, vaatteina tunikoita, jotka peittävät "kaiken", ei meikkiä, ylipainoa enemmän tai vähemmän ja harrastuksina vain leipominen, käsityöt ja puutarhanhoito. Tämä on vierasta itselleni ja ystävilleni, mutta tuntuu olevan normisettiä suurimmalle osalle naisista.
Kommentit (117)
Minä en ole koskaan meikannut. Kulmat laitan, mitään muuta en. Syynä on yksinkertaisesti se, että elän liikkuvaa elämää, enkä pönötä paikallani. Mascara valuua aina, vaikka olisi vedenkestävää ja iho hikoilee, jos siinä on jotain mömmöjä. T. Täti 43v.
No, minä neulon paljon, leivon kaikenlaista ja haalin pistokkaita. Harrastukset ovat olleet samat kuin mummolla ihan nuoresta asti. Onko tässä jotain vikaa? Olen kiinnostunut MYÖS tyylistä ja kauneudesta. Oikeastaan tämähän liittyy suoraan käsityöharrastukseen, siinä tyylillä on suuri merkitys ja saan itse tehtyä itselleni vaatteita. Haluan käyttää isoa hartiahuivia ja saappaita ja hametta, vähän english countryside. Meikkaan ja lakkaan kynnet.
Hiukset ovat nykyään polkkamittaiset, koska sellaisia minä muillakin eniten ihailen. Olen nukkunut jonkinlainen sormikiharaviritys päässä niin kauan kuin olen itseäni ylipäätään laittanut. Moni ei varmasti viitsisi mutta minä taas en viitsi säätää muotoilurautojen kanssa. Onko hiustenlaitto vai laittamattomuus sitten parempi... Minä pyrin näyttämään huolettoman rennolta, mutta laittamista se juurikin vaatii.
Ei me eri lajia olla, vaikka ehkä miellämme tyylin eri tavalla tai eri pohjalta.
Ihmisillä on tapana muuttua iän myötä, kiinnostuksenkohteet, maku ruuan ja tyylin suhteen, arvot jne eivät useimmilla ole mikään aina samanlaisena pysyvä paketti vaan osa niistä muuttu enemmän, osa vähemmän. Itse olen 40, enkä enää välitä baari-illoista, salamipizzasta ja punaisista farkuista kuten 2-kymppisenä, tykkään aiempaa enemmän aikaisemmista aamuista, kasvisruuasta ja joogahousuista, sen sijaan leffamakuni, mieltymys graavikalaan ja pitkiin hameisiin ei ole muuttunut miksikään 20 vuodessa.
Jos joku ikääntyessään muuttuu ulkonäöltään tätimäiseksi, voi siihe olla syynä, esim. muutokset vartalossa tai vaatemaussa, tai vaikka ihan vaan kiinnostuksenkohteissa. Se on ok. Ihan yhtä ok on myös, jos ei koe tarvetta tai halua muuttua tässä asiassa. Kumpikaan ei ole väärin, tai toista parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen habituksen perusteella ei kuitenkin kannata arvioida hänen ajatuksiaan. Ei nuorisopukeutuminen tee kenestään maailmanluokan ajattelijaa.
Erittäin hyvä pointti! Eletään ja annetaan muiden elää!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on tapana muuttua iän myötä, kiinnostuksenkohteet, maku ruuan ja tyylin suhteen, arvot jne eivät useimmilla ole mikään aina samanlaisena pysyvä paketti vaan osa niistä muuttu enemmän, osa vähemmän. Itse olen 40, enkä enää välitä baari-illoista, salamipizzasta ja punaisista farkuista kuten 2-kymppisenä, tykkään aiempaa enemmän aikaisemmista aamuista, kasvisruuasta ja joogahousuista, sen sijaan leffamakuni, mieltymys graavikalaan ja pitkiin hameisiin ei ole muuttunut miksikään 20 vuodessa.
Jos joku ikääntyessään muuttuu ulkonäöltään tätimäiseksi, voi siihe olla syynä, esim. muutokset vartalossa tai vaatemaussa, tai vaikka ihan vaan kiinnostuksenkohteissa. Se on ok. Ihan yhtä ok on myös, jos ei koe tarvetta tai halua muuttua tässä asiassa. Kumpikaan ei ole väärin, tai toista parempi.
Tämä. Annetaan naiset ihmisten elää elämäänsä haluamallaan tavalla! Minun totuus ei ole toisen totuus tästä elämästä. Miksi joillain naisilla on hirveä tarve haukkua ja tuomita toisia naisia? Luojan kiitos, me ihmiset ollaan erilaisia! Olisi todella tylsää jos kaikki oltaisiin samanlaisia, pukeuduttaisiin samalla tavalla, harrastettaisiin kaikki samoja juttuja, ajateltaisiin samalla tavalla. Maailma on paljon mielenkiintoisempi paikka kun täällä on moninaisuutta!
Eikö voisi ajatella miten mielenkiintoista, että joku ajattelee ja kokee eritavalla kuin minä itse?
Täti54 kirjoitti:
Täti54 kirjoitti:
Tjaa, minä olen tuo täti-iän ylädesiilissä, kun täytin juuri 54.
Käyn kampaajalla edelleen viiden viikon välein ottamassa värin, leikkauksen ja kulmien värin ja muotoilun. Näin olen tehnyt 18-vuotiaasta.
Geelikynnet huollatan 4 viikon välein.
Jalkahoidossa kävin juuri tällä viikolla, siellä käyn pari kertaa vuodessa.
Suuhygienistillä käyn 1-2 kertaa vuodessaLapset eivät asu enää kotona, joten eipä tule juuri leivottua. Tykkään kyllä leipoa,
Mutta ne leipomukset tulee muuten syötyä itse. Asun rivarissa, puutarhanhoitoa olen inhonnut aina. Ensi kesänä teetän pihan päädyn liuskekivelle-eipä tarvi huoltaa.Tunikoita en omista, olen normaalipainoinen ja vaatekaapista löytyy vaatteet joka menoon, korkkareista kumisaappaisiin. Käyn vaihtelevasti keikoilla, konserteissa, teatterissa, baareissa ym riennoissa. Ystäväni eivät kyllä ole hekään yhtään jämähtäneitä.
Harrastan liikuntaa, kodin sisustusta, musiikkia mm. Käsitöitä en ole tällä vuosituhannella tehnyt. Tai hetkinen, yhdet, elämäni ainoat villasukat olen kutonut, kun sain opetusta kantapäähän.
Se tässä iässä on parasta, kun ei tarvitse yrittää miellyttää ketään eikä mitään!
Täti lisää vielä, että kämpästä en poistu, ellei hiukset ole laitettu ja meikki kunnossa, sekä pari suihkaisua hajuvettä kaulalle
Siis tarkennuksena, Kalkkunan kaulauiselle kaulaheltalle laitetaan sitä käryävää rotanmyrkkyä niin reilusti että maalit käpristyy seinillä.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, lääkäri kertonut näin, siksi on vaikea olla lihomatta. Ei mahdotonta mutta vaikeampaa kuin nuorena. Jos syö hyvin vähän, ei jaksa tehdä mitään.
Se lääkäri joka näin kertoi oli varmaan itse ylipainoinen. Oliko?
Vierailija kirjoitti:
Täti54 kirjoitti:
Täti54 kirjoitti:
Tjaa, minä olen tuo täti-iän ylädesiilissä, kun täytin juuri 54.
Käyn kampaajalla edelleen viiden viikon välein ottamassa värin, leikkauksen ja kulmien värin ja muotoilun. Näin olen tehnyt 18-vuotiaasta.
Geelikynnet huollatan 4 viikon välein.
Jalkahoidossa kävin juuri tällä viikolla, siellä käyn pari kertaa vuodessa.
Suuhygienistillä käyn 1-2 kertaa vuodessaLapset eivät asu enää kotona, joten eipä tule juuri leivottua. Tykkään kyllä leipoa,
Mutta ne leipomukset tulee muuten syötyä itse. Asun rivarissa, puutarhanhoitoa olen inhonnut aina. Ensi kesänä teetän pihan päädyn liuskekivelle-eipä tarvi huoltaa.Tunikoita en omista, olen normaalipainoinen ja vaatekaapista löytyy vaatteet joka menoon, korkkareista kumisaappaisiin. Käyn vaihtelevasti keikoilla, konserteissa, teatterissa, baareissa ym riennoissa. Ystäväni eivät kyllä ole hekään yhtään jämähtäneitä.
Harrastan liikuntaa, kodin sisustusta, musiikkia mm. Käsitöitä en ole tällä vuosituhannella tehnyt. Tai hetkinen, yhdet, elämäni ainoat villasukat olen kutonut, kun sain opetusta kantapäähän.
Se tässä iässä on parasta, kun ei tarvitse yrittää miellyttää ketään eikä mitään!
Täti lisää vielä, että kämpästä en poistu, ellei hiukset ole laitettu ja meikki kunnossa, sekä pari suihkaisua hajuvettä kaulalle
Siis tarkennuksena, Kalkkunan kaulauiselle kaulaheltalle laitetaan sitä käryävää rotanmyrkkyä niin reilusti että maalit käpristyy seinillä.
Öhö öhö, olipa melkein hauska letkautus. Anna kun arvaan, olet sellainen pillittävä tuoksuyli(uli)herkkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se nykyajan pinnallisuus ja ulkonäkökeskeisyys tarkoittaa: ei edes saa vanheta rauhassa. Tätimäisyys on hanurista ja nuorekkuutta pitää vaikka väkisin pitää yllä vaattein, meikein ja kampauksin. Syntymästä hautaan asti aina vaan ulkonäkö sitä ja ulkonäkö tätä. Onneksi hautaan ei tule kukaan katsomaan, että onko kampaus kuosissaan tai ripset laitettu.
Miksi tädeille ei mene jakeluun, että kyse ei ole ollenkaan nuoruudessa roikkumisesta? Tämäkin täti haukkuu muita, kun pitäisi saada vanheta rauhassa. Sen kun vanhenet, ei kuulu muille. Ilmeisesti koko ulkonäköasia ei ole sinua koskaan kiinnostanut, vaan olet "joutunut" väkisin huolehtimaan itsestäsi. En kyllä ymmärrä miksi. Olisit ollut sellainen kuin haluat ihan nuoresta asti. Muilleko sinä itseäsi puunasit nuorempana? Ne jotka huolehtivat itsestään koko iän, tekevät sen itselleen. Turha heitä on tulla haukkumaan, kun on itse toiminut laskelmoivasti.
Vastaukseni oli vastine ap:n aloitukselle. Luepa se uudestaan ja jos väität, ettei siinä ole mitään arvolatausta sen suuntaan, et tätimäisyys on huono juttu ja iän myötä ulkonäköön vähemmän satsaus on negatiivista, niin sitten et varmaan ymmärrä lukemaasi.
Ei ollut aloittajalla arvolatausta, vaan ainoastaan kysymys. Sinulla sen sijaan on pokkaa pitää itseäsi muita parempana kommenteilla "syntymästä hautaan ulkonäkö sitä, ulkonäkö tätä". Miksi sinä lopetit ulkonäöstäsi huolehtimisen? Miksi sinä koskaan vaivauduit sitä tekemään, jos pidät sitä tarpeettomana? Onko se niin, että juuri sinunkaltaisesi naiset huolehtivat itsestään vain saadakseen miehen. Kun mies on hankittu ja tukevasti juurtunut, voi palata itseensä ja viis veisata siitä miltä näyttää. Aika onnetonta ja epäaitoa minusta. Sitten haukutaan muita, kun taustalla häilyy huoli siitä, että se mieskin voi hahmottaa kokonaisuuden. Vaimo ei ollutkaan sellainen, kuin antoi ymmärtää. Sitten se mies voi vielä havaita, että kaikki keski-ikäiset eivät ole tanttoja. Pakkohan sellaisia naisia on sitten haukkua pinnallisiksi, tyrkyiksi ja jopa tässäkin ketjussa huoriksi. Jessus, epävarmuus itsestä ei korjaannu muita haukkumalla. Jos ei ulkonäkö kiinnosta, valitkaa alunperin puolisoiksenne miehiä, joilla on samat ajatukset. Sitten voitte olla koko ikänne omia itsejänne.
En ole ulkonäöllisesti pahemmin tätiytynyt koska olen tosi pienikokoinen eli siis luustoltani tosi siro, sellainen linnunluinen. Pienet kasvot ja kädet ja jalat. Iho on toistaiseksi melko sileä naamastakin. Se tekee tyttömäisen vaikutelman ja olen vielä luonnostaan vaalea. Mutta pukeudun kyllä ihan aikuisen siististi vaikka joskus kyllä niihin reikäfarkkuihinkin. Painan luonnostaan 47 kg, aina painanut saman. Toki katson mitä suuhuni laitan. Mutta siis voisin kropan puolesta pukeutua nuorekkaasti, ahdistavaa jos jotkut tuomitsevat vain sen takia että olen tietyn ikäinen. Miksei ihmiset saa olla sellaisia kuin ovat, ilman että muut tuomitsevat? Ihan kaikenkokoiset ja ikäiset.
No mitenkäs sitten se 'ällötätimäisyys'.
Saisivatkos nuoret miehet teistä kirjoittaessaan ottaa sen 'tittelin' teistä ihan hyväksyttyyn käyttöön ?
(...siis aina jonkun tietyn ikärajan (....-sa) ylittäneistä naispuolisista jotain huvikseen ja kiusallaan heistä kirjoitettavaa keksiäkseen ja heidän demonisoimisekseen esim. täällä kirjoittaessaan)
Parhain sen lajin 'fiktio' sitten ansaitsisi täällä ne parhaimmat yläpeukut ja kannustuspisteet ja saisi aina taatusti aikaan ne pisimmät 'yökkäykset' ja 'ällöt'...
Yökkäys-hyökkäys kirjoitti:
Saisivatkos nuoret miehet teistä kirjoittaessaan ottaa sen 'tittelin' teistä ihan hyväksyttyyn käyttöön ?
(...siis aina jonkun tietyn ikärajan (....-sa) ylittäneistä naispuolisista jotain huvikseen ja kiusallaan heistä kirjoitettavaa keksiäkseen ja heidän demonisoimisekseen esim. täällä kirjoittaessaan)
Parhain sen lajin 'fiktio' sitten ansaitsisi täällä ne parhaimmat yläpeukut ja kannustuspisteet ja saisi aina taatusti aikaan ne pisimmät 'yökkäykset' ja 'ällöt'...
Ymmärtikö joku jotain tästä kommentista? Varsinkin tuo keskimmäinen lause on täysin käsittämätön?
Nautin suunnattomasti tästä elämänvaiheessa. Hiukset on harventuneet joten pituudesta on ollut pakko tinkiä. Se toki hieman harmittaa, mutta väkisin pitkänä pidettävä ohut liru on aika kamalan näköinen. Iästä riippumatta.
Vaatteet on ne, jotka näyttää ja tuntuu mukavilta. Se Desigualin tunika nyt vaan on minua. Ei rikkirevityt ja kulutetut farkut. Sekin aika on eletty ja koettu.
Meikki on hillitty. Joskus 15 vuotta sitten kuljin ensimmäisten joukossa ripsineni ja kynsineni. En jämähtänyt siihen, eikä se enää näyttäisi hyvältä.
Nautin elämästäni, lapsistani, miehestäni, kodista, matkoista, ystävistä, keikoista... Ja kyllä, olen tyytyväinen siihen mitä peilistä näen. Siellä on pyöreä 44-vuotias tunikatäti, joka on elänyt opiskeluajat ja nuoruutensa täysillä. Nyt on aika tätivaiheelle.
Vierailija kirjoitti:
Nautin suunnattomasti tästä elämänvaiheessa. Hiukset on harventuneet joten pituudesta on ollut pakko tinkiä. Se toki hieman harmittaa, mutta väkisin pitkänä pidettävä ohut liru on aika kamalan näköinen. Iästä riippumatta.
Vaatteet on ne, jotka näyttää ja tuntuu mukavilta. Se Desigualin tunika nyt vaan on minua. Ei rikkirevityt ja kulutetut farkut. Sekin aika on eletty ja koettu.
Meikki on hillitty. Joskus 15 vuotta sitten kuljin ensimmäisten joukossa ripsineni ja kynsineni. En jämähtänyt siihen, eikä se enää näyttäisi hyvältä.Nautin elämästäni, lapsistani, miehestäni, kodista, matkoista, ystävistä, keikoista... Ja kyllä, olen tyytyväinen siihen mitä peilistä näen. Siellä on pyöreä 44-vuotias tunikatäti, joka on elänyt opiskeluajat ja nuoruutensa täysillä. Nyt on aika tätivaiheelle.
Ihan positiivinen kirjoitus. Kuitenkin tuo ikä vähän ihmetyttää. Vasta 44-vuotias ja täysillä tätivaiheessa. Ikähaarukka taitaa tässä asiassa olla aika laaja.
Olisi kiinnostavaa kuulla mitä ap ystävineen harrastaa ? Kuvaile myös tyyliäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtikö joku jotain tästä kommentista? Varsinkin tuo keskimmäinen lause on täysin käsittämätön?
Siis 'ymmärsikö'.. halusit varmaankin kirjoittaa ?
Ja se lause siis jota halusit kritisoida, oli kai siis tämä:
(...siis aina jonkun tietyn ikärajan (...-sa) ylittäneistä naispuolisista jotain huvikseen ja kiusallaan heistä kirjoitettavaa keksiäkseen ja heidän demonisoimisekseen esim. täällä kirjoittaessaan)
>Siis oliko se tämä se jota et muka ymmärtänyt ?
Siis jos et ole huomannut, niin voin kertoa, että tällä on lähes säännöllisesti ilmennyt jotain sellaisia juttualoituksia, jossa joku kertoo jonkun
(yleensä ihan täysin läpinäkyvän)
höpönlöpö-jutun siitä...
...kuinka 'joku limanen keski-ikänen setä katteli mua tänään kassajonoissa sillai ja ehotteli koko ajan jotain yököttävää ja tivas siinäkoko ajan tyrkkien ja maanitellen mun puhelinnumeroa'...jne.jne ja 'eiks ookki ihan hirveetä'...blaa, blaa)
Jonkun aikaa kun ketju jatkuu, on aloitus saanut varmaan jo vaikka 149 'hashtag-me too'-peukkua, ja 'kadotukseen' siinä on tuomittu 'syyllis-oletetun' lisäksi koko miesikäluokka vastaamaan noista ap:n lahjakkaasti kertomista, tietenkin aivan "järkyttävistä"(...keksityistä) kokemuksistaan, (joiden todenperäisyydestä tai edes kertomuksen kriittisestä tarkastelusta ei kukaan ole edes kiinnostunut.)
Ne kokemukset todetaan sitten lopulta jokapäiväisiksi ja kaikkialla ilmeneviksi ja tuomion piiriin on laitettu erotuksetta kaikki +35 v. miehet tällä tiedolla.
Lopuksi tämä kaikki ihan yksinkertaistettuna :
Tällä palstalla naisten keski-iästä ja sen tuntemuksista keskustellaan kyllä ihan lempeässä ja kaikki kirjoittajat täällä toisiaan ymmärtävässä sävyssä, mutta käsitteellä 'keski-ikäinen mies' on täällä pelkästään ns. huono kaiku, ellei sitä sitten pidetä jopa suorastaan synonyyminä sanalle: seksuaalirikollinen.
Ellei tuon tyyppinen, ihmisten yleinen leimaaminen (pelkän iän ja sukupuolen perusteella) täytä ns.' ikärasismin' ja seksismin kriteerejä täysin, niin ei sitten mikään.
Omasta puolestani voin kertoa seuraavaa
-nuorena värjäsin hiuksia, lopetin sen joskus 3-kymppisenä kun värien kemikaalit alkoivat huolestuttaa. Hiusmalli on ollut pitkä aina, enkä ole koskaan jaksanut ponnaria tai nutturaa enempää tukan kanssa säätää. Ei vaan ole mun juttu.
-nuorena tykkäsin erilaisista väreistä vaatteissa, erityisesti mustavalkoisuus yhdistettynä kirkkaanpunaiseen tai violettiin oli suosiossani. Nykyisin tykkään enemmän esimerkiksi viininpunaisesta ja tummansinisestä, ja violetin sijaan vihreästä. En tiedä miksi, mutta minusta on ihan tavallista että värimaku muuttuu ajan kuluessa.
-ennen käytin vahvemman värisiä huulipunia ja oli tietysti tarkkaa että sopi asun väreihin. En jaksa enää säätää sen kanssa ja korjailla punaa pitkin päivää, käytän paria neutraalimpaa sävyä jotka sopivat kaikkien vaatteiden kanssa, tai sitten vaan huulirasvaa.
-tyyli on vaihdellut hipistä klassisempaan, nyt taas vähän hipimpi vaihe menossa. Johtuu osittain työstäkin, yhdessä paikassa piti näyttää kovinkin asialliselta, nyt taas toisessa sellaista ei vaadita.
-olen vissiin ollut henkisesti mummo jo pitkään, koska olen aina tykännyt käsitöistä, ruuanlaitosta, lukemisesta yms. Eipä se minua haittaa, enkä edes ymmärrä miksi se olisi jotenkin "surullista". Miksi olisi jotenkin parempi tai hienompaa olla tykkäämättä tämäntyyppisistä kotona tehtävistä hommista ja harrastuksista?
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikki on hillitty. Joskus 15 vuotta sitten kuljin ensimmäisten joukossa ripsineni ja kynsineni. En jämähtänyt siihen, eikä se enää näyttäisi hyvältä.Nautin elämästäni, lapsistani, miehestäni, kodista, matkoista, ystävistä, keikoista... Ja kyllä, olen tyytyväinen siihen mitä peilistä näen. Siellä on pyöreä 44-vuotias tunikatäti, joka on elänyt opiskeluajat ja nuoruutensa täysillä. Nyt on aika tätivaiheelle.
Ihan positiivinen kirjoitus. Kuitenkin tuo ikä vähän ihmetyttää. Vasta 44-vuotias ja täysillä tätivaiheessa. Ikähaarukka taitaa tässä asiassa olla aika laaja.
Onko siinä jotain pahaa, jos itse on tyytyväinen?
tasa-arvoa kehiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 'ymmärsikö'.. halusit varmaankin kirjoittaa ?
Ja se lause siis jota halusit kritisoida, oli kai siis tämä:
(...siis aina jonkun tietyn ikärajan (...-sa) ylittäneistä naispuolisista jotain huvikseen ja kiusallaan heistä kirjoitettavaa keksiäkseen ja heidän demonisoimisekseen esim. täällä kirjoittaessaan)
>Siis oliko se tämä se jota et muka ymmärtänyt ?
Siis jos et ole huomannut, niin voin kertoa, että tällä on lähes säännöllisesti ilmennyt jotain sellaisia juttualoituksia, jossa joku kertoo jonkun
(yleensä ihan täysin läpinäkyvän)
höpönlöpö-jutun siitä...
...kuinka 'joku limanen keski-ikänen setä katteli mua tänään kassajonoissa sillai ja ehotteli koko ajan jotain yököttävää ja tivas siinäkoko ajan tyrkkien ja maanitellen mun puhelinnumeroa'...jne.jne ja 'eiks ookki ihan hirveetä'...blaa, blaa)
Jonkun aikaa kun ketju jatkuu, on aloitus saanut varmaan jo vaikka 149 'hashtag-me too'-peukkua, ja 'kadotukseen' siinä on tuomittu 'syyllis-oletetun' lisäksi koko miesikäluokka vastaamaan noista ap:n lahjakkaasti kertomista, tietenkin aivan "järkyttävistä"(...keksityistä) kokemuksistaan, (joiden todenperäisyydestä tai edes kertomuksen kriittisestä tarkastelusta ei kukaan ole edes kiinnostunut.)
Ne kokemukset todetaan sitten lopulta jokapäiväisiksi ja kaikkialla ilmeneviksi ja tuomion piiriin on laitettu erotuksetta kaikki +35 v. miehet tällä tiedolla.
Lopuksi tämä kaikki ihan yksinkertaistettuna :
Tällä palstalla naisten keski-iästä ja sen tuntemuksista keskustellaan kyllä ihan lempeässä ja kaikki kirjoittajat täällä toisiaan ymmärtävässä sävyssä, mutta käsitteellä 'keski-ikäinen mies' on täällä pelkästään ns. huono kaiku, ellei sitä sitten pidetä jopa suorastaan synonyyminä sanalle: seksuaalirikollinen.
Ellei tuon tyyppinen, ihmisten yleinen leimaaminen (pelkän iän ja sukupuolen perusteella) täytä ns.' ikärasismin' ja seksismin kriteerejä täysin, niin ei sitten mikään.
Voi hyvä luoja.
Vastaukseni oli vastine ap:n aloitukselle. Luepa se uudestaan ja jos väität, ettei siinä ole mitään arvolatausta sen suuntaan, et tätimäisyys on huono juttu ja iän myötä ulkonäköön vähemmän satsaus on negatiivista, niin sitten et varmaan ymmärrä lukemaasi.