Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni ei ole käynyt ulkomailla?

Vierailija
31.03.2018 |

Olen kuusikymppinen nainen, enkä ole koskaan käynyt ulkomailla. Suomessa olen matkustellut paljon lapsuudessani, käynyt melkein jokaisella paikkakunnalla.

Löytyykö ketään muita, jotka eivät ole koskaan uskaltautuneet - syystä tai toisesta - kotimaata kauemmaksi?

Harrastan kuitenkin kielten opiskelua, ja osaan vähintäänkin auttavasti neljäätoista kieltä. Tätä taustaa vasten monista tuntuu oudolta, että en ole hyödyntänyt kielitaitoani ulkomaanmatkailun parissa. Teini-ikäisenä aloitin kirjeenvaihtoharrastuksen ja sitä jatkan edelleen.

Nuorempana ei ollut varaa matkustella ja nyt vain ei kiinnosta tai en uskalla.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuusikymppinen nainen, enkä ole koskaan käynyt ulkomailla. Suomessa olen matkustellut paljon lapsuudessani, käynyt melkein jokaisella paikkakunnalla.

Löytyykö ketään muita, jotka eivät ole koskaan uskaltautuneet - syystä tai toisesta - kotimaata kauemmaksi?

Harrastan kuitenkin kielten opiskelua, ja osaan vähintäänkin auttavasti neljäätoista kieltä. Tätä taustaa vasten monista tuntuu oudolta, että en ole hyödyntänyt kielitaitoani ulkomaanmatkailun parissa. Teini-ikäisenä aloitin kirjeenvaihtoharrastuksen ja sitä jatkan edelleen.

Nuorempana ei ollut varaa matkustella ja nyt vain ei kiinnosta tai en uskalla.

En usko.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista

Vierailija
2/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksi kuntaa, jossa en ole koskaan käynyt. Kyllä se pitää ihan paikkansa, että perheemme matkusteli paljon Suomessa. Isäni piti tilastoa ja otti valokuvan perheestämme jokaisen kunnan keskustassa. Nämä muistot on sekä valokuvin että päiväkirjamerkinnöin ikuistettu. Miksiköhän tällainen asia on niin vaikea uskoa.

terv. keskustelun avaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ ja mitään hinkua ei ole matkustella. Tosin Ruotsia ja Viroa ei varmaankaan lasketa 'ulkomaiksi'.

Vierailija
4/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lasken Ruotsin ja Viron ulkomaiksi. Ja kummassakaan en ole käynyt.

terv. keskusteluketjun aloittaja

Vierailija
5/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki matkustele. Mutta matkustaminen avaa silmiä. Itse matkustan, koska kiinnostaa mitä muualla on.

Vierailija
6/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt noin 10 maassa matkalla. Kaikki on vaan tullut eteen eli en ole ite edes  suunitellut.

Vierailija
7/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Kallista, saa pelätä rosvoja ja tauteja, vieras kieli.

Vierailija
8/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa matkustella.

Vierailija
9/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä nyt paljonkin, jotka ei ole matkustelleet. Onhan se sarjakin ummikot ulkomailla 😀 eli ap ei ole suinkaan ainoa ummikko.

Vierailija
10/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aina asunut pienellä Paikkakunnalla? Harva kaupunkilainen ei ole koskaan matkustanut ulkomaille ainakaan kolmekymppiseksi mennessä.

Vierailija
11/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Been”- sovelluksen mukaan olen ollut 66%:ssa Euroopan maista (Itäblokin maita puuttuu) ja 23%:ssa koko maailman maista.

Minun olisi vaikea kuvitella elämää ilman matkustelua ja maailmankuvan avartamista.

Vierailija
12/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minusta vaikuttaa siltä, että sinulla alkaa hiljaa mielen takaosissa kiinnostaa matkailu... :) 

Kokeile huviksesi vaikka joku pakettimatka Espanjaan tms. helppoa. Voit saada yllättävää uutta ilon aihetta, jäätelökin maistuu ihan erilaiselta kun sen on ostanut vieraalla kielellä ja sitä nuoleskelee vieraan meren äärellä. Hajut, maut, äänet ja ennenkaikkea valo ovat uusia aistielämyksiä. 

Sitten olet kokeillut, ja tiedät mistä tykkäät. Jotkut jäävät koukkuun matkailuun, jotkut mökkeilyyn. Kieliä opiskelevana vaikutat avoimelta ja inspiroituvalta ihmiseltä, joka saattaisi hyvinkin nauttia uusista kokemuksista vähän oman turvapiirin ulkopuolellakin. 

Vierailija
13/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt ulkomailla. Kaksi kertaa Tukholmassa, muutaman kerran Haaparannassa, kerran tai kaksi Pajalassa, kerran Virossa ja kerran Neuvostoliiton aikaan Leningradissa. Tänä vuonna oli tarkoitus lähteä Milanoon katsomaan taitoluistelua, mutta työtilanteen takia en saanut talvilomaa siihen aikaan. Nyt on sellainen tilanne, että mulla on ollut sama työpaikka niin pitkään, että olisi talvilomaan aikaan sekä aikaa että rahaa matkustaa. Aiemmin on ollut pula jommasta kummasta ja pätkätyöhistorian aikaan piti olla ja halusin olla koko ajan valmiudessa ottaa vastaan työtä heti kun saa. Ikää on 54. Syksyllä varmaan lähden käymään jossain Euroopassa, että edes kerran tulee käytyä ulkomailla, kun saan näitä ylityösaldoja vähemmäksi - toivottavasti työtilanne vähän rauhoittuu siihen mennessä.

Vierailija
14/34 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, ettei kaikki matkaile. Ympäristö kiittää. Veikkaanpa, että matkailun lopettamisesta (lentäen) tulee lähivuosin uusi "trendi", kuten vegaanius nyt. Tai toivon ainakin. On niin kaksinaismoralistista elää muovittomana ja syödä kasvisruokaa, mutta lennellä ympäri maailmaa pari kertaa vuodessa. 

Itse olen alkanut miettiä myös, että tulee matkustettua ihan liikaa (n. kerran vuodessa Euroopan lento). Ja aion alkaa vähentämään tuota Matkailun tarkoitusta en ole ehkä muutoinkaan oikein itse tajunnut, muuta kuin lomana. Itse saan niitä erilaisuuden näkemis-kokemuksia ihan tv:n kauttakin jostain hyvistä dokumenteista tai kirjoista. Eksoottinen keittiö ei kiinnosta tai vieraisiin ihmisiin tutustuminen. Lomalla merkitsee läheisten kanssa olo ja arjesta irtaantuminen, ja lämpö tietty, jos Suomessa sataa koko kesän. Mutta ehkä en ymmärräkään sitä hienoutta.

Mutta toisaalta ymmärrän kotimetsän ihmeet ja rakastan lintuja, oravia, taivaan eri värejä, ääniä, joita kuulen kaupungissa tai ratikassa, hetkiä omassa arjessani ihan täällä KotoSuomessa. Ja paljon on näkemättä kivoja paikkoja Suomessa ja kokematta elämysiä. Se, etä ne on ulkomailla, ei tee siitä hienompaa. Sitä paitsi, eihän ihmiselämän tarkoitus liene se, että koen kaiken mahdollisen??Eihän se ole mahdollistakaan.

Vierailija
15/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, Ruotsi, Venäjä, Viro, Norja, Saksa, Unkari, Kreikka, Turkki, Slovakia, Itävalta, Tsekki, Algeria, Marokko, Liettua, Alankomaat, Bulgaria. Tässä ei paljon ole, mutta kohteissa ja maissa, joihin olen ihastunut, olen käynyt kolmasti, neljästi. Matkustaminen avartaa, kerran täällä eletään, ja on mukavaa saada käsitystä eri kulttuureista, ihmisten tavoista olla, ajatella, elää. Turistikohteissa en viihdy, enkä hienojen hotellien altailla. Kompensoin hiilijalanjälkeäni olemalla syömättä lihaa ja rahdattua ruokaa, ja suosimalla julkista liikennettä, kirpputoreja ja kierrätystä :) Hyvää matkaa kaikille!

Vierailija
16/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset varaa Ruotsin risteilä tai Tallinnan matkaa?

Vierailija
17/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap pidät esim luonnosta niin suosittelen pakettimatkaa Madeiralle.

Vierailija
18/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt viimeksi ulkomailla 2007 tai 2008 eli alkaa olla jo pitkä aika.

Vierailija
19/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tein töitä hotellisiivoojana niin useammatkin 40-50v kollegat kertoivat että isoin reissu on ollut Helsinki. Eli kyllä näitä varmasti löytyy.

Vierailija
20/34 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina asunut pienellä Paikkakunnalla? Harva kaupunkilainen ei ole koskaan matkustanut ulkomaille ainakaan kolmekymppiseksi mennessä.

Näköjään voi olla vielä ihmisiä, jotka ajattelevat noin rajoittuneesti. Asun pienellä paikkakunnalla ja matkustelen paljon, samoin monet täällä asuvat ystäväni. Helsingin lähiöissä asuu ihmisiä, jotka käyvät ehkä kerran vuodessa keskustassa eivätkä koskaan ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi