Siis käyttääkö joku oikeasti sellaisia kävelyvaljaita lapsilla?
Huomasin että niitä oli S-marketissa myynnissä. Paketin kuvassa meni remmit ylävartalon ympäri ja sitten selän puolella oli lenkki mistä talutetaan. En vaan ole ikinä nähnyt että joku oikeasti olisi käyttänyt sellaisia lapsella. Mutta ehkä joku ainakin aikoo käyttää niitä kun niitä kerran kaupassa myydään?
Kommentit (35)
Samaa ihmettelin minäkin kun äiti tokaisi kaupassa kiukuttelevalle suhteellisen isolle (ehkä 5-6 v) tytölleen, että oletko kunnolla vai haetaanko sinulle autosta valjaat !
Mä asun ulkomailla suurkaupungissa, ja täällä näkee paljonkin noita. Mun mielestä älyttömän käteviä, kun lapsi ei pääse väentungoksessa karkaamaan tai eksymään, eikä sitä tarvitse raahata hankalissa rattaissa, jos osaa jo itse kävellä. En tajua mitä vikaa valjaiden käyttämisessä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun ulkomailla suurkaupungissa, ja täällä näkee paljonkin noita. Mun mielestä älyttömän käteviä, kun lapsi ei pääse väentungoksessa karkaamaan tai eksymään, eikä sitä tarvitse raahata hankalissa rattaissa, jos osaa jo itse kävellä. En tajua mitä vikaa valjaiden käyttämisessä olisi.
https://i.pinimg.com/originals/a6/9c/8b/a69c8bd684d8c70035a191d107e4bee…
Ei mitään vikaa...?
Valjaat on melkein pakolliset, kun on väentungoksessa ainoana aikuisena kahden vilkkaan erityislapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://i.pinimg.com/originals/a6/9c/8b/a69c8bd684d8c70035a191d107e4bee…
Ei mitään vikaa...?
Isompi lapsi tuossa kuvassasi näyttää kouluikäiseltä, eli olisiko joku vammainen tms?
Ihmettelijä. kirjoitti:
Mitä pahaa valjaissa on?
Ei kai sinällään olekaan. Paitsi että melkein kaikkien vanhempien mielestä ilmeisesti on, kun eivät niitä käytä (vaan pelkästään ostavat sellaiset?).
Haluaisin kävelyttää aloittajaa valjaissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelijä. kirjoitti:
Mitä pahaa valjaissa on?
Ei kai sinällään olekaan. Paitsi että melkein kaikkien vanhempien mielestä ilmeisesti on, kun eivät niitä käytä (vaan pelkästään ostavat sellaiset?).
Tuntuu jotenkin turhalta vastata sulle mitään. Vähän vit uttaa tuollainen tyhmyys.
Täälläkin ulkomaanasuja. Niitä on joka toisella. Sitten on reppuja joista lähtee hihna.
Suomessa jossa kadulla kävelee 1 ihminen tai näkee muutaman auton ei tosiaan valjaita tarvitse, mutta kaupungissa jossa on ihmisiä kuin Helsingissä vappuna tai autoja vilistää hurjaa vauhtia jatkuvasti.. tosiaan tarvitsee.
Mieti joitain kiinan kaupunkia, nykiä, Lontoota . Mutta sitten on ne pikkukauoungit ulkomailla joissa kaikissa enemmän vilinää kuin Helsingissä.
Kaikelle on paikkansa.
Kahden vilkkaan kaksosvipeltäjän kanssa olisi kyllä ollut valjaista apua jos olisin jaksanut ostaa.
mutta kaikista on normaalia sitoa lapsi kiinni rattaisiin? Mielummin annoin lapsen kävellä, mutta hiukan yli vuoden ikäinen tai alle kaksivuotias saattaa helposti kirmata kadulle tai kävelytiellä koiran luo tai jäädä pyörän alle. Kädestä roikottaminen se hamkalaa onkin. Kokeiles itse kävellä käsi ylhäällä jännittyneenä pidempään. Se on hankalaa myös tasapainon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelijä. kirjoitti:
Mitä pahaa valjaissa on?
Tuntuu jotenkin turhalta vastata sulle mitään. Vähän vit uttaa tuollainen tyhmyys.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta silti ihmettelen ketä varten niitä on täällä meidän kirkonkylän S-marketissa myynnissä.
Niin ja olen Helsingissäkin käynyt, mutta eipä ole yhtään lasta tullut vastaan joka olisi kävelyvaljaissa ollut vaikka varmaan jossain metron tungoksessa jne olisivat hyödyksi.
Ehkä asia on niin, että moni ostaa sellaiset, mutta kun huomaa, ettei niitä kenelläkään ole käytössä niin ei kehtaa itsekään niitä käyttää, jolloin ne vaan jäävät kaappiin pölyttymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelijä. kirjoitti:
Mitä pahaa valjaissa on?
Anteeksi tyhmyyteni, mutta silti ihmettelen ketä varten niitä on täällä meidän kirkonkylän S-marketissa myynnissä.
Niin ja olen Helsingissäkin käynyt, mutta eipä ole yhtään lasta tullut vastaan joka olisi kävelyvaljaissa ollut vaikka varmaan jossain metron tungoksessa jne olisivat hyödyksi.
Ehkä asia on niin, että moni ostaa sellaiset, mutta kun huomaa, ettei niitä kenelläkään ole käytössä niin ei kehtaa itsekään niitä käyttää, jolloin ne vaan jäävät kaappiin pölyttymään.
Asut varmastikin sellaisessa paikassa, josta ei voi lähteä mihinkään muualle. Oikeastaan ihan hyvä niin.
Mä ihmettelin joskus sitä, kun kaupassa on kyllä pitkät rivit kurahousuja ja muita kuravaatteita, mutta koskaan en ole meidän taloyhtiön pihalla/leikkialueella nähnyt kenellään lapsella sellaisia.
Teneriffalla käytin kerran rannalla tammikuussa kun kuopus oli 1,5v.
Se ei jostain syystä tajunnu ettei mereen voi mennä kun oli niin kova aallokko.
Ja juu ei oltu aurinkoa ottamassa vaan katselemassa myrskyävää merta.
70-80 luvulla niiden käyttö oli erittäin yleistä. Tosi hyvä keksintö. Eipä lapsi päässyt hukkumaan isossakaan joukossa. Kannatan!
Vierailija kirjoitti:
Huomasin että niitä oli S-marketissa myynnissä. Paketin kuvassa meni remmit ylävartalon ympäri ja sitten selän puolella oli lenkki mistä talutetaan. En vaan ole ikinä nähnyt että joku oikeasti olisi käyttänyt sellaisia lapsella. Mutta ehkä joku ainakin aikoo käyttää niitä kun niitä kerran kaupassa myydään?
Niitä hankitaan ulkomaanmatkoja varten, missä on tungosta esim. lentokentällä ja toisaalta missä ei ole tuttavat tai ap näkemässä, eli kehtaa käyttää.
No siis, mulla oli jo yli 20 vuotta sitten tuollaiset. Olin ihan äärettömän vilkas ja mulla muutama iältään lähellä toisiamme olevia sisaruksia, niin ei olis äiti pärjännyt. Pelkästään yksin mun kanssa oli työn ja tuskan takana etten ollut kerennyt jo juosta johonkin kilometrin päähän kun päänsä kääntää.
Ne ovat erittäin kätevä esim kaupungilla. Lapseni oli paljon mieluummin valjaissa kuin piti kädestäni kiinni. Valjaissa hän varmaan koki olevansa vapaampi, kun molemmat kädet oli vapaat.
Lisäksi oli hyvänä puolena se, että ei horjahtanut maahan saakka, kun oli valjaissa kiinni. En tiettykään käyttänyt läheskään koko aikaa, mutta juurikin kaupungilla.