Jari Sillanpää EnbuskeVeitolaSalmisessa
Jännittää nähdä millaisena hän saapuu kohta suoraan lähetykseen.
Kommentit (999)
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskoo että laukut oikeasti oli pakannut miesystävä? En minä ainakaan.
Tää on se vakiselitys mitä niillä on kun jää rajalla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ratista kiinni jäämisessä häntä harmitti vain se, että ei tiennyt, että huumeissa on nollatoleranssi, eikä mitään promillerajaa.
Tämä on mun mielestä ymmärretty väärin jopa Ylen jutussa. Mielestäni Sillanpää selitti, että ei kokenut olevansa liian päihtynyt rattiin. Koska amfetamiinipäissään ei voi puhaltaa mittariin ja saada lukemia, että kuinka päissään on (vrt. promillet), niin se on vähän semmonen on/off vipu miten poliisi siihen suhtautuu. Jos olet käyttänyt mitä tahansa huumetta vähänkin ja se näkyy poliisin pikatestissä, niin sillä ei ole väliä että oletko enää sillä hetkellä vaikutuksenalaisena, ja vielä vähemmän että kuinka suuren määrän alaisena.
Ja EN puolustele huumeidenkäyttöä saati Sillanpään toimia, vaan mielestäni tässä kohtaa ymmärrettiin väärin mistä Sillanpää puhui.
Viihdetaiteilijakäyttäjällä on onneksi mittavasti asunto-omaisuutta Helsinki-maaseutu-Espanja-Thaimaa akselilla ja arvoirtainta, turvanaan vaikka leipätyöt hupenisivat.
Mielestäni on kummallista miten pihalla keskustelijat on täällä.
Jotenkin olettavat, että kaikki huumeet on samanlaisia ja ihminen on heti pohjalla, kun ekan kerran vetää jne. Stereotypiat jylläävät kunnolla. Ilman mitään omaa kokemuspohjaa asiaan, eli narkomaaneihin.
Sillanpää vaihtoi siis alkoholin vain toiseen huumeeseen. Sillanpäälle ei ole eroa sillä, kummasta on sekaisin.
Joko hän kuolisi viinaan tai sitten johonkin muuhun.
Jos Sillanpää edelleen kiskoisi viinaa joka keikaton päivä, tätä keskustelua ei edes käytäisi. Ei olisi pyydetty haastatteluun, ei olisi lööppejä lehdissä. Sehän on ihan normaalia, että ihminen vetää vuosikaupalla viinaa. Samalla tavoin sitä Nykästä on pidetty kunnollisena suomalaisena miehenä, vaikka alkoa on vedetty kaksin käsin. Erona on se, ettei Nykänen ole uraansa jatkanut.
Sillanpää on tehnyt työnsä, vaikka onkin ollut addikti.
Hän on hoitanut haastattelut, tv-ohjelmat ja keikat, vaikka onkin addikti.
Jos Sillanpään jatkobileissä olisi ollut ilmaista viinaa tarjolla kaikille vieraille niin paljon kuin jaksaa vetää, sitä ei olisi pidetty tuputtamisena tai yrityksenä koukuttaa vieraita alkoholiin. Se on ihan vieraiden itsensä päätettävissä vetää, jos siltä tuntuu, ei Sillanpään.
Silti, Sillanpää joutuu vastuuseen myös niistä määristä, joita ei ole vetänyt. Vähän niin kuin ihmiset joutuisivat maksamaan niidenkin ylinopeussakkoja, jotka eivät ole jääneet kiinni. Mitäs ajat autolla.
Jos vertaa Vesa Keskisen esiintymistä ja Sillanpään esiintymistä, niin ensimmäinen oli oikeasti sekaisin ja päihtynyt. Jälkimmäinen vain eloisa persoona ja hermostunut. Et itse olisi hermostunut, jos joutuisit selittämään poliisijuttujasi tai ongelmiasi Suomen kansan edessä, suorassa lähetyksessä, jota ei voi leikata? Tietämättä miten edes paikalla oleva yleisö siihen reagoi?
Vaikka Sillanpää olisi ollut elämänsä kunnossa tuossa haastattelussa, av-mammat olisi löytäneet jonkun puolittaisen sanan tai eleen, joka viittaisi siihen, että Siltsun on pakko olla kamoissa.
Anna mun kaikki kestää.
Se, että Sillanpää ei kadu, ei ole huumeiden tuputtamista tai puolustelua, se on vain rehellisyyttä. Siltä hänestä tuntuu, ei häntä kaduta. Miksi pitäisi esittää katuvaa, jos ei oikeasti ole? Toki autonrattiin lähteminen on idioottia.
Minäkin olen tehnyt abortin. Joidenkin ihmisten mielestä olen murhaaja, joidenkin mielestä minun pitäisi katua sitä. Miksi minun pitäisi katua vain sen vuoksi, että joku muu niin haluaa? Erona vielä se, että minä olen satuttanut tuolloin jotakuta muuta. En kadu.
Ihmetyttää kuinka monelle on ok Siltsun huumeiden käyttö ja oikein odottaa keikalle pääsyä eli rahoittamaan Siltsun huumeiden käyttöä.
Huumeet ovat laittomia. Myös Suomessa.
408 jatkaa:
Mielestäni on hyvä, että ihmiset näkevät, millainen on narkomaani. Mitä motiiveja hänellä on käytölleen, miksi on mahdotonta hoitaa ihmistä, joka ei hoitoa halua. Miltä näyttää huumediileri.
Ihmisethän on ajatelleet, että huumediileri hengailee päivätolkulla trenssitakissaan päiväkodin liepeillä, tarjoten sieltä valmiita injektioruiskuja halukkaille. Ei olekaan. Vaan kaikkien tuntema viihdetaiteilija, joka tekee paljon töitä, on herkkä, voittanut tangokuninkuuden, ollut eläkeläisten lemmikki... jne. Sellainenkin voi olla diileri.
Ei ole mustan ja valkoisen sävyjä, vaan aika paljon kaikki asiat ovat enemmänkin niitä harmaan sävyjä.
Sillanpää ei välitä, miten hänen käy. Se on hänen ongelmansa. Oli sitten aine mikä tahansa. Sillanpää on niin loppu, ettei jaksa, ei ole jaksanut vuosiin. Silloinkaan kun veti viinaa.
Jos tekee 200 keikkaa vuodessa, niin se tarkoittaa, ettei viikonloppuisin välttämättä nukuta.
Sillanpään jälkeen esiintyi äiti, joka sanoi olleensa ihan paskana useamman nukkumattoman yön jälkeen. Sillanpäällä sitä on ollut jo 20 vuotta. Eihän tuota kukaan kestä. Ei ihme, että ihmiset alkavat käyttää, oli se mitä tahansa.
Keikkapaikalle mennään klo 18-19, tehdään soundchekit, valaistus, oheismyyntipöydät. Keikka alkaa ehkä klo 24-01, vedetään täysillä pari tuntia. Sen jälkeen pitää jäädä juttelemaan ihmisten kanssa, olivat he järjestäjiä tai faneja. Sen jälkeen sitä palaa hotellihuoneeseen, päässä soi kova musiikki ja adrenaliinitasot koholla. Ei silloin pysty vielä pariin tuntiin nukkumaan. Ehkä klo 7 aamulla nukahtaa, mutta päivällä pitää olla jo keikkabussissa, jos seuraavaan paikkaan ajaakin 6h. Ja sama uusiksi ja taas uusiksi.
Vuosikausia. Yritäppä siinä välissä saada viikolla normaalia vuorokausirytmiä päälle, lisäksi pitää tehdä levyä, haastikset, ohjelmat jne. Taas torstaina lähdetään ja maanantaina tullaan, useampi kymmenen vuotta.
Se on Siltsun oma valinta, että haluaa tehdä. Jostain on luovuttava, jos haluaa tehdä paljon töitä. Yleensä se on terveys.
Siltsu on samassa tilanteessa kuin anorektikko. Anorektikkokin tietää, että ihminen kuolee, jos ei syö. Silti, hän ei syö, koska ei pysty. Siltsu ei lopeta, vaikka tietää käytön olevan vahingollista, koska ei vaan ole sitä motivaatiota lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ratista kiinni jäämisessä häntä harmitti vain se, että ei tiennyt, että huumeissa on nollatoleranssi, eikä mitään promillerajaa.
Tämä on mun mielestä ymmärretty väärin jopa Ylen jutussa. Mielestäni Sillanpää selitti, että ei kokenut olevansa liian päihtynyt rattiin. Koska amfetamiinipäissään ei voi puhaltaa mittariin ja saada lukemia, että kuinka päissään on (vrt. promillet), niin se on vähän semmonen on/off vipu miten poliisi siihen suhtautuu. Jos olet käyttänyt mitä tahansa huumetta vähänkin ja se näkyy poliisin pikatestissä, niin sillä ei ole väliä että oletko enää sillä hetkellä vaikutuksenalaisena, ja vielä vähemmän että kuinka suuren määrän alaisena.
Ja EN puolustele huumeidenkäyttöä saati Sillanpään toimia, vaan mielestäni tässä kohtaa ymmärrettiin väärin mistä Sillanpää puhui.
Katsoitko tuom haastattelun? Kyllä hän siinä minusta vaan selitti, että on ollut tyhmä kun ei tienntt nollatoleranssia.
Ja hänhän lisäksi tekstaili siellä ratissa. Huumepöllyssä keskittyi kännykkäänsä keskellä ydinkeskustaa. Ihan tuuria että kukaan ei jäänyt alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on veressä huumetta olet vaikutuksen alainen. Turha yrittää Jari selittää enää kaivat vaan itsesi syvemmälle
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että nää taiteilijat on usein yksityiselämässä todella reppanoita? Esim Saara Aallolla se todella omituinen parisuhde. Ja nämä tangokuninkaat, Virrasta alkaen. Elämänhallinta olematon.
Luovuus on kaoottista ja hallitsematonta, se vaatii kukoistaakseen äärimmäisiä tunnetiloja ja niitä haetaan päihteistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin olettavat, että kaikki huumeet on samanlaisia ja ihminen on heti pohjalla, kun ekan kerran vetää jne. Stereotypiat jylläävät kunnolla. Ilman mitään omaa kokemuspohjaa asiaan, eli narkomaaneihin.
Minäkin olen tehnyt abortin. Joidenkin ihmisten mielestä olen murhaaja, joidenkin mielestä minun pitäisi katua sitä. Miksi minun pitäisi katua vain sen vuoksi, että joku muu niin haluaa? Erona vielä se, että minä olen satuttanut tuolloin jotakuta muuta. En kadu.
Abortti on laillinen toimenpide Suomessa. Huumeet eivät.
En ymmärrä tätä huume myönteisyyttä näissä keskusteluissa.
Aito ja oma itsensä? Ei todellakaan ollut. Vaan naamalla oli se huumeiden aiheuttama naamari ja suusta tuli huumeen aiheuttamaa ylimielisyyttä, epäaitoutta ja kemiallisten tunteiden sekamelskaa.
Juuri sitä mikä on surullisinta huumeissa. Se oikea ihminen, persoona ja tunteet häviävät. On vain kylmä teeskentelevä maski joka suoltaa ulos mitä sattuu.. Välillä näkyy hätä joka pukkaa kaiken tämän läpi.
puhuu onneton homppeli kuin olisi ostanut karkkia kaupasta
Vierailija kirjoitti:
Sillanpää vaihtoi siis alkoholin vain toiseen huumeeseen. Sillanpäälle ei ole eroa sillä, kummasta on sekaisin.
Joko hän kuolisi viinaan tai sitten johonkin muuhun.
Jos Sillanpää edelleen kiskoisi viinaa joka keikaton päivä, tätä keskustelua ei edes käytäisi. Ei olisi pyydetty haastatteluun, ei olisi lööppejä lehdissä. Sehän on ihan normaalia, että ihminen vetää vuosikaupalla viinaa. Samalla tavoin sitä Nykästä on pidetty kunnollisena suomalaisena miehenä, vaikka alkoa on vedetty kaksin käsin. Erona on se, ettei Nykänen ole uraansa jatkanut.
Sillanpää on tehnyt työnsä, vaikka onkin ollut addikti.
Hän on hoitanut haastattelut, tv-ohjelmat ja keikat, vaikka onkin addikti.
Jos Sillanpään jatkobileissä olisi ollut ilmaista viinaa tarjolla kaikille vieraille niin paljon kuin jaksaa vetää, sitä ei olisi pidetty tuputtamisena tai yrityksenä koukuttaa vieraita alkoholiin. Se on ihan vieraiden itsensä päätettävissä vetää, jos siltä tuntuu, ei Sillanpään.
Silti, Sillanpää joutuu vastuuseen myös niistä määristä, joita ei ole vetänyt. Vähän niin kuin ihmiset joutuisivat maksamaan niidenkin ylinopeussakkoja, jotka eivät ole jääneet kiinni. Mitäs ajat autolla.
Jos vertaa Vesa Keskisen esiintymistä ja Sillanpään esiintymistä, niin ensimmäinen oli oikeasti sekaisin ja päihtynyt. Jälkimmäinen vain eloisa persoona ja hermostunut. Et itse olisi hermostunut, jos joutuisit selittämään poliisijuttujasi tai ongelmiasi Suomen kansan edessä, suorassa lähetyksessä, jota ei voi leikata? Tietämättä miten edes paikalla oleva yleisö siihen reagoi?
Vaikka Sillanpää olisi ollut elämänsä kunnossa tuossa haastattelussa, av-mammat olisi löytäneet jonkun puolittaisen sanan tai eleen, joka viittaisi siihen, että Siltsun on pakko olla kamoissa.
Anna mun kaikki kestää.
Se, että Sillanpää ei kadu, ei ole huumeiden tuputtamista tai puolustelua, se on vain rehellisyyttä. Siltä hänestä tuntuu, ei häntä kaduta. Miksi pitäisi esittää katuvaa, jos ei oikeasti ole? Toki autonrattiin lähteminen on idioottia.
Suomessa abortti on lain mukaan OK, huumeiden välittäminen tai huumepäissä ajaminen ei. Sekä lainlaatija että yleinen oikeuskäsitys ovat sitä mieltä, että huumeiden vaikutuksen alaisena on todennäköisemmin vaarallinen ympäristölleen kuin ilman huumeita. Huumeet vaikuttavat elimistöön, etenkin aivoihin ja näin syntyy ylimääräisiä terveydenhoitokuluja.
Ongelmana on se, että huumeidenkäyttö lisää piittaamattomuutta! Käyttäjä ei välitä muista, kokee olevansa enmmän ja parempi kuin onkaan jne. ja siitä syntyy pahoja ongelmia liikenteessä ja ihan arjessa. Turvallisuusmääräyksistä välittämätön työkaveri ei esimerkiksi rakennuksilla ole ongelma vain itselleen vaan koko porukalle.
Vapaa viinatarjoilu kotibileissä ei ole rikos, totta, mutta viskin tunnista viskiksi ja laatua voi arvioida pullo etiketistä. Huumeiden mukana ei tule tuoteselostetta, joten kukaan ei oikeatsi tiedä, mitä on tarjolla, kuinka puhdasta tai kuinka vahvaa.
Siltsu itkee, etät haluaa, että häneen luotetaan. Samaa ruikuttaa moni muu "viihdehuumeaddikti" ja pettää sen luottamuksen taas huomenna.
Vierailija kirjoitti:
408 jatkaa:
Mielestäni on hyvä, että ihmiset näkevät, millainen on narkomaani. Mitä motiiveja hänellä on käytölleen, miksi on mahdotonta hoitaa ihmistä, joka ei hoitoa halua. Miltä näyttää huumediileri.
Ihmisethän on ajatelleet, että huumediileri hengailee päivätolkulla trenssitakissaan päiväkodin liepeillä, tarjoten sieltä valmiita injektioruiskuja halukkaille. Ei olekaan. Vaan kaikkien tuntema viihdetaiteilija, joka tekee paljon töitä, on herkkä, voittanut tangokuninkuuden, ollut eläkeläisten lemmikki... jne. Sellainenkin voi olla diileri.
Ei ole mustan ja valkoisen sävyjä, vaan aika paljon kaikki asiat ovat enemmänkin niitä harmaan sävyjä.
Sillanpää ei välitä, miten hänen käy. Se on hänen ongelmansa. Oli sitten aine mikä tahansa. Sillanpää on niin loppu, ettei jaksa, ei ole jaksanut vuosiin. Silloinkaan kun veti viinaa.
Jos tekee 200 keikkaa vuodessa, niin se tarkoittaa, ettei viikonloppuisin välttämättä nukuta.
Sillanpään jälkeen esiintyi äiti, joka sanoi olleensa ihan paskana useamman nukkumattoman yön jälkeen. Sillanpäällä sitä on ollut jo 20 vuotta. Eihän tuota kukaan kestä. Ei ihme, että ihmiset alkavat käyttää, oli se mitä tahansa.
Keikkapaikalle mennään klo 18-19, tehdään soundchekit, valaistus, oheismyyntipöydät. Keikka alkaa ehkä klo 24-01, vedetään täysillä pari tuntia. Sen jälkeen pitää jäädä juttelemaan ihmisten kanssa, olivat he järjestäjiä tai faneja. Sen jälkeen sitä palaa hotellihuoneeseen, päässä soi kova musiikki ja adrenaliinitasot koholla. Ei silloin pysty vielä pariin tuntiin nukkumaan. Ehkä klo 7 aamulla nukahtaa, mutta päivällä pitää olla jo keikkabussissa, jos seuraavaan paikkaan ajaakin 6h. Ja sama uusiksi ja taas uusiksi.
Vuosikausia. Yritäppä siinä välissä saada viikolla normaalia vuorokausirytmiä päälle, lisäksi pitää tehdä levyä, haastikset, ohjelmat jne. Taas torstaina lähdetään ja maanantaina tullaan, useampi kymmenen vuotta.
Se on Siltsun oma valinta, että haluaa tehdä. Jostain on luovuttava, jos haluaa tehdä paljon töitä. Yleensä se on terveys.
Siltsu on samassa tilanteessa kuin anorektikko. Anorektikkokin tietää, että ihminen kuolee, jos ei syö. Silti, hän ei syö, koska ei pysty. Siltsu ei lopeta, vaikka tietää käytön olevan vahingollista, koska ei vaan ole sitä motivaatiota lopettaa.
Yritätkö sinä selittää, miksi muusikot käyttävät aineita? Kaikki eivät todellakaan käytä.Ihme selitystä sinultakin, taidat itsekin käyttää. Ja eihän se uni tule, jos käytät piristäviä aineita. Kaikkeen löytyy aina selitys; elämä on niin rankkaa, lapsuus oli niin rankkaa, tai duuni on niin rankkaa. Tuolla perusteella jokaisen ihmisen pitäisi käyttää huumeita, MUTTA KUN EI KÄYTÄ!
embuske: se vituttaa että ajoit huumepäissäsi autolla, vaaransit esim lasteni elämän!
Jari: Niin minkäikäisiä lapsia sulla on pääästätkkö sinä oikeesti ne klo 22 illalla ulos?"
siis miten joku oi olla noin kiero että kääntää asian jotenkin voitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Siltsu ei jaksa tuota duunia enää ilman huumeita joten parempi lopettaa, kummatkin.
Miksi tätä ei ilmaista silloin, kun taitelija vetää alkoholia liikaa? Että kannattaisi lopettaa, jos ei voi olla ilman?
Ihan samaa huumetta se alkokin tuolloin on ja siihen lopulta kuolee ja samalla tavoin siihen jää koukkuun.
Tällöin Sillanpään olisi pitänyt laittaa stoppi jo varmaan yli 10 vuotta sitten.
Toni Wirtanenkin on ollut loppu, moni muu on tehnyt itsemurhan. Sellainen se ala on, paljon pitää yrittäjän tehdä töitä eikä ikinä voi olla varma tuleeko seuraavia keikkoja tai pyöriikö se biisi radiossa. Ja samalla siellä toimivat ihmiset, joiden pitääkin tavallaan olla herkempiä kuin muiden. Elää epätasaisempaa elämää kuin muiden. Koska ovat silloin töissä, kun muut ovat vapaalla.
Ei tuolla alalla ole jotain työterveyttä tai kehityskeskusteluja. Ei ole palkallisia sairaslomia. Ei ole palkallisia lomia ylipäätään. Ei ole ketään, joka huomaa merkit jo siinä vaiheessa, kun alkaa ensimmäisen kerran lipsua ja ihminen yrittää joustaa ja jaksaa. Yhteistyökumppanit vaihtuvat. Keikkajärkkärit saattavat nähdä kerran vuodessa. Bändin muusikotkin saattavat vaihtua.. Muut ihmiset ajattelevat, ettei kuulu heille, läheiset voivat puuttua. Läheiset taas eivät nää yhtä paljon, koska taiteilija on silloin töissä, kun muut ovat vapaalla..
Se jää ihmisen omiin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Palstahan on aina täynnä näitä viestejä, missä kummastellaan kuinka joku SAATTAA kulkea nilkat paljaina, ostaa sipsejä, käyttää turkiksia, läskistyä, läskistyä vielä lisää tai haista pahalle; ei juokse työmatkojaan, ei vaihda pääsiäisverhoja, juo viskiä, syö muuta kuin laihisemmentaalia, ei imuroi joka päivä, vetää kerralla konvehtirasian, kun oikeasti pitää riittää puolikas pala mustaa suklaata joka toinen perjantai...
Jukra, näillä enymmärrämiksi-tyypeillä on asiat HYVIN. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ajan mittaan niitä vastoinkäymisiä osuu meidän jokaisen elämään.
Ei ole asiat hyvin, mutta vaikka olisi useampia sairauksia ja elämä huonosti niin ei se silti tarkoita, että pitäisi alkaa huumeita vetämään. Ihan selvinpäin voi kärsiä, eikä tarvitse edes kostaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltsu ei jaksa tuota duunia enää ilman huumeita joten parempi lopettaa, kummatkin.
Miksi tätä ei ilmaista silloin, kun taitelija vetää alkoholia liikaa? Että kannattaisi lopettaa, jos ei voi olla ilman?
Ihan samaa huumetta se alkokin tuolloin on ja siihen lopulta kuolee ja samalla tavoin siihen jää koukkuun.
Tällöin Sillanpään olisi pitänyt laittaa stoppi jo varmaan yli 10 vuotta sitten.
Toni Wirtanenkin on ollut loppu, moni muu on tehnyt itsemurhan. Sellainen se ala on, paljon pitää yrittäjän tehdä töitä eikä ikinä voi olla varma tuleeko seuraavia keikkoja tai pyöriikö se biisi radiossa. Ja samalla siellä toimivat ihmiset, joiden pitääkin tavallaan olla herkempiä kuin muiden. Elää epätasaisempaa elämää kuin muiden. Koska ovat silloin töissä, kun muut ovat vapaalla.
Ei tuolla alalla ole jotain työterveyttä tai kehityskeskusteluja. Ei ole palkallisia sairaslomia. Ei ole palkallisia lomia ylipäätään. Ei ole ketään, joka huomaa merkit jo siinä vaiheessa, kun alkaa ensimmäisen kerran lipsua ja ihminen yrittää joustaa ja jaksaa. Yhteistyökumppanit vaihtuvat. Keikkajärkkärit saattavat nähdä kerran vuodessa. Bändin muusikotkin saattavat vaihtua.. Muut ihmiset ajattelevat, ettei kuulu heille, läheiset voivat puuttua. Läheiset taas eivät nää yhtä paljon, koska taiteilija on silloin töissä, kun muut ovat vapaalla..
Se jää ihmisen omiin käsiin.
Kyllä olen nähnyt kymmeniä juttuja siitä, miten myös se viinalla läträäminen kannattaisi lopettaa. Tai ihan mikä muu itsetuhoinen juttu tahansa.
Sillanpää olisi voinut lopettaa koko työnteon milloin tahansa jo aikaa sitten.
Keskittyä omaan hyvinvointiinsa ja läheisiinsä.
Sen sijaan hän päätti pitää huumebileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti on laillinen toimenpide Suomessa. Huumeet eivät.
En ymmärrä tätä huume myönteisyyttä näissä keskusteluissa.
On se ollut laillista Suomessa, ja voi olla vastakin. Sillä ei ole oikeastaan edes merkitystä. Aborttikin on ollut laitonta. Se ei silti muuta abortin tekemistä suuntaan eikä toiseen. Ihmiset tekivät niitä silti.
Ei ole huumemyönteistä todeta, että se ongelma käyttäjällä on monesti ihan muualla kuin niissä huumeissa. Samalla tavoin ylipainoisilla on enemmän ongelmia psyykeessä, mistä loputon syöminen johtuu.
Mulla on masennus, mutta sekin on vain kehon oma tapa selviytyä hengissä elämästä, kun on rankkaa. Se ei ole syy mihinkään. Syy on muualla.
Ei ihmiset ole ryhtyneet narkomaaneiksi siksi, että se on kivaa. Sellaiset ihmiset jää koukkuun, joilla ei ole taitoja eikä kykyjä selvitä muutenkaan. Sen vuoksi Vietnamista tulleet veteraanit eivät jääneet heroiiniin koukkuun, koska he pystyivät palata normaaliin elämään. Ne Irakin sodan veteraanit, jolla jää traumoja, turvautuvat monesti päihteisiin, koska eivät muuten kestäisi elää.
Koukkuun jää niin helposti, kokemusta on. Sitten elämä pyörii saman ympärillä, ilman aineita masentaa, aineissa hetken edes hyvä ola, taas masennus, häpeä, itseinho.
Mulla ei ole kuin myötätuntoa Sillanpäätä kohtaan.