Vuorotyö on paskaa
Täyttä paskaa. Pääsiäinen menee töissä. Työajat sellaiset, ettei käytännössä ole lainkaan vapaa-aikaa, jota voisi viettää läheisten kanssa. Palkka myös aivan paska. Olen aivan loppu, tilanne tuntuu toivottomalta. Paremmilla työpajoilla olevia töitä en ole saanut yrityksistä huolimatta.
Kommentit (81)
Peruspalkka alkaa kolmosella, joten siitä en valita..ja sen takia mä töissä käyn. Mutta kyllä vuorotyö on perseestä.
Elämässä voi ja täytyy tehdä valintoja, myös tehtävän työn suhteen. Itse olen tehnyt työurani aikana päivä- ja vuorotöitä, joiden kokemusten perusteella olen päätynyt 3-vuorotyöhön "loppuelämäksi". Eläkkeelle pääsen 19 vuoden kuluttua.
Päivätyö on peestä, aina sama ralli ma-pe ja sitten viikonloppu vapaa. Puuduttavan säännöllistä! Vuorotyössä on arkivapaita, eikä tarvitse madella ruuhkassa päivätyöläisten kanssa. Esim. salilla ja muissa harrasteissa voit käydä sellaisina aikoina, jolloin päivätyöläiset ei pääse paikalle. Yritäpä käydä isolla ketjusalilla klo 17-20, siellä voi olla muutama muukin kanssatreenaaja.
Jos rahallisesti ajatellaan, niin tienaan vuoro- ja pyhälisinä vuodessa noin 13-15 tonnia enemmän kuin päivätöissä ollessani tienaisin. No ei ne suuret tulot sinällään onnelliseksi tee, mutta rahaa jää esim. sijoitustoimintaan enemmän, jonka tuotoilla pystyn tarvittaessa jäämään aiemmin työelämästä pois.
Sosiaalinen elämä on kärsinyt hieman, mutta omaiset ja ystävät kyllä ymmärtävät, jos ei pääse joka viikonloppu mukaan "rientoihin". Tänä pääsiäisenä olen taas töissä, kuten joka pääsiäinen 10 vuotta taaksepäin. Aina vapaaehtoisena, jotta osa työkavereista pääsee nauttimaan vapaasta pääsiäisviikonlopusta. Itse ole tieni valinnut ja sillä tiellä aion pysyä.
Ja kuitenkin hakeuduit vuorotyöhön? Huoh. Toiset tykkää ja toiset ei. Hae päivätöitä jos on niin kamalaa! Voit myös jättäytyä työttömäksi! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hoitoala? Itse myös hoitoalalla ja aiemmin vuodeosastolla työskennelleenä en voi muuta kuin toivottaa voimia. En enää ikinä halua uhrata omaa vapaa-aikaa perheeni kanssa toisten ihmisten, ja vielä usein epäkiitollisten sellaisten, hoitamiseen. Onneksi enää ei tarvi.
Sosiaali- ja terveysala, korkeakoulututkinto...
Kiteytit hyvin ajatukseni - tässä uhraa omaa elämäänsä ja aikaansa läheisten kanssa henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisten asiakkaiden hoitamiseen. Onko järkeä vai ei?
Siis mä en ymmärrä. Kuka ihme pakottaa opiskelemaan sinne hoitoalalle kun on noin kamalaa vinkumista? Olen itsekin hoitoalalla ja tosi tyytyväinen työhön sekä palkkaan molempiin. Ärsyttävää kuunnella jatkuvaa kitinää kollegoilta uutislehdistä. Ihan mahdotonta vinkumista. Kukaan ei todellakaan pakota opiskelemaan tälle alalle. Olen itse vielä 15 vuoden jälkeen tyytyväinen alavalintaani. Lisäksi itselläni on kokemusta todella paljon kiitollisista asiakkaista ja omaisista. Ihan uskomattoman paljon satelee kiitosta, joka päivä, ihan jokaisena päivänä. Omaiset on usein tosi ihania.
Tuolla kokemuksella sinun pitäisi ymmärtää myös se, että työpisteissä on paljon eroja. Kaikki eivät onnistu pääsemään töihin niihin kivoihin ja inhimillisiin työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin hakeuduit vuorotyöhön? Huoh. Toiset tykkää ja toiset ei. Hae päivätöitä jos on niin kamalaa! Voit myös jättäytyä työttömäksi! 😊
Katso ku toiset tekee töitä ilman valikointia. Kyllä mä mieluummin kotona makoilisin, kuin kävisin vuorotöissä. Mutta mun mielestä laskut pitää maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hoitoala? Itse myös hoitoalalla ja aiemmin vuodeosastolla työskennelleenä en voi muuta kuin toivottaa voimia. En enää ikinä halua uhrata omaa vapaa-aikaa perheeni kanssa toisten ihmisten, ja vielä usein epäkiitollisten sellaisten, hoitamiseen. Onneksi enää ei tarvi.
Sosiaali- ja terveysala, korkeakoulututkinto...
Kiteytit hyvin ajatukseni - tässä uhraa omaa elämäänsä ja aikaansa läheisten kanssa henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisten asiakkaiden hoitamiseen. Onko järkeä vai ei?
Siis mä en ymmärrä. Kuka ihme pakottaa opiskelemaan sinne hoitoalalle kun on noin kamalaa vinkumista? Olen itsekin hoitoalalla ja tosi tyytyväinen työhön sekä palkkaan molempiin. Ärsyttävää kuunnella jatkuvaa kitinää kollegoilta uutislehdistä. Ihan mahdotonta vinkumista. Kukaan ei todellakaan pakota opiskelemaan tälle alalle. Olen itse vielä 15 vuoden jälkeen tyytyväinen alavalintaani. Lisäksi itselläni on kokemusta todella paljon kiitollisista asiakkaista ja omaisista. Ihan uskomattoman paljon satelee kiitosta, joka päivä, ihan jokaisena päivänä. Omaiset on usein tosi ihania.
Olen vilpittömästi onnellinen sun puolesta. On mahtavaa, että on ihmisiä jotka oikeasti tykkää tästä raskaasta työstä! Harmi, että itsellä ei alavalinta mennyt aivan nappiin. Juurikin sillä hyvällä palautteella ja kiitoksella kuitenkin jaksaa vaikeina päivinä.
Vuorotyö on ihanaa! Nytkin pääsiäisenä käärin hyvät fyffet ja viikolla on vapaata hoitaa asioita :) ja vaikka olen töissä koko pääsiäisen, iltaa ja aamua, niin jää minulla silti aikaa nähdä ihmisiä. Miten aplla ei jää? Ilta-aamu -> aamupäivä ja ilta vapaa jne.
Miten te koette että vuorotyö syö ”kaiken” vapaa-ajan? Eihän siinä, kuten missään muussakaan olla töissä koko aikaa.
Aamuvuorosta kun pääsee niin illat on vapaat.
Ennen iltavuoroa on aamu vapaata.
Yötöiden aikaan on vapaata koko päivä, herättyäsi voit tehdä jotain ennen yövuoron alkua.
Mä kestin päivätöitä ja vkl-vapaita tasan 5kk ja sanoin itseni irti.
Se säännöllisyys vaan ei sovi mun vartalolle.
N.30 vuotta tulkut tehtyä kahta vuoroa ja tykkään siitä.
Eikä ole mieskään valittanut.
En ole hoito- enkä ravintola-alalla.
lentokentällä töissä, palkka yli 3000 e ja koulutus oli vajaa 2,5 kk duuniin, simppeliä ja helppoo duunia
4 päivää teen 12 tuntia töitä ja sit on 6 päivää lomaa putkeen,, ja lentoedut, sit voi matkustella esim viikon Espanjassa ja taas 4 päivää duunia,, toki voi olla vapaatkin toisessa firmassa töissä , palkka on about 6000 e muttei jaksa sitä kuin ehkä kuukauden kerrallaan,, rahat menee veroihin ja elämä jää elämättä
tää on hyvä rytmi mulle
Mä olen aina ihmetellyt näitä vuorotyön vihaajia. Väärin olette alanne valinneet. Tehdään miehen kanssa kumpikin vuorotyötä. Toisella myös yövuoroja, toisella 2-vuorotyö. En oikein osaa edes kuvitella tekeväni jotain 8-16 työtä, se on jotenkin tappavan tasaista.
Vuorotyössä on hyvät ja huonot puolet. Esim. palkkaan saa mukavat vuorolisät. Voisin tehdä myös päivävuoroa pelkästään, mutta en halua. Ainahan löytyy duuneja, joista saa hyvää palkkaa ilman vuorolisiä, mutta se nyt ei ole se tärkein seikka, muuta kuin juuri sellaisille, jotka haluaisivat tehdä vain päivätyötä. Tärkeintä on itselleni, että sillä 160h/kk saa palkkaa, joka alkaa kolmosella.
Lasten kanssa vuorotyö tuo haasteita, mutta päiväkotiaikaan selvittiin vuorohoidolla ja silloin kun lapset olivat alakoululaisia, jouduttiin joskus turvautumaan isovanhempien apuun. Isojen lasten kanssa ei vuorotyö tuo ainakaan meille ongelmia.
Tietenkin lomia ei aina voi pitää sesonkiaikana, eli koulujen loma-aikoina tai pyhinä, mutta eipähän tarvitse maksaa tuplahintaa lomista kun lomailee vähän epätyypillisinä aikoina. Aina kuitenkin kunnon kesälomat on pidetty ihan keskellä kesää.
Aika paljon merkitystä on sillä, kuinka joustava työnantaja on työaikojen sijoittelussa. Onneksi meidän työpaikoissa saa esittää toiveita koska ei sovi esim. iltavuoro, eikä ketään ole pakotettu pyhiksi töihin jos ei halua. Niitä haluajia on aina riittänyt. Meillä esim. sinkut ilmoittautuu halukkaaksi jouluihin ja muihin rahakkaisiin pyhiin. Sunnuntaita teen itse mielelläni. Toivoisin että saisin tehdä niitä enemmänkin. Nykyisellään n. 1 viikonloppu kolmessa viikossa.
Mä teen ilta- ja viikonloppupainotteisia keikkatöitä, joissa työvuorot kestää välillä aamuneljään asti. Palkka on arkisin 11 €/h ja pyhinä 18 €/h sisältäen lomakorvauksen, eikä mistään lisistä puhettakaan. Kunpa edes yön tunneilta saisi edes vähän ekstraa... tai edes pyhinä olisi tuplaliksa. Voiko tällainen palkkaus olla laillistakaan? En uskalla selvittää asiaa, koska pelkään että työt loppuu siihen jos heittäydyn "hankalaksi". Vaikka tällainen työ imee mehut niin tehokkaasti ettei vapaailtoina jaksa paljon mitään, pelkään tyhjän päälle jäämistä vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on ihanaa! Nytkin pääsiäisenä käärin hyvät fyffet ja viikolla on vapaata hoitaa asioita :) ja vaikka olen töissä koko pääsiäisen, iltaa ja aamua, niin jää minulla silti aikaa nähdä ihmisiä. Miten aplla ei jää? Ilta-aamu -> aamupäivä ja ilta vapaa jne.
Huonojen työaikojen ja raskaan työn aiheuttamaa kuormitusta tulee helposti nukuttua pois ekana vapaapäivänä. Tokana vapaapäivänä olisi sitten aikaa nähdä läheisiä kun heidän työpäivänsä on päättynyt, eli illalla hetken. Kun seuraavana aamuna itsellä alkaa taas aikainen aamuvuoro, esim. klo 6 tai 7.
Työt voivat olla klo 12-20 tai 13-21. Missä välissä tapaat läheisiäsi? Heillä töitä noin 8-16. Läheiset ovat pääsiäisen lomalla muualla kuin kotikaupungissa.
Yleensä tapaaminen ja vuorokausirytmi painottuu päivätöitä tekevien rytmiin, ja vuorotyössä se on väkisinkin niin huono, ettei aikaa käytännössä jää juurikaan vietettäväksi vaikka ystävien kanssa. Iltavuoron päättyessä klo 22 ja kotona klo 23 aikaan. Siihen vielä iltatoimet ja hetki omaa aikaa - kello 24-01 nukkumaan. Seuraavana aamuna ei iltavuoron jälkeen jaksa nousta ajoissa sängystä, väsymys on henkistä ja fyysistä. Klo 1-10 välillä nukutut yöunet eivät virkistä. Ystävät eivät yleensä halua nähdä klo 11-12 aikaan viikonloppuna, suurin osa nauttii hitaista aamuista ja tapaamiset painottuvat iltaan. Itsellä töihin lähtö taas klo 13, joten ei siinä paljon ehdi tai jaksa ennen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonojen työaikojen ja raskaan työn aiheuttamaa kuormitusta tulee helposti nukuttua pois ekana vapaapäivänä. Tokana vapaapäivänä olisi sitten aikaa nähdä läheisiä kun heidän työpäivänsä on päättynyt, eli illalla hetken. Kun seuraavana aamuna itsellä alkaa taas aikainen aamuvuoro, esim. klo 6 tai 7.
Työt voivat olla klo 12-20 tai 13-21. Missä välissä tapaat läheisiäsi? Heillä töitä noin 8-16. Läheiset ovat pääsiäisen lomalla muualla kuin kotikaupungissa.
Yleensä tapaaminen ja vuorokausirytmi painottuu päivätöitä tekevien rytmiin, ja vuorotyössä se on väkisinkin niin huono, ettei aikaa käytännössä jää juurikaan vietettäväksi vaikka ystävien kanssa. Iltavuoron päättyessä klo 22 ja kotona klo 23 aikaan. Siihen vielä iltatoimet ja hetki omaa aikaa - kello 24-01 nukkumaan. Seuraavana aamuna ei iltavuoron jälkeen jaksa nousta ajoissa sängystä, väsymys on henkistä ja fyysistä. Klo 1-10 välillä nukutut yöunet eivät virkistä. Ystävät eivät yleensä halua nähdä klo 11-12 aikaan viikonloppuna, suurin osa nauttii hitaista aamuista ja tapaamiset painottuvat iltaan. Itsellä töihin lähtö taas klo 13, joten ei siinä paljon ehdi tai jaksa ennen töitä.
Työt voi siis olla esim. 12-20, 11-21, 10-22, 14-22, 15-22, 16-23, 6-15, 10-19. Yövuoroja myös. Vapaapäivät sijoittuvat usein ilta- ja yövuorojen jälkeen, pitkien päivien jälkeen ja arkeen. Mitä silloin jaksaa väsymykseltään? Vapaa-aika menee käytännössä lähes kokonaan toipumiseen. Kokeilepa ensi viikko niin, että näet läheisiäsi vain klo 10-12 välillä. Ennen vapaapäivääsi valvo edellinen yö (jos olet päivätyössä niin pe-la valvo klo 7-8 asti). Ei paljon naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkujaankin hait vuorotöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jutellut ystäviesi kanssa tilanteesta ja kertonut, kuinka hankalana koet iltoihin painottuvat tapaamiset? Ei ole reilua, että yksi joustaa aina ja sopeutuu siihen mikä on muille helpointa. Todelliset ystävät on valmiita tekemään kompromisseja ja joustamaan itsekin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt voi siis olla esim. 12-20, 11-21, 10-22, 14-22, 15-22, 16-23, 6-15, 10-19. Yövuoroja myös. Vapaapäivät sijoittuvat usein ilta- ja yövuorojen jälkeen, pitkien päivien jälkeen ja arkeen. Mitä silloin jaksaa väsymykseltään? Vapaa-aika menee käytännössä lähes kokonaan toipumiseen. Kokeilepa ensi viikko niin, että näet läheisiäsi vain klo 10-12 välillä. Ennen vapaapäivääsi valvo edellinen yö (jos olet päivätyössä niin pe-la valvo klo 7-8 asti). Ei paljon naurata.
Kuinka monta iltavuoroa ja kuinka monta aamuvuoroa sulla on per lista?
Itse pidän vuorotyöstä. Kaikista pahin työaika olisi 8-16 tai vielä pahempi 9-17.
Pidän sen vaihtelevuudesta ja samalla työkin on hieman vaihtelevaa, kun iltaisin ja öisin tehdään eri asioita kuin aamuvuorossa.
En ole kokenut että vaikuttaisi suhteisiin läheisteni kanssa.
Ainut asia mikä minua harmittaa on se, etten alkanut sijoittamaan tarpeeksi nuorena. Jos olisin sen tehnyt, niinkuin pari kaveriani, niin voisin jäädä ”eläkkeelle” 50-vuotiaana.