Vuorotyö on paskaa
Täyttä paskaa. Pääsiäinen menee töissä. Työajat sellaiset, ettei käytännössä ole lainkaan vapaa-aikaa, jota voisi viettää läheisten kanssa. Palkka myös aivan paska. Olen aivan loppu, tilanne tuntuu toivottomalta. Paremmilla työpajoilla olevia töitä en ole saanut yrityksistä huolimatta.
Kommentit (81)
Ihanimpia on tietenkin nämä iltavuorot jotka loppuu klo. 22 tai 23 ( työaika sitä ennen 8-14 tuntia putkeen) ja sitten seuraavana aamuna alkaa klo. 7-8. Tässä välissä pitäis sitten hoitaa työmatkat, kotityöt, nukkuminen jne. Eli jos työmatkat vähennetään niin teoriassa olet kotona vajaa 7 tuntia työvuorojen välissä. Ja nukutko joka sekunnin siitä tai saatko unta, et saa. Eli usein seuraava aamuvuoro mennään sitten 2-3 tunnin nukkumisella. Sanomattakin on selvää, että olen hakenut muita töitä, olen saanut tarpeekseni. 25 vuotta tehnyt tehtävänsä.
Olin jotain 20 kun sain tietää, että on olemassa muutakin kuin vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Olin jotain 20 kun sain tietää, että on olemassa muutakin kuin vuorotyötä.
Tai ehkei ihan noin, mutta luulin sen silti olevan normi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on ihanaa! Nytkin pääsiäisenä käärin hyvät fyffet ja viikolla on vapaata hoitaa asioita :) ja vaikka olen töissä koko pääsiäisen, iltaa ja aamua, niin jää minulla silti aikaa nähdä ihmisiä. Miten aplla ei jää? Ilta-aamu -> aamupäivä ja ilta vapaa jne.
Huonojen työaikojen ja raskaan työn aiheuttamaa kuormitusta tulee helposti nukuttua pois ekana vapaapäivänä. Tokana vapaapäivänä olisi sitten aikaa nähdä läheisiä kun heidän työpäivänsä on päättynyt, eli illalla hetken. Kun seuraavana aamuna itsellä alkaa taas aikainen aamuvuoro, esim. klo 6 tai 7.
Työt voivat olla klo 12-20 tai 13-21. Missä välissä tapaat läheisiäsi? Heillä töitä noin 8-16. Läheiset ovat pääsiäisen lomalla muualla kuin kotikaupungissa.
Yleensä tapaaminen ja vuorokausirytmi painottuu päivätöitä tekevien rytmiin, ja vuorotyössä se on väkisinkin niin huono, ettei aikaa käytännössä jää juurikaan vietettäväksi vaikka ystävien kanssa. Iltavuoron päättyessä klo 22 ja kotona klo 23 aikaan. Siihen vielä iltatoimet ja hetki omaa aikaa - kello 24-01 nukkumaan. Seuraavana aamuna ei iltavuoron jälkeen jaksa nousta ajoissa sängystä, väsymys on henkistä ja fyysistä. Klo 1-10 välillä nukutut yöunet eivät virkistä. Ystävät eivät yleensä halua nähdä klo 11-12 aikaan viikonloppuna, suurin osa nauttii hitaista aamuista ja tapaamiset painottuvat iltaan. Itsellä töihin lähtö taas klo 13, joten ei siinä paljon ehdi tai jaksa ennen töitä.
Me ihmiset olemme todella erilaisia. Itse tykkään käydä ystävieni kanssa viikonloppuisin brunssilla klo 11 tai 12 ja brunssien suosiosta päätellen moni muukin tykkää. Unirytmini on myös erilainen kun sinun, nukahdan öisin vasta klo 1 tai 2 ja herään virkeänä klo 7 tai 8.
Vuorotyö sopii nuorille, perheettömille, hyvin joustaville sekä niille, jotka osaavat nukkua missä ja milloin vain.
Jos olet jotain muuta kuin edellämainittua, valitse jokin muu kuin kolmivuorotyö.
Tässä keskustelussa pitäisi myös erottaa helppo ja raskas vuorotyö toisistaan. Esim. kaupan kassana on periaatteessa yksi ja sama, mihin aikaan teet töitä, asiakkaita on tietenkin eri aikoina eri määrä, mutta muuten työ on sitä samaa. Ihan eri maailmasta on vaikkapa hoitotyö. Se on sekä fyysisesti että henkisesti kuormittavaa, ja kun tähän lisätään tiukka vuorotahti, ei ihme, ettei yhden vapaapäivän aikana ehdi palautua.
Vuorotöissä on mielestäni usein järjetön vuoronkierto. En voi ymmärtää, miksi listoihin pitää laittaa iltavuoron jälkeen aamuvuoro, jos työstä ei ehdi palautua pidemmässäkään ajassa. Sehän on yhtä kidutusta.
Ne, jotka hehkuttavat vuorotyön autuutta ovat todennäköisesti nuoria ja työskentelevät ns. helpossa työssä. Koskaan en ole kuullut yhdenkään 40-50 -vuotiaan vuodeosastolla työskentelevän kehuvan työaikojensa joustavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö sopii nuorille, perheettömille, hyvin joustaville sekä niille, jotka osaavat nukkua missä ja milloin vain.
Jos olet jotain muuta kuin edellämainittua, valitse jokin muu kuin kolmivuorotyö.
Tässä keskustelussa pitäisi myös erottaa helppo ja raskas vuorotyö toisistaan. Esim. kaupan kassana on periaatteessa yksi ja sama, mihin aikaan teet töitä, asiakkaita on tietenkin eri aikoina eri määrä, mutta muuten työ on sitä samaa. Ihan eri maailmasta on vaikkapa hoitotyö. Se on sekä fyysisesti että henkisesti kuormittavaa, ja kun tähän lisätään tiukka vuorotahti, ei ihme, ettei yhden vapaapäivän aikana ehdi palautua.
Vuorotöissä on mielestäni usein järjetön vuoronkierto. En voi ymmärtää, miksi listoihin pitää laittaa iltavuoron jälkeen aamuvuoro, jos työstä ei ehdi palautua pidemmässäkään ajassa. Sehän on yhtä kidutusta.
Ne, jotka hehkuttavat vuorotyön autuutta ovat todennäköisesti nuoria ja työskentelevät ns. helpossa työssä. Koskaan en ole kuullut yhdenkään 40-50 -vuotiaan vuodeosastolla työskentelevän kehuvan työaikojensa joustavuutta.
Äitini on yli 60-vuotias ja nauttii edelleen vuorotyöstä. Mutta se onkin aina ollut sellainen, joka pystyy nukkumaan missä ja milloin vaan ja pärjää vähilläkin unilla.
Mä ihmettelen näitä jotka valittelee että vuorotyössä ei ole yhtään vapaa-aikaa ja läheisiä ei voi ikinä nähdä. Mulla esim. Iltavuoroja max. 2-3 viikossa. Jää siis 2 vapaapäivää viikkoon ja 3 aamuvuoroa. Kyllä siinä on aikaa sopia niiden päivätyöläisten kanssa tekemisiä.
Kyllä mä ainakin olen iltavuoron jälkeisenä päivänä ihan toimintakykyinen viimeistään päivällä tekemään mitä huvittaa tai nähdä niitä kavereita. Tämä siis ihmettelyä siihen kun joku täällä selitti että eka vapaapäivä menee palautumiseen.
Ja viikonloppuina olen vapaa 2 tai 3 viikonloppua kuussa. Eli en todellakaan aina illat, viikonloput ja pyhät töissä.
Olen 55v ja jouduin/pääsin eläkkeelle työstäni, olin sh. Fysiikka ei kestänyt enää illasta aamuun vuoroja ja liian lyhyitä palautumisaikoja. Oli todettava, että parempi jättäytyä pois, kuin käydä töissä piristeiden voimin. Nostan hattua kaikille, jotka jaksatte.
Mä taas toivoin pääsiäisen töitä kun saa hyvät lisät! olin sitten ti ja ke vapaalla, mulle se on ihan sama millon ne vapaat on. ois maailman tylsintä olla joka päivä samaan aikaan töissä. Mies ja ystävätkin tekevät vuorotyötä ja hyvin saa sumplittuu aikaa heillekkin.
Musta taas tuntuu, että vuorotyössä sitä vapaata on paljon enemmän? Päivätyö on aina sitä samaa 8-16 tai 8-17 tyylisiä vuoroja ma-pe. Siinä jää se ilta aina hirveän lyhyeksi eikä jaksa tehdä mitään. Sitten ajoissa nukkumaan, koska aamulla taas töihin. Tylsää. Sitten on aina se sunnuntaiahdistus jne. Vuorotyössä on tosi vaihteleva elämä. Omasta mielestäni se on todella suuri plussa. Lisäksi vuorotyössä todella tuntuu, että vapaata on enemmän. Iso plussa on myös hyvä palkka!
Minä ja mieheni tehdään molemmat 3-vuorotyörä ja hyvin pyyhkii.
Olen hoitoalalla myöskin ja ihan tyytyväinen työaikoihin ja pakkaan. Illat ja yöt on monesti meillä tosi leppoisia vuoroja. Yövuoroissa ei toisinaan tapahdu yhtikäs mitään. Todella rentoja vuoroja aamuihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla myöskin ja ihan tyytyväinen työaikoihin ja pakkaan. Illat ja yöt on monesti meillä tosi leppoisia vuoroja. Yövuoroissa ei toisinaan tapahdu yhtikäs mitään. Todella rentoja vuoroja aamuihin verrattuna.
*Palkkaan
Mä tykkään! Mulla oli esim. Tällä viikolla maanantai vapaana. Makoilin kotona kahvikuppi kädessä sarjoja katsellen. Kävin ulkoilemassa ja kaupoilla, oli ihan hiljaista ja rauhallista kaikkialla. Ei ruuhkaa missään. Nautin 👌
Minä tykkään kans tämänhetkisestä vuorotyöpaikasta. Työaika ma-pe kaksivuorotyötä, eli saa myös niitä hitaita aamuja ja rauhallisia salikäyntejä ilman ruuhkaa, sekä ehtii hyvin hoitaa virastoasioita aamupäivisin! Sitten saa kuitenkin olla viikonloput vapaalla, mikä on itselleni tärkeää muun perheen elämänrytmim vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hoitoala? Itse myös hoitoalalla ja aiemmin vuodeosastolla työskennelleenä en voi muuta kuin toivottaa voimia. En enää ikinä halua uhrata omaa vapaa-aikaa perheeni kanssa toisten ihmisten, ja vielä usein epäkiitollisten sellaisten, hoitamiseen. Onneksi enää ei tarvi.
Sosiaali- ja terveysala, korkeakoulututkinto...
Kiteytit hyvin ajatukseni - tässä uhraa omaa elämäänsä ja aikaansa läheisten kanssa henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisten asiakkaiden hoitamiseen. Onko järkeä vai ei?
Siis mä en ymmärrä. Kuka ihme pakottaa opiskelemaan sinne hoitoalalle kun on noin kamalaa vinkumista? Olen itsekin hoitoalalla ja tosi tyytyväinen työhön sekä palkkaan molempiin. Ärsyttävää kuunnella jatkuvaa kitinää kollegoilta uutislehdistä. Ihan mahdotonta vinkumista. Kukaan ei todellakaan pakota opiskelemaan tälle alalle. Olen itse vielä 15 vuoden jälkeen tyytyväinen alavalintaani. Lisäksi itselläni on kokemusta todella paljon kiitollisista asiakkaista ja omaisista. Ihan uskomattoman paljon satelee kiitosta, joka päivä, ihan jokaisena päivänä. Omaiset on usein tosi ihania.
Tuskin olet tehnyt päivääkään työtä hoitoalalla.
Itse en osaa päättää sitä, että tykkäänkö enemmän päivätyöstä vai vuorotyöstä. Tällä hetkellä teen säännöllistä päivätyötä ma-pe, mutta löytyy myös useiden vuosien kokemus vuorotyöstä, niin 2-vuorosta kuin 3-vuorostakin. Kaikissa näissä on oikeasti puolensa.. kyllä mä nautin tällä hetkellä tästä päivätyöstä, mutta hyvin todennäköisesti palaan vuorotyöhön vielä jossain vaiheessa. Kaikessa on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hoitoala? Itse myös hoitoalalla ja aiemmin vuodeosastolla työskennelleenä en voi muuta kuin toivottaa voimia. En enää ikinä halua uhrata omaa vapaa-aikaa perheeni kanssa toisten ihmisten, ja vielä usein epäkiitollisten sellaisten, hoitamiseen. Onneksi enää ei tarvi.
Sosiaali- ja terveysala, korkeakoulututkinto...
Kiteytit hyvin ajatukseni - tässä uhraa omaa elämäänsä ja aikaansa läheisten kanssa henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisten asiakkaiden hoitamiseen. Onko järkeä vai ei?
Siis mä en ymmärrä. Kuka ihme pakottaa opiskelemaan sinne hoitoalalle kun on noin kamalaa vinkumista? Olen itsekin hoitoalalla ja tosi tyytyväinen työhön sekä palkkaan molempiin. Ärsyttävää kuunnella jatkuvaa kitinää kollegoilta uutislehdistä. Ihan mahdotonta vinkumista. Kukaan ei todellakaan pakota opiskelemaan tälle alalle. Olen itse vielä 15 vuoden jälkeen tyytyväinen alavalintaani. Lisäksi itselläni on kokemusta todella paljon kiitollisista asiakkaista ja omaisista. Ihan uskomattoman paljon satelee kiitosta, joka päivä, ihan jokaisena päivänä. Omaiset on usein tosi ihania.
Tuskin olet tehnyt päivääkään työtä hoitoalalla.
En oo toi kirjoittaja, mut jotenki huvittavaa ettei hoitoalasta saa koskaan sanoa mitään positiivista 😂😂 miksei? Eikö hoitoalasta saa tykätä? LOL!
Miks joku alapeukuttaa sitä kun toiset tykkää vuorotyöstä? Hahah 😅😅
Vuorotyö on paskaa, samaa mieltä. Onhan se hauskaa muutaman vuoden jos on nuori ja sinkku, mutta 25 vuoden jälkeen alkaa vähän nypandeerata. "Ihanaa" viettää vapaapäivää jonain arkimaanantaina tai arkitorstaina, usein yks vapaapäivä kerrallaan..... ja kun pyhät alkaa, niin kutsuukin sitten työ. Oli joulu tai juhannus. Ei siinä paljon tartte miettiä mitä perheen kanssa tekisi, kun olet ulkona kaikesta. Pyhäpäivät ovat vielä meillä ainakin helvetin raskaita, yhtä helvettiä.
t. sh