Vuorotyö on paskaa
Täyttä paskaa. Pääsiäinen menee töissä. Työajat sellaiset, ettei käytännössä ole lainkaan vapaa-aikaa, jota voisi viettää läheisten kanssa. Palkka myös aivan paska. Olen aivan loppu, tilanne tuntuu toivottomalta. Paremmilla työpajoilla olevia töitä en ole saanut yrityksistä huolimatta.
Kommentit (81)
Tein nuorena tyttönä yökön hommia eräässä palvelutalossa. Olin aina yövuorossa, yksin. Oli tosi rentouttavaa, sain aina olla ihan omissa oloissani kaikessa rauhassa. Kukaan ei kytännyt tekemisiäni, kukaan ei ollut ärsyttämässä minua jne. Hyviä puolia oli aivan valtavasti. Lisäksi oli tietenkin todella rauhallista, erittäin hyvä kuukausipalkka sekä PALJON vapaapäiviä!
Iltavuoroista en oikeastaan ole koskaan tykännyt, mutta noi yökön hommat oli tosi kivoja. Harmi, etten myöhemmin ole enää saanut yökön paikkaa. Olen lapseton nainen ja tekisin mielelläni pelkkää yövuoroa.. nykyään pelkät yököt on jo aika harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö sopii nuorille, perheettömille, hyvin joustaville sekä niille, jotka osaavat nukkua missä ja milloin vain.
Jos olet jotain muuta kuin edellämainittua, valitse jokin muu kuin kolmivuorotyö.
Tässä keskustelussa pitäisi myös erottaa helppo ja raskas vuorotyö toisistaan. Esim. kaupan kassana on periaatteessa yksi ja sama, mihin aikaan teet töitä, asiakkaita on tietenkin eri aikoina eri määrä, mutta muuten työ on sitä samaa. Ihan eri maailmasta on vaikkapa hoitotyö. Se on sekä fyysisesti että henkisesti kuormittavaa, ja kun tähän lisätään tiukka vuorotahti, ei ihme, ettei yhden vapaapäivän aikana ehdi palautua.
Vuorotöissä on mielestäni usein järjetön vuoronkierto. En voi ymmärtää, miksi listoihin pitää laittaa iltavuoron jälkeen aamuvuoro, jos työstä ei ehdi palautua pidemmässäkään ajassa. Sehän on yhtä kidutusta.
Ne, jotka hehkuttavat vuorotyön autuutta ovat todennäköisesti nuoria ja työskentelevät ns. helpossa työssä. Koskaan en ole kuullut yhdenkään 40-50 -vuotiaan vuodeosastolla työskentelevän kehuvan työaikojensa joustavuutta.
Tulihan sieltä aito mielipide, kiitos siitä.
Jahas. Kyllä minä vain tiedän todella paljon vuorotyössä viihtyviä perheellisiä. Ihmiset on erilaisia, kaikki ei ajattele juuri kuten SINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on ihanaa! Nytkin pääsiäisenä käärin hyvät fyffet ja viikolla on vapaata hoitaa asioita :) ja vaikka olen töissä koko pääsiäisen, iltaa ja aamua, niin jää minulla silti aikaa nähdä ihmisiä. Miten aplla ei jää? Ilta-aamu -> aamupäivä ja ilta vapaa jne.
Huonojen työaikojen ja raskaan työn aiheuttamaa kuormitusta tulee helposti nukuttua pois ekana vapaapäivänä. Tokana vapaapäivänä olisi sitten aikaa nähdä läheisiä kun heidän työpäivänsä on päättynyt, eli illalla hetken. Kun seuraavana aamuna itsellä alkaa taas aikainen aamuvuoro, esim. klo 6 tai 7.
Työt voivat olla klo 12-20 tai 13-21. Missä välissä tapaat läheisiäsi? Heillä töitä noin 8-16. Läheiset ovat pääsiäisen lomalla muualla kuin kotikaupungissa.
Yleensä tapaaminen ja vuorokausirytmi painottuu päivätöitä tekevien rytmiin, ja vuorotyössä se on väkisinkin niin huono, ettei aikaa käytännössä jää juurikaan vietettäväksi vaikka ystävien kanssa. Iltavuoron päättyessä klo 22 ja kotona klo 23 aikaan. Siihen vielä iltatoimet ja hetki omaa aikaa - kello 24-01 nukkumaan. Seuraavana aamuna ei iltavuoron jälkeen jaksa nousta ajoissa sängystä, väsymys on henkistä ja fyysistä. Klo 1-10 välillä nukutut yöunet eivät virkistä. Ystävät eivät yleensä halua nähdä klo 11-12 aikaan viikonloppuna, suurin osa nauttii hitaista aamuista ja tapaamiset painottuvat iltaan. Itsellä töihin lähtö taas klo 13, joten ei siinä paljon ehdi tai jaksa ennen töitä.
Me ihmiset olemme todella erilaisia. Itse tykkään käydä ystävieni kanssa viikonloppuisin brunssilla klo 11 tai 12 ja brunssien suosiosta päätellen moni muukin tykkää. Unirytmini on myös erilainen kun sinun, nukahdan öisin vasta klo 1 tai 2 ja herään virkeänä klo 7 tai 8.
Minä olen samanlainen kuin sinä. En saa unta ennen kello yhtä ja kuuden tunnin yöunet riittävät minulle. Käyn salilla, lounaalla ym. ennen iltavuoroa ja nautin siitä kovasti. En jaksaisi pelkkää aamuvuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Hoitoala? Itse myös hoitoalalla ja aiemmin vuodeosastolla työskennelleenä en voi muuta kuin toivottaa voimia. En enää ikinä halua uhrata omaa vapaa-aikaa perheeni kanssa toisten ihmisten, ja vielä usein epäkiitollisten sellaisten, hoitamiseen. Onneksi enää ei tarvi.
Sosiaali- ja terveysala, korkeakoulututkinto...
Kiteytit hyvin ajatukseni - tässä uhraa omaa elämäänsä ja aikaansa läheisten kanssa henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisten asiakkaiden hoitamiseen. Onko järkeä vai ei?
Siis mä en ymmärrä. Kuka ihme pakottaa opiskelemaan sinne hoitoalalle kun on noin kamalaa vinkumista? Olen itsekin hoitoalalla ja tosi tyytyväinen työhön sekä palkkaan molempiin. Ärsyttävää kuunnella jatkuvaa kitinää kollegoilta uutislehdistä. Ihan mahdotonta vinkumista. Kukaan ei todellakaan pakota opiskelemaan tälle alalle. Olen itse vielä 15 vuoden jälkeen tyytyväinen alavalintaani. Lisäksi itselläni on kokemusta todella paljon kiitollisista asiakkaista ja omaisista. Ihan uskomattoman paljon satelee kiitosta, joka päivä, ihan jokaisena päivänä. Omaiset on usein tosi ihania.
Tuskin olet tehnyt päivääkään työtä hoitoalalla.
En oo toi kirjoittaja, mut jotenki huvittavaa ettei hoitoalasta saa koskaan sanoa mitään positiivista 😂😂 miksei? Eikö hoitoalasta saa tykätä? LOL!
Niinpä. Nyökyttelin ja mumisin vaan vieressä kun työkaveri valitti minkä ehti kiireisestä työtahdista ja iltavuoroista. Mietin vaan mielessäni et tämähän on suorastaan kivaa ja rentoa verrattuna iltoihin kotona lasten- ja kotiaskareiden parissa.
Jep. Älä muuta sano. Vituttaa yli kaiken kun ei voi elää normaalia elämää.
Päivääkään ei ole mennyt viimeiseen puoleen vuoteen ettenkö olisi miettinyt irtisanoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Ai nou. Terv. yövuoro nro 3 odottaa :(
No mä en valita palkasta mutta on tää muuten paskaa. Aivan eri rytmillä muun perheen kans. Joo oma valinta ja elämä on, mut yritetään jaksaa.
Hyvää pääsiäistä enivei :)
Ei ole oma valinta jos ei muuta saa.
Vuorotyön juhlaa.
Tonni ylimäärästä muutamasta yövuorosta, joissa voi vetää unta palloon ku 80% asiakkaista on poissa.
Päälle pitkät vapaat.
Nam!
Saan vuorotyössä tonnin enemmän ku päivätyössä. Se ylimääräinen tonni ja hyvät vapaat kyllä kelpaa 👌👌👌
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on asennekysymys.
Täsmälleen. Ja jos vuorotyöt ahdistaa, niin voi opiskella työn ohessa uuden ammatin itselleen parissa, kolmessa vuodessa. Monimuotokoulutuksia on hyvinkin erilaisia nykyään ja työn ja opiskelun yhdistäminen koko ajan helpompaa, koska opintoja voi tehdä niin paljon etänä. Toki omasta viitseliäisyydestä se sitten jää kiinni, ei kukaan sitä tutkintoa valmiiksi lue puolestasi, mutta jos motivaatiota löytyy niin ei ole ongelma.
Nimim. 15v vuorotöissä ja työn ohella suoritettu amk-tutkinto, nyt päivätöissä toimistohommissa :)
Puolensa ja puolensa...15v vuorotyötä ja olin aina ihan poikki, yövuorot vi...tti ja tuntui, että koskaan ei oo vapaa-aikaa perheen kanssa. Nyt oon tehnyt vajaan vuoden säännöllistä päibätyötä 8-16, vkl vapaat ja oon ihan poikki, koskaan ei oo aikaa hoitaa asioita (lääkäri, hammaslääkäri, kampaaja ja lasten kanssa nuo samat+kehityskeskustelut kouluissa ja pk:saa ym.), kaikki kotityöt on tehtävä iltaisin ja vkl...
On mahdollisuus palata takaisin kolmeen vuoroon, ehkä teenkin niin. Palkkaa tulee lisäksi lisää se reilu 10t/vuosi
Vierailija kirjoitti:
Musta taas tuntuu, että vuorotyössä sitä vapaata on paljon enemmän? Päivätyö on aina sitä samaa 8-16 tai 8-17 tyylisiä vuoroja ma-pe. Siinä jää se ilta aina hirveän lyhyeksi eikä jaksa tehdä mitään. Sitten ajoissa nukkumaan, koska aamulla taas töihin. Tylsää. Sitten on aina se sunnuntaiahdistus jne. Vuorotyössä on tosi vaihteleva elämä. Omasta mielestäni se on todella suuri plussa. Lisäksi vuorotyössä todella tuntuu, että vapaata on enemmän. Iso plussa on myös hyvä palkka!
Vapaata oli jotenkin tosi paljn vuorotyössä. Lapsiakin pystyi pitämään vähemmän hoidossa, esim. 3 päivää viikosta vaan ja osa päivistä alkoi klo 11. Arkivapaat oli mukavia, rentoja ja ei ollut ongelmaa hoitaa virastoasioitaan (tosin nykyään aika monesti nämä hoituu netissä), lasten neuvolakäyntejä, hammaslääkäreitä ja mitä nyt ikinä olikaan. Kaupassa ja salilla sai käydä hiljaisina aikoina eikä silloin, kun siellä on koko muu maailma myös. Viikossa oli yleensä just pari aamua, pari iltaa, ehkä joku välivuoro 11-19. Viikonloppuisin olin töissä 3 viikonloppua kuukaudessa, mutta jos oli aamuvuoro, niin perheen ja ystävien kanssa sai oltua illalla, tai iltavuorossa jäi koko päivä klo 15 asti aikaa olla ja tehdä mitä tahansa. Säätämistähän se välillä vaati myös, mutta on siinä puolensa, eikä se kaikkea vapaa-aikaa syö.
Vähemmän mä nyt ehdin, kun teen ma-pe n. 8-16 työtä. Kun lapset on haettu hoidosta, on kello melkein viisi, kiitos työmatkojen. Sitten tehdään ruokaa, syödään ja vähän pyykkiä koneeseen, niin kello on jo kuusi. Mihinkään ei viitsi enää lähteä, kun puoli kahdeksan pitää alkaa patistella lapsia jo iltahommiin, että jaksavat taas herätä kuuden jälkeen aamulla. Me ei käydä ikinä viikolla iltaisin missään, paitsi kaupassa joskus ja lapsilla on yksi harrastus, sekin kuormittaa kuskaamisineen. Viikonloppuihin pitää sitten tunkea kaikki sukulaisvierailut, ystäväkyläilyt, lastensynttärit, tapahtumat jne, kun joskus sitä haluaisi vain olla.
Silti arvostan nykyisen työpaikan ja työnantajan joustavuutta niin paljon, etten enää takaisin vuorotöihin menisi, ellei olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on asennekysymys.
Täsmälleen. Ja jos vuorotyöt ahdistaa, niin voi opiskella työn ohessa uuden ammatin itselleen parissa, kolmessa vuodessa. Monimuotokoulutuksia on hyvinkin erilaisia nykyään ja työn ja opiskelun yhdistäminen koko ajan helpompaa, koska opintoja voi tehdä niin paljon etänä. Toki omasta viitseliäisyydestä se sitten jää kiinni, ei kukaan sitä tutkintoa valmiiksi lue puolestasi, mutta jos motivaatiota löytyy niin ei ole ongelma.
Nimim. 15v vuorotöissä ja työn ohella suoritettu amk-tutkinto, nyt päivätöissä toimistohommissa :)
Aloittajalla on jo korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Some ja kaikki täynnä pääsiäisvapaita ja lomareissuja.. MITÄ VAPAITA? Ja moni saa saman palkan päivätyöstä mitä minä vuorotyöstä. 3 lasta ja asuntolaina, ei mahdollisuuksia alanvaihtoon. Jee.
Sinä saat kyllä ne ylimääräiset vapaapäivät jonain toisena ajankohtana lähiaikoina, vai oliko ne sulla jo? Ja tuplapalkan saat nyt pyhiltä. Ihan ok diili se on.
Jep, itekki vuorotyötä teen. Ainoa vinkki on että ajattele rahaa! Tai vaihda työpaikkaa, jos et millään jaksa.
Miksi on 3-vuorotyötä? Mieluumin tekisin vaikka kokoajan yövuoroa.
2-vuorotyö on ihan ok, jos on säännollinen vaikka viikottain vaihtuva vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Some ja kaikki täynnä pääsiäisvapaita ja lomareissuja.. MITÄ VAPAITA? Ja moni saa saman palkan päivätyöstä mitä minä vuorotyöstä. 3 lasta ja asuntolaina, ei mahdollisuuksia alanvaihtoon. Jee.
Ammatinvalinta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on 3-vuorotyötä? Mieluumin tekisin vaikka kokoajan yövuoroa.
2-vuorotyö on ihan ok, jos on säännollinen vaikka viikottain vaihtuva vuoro.
Säännöllinen 2-vuorotyö on parempi mielestäni parempi kuin 1-vuorotyö. Pääsee vuoroviikoin nauttimaan sekä ilta että aamuvapaista. Aamuvapaille on hyvä varata lääkäri tai virastoaikoja yms. ja iltavapaat ovat hyviä aktiviteeteissä käymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pidän työstäni, mutta se, että kuvittellaan kaikilla olevan vapaata aina, kun "ma-pe 8-16" -työläisillä on vapaata, ärsyttää.
Ei ole joulut eikä pääsiäiset itsestään selviä vapaita.
Ei ole hiihtolomat samaan aikaan kuin kouluissa.
Kesällä ehkä saa pari viikkoa yhtä aikaa lastensa kanssa.
Olen lääkäri, tienaan helvetin hyvin, mutta turha luulla, että ilolla pääsiäispyhinä kirkuvia pentujanne hoidan, jotta pääsisitte äkkiä jänispaistin ääreen ja pentu olisi hiljaa, että saisitte ryypätä, jotta voisin taas huomenna hoitaa niitä ruhjeita, kun kaadutte "vahingossa".
Tulihan sieltä aito mielipide, kiitos siitä.