Tarvitseeko 2-vuotias passin matkustaessaan Ruotsiin?
Kommentit (10)
entä jotain muuta kuvallista henkilöllisyystodistusta/matkustusasiakirjaa?
Jokatapauksessa jos sulla on vaikka ajokortti, niin lapsesi kelakortti käy. Sä siis tunnistat lapsesi. Pohjoismaissa tälläinen käytäntö.
Pohjoismaiden kansalaiselta ei vaadita Ruotsiin matkustettaessa passia. Henkilön on kuitenkin voitava todistaa henkilöllisyytensä viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilötodistuksella (passi, henkilökortti tai ajokortti). Myös lasten tulee voida todistaa henkilöllisyytensä. Muiden maiden kansalaisilla tulee olla passi tai EU-jäsenmaiden kansalaisilla henkilökortti.
Lentoyhtiöiden tavoin myös laivayhtiöt edellyttävät nykyisin, että kaikkien matkustajien henkilöllisyys voidaan todentaa. Lisätietoja saa suoraan laivayhtiöiltä.
Ruotsiin matkustettaessa riittää pienellä lapsella todisteeksi huoltajan läsnäolo. Lapsen Kela-kortti on kuitenkin hyvä ottaa mukaan.
Anna-Kaisa Heinämäki
Ylikonstaapeli
Tampere pl
(http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/6E2D282267C2A467C22…)
olin hieman itsekkin ihmeissäni kun tyttöni 5v matkusti mummunsa kanssa lentokoneella tukholmaan.
Soitin finnairille, että tarvitseeko lapsi jonkin henkilötodistuksen tai luvan matkustaa mummonsa kanssa.
Vastauksesi sain, että ei tarvitse mitään jos matkustaa aikuisen kanssa, kela kortti olisi hyvä ottaa mukaan jos sellainen on, mutta sekään ei välttämätön.
Eli lyhyesti suomesta pääsee pois lentäen kenen tahansa lapsen kanssa, ilman että hänellä on mitään papereita mukana =(
Kun laivamatkallekin pitää olla valtakirja, jos lapsi matkustaa muun kuin oman vanhempansa kanssa. Tosin sitä ei ole mun lapsilta tai lasten kanssa matkustaneilta koskaan kysytty. Ei myöskään mitään henkilötodistusta ole tarvinnut esittää, edes Viron-matkoilla.
mutta jos jotain tapahtuukin niin hyvä olisi olla jokin kuvallinen henkilötodistus.
mutta jos menette lentämällä, kannattaa tarkistaa omasta lentoyhtiöstä, tarvitseeko lapsi kuvallisen henkilöllisyystodistuksen.
Mulle vastattiin Finnairilta, että kuvaton kelakortti riittää, mutta Blue1 vaati kuvallisen henkilökortin. En tiedä mikä on käytäntö tänä päivänä.
Tosin käytännössä, jos asiaa heiltä tivaa, niin ei tarvitse olla. Rajavartiolaitokselta ja poliisilta tullut sama ohje, eli pienelle riittää aikuinen huoltaja sekä kuvaton Kela-kortti.
suomen kansalainen tarvitse