Kysymys siitä, miksi alat laittamaan ostoksiasi kassahihnalle vaikka en ole vielä laittanut kassahihnalle kapulaa?
Minun ostosten laittamiseni keskenolon näkee jo siitä, että kärryssä on maksettavaa tavaraa. En ole ikinä ymmärtänyt, miten jotkut kuvittelevat asiansa hoituvan nopeammin kassalla jos he tunkevat omat ostoksensa minun ostosteni sekaan enne kuin olen saanut kaiken kassahihnalle ja laittanut sen kassakapulan ostosteni päähän.
Myyjällähän menee enemmän aikaa setviä pois toisten ostoksia minun ostosteni seasta miinustaa ja ynnätä uudelleen.
Minulla ei ole vielä ikinä ollut niin kiire, ettenkö malttaisi odottaa edellisen asiakkaan laittavan kapulaa paikoilleen.
Kuinka te myyjät jaksatte päivästä päivään selvitellä näitä hätäisten tekemiä ostossekaannuksia? Voimia!
Kommentit (151)
Kerran raahustin väsyneenä kaupassa koliikivauvan kanssa, pakkasin ostokset kuin unissakävelijä ja raahustin kotiin. Kotona löysin Fazerin sinisen, jota en takuulla ollut ostanut koska minulla on laktoosi-intoleranssi sekä miehen sukat kokoa 45, vaikka olen parisuhteessa naisen kanssa. Hetken luulin tulleeni hulluksi ja että minulla on hetero sivupersoona , kunnes tajusin yhdistää oudot ostokset takani olleisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
MInä laitoin ostoksia hihnalle, sitten päihtynyt(jolle ei edes ollut laillista myydä alkoholia)laittoi kaljansa hihnalle, kaljat menivät hihnan mukana ja minä laitoin ostoksia lisää hihnalle.No kassa oli jo löynyt osan ostoksistani kassaan ja loputkin piti lyödä niin ei saanut ukko kaljojaan yhtään sen nopeammin.Kun se hihna liikkuu, niin ostokset sekottuu vääjäämättä, ei mitään järkeä.Tämä ketju on asiasta. Tuollainen toimintatapa vain hidastaa ja on älytöntä.
Päihtyneet tekee paljon älyttömämpiäkin asioita, jos tuo on pahinta mitä olet päihtyneen henkilön tekemänä kohdannut, niin voit olla onnellinen siitä, koska tuo on todella pikku juttu, ihme että jaksat enää edes muistella koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä tuskastuneita väninöitä lukiessani (provoja?) ihmettelen, että missä ihmiset oikein käyvät kaupassa? Olen kohta puoli vuosisataa elänyt ja paljon ostoksilla käynyt, eikä kertaakaan ole käynyt niin, että joku olisi tunkenut ostoksiaan hihnalle minun ostosteni sekaan. Sitten muka joillekin käy tällaista ihan kyllästymiseen asti. Ihme juttu.
Itse laitan joskus omiani hihnalle, jos huomaan, että edellä oleva on jo kärrynsä tyhjentänyt. Jos yltän kapulaan, laitan sen itse väliin. Jos en, niin tässä kohtaa toinen yleensä havahtuu sen laittamaan. Ei siinä kummankaan tarvitse mielestäni mitenkään ärsyyntyä tai mieltänsä pahoittaa.
Ja ihmiset eivät ilmeisesti osaa kommunikoida. "anteeksi, voisitko hieman odottaa, että saan kapulan laitettua ensin, ettei meidän ostokset mene sekaisin". "Hei, voisitko olla tökkimättä ostoskärryilläsi minua?" jne. Täysin mahdotonta, paljon mukavampaa vain olla hiljaa ja kihistä kiukusta koko loppuelämä tätä koettua vääryttää tai vihjailla omilla toimillaan ja toivoa että toinen ymmärtää.
Eli oikeastaan se onkin sen vika, joka on siinä edellä menossa...ei siis voi odottaakaan, että ihmiset ymmärtäisivät tällaiset asiat ihan itsekseen. No, olet kyllä oikeassa, suurin osa ihmisistä on niin tyhmiä, että joskus ihmettelen, miten osaavat esim. solmia kengännauhansa ja yleensäkään selviytyvät elämästä.
Kuten huomaat, fakta on se, että ihmiset eivät selvästikkään ymmärrä tätä itsekseen, tai joko eivät ymmärrä tai eivät välitä. Tietysti voit heittäytyä uhriksi ja itkeä itsesi uneen, tai sitten yrittää omalta osaltasi tehdä omasta elämästäsi helpompaa, avata suusi ja uskaltautua sanomaan sanoja peräkkäin jollekkin ventovieraalle ihmiselle. Näkyy kirjoittaminen keskustelupalstallekkin sujuvan, joten luulisi ettei itseailmaisu ole täysin mahdotonta sinullekkaan.
Tietysti vois myöt käpertyä nurkkaan sikiöasentoon ja karjua turhautumistasi kun ihmiset ovat tyhmiä eivätkä vaan tajua. Mutta siitä on turha muita ihmisiä sitten syyttää.
Onpas tämä nyt sinulle jotenkin melko arka asia, mistähän johtuu? No, minä nyt olen sellainen ihminen, että en yksinkertaisesti viitsi alkaa järjestämään mitään kohtausta, koska sellainen tuosta kuvailemastani tilanteestakin olisi varmasti syntynyt. Se ei myöskään vienyt yöuniani, enkä sitä tuon päivän jälkeen ole edes muistanut, tulipa nyt mieleen, kun sattui olemaan aiheesta aloitus.
Olen joskus huomauttanut ystävällisesti ihmisille heidän huonosta käytöksestään ja saanut yleensä haukut, huutoa yms. vielä epäasiallisempaa käytöstä aikaiseksi, joten en katso vaivan arvoiseksi. Lisäksi en usko, että noin tomppelit ihmiset edes oppivat käyttäytymään, vaan tolloilevat läpi elämänsä. Olen saanut mm. ikivihollisen eräästä lähellä asuvasta ihmisestä, jolle kävin sanomassa, että maallakaan koiria ei saa pitää irti. Koira kävi useammankin kerran juoksentelemassa meidän pihalla, terassilla jne ja mm. rikkoi kukkaruukun ja kynttilälyhdyn.
Ja tunnustan myös olevani herkkä ihminen ja haluan välttää konflikteja, on helpompi elää, kun ei tunne vihaa ketään kohtaan. Pieni ärsyyntyminen sentään unohtuu pian. Mutta tämäpä tästä aiheesta riittänee.
Ei siitä mitään kohtausta synny, jos olet itse asiallinen ja muita kunnioittava, etkä esitä asioita v*ttuilevaan sävyyn. Itsekkin olen useasti huomauttanut ihmisiä asioista eikä ole koskaan alkanut kukaan raivoamaan, useimmat sanovat hymyillen anteeksi ja jonkun selityksen, hymyilen takaisin ja sanon, että eipä siitä mitään vahinkoa syntynyt, sattuuhan näitä :) Ja kaikilla jää hyvä mieli.
Jos jatkuvasti ihmiset sinulle huutaa kun huomautat asioista, niin miettisin tosiaan että millä sävyllä se huomauttelu tapahtuu.
Jos nyt puhutaan, ettei ennenkään kaupoissa.
Kaupoissa ei ollut ennen mitään vuorolappusysteemiä, mutta nykyään on.
Miksiköhän, just sen vuoksi, että se helpottaa, etteivät ihmiset etuile eikä mene aikaa siihen setvimiseen kenen vuoro nyt olikaan.
Pankkeihin, lääkäriin Kelaan jne mentiin vaan tuoliin istumaan ja sitten mentiin asioimaan.
Mutta nykyään näissä kaikissa on jonotuslaput. Jostain syystä, ehkä siksi, että ovat tarpeen?
Kapulajuttu ja jonotuslappu on katsottu tarpeelliseksi siksi, kun kaupat ja virastot ovat suurentuneet ja ihmismäärät erilaisia kuin ennen.
Ei ennen ollut mitään kassahihnaakaan.
Ihmiset nosteli ostokset tiskille ja seuraava odotti rauhassa ja laittoi sitten vuorollaan ne ostokset tiskille. Ei niitä yhtäaikaisesti siihen laitettu.
Ei niitä laitettu peräperään kuin nykyään.
Siksi nykyään kassakapula, helpottamaan eikä kenenkään kiusaksi.
Miten joku edes voi kokea, että joku kapula on kynnyskysymys, mitenkähän silloin selviävät muusta elämästä kun joutuvat noudattamaan ohjeita ja tekemään niiden mukaan.
Esimerkiksi liikennevaloissa *en kiusallakaan pysähdy punaisella vaan menen vaan vaikka toisen puskuria päin kun etumainen tukkii kaistan.
Hähää, menen kadun yli koska tahdon, vaikka jäisin auton alle, ei minun tarvitse noudattaa liikennesääntöjä.
Vaihdan kaistaa kuinka huvittaa vaikka takana tuleva ajaisi päin*.
Minä muistan jopa sellaista aikaa kun kaupoissa ei ollut kapuloita, silti ihmiset osasivat jonottaa ihan kiltisti hermostumatta. Hermoheikin kannattaa tehdä ostoksensa siihen aikaan kun ei kaupassa ole ruuhkaa.
Vanhan provon uudelleen uudelleen lämmittelyä 1/5
Mutta joo, nopeammin se kassatapahtuma sujuu kun laittaa tavarat siistiin jonoon hihnalle, eikä kerää köykkiöksi.
Opiskelukaveri oli aikonaan marketissa kassalla ilataisin ja viikonloppuisin. Kun kävin kaupassa, niin menin hänen kassalleen ja asettelin tavarat hihnalle niin että viivakoodit oli valmiiksi lukulaitetta päin ja tyyppi heilutteli ne kassan läpi supernopeudella, kun kaikki oli valmiiksi oikein päin.
Hauskinta oli kun lehden yleisönosastolle alkoi tulla mielensäpahoittamiskirjoituksia siitä että kyseisen kaupan kassalla on liian nopea kassa ja on asiakkaalle noloa kun ei pysty pakkaamaan tavaroitaan ja kassa joutuu odottamaan seuraavan asiakaan tavaroiden kanssa.
Jos hihnan alkupäässä on jo runsaasti tilaa ja jos sinä et kerran itse älyä laittaa sitä kapulaa, niin laitan sen itse, mutta niin että sinulle jää tilaa nostella viimeisetkin ostokset maksettaviksi. Samalla tekisi kyllä mieli tönäistä nilkkojasi ja takapuoltasi ostoskärryillä, kun et ymmärrä siirtyä tavaroittesi tahdissa eteen päin jonossa. Toisen kerran tekisi mieleni tökkäistä, kun jäät taas tien tukoksi seisomaan maksukortti päätteen kohdalle. Olet maksanut käteisellä ja asettelet hitaan huolellisesti vastarahoja lompakkoosi. Mikset siirry jo kassan ohi tavaralaarin taakse, jotta voit sitten pakata tavarasi, ettei kassanhoitajan tarvitse sen takia hidastella, kun ei ole tilaa, minne päästää seuraavan ja sitä seuraavan asiakkaan tavaroita. Käyttäydyt samalla tavalla kuin silloin muinoin vallasnaiset, kun käyttöshekit olivat usein maksuvälineinä. Aloit kaivella shekkivihkoasi esiin vasta, kun tavarasi oli jo naputeltu kassalle ja hintakin oli selvillä. Sitten aloit tavan taiten kirjoitella shekkiäsi. Puuh, että otti monesti pannuun, aivan samalla tavalla kuin nykyään nuo hidastelijat. Minä ymmärrä iäkkäät mummelit, jotka eivät enää käy täysillä pytyillä, että heiltä homma sujuu kassalla hitaammin, mutta kun sinun kohdallasi ei ole siitä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Eli AP ei osaa itse laittaa sitä kapulaa???
Ap laittaa vielä omia ostoksiaan hihnalle ja joku perässätulija latoo omia ostoksiaan siihen sekaan. Kapula laitetaan vasta sen jälkeen kun omat ostokset on laitettu hihnalle. Se on kuin piste lauseen päätteeksi. Ei voi olla vaikeaa?
Kiinnostava keskustelunaihe teillä, kapulan laitto ostosten väliin?! Ettekö te saa suutanne auki siellä kauppassa?
On ihmisillä ongelmat. Kyllä on vaikeeta, jos täsyäkin kehittelee jonkun ongelman, että kuka laittaa ostoshihnalle KAPULAN ja missä kohtaa...voi ihmiset.
Jos edessä on mies, niin laitan.
Jos edessä on vanhus, niin laitan.
Jos edessä on lapsi, niin laitan.
Jos edessä on nainen, niin en tahallaankaan laita.
Olen kyllästynyt metoo -buumitukseen, joten hiljainen vastaisku.
M44
Mun ostoksiini ei ole koskaan sekoittunut toisten ostoksia, mutta olenkin kassahihnan päässä latomassa kärry poikittain edessäni.
Siirryn siitä vasta kun edellinen asiakas siirtyy pakkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu olisi asentaa portti joka päästäisi vain yhden asiakkaan kerrallaan asioimaan hihnalle.
Toi olis hyvä! Voisivat ne kärryn päällä perse pitkällä makaavat liikuntaelinvammaiset siirtyä kärryn päältä veräjän päälle makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä laitoin ostoksia hihnalle, sitten päihtynyt(jolle ei edes ollut laillista myydä alkoholia)laittoi kaljansa hihnalle, kaljat menivät hihnan mukana ja minä laitoin ostoksia lisää hihnalle.No kassa oli jo löynyt osan ostoksistani kassaan ja loputkin piti lyödä niin ei saanut ukko kaljojaan yhtään sen nopeammin.Kun se hihna liikkuu, niin ostokset sekottuu vääjäämättä, ei mitään järkeä.Tämä ketju on asiasta. Tuollainen toimintatapa vain hidastaa ja on älytöntä.
Päihtyneet tekee paljon älyttömämpiäkin asioita, jos tuo on pahinta mitä olet päihtyneen henkilön tekemänä kohdannut, niin voit olla onnellinen siitä, koska tuo on todella pikku juttu, ihme että jaksat enää edes muistella koko asiaa.
Ketjun aihe on miksi alat laittamaan ostoksiasi hihnalle ennen kuin minä olen laittanut omani hihnalle ja minä kerroin omista kokemuksistani.Ketjun aihe ei ole pahimmat kohtaamani päihtyneen tekemät teot. Voithan vaikka aloittaa aiheesta uuden ketjun kun aihe kiinnostaa.Päihtynyt kävi myös käsiksi, se ei vaan ollut tämän ketjun aihe.S-market toimi laittomasti myydessään päihtyneille alkoholia.Vartijan olisi pitänyt poistaa heidät tiloistaan.Kyseiseen markettiin oli jouduttu palkkaamaan perjantai-illoiksi vartija.
Gran Canarialla, Carrefourissa odotettiin puomin takana ja valotaulu näytti mille kassalle pitää mennä. Tehokasta ja nopeaa.
Matkalla kirjoitti:
Gran Canarialla, Carrefourissa odotettiin puomin takana ja valotaulu näytti mille kassalle pitää mennä. Tehokasta ja nopeaa.
Carrefourin vastaavassa jonossa Malagassa edellämme ollut suomalainen perhe ei viitsinyt katsoa valotaulua vaan ryntäsi heti lähimmälle kassalle.
Olet se joka miettii liian kauan laitaako kapula vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vittuiluksi, kun et korjaa niitä luitasi siinä minua tyydyttävään tahtiin. Kyllä mä katson, että kamasi mahtuvat hihnalle. JOS laitat ne ripeästi.
Oletko myös niitä jotka yrittävät nopeuttaa kassa-asiointi kiipeämällä edellä olevan reppuselkään?
Luuletko tosiaan että se kassahihna kulkee ja kassa piippaa sitä nopeammin mitä enemmän tönit sua ennen jonottavaa ihmistä?
Useimmilla kassoillahan on kaksi kättä. Sen hihnan vois jakaa pituussuunnassa kahtia niin että kassa vetelee kahden asiakkaan tavaroita samanaikaisesti. Sitten maksupäätteitä vois olla kaksi päällekkäin. Kun kerran se hihnakin jakautuu kahtia niin kiipeämällä edellisen asiakkaan reppuselkään molemmat voisivat maksaa yhtäaikaa ja aikaa säästyis vallan mahdottomasti.
Reppuselkään.. Voi elämä! Kiitos päivän nauruista! x'DD
Kapulajutut ei niinkään ketuta kuin se, että ihmiset eivät osaa niitä tavaroita pakata.
Jos on etana, niin voisi iskeä ne kamat takaisin kärryyn ja mennä jonnekin syrjään etnoimaan sen pakkaamisen kanssa.
Asetan kärryn pitkä sivu poikittain hihnan päähän kun olen lappaamisvuorossa. Siihen on täysin mahdotonta tulla jonkun väliin. Kun olen valmis latan kapulan, nappaan kärryni ja siirryn maksupäätteelle. Ei ongelmia.
Jos ongelmia syntyisi sanoisin aiheuttajalle siitä ihan normaaliin tapaan. En pelkää ihmisiä muutenkaan.
Minulla ei ole ongelmia kaupassa asioidessa ikinä. Ei myöskään bussista poistuessa eikä minulle satu noloja tilanteita julkisesti tai muutenkaan :)