Normaali puheääni kuuluu yöaikaan naapureillemme, mikä avuksi?
Muutettiin miehen kanssa vuodenvaihteessa vanhaan kerrostaloyhtiöön, jossa äänieristeet ovat älyttömän surkeat. Esimerkiksi talon keittiöistä ja kylpyhuoneista äänet kuuluvat todella selvästi (putkia pitkin?) toisiin asuntoihin.
Ongelmaksi on noussut se, että yötyöläisinä elämme eri rytmissä kuin naapurimme, ja olemme muutaman kuukauden aikana saaneet lukuisia nimettömiä heippalappuja (ilmeisesti kuitenkin vain yhdeltä henkilöltä), joissa valitetaan asunnostamme hiljaisuuden (klo 22-7) aikana kantautuvista äänistä. Näitä ovat olleet mm. keskustelun ääni (vaikka yritämme puhua keskenämme mahdollisimman vähän ja hiljaa), vessassa käyminen, keittiön hanan käyttäminen, sekä askeleiden ääni.
Olemme ottaneet valitukset huomioon ja olenkin yrittänyt äänieristää asuntoa vuoraamalla lattiat matoilla ja seinät tauluilla. Emme pidä missään elektroniikkalaitteissa ääniä klo 22 jälkeen, vaan käytämme kuulokkeita esim. pelatessa ja elokuvia katsellessa, ja pyrimme jopa puhumaan todella hiljaiseen ääneen ja rajoittamaan yöllisiä vessakäyntejämme (joka on ollut raskaana ollessa hankalahkoa).
Stressaa ja ahdistaa aivan mielettömästi. Olemme niin hiljaa, että en ymmärrä, miten ääniä voi edes kuulua mihinkään. Muutto ei ole meille mahdollinen, sillä ostimme ja remontoimme asunnon vasta vähän aikaa sitten. Onko asuntoa jotenkin mahdollista äänieristää, ja onko mainitsemistani asioista valittaminen edes kohtuullista? Tuntuu ihan järjettömältä, että omassa kodissaan joutuu kommunikoimaan kuiskaillen ja stressaamaan sitä, koska voi käydä vessassa, kävellä huoneesta toiseen tai ottaa juotavaa keittiössä.
Kommentit (16)
Ei teidän tarvitse tehdä tuon enempää. Ongelma on naapureiden. Miten selviätte tulevasta vauvasta, jos kuiskaaminenkin ahdistaa? Vauva huutaa öisin ainakin jonkin verran.
Tällaisesta voisi olla apua:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/seinan-aanieristys-paranee-massa…
Tää on mun painajainen. Joko selitätte naapurillenne tämän, laittakaa ihan rappuun lappu, jollette tiedä ketä häiritsee tai sitten vaan muuttakaa. Kyllä yötyöläisillekin kuuluu oikeus olla normaalisti kodissaan.
Jos noita lappuja tulee vielä lisää, niin olisin itse omatoimisesti isännöitsijään yhteydessä ja kertoisin jo kaiken sen, mitä itse olen asian hyväksi tehnyt. Ainakin olisin itse ilmoittanut asiasta ennenkuin tuo häiriintynyt naapuri ehtii teistä olemattomasti valittaa.
On se järkyttävää jos normaali puheäänikin kuuluu naapuriin. Herää kysymys eikö naapurilla ole muuta tekemistä yötä myöten, kuin olla korva teidän seinässänne kiinni? Vessasta saa kuulua normaalin vessan ääntä ja kotona saa normaalilla äänellä puhua.
Hah! Ei taloissa ole mitään äänieristeitä. Asunnon sisäpuolella eristäminen vaatii valtavasti materiaalia ja tulee kalliiksi. Lisäksi runkoäänet ja matalat taajuudet eivät asetu sittenkään. Muuttoa suosittelen.
Aivan älytöntä touhua naapuriltanne. Totta kai hiljaisuudenkin aikaan saa puhua ja käydä vessassa, peseytyä ja vaikka katsoa televisiota hiljaisella ilman kuulokkeita. Kunhan ei metelöi. Eihän se teidän vikanne ole, että talo on kuin paperia. Ei hiljaisuus kerrostalossa tarkoita hiirenhiljaisuutta. Kyllähän naapuria saa nämä asiat häiritä, mutta ei teidän sille tarvitse mitään tehdä - olette selvästi ihmisiä, jotka jo valmiiksi ottavat muut huomioon. Jos annatte valittavalle naapurillenne periksi, tuollaisella ihmisellä ei ole mitään rajaa, mitä hän kehtaa pyytää.
Entä sitten kun vauva syntyy ja itkee kovaan ääneen koliikissa yöt pari kuukautta?
Suosittelen muuttoa. Hiton stressaavaa elää itse paperitalossa ja toisaalta vituttaa vietävästi, kun naapureiden elämä herättää yöllä.
Joo meistä valitettiin isännöitsijälle kun oli mies kysyny yhden lauseen rapussa aamuyöstä 👌🏻
Näitä mielensäpahottajia löytyy. Loppu ulina puheesta kun vauva itkee kellonajasta välittämättä.
Ottaisin yhteyttä isännöitsijään tai hallituksen puheenjohtajaan. Kannattaa myös kysyä muilta naapureilta kuuluuko ääniä. Näitä juttuja aina välillä esiintyy, useimmiten kyseessä on joku erityisherkkä, joka ei ymmärrä, että ihan tavallisia ääniä saa kerrostalossa lain mukaan kuulua vaikka keskellä yötä. Asunnossa saa puhua, kävellä ja käydä vessassa tai suihkussa silloin kun tarvitsee. Erityisen huonoa käytöstä on, jos ei viesti omalla nimellään.
Jos talossa on todella ihan paperiseinät, kuuluu ääniä varmasti muistakin asunnoista. Ei ole asukkaan asia alkaa vuoraamaan huoneistoa millään akustiikkalevyillä, olette jo tehneet, mitä kohtuudella voi vaatia. Eläkää vain normaalisti ilman stressiä ja pyytäkää isännöitsijää hoitamaan häirikkönaapurinne väärät asenteet.
Onneksi olkoon, teillä on naapurikyylä. Pelkään jo teidän puolesta kun vauva syntyy. Toivottavasti ei ole herkkä tekemään lasuja, niitä kun voi tehdä mitä järjettömimmistä syistä kun vähän vielä värittää itse lisää. Riippuu ihan isännöitsijästä, onko hänestä mitään apua, vai pahentaako vain asiaa. Muuttokaan ei ole aina välttämättä paras vaihtoehto, ellette sitten muuta omakotitaloon(suosittelen). Luultavasti joku lapseton/mummo teitä kyttää. Selvittäisin kuka kyylääjä on, ja jos ei asia puhumalla selviä, alkaisin katsella asianajajaa. Pidä tallessa kaikki lähettämänsä laput todistusaineistona. Vainoaminen on muuten rikos, ja tuo naapurisi käytös alkaa täyttämään sen tunnusmerkkejä. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä isännöitsijään tai hallituksen puheenjohtajaan. Kannattaa myös kysyä muilta naapureilta kuuluuko ääniä. Näitä juttuja aina välillä esiintyy, useimmiten kyseessä on joku erityisherkkä, joka ei ymmärrä, että ihan tavallisia ääniä saa kerrostalossa lain mukaan kuulua vaikka keskellä yötä. Asunnossa saa puhua, kävellä ja käydä vessassa tai suihkussa silloin kun tarvitsee. Erityisen huonoa käytöstä on, jos ei viesti omalla nimellään.
Jos talossa on todella ihan paperiseinät, kuuluu ääniä varmasti muistakin asunnoista. Ei ole asukkaan asia alkaa vuoraamaan huoneistoa millään akustiikkalevyillä, olette jo tehneet, mitä kohtuudella voi vaatia. Eläkää vain normaalisti ilman stressiä ja pyytäkää isännöitsijää hoitamaan häirikkönaapurinne väärät asenteet.
Varmaan koet kommentoivasi asiallisesti mutta vanhoissa taloissa asuneena voin tuoda näkökulmaksi sen, että kaikkia naapureita ei tietenkään häiritsee samat äänet, koska ne eivät kuulu kaikkiin asuntoihin samalla tavoin. Minulle kuuluu tällä hetkellä parhaiten seinän takana olevan naapurin äänet (toisella puolella on siivousparveke), koska seinä on kaikkein ohuinta siinä. Eli kyllä normaali puheäänikin kuuluu tilanteessa, jossa illanistujaiset on päällä ja siellä puhutaan reippaalla äänellä. Uskoisin, että tavallinen ihminen tarvitsee yöunet ja seinän takaa puhe kyllä kuuluu, vaikka kuinka olisi korvatulpat. Joten siinä olen naapurin puolella.
Vessojenvetämiset ja vedenlaskemiset ovat sitten toinen juttu..Mutta mielestäni myös ap on tehnyt parhaansa huomioidakseen naapuria.
Eiköhä ongelma kuitenkin ole "juhlanne", stereonne, alkoholi ja vieraanne
Olen joskus miettinyt mitä kaikkea täältä on kuulunut. Vessassa harrasttettu ja muija oli aika äänekäs.
Ryijyjä seinille ja helvetin paksut verhot ikkunoihin yms.