Haluaisitko kuolinvuoteellesi hössöttävän sukulaislauman?
Minä en. Haluaisin että korkeintaan yksi olisi siinä pitämässä kädestä.
Kommentit (18)
Toivottavasti en herää. Luultavasti petyn. Hyvää yötä
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kuolinvuoteella, eli kuolema ei olisi yllättävä, niin toivottavasti lainsäädäntö olisi silloin jo sellainen, että voisin itse painaa nappia joka päättää tämän maallisen vaelluksen ja valita ketä siinä vieressä silloin on.
Hyvin ajateltu. Taidan käydä hautaustoimistossa maksamassa ja sopimassa, ettei ole syytä pitää tanssiaisia. Se meni kivasti.
Miehen ja lapset kyllä.
Olen nimenomaan kieltänyt miestä päästämästä siskoani paikalle.
Kaikki kuolevat ketä olen tavannut siellä viimeisellä vuoteella ovat olleet melko peloissaan. Ovat kaivanneet ihmisiä siihen vierelle. Sinänsä ymmärrettävää.
Itse kun olen onnettomuuden seurauksena saanut käydä toisella puolella niin voin kertoa, ettei voi edes kuvitella parempaa paikkaa kuin se kirkkaudessa oleva juttu... Komennettin takaisin kun kuulemma "aikani ei ole vielä".
Se "toinen puoli" ei ole kuitenkaan helppo peli. Kuten kirjat kirjoittavat, jos osaat koputtaa niin sinulle ovi avataan. Siellä on myös lisäksi pelkkä järjetön valkea tyhjyys ja sitten siellä on se... järjetöntä mölyä aiheuttava kauhea paikka, jonka äänet kuuluu sinne valkeaan tyhjyyteen... Siihen tummaan kurimukseen ei kukaan halua imeytyä.
Luultavasti se olisi minulle ihan sama, jos en olisi enää tajuissani. Oletettavasti minun kuolinvuoteeni ääressä ei kovin suurta kansanpaljoutta ole.
En haluaisi. Tosin useinhan kuoleva on jo tajuton, tai tajunnan rajamailla, loppuvaiheessa, joten ei sitä välttämättä ympärillä olevista ihmisistä mitään tietäisikään.
Haluaisin että joku silittäisi hiuksia, toinen pitäisi kädestä. Jos sopivan ikäisiä lapsia niin lasten lauluun olisi ihana nukkua.
En todellakaan. Kun oma äitini oli kuolemassa, olisin halunnut viettää hänen kanssaan rauhassa viimeisiä hetkiä ja puhua kaikesta. Sen sijaan katsoin shokissa, miten kymmenittäin kaiken maailman sukulaisia ramppasi sairaalassa niin, että lopulta ehdin olla äitini kanssa kahdestaan vain pienen hetken hänen nukkuessaan. Tuntui, että ihmiset tekivät kuolemasta ihmeellisen performanssin ja samalla riistivät läheisiltä oikeuden hyvästellä rauhassa heidän rakkaansa.
Olen kirjoittanut itselleni hoitotahdon ja hautaustahdon ja teen niissä selväksi, etten halua minkäänlaista kansanvaellusta luokseni kuolemaa ennen tai jälkeen. Minulla ei ole mitään tarvetta nähdä vielä viimeistä kertaa jokaista kummin kaimaa, joka haluaa päästä pällistelemään ja kirjoittelemaan someen tästä tragediasta, joka häntä on nyt kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Kun oma äitini oli kuolemassa, olisin halunnut viettää hänen kanssaan rauhassa viimeisiä hetkiä ja puhua kaikesta. Sen sijaan katsoin shokissa, miten kymmenittäin kaiken maailman sukulaisia ramppasi sairaalassa niin, että lopulta ehdin olla äitini kanssa kahdestaan vain pienen hetken hänen nukkuessaan. Tuntui, että ihmiset tekivät kuolemasta ihmeellisen performanssin ja samalla riistivät läheisiltä oikeuden hyvästellä rauhassa heidän rakkaansa.
Olen kirjoittanut itselleni hoitotahdon ja hautaustahdon ja teen niissä selväksi, etten halua minkäänlaista kansanvaellusta luokseni kuolemaa ennen tai jälkeen. Minulla ei ole mitään tarvetta nähdä vielä viimeistä kertaa jokaista kummin kaimaa, joka haluaa päästä pällistelemään ja kirjoittelemaan someen tästä tragediasta, joka häntä on nyt kohdannut.
Kansanvaellus 🤣. Mut samoilla linjoila olen. Hiljaa vieressä silittämässä.päätä tai kättä, ei kyselyjä tai tilityksiä enää siinä vaiheessa. Rauhallisesti nukkua pois.
Omat lapseni haluaisin. Sain itse hyvästellä isoäitini, kun hänellä oli enää muutama päivä aikaa. Hänellä oli happiviikset, mutta muuten jaksoi vielä jutella ja oli oma positiivinen ja kaikesta kiitollinen itsensä. Ihan viimeisinä hetkinä olivat kaikki hänen lapsensa siinä ympärillä. Lähdön hetki oli rauhallinen. Mummuni oli uskossa eikä hänellä ollut syytä pelätä.
Haluaisin. Mukavaa, kun porukat jättää hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ja lapset kyllä.
Tuo oli kamalaa, kun kerroin ettei ystäväni siskoa saa päästää kuolinvuoteelle. Noudatin kuolevan tahtoa, mutta ei ollut mukava olla välikädessä. Erittäin epämukava tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni haluaisin. Sain itse hyvästellä isoäitini, kun hänellä oli enää muutama päivä aikaa. Hänellä oli happiviikset, mutta muuten jaksoi vielä jutella ja oli oma positiivinen ja kaikesta kiitollinen itsensä. Ihan viimeisinä hetkinä olivat kaikki hänen lapsensa siinä ympärillä. Lähdön hetki oli rauhallinen. Mummuni oli uskossa eikä hänellä ollut syytä pelätä.
Viimeisin uskovainen jonka näin kuolevan vanhustenhoidossa pelkäsi jatkuvasti onko hän ollut oikealla polulla ja ottaako jeesus hänet vastaan. Kauan jo ennen kuolemaansa eli jumalan pelossa.
Voisivathan he siihen kokoontua kuulemaan viimeiset sanani: ette sitten rupia minun vuokseni mitää hösöttämään, eikä ainakaan mitää kalliita hautajaisia. Joku lautakasa riittää ja tuolta pihamaalta nuo tulppaanit, kahvit voitte täsä kyökissä hörpätä - minä ostin jo Saludot jemmaan, nisua voipi ottaa pakkasesta- minä leivoin jo valmiiksi viime viikolla. EIkä Matin sitte tartte kanniskella, ku o se selkä niin pahana.
Tuossa on pankkikirja ja testamentti, kuolonsiivon joutessani jo teinkin, ni ei teiän tarvihe.
Kinnusen Marjatta tekeepi sitten sen perukirjan sitten, minä viime viikolla soitin ja kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ja lapset kyllä.
Tuo oli kamalaa, kun kerroin ettei ystäväni siskoa saa päästää kuolinvuoteelle. Noudatin kuolevan tahtoa, mutta ei ollut mukava olla välikädessä. Erittäin epämukava tehtävä.
No mieheni siitä kyllä selviää oikein hyvin, ja pitää huolen ettei sisko sinne tule. Jos käy niin että minä ennen siskoa kuolen.
Jos olisin kuolinvuoteella, eli kuolema ei olisi yllättävä, niin toivottavasti lainsäädäntö olisi silloin jo sellainen, että voisin itse painaa nappia joka päättää tämän maallisen vaelluksen ja valita ketä siinä vieressä silloin on.