Pelastaisitko kiusaajasi?
Saavut onnettomuuspaikalla, missä sinulle vakavia henkisiä traumoja aiheuttanut kiusaajasi makaa tai tarvitsee apuasi, autatko tätä ollenkaan tuossa tilanteessa?
Miksi autat tai miksi et auta?
Yläpeukku: autat
Alapeukku: et auta
Kommentit (138)
Ilmoittaisin hätäkeskukseen, mutta en koskisi pitkällä tikullakaan. (Huom, en myöskään satuttaisi vaikka minulla olisi oiva mahdollisuus).
Olen ollut elvyttämässä ja hoitamassa tappoon syyllistynyttä ja muitakin joiden tekoja en hyväksy.
Minun tehtäväni ei ole päättää sitä, kuka ansaitsee elää.
Uskon vahvasti, että siinä missä minä olen muuttunut, tullut vahvemmaksi ja paremmaksi ihmiseksi kaiken huonon jälkeen, on myös kiusaajani työstäneet itseään ja tulleet paremmiksi ihmisiksi. Myös minusta se ei ole oikein heidän läheisilleen, että tuottaisin niin suurta tuskaa, että antaisin jonkun heidän rakkaan kuolla. Se tekisi minusta huonomman ihmisen, kuin kiusaajani olivat, varsinkin kun he olivat tuolloin lapsia ja nyt olemme aikuisia. Lapsilla ei ole samanlaista empatia taitoa tai ymmärrystä tajuta, miten laajasti kiusaaminen vaikuttaa, kuin aikuisilla ja heillä on varmasti ollut omat ongelmansa.
Aha, juttu kääntyikin nyt sitten niin päin että kiusatut ovat niitä sadisteja. Ihan ovat ansainneet kaiken mitä ovat saaneet osakseen niiltä "oikeamielisiltä" ihmisiltä. Eihän nyt kukaan "hyvä" ihminen tietenkään koskaan kiusaisi ketään jollei tähän olisi oikeaa syytä. Eli kiusatun pahuus.
En pysty ymmärtämään tätä "logiikkaa". Mutta hienoa kun kiusattuja aina jaksetaan syytellä. Että oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Aha, juttu kääntyikin nyt sitten niin päin että kiusatut ovat niitä sadisteja. Ihan ovat ansainneet kaiken mitä ovat saaneet osakseen niiltä "oikeamielisiltä" ihmisiltä. Eihän nyt kukaan "hyvä" ihminen tietenkään koskaan kiusaisi ketään jollei tähän olisi oikeaa syytä. Eli kiusatun pahuus.
En pysty ymmärtämään tätä "logiikkaa". Mutta hienoa kun kiusattuja aina jaksetaan syytellä. Että oma vika.
Ei se normaalia ole tai kerro hyvästä ihmisestä, joka sen takia, koska joku on ollut lapsena ilkeä jättää auttamasta hädänalassa olevaa henkilöä, jolla voi olla perheet, omat lapset ym. Ei kiusaaminen ole koskaan oikein, eikä kukaan kiusattu ole sitä ansainnut, mutta että antaa sen aina aikuisuuteen asti vaikuttaa ja haluaa tuottaa pahaa toisille ei kerro hyvästä tai terveestä ihmisestä. Itse kiusattuna koen suurta surua niitä kiusattuja kohtaan, jotka eivät ikinä kykene pääsemään menneisyydestä eroon vaan antavat sen vaikuttaa nykyhetkeenkin.
Kyllä. Sen jälkeen tekisin selväksi, että minä autoin häntä vain siksi, koska laki velvoittaa tuossa tilanteessa auttamaan, vaikka minua ei kiinnosta onko hän elossa vai ei.
Lopetan sätkivän kiusaajan napakalla puukonpistolla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tuollaista "logiikkaa" ole esiintynyt. On ainoastaan todettu, että ihminen, joka on valmis jättämään toisen kuolemaan on peruslähtökohdiltaan sairas.
Luultavasti en, vain koska en jaksaisi. Harva ansaitsee mun mielestä oikeasti elää, vaikkapa eikai sillä ole väliä loppu peleissä lainkaan
Totta kai. Tietenkin. Mutta jos kyseessä olisi joku ekäinrääkkääjä tai muu sadisti murhaaja, niin ansaitsisi kohtalonsa ja jättäisin kitumaan. Jos kiusaus olisi jäänyt henkiselle tasolle, niin helposti seivaisin kyseisen reppanan.
Vierailija kirjoitti:
En minä ja tuskin moni muukaan haluaisi lapsensa leikkivän sellaisten lasten kanssa, joilla ei ole käsitystä oikeasta ja väärästä.
Kylläpä nämä ketjun kiusatut ovat kaikkivoipia. Heillä on erivapaus päättää siitä kuka saa elää.
Itse olen rankasti koulukiusattu, eikä mieleeni silti juolahtaisi edes ajatella moista.
Kiusaaminen ei jalosta ihmistä joksikin "koston enkeliksi".
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nämä ketjun kiusatut ovat kaikkivoipia. Heillä on erivapaus päättää siitä kuka saa elää.
Itse olen rankasti koulukiusattu, eikä mieleeni silti juolahtaisi edes ajatella moista.
Jatkan vielä. Itse esim teen työni ohella (psykiatria) vapaaehtoistyötä nuorten parissa.
Eniten kai ne läheiset kärsii omaisensa kuolemasta. En usko, että kuolema opettaa ihmiselle itselleen mitään, hän vaan lakkaa olemasta. Eli pelastaisin.
En auttaisi kovin innokkaasti varmaankaan, jos selviytyisi innottomasta avusta huolimatta en antaisi unohtaa kuka henkensä pelasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty ymmärtämään tätä "logiikkaa". Mutta hienoa kun kiusattuja aina jaksetaan syytellä. Että oma vika.Kyllähän ihmisessä on jo lähtökohtaisesti jotain vialla, jos on valmis jättämään jonkun kuolemaan.
Sanoinko viestissäni, että jättäisin jonkun kuolemaan? Otin vain kantaa siihen typerään ja loukkaavaan väitteeseen, että kiusatuksi joutuvat muka ovat lähtökohtaisesti pahoja ja juuri siksi kiusatuksi tulevat. Se on niin väärin kuin olla voi. Pahoja ovat ne kiusaajat, heille uhri on vain väline oman egon pönkittämiseen ja huonon itsetunnon peittelemiseen.
Ei ole mikään ihme, että muiden ihmisten julmasti kohtelemaksi joutunut katkeroituu ja hautoo kostoa. Ei se ehkä oikein ole, mutta inhimillistä. Kuitenkin oikeasti vahingollista vain itselle, ja siksihän siitä pitäisi päästä yli. Voi vaan olla hyvin vaikeaa.
Vaikeaa myös on tietää mitä tuollaisessa tilanteessa oikeasti tekisi. Tuskin juuri kenellekään moista tulee vastaan, siksi tämä keskustelu on pelkkää teoreettista spekulointia. Ehkä kosto voisi tuottaa hetkellisen tyydytyksen, mutta teon jälkeen olisi sitten elettävä loppuelämänsä sen kanssa mitä teki/jätti tekemättä. Luulen ettei omatuntoni kestäisi sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minua on myös kiusattu sekä henkisesti että fyysisesti. Aikuisena olen hakeutunut terapiaan ja työstänyt asioita.
Silti en voisi koskaan sanoa, että jättäisin ihmisen kuolemaan. Normaaliin ihmiseen on jo sisäänrakennettuna empatia ja halu auttaa.
Totta kai autan. Todella yllättävää ja surullista, että näin moni edes ajattelee voivansa toimia jotenkin toisin hätätilanteessa.
Ehdottomasti auttaisin. Vaikka hän on kamala ja ilkeä ihminen niin minä en ole. Tekisin sen siis ihan jo itseni ja oman omatuntoni vuoksi.
Kuunteletko itseäsi?