Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaanvaihto osoittaa Suomalaisten kädettömyyden

Karppa
28.03.2018 |

Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?

Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.

Kommentit (252)

Vierailija
101/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan onko kunnollista paikkaa ja työkaluja. En helvetissä ala jossain kerrostalon kuraisella parkkipaikalla ähräämään rimpulan tunkin kanssa jos sama homma maksaa liikkeessä 20e. 

Vierailija
102/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan rupea tekemään itse hommia, joista selviää rahalla. En ymmärrä myös, miksi pitää itse siivota, jos ei ole pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan rupea tekemään itse hommia, joista selviää rahalla. En ymmärrä myös, miksi pitää itse siivota, jos ei ole pakko.

Koska olet kädetön ja avuton raukka.

Vierailija
104/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia paskaläjiä täynnä meidän tiet, skodaa ja muuta, että en ihmettele, että auton hyvinvointi ei kiinnosta ;)

Sama linja rengasliikkeessä, ei niitä kiinnosta:

- miten kierot vanteet sulla on

- miten pielessä vanteen tasapainotus on

- miten paljon kiviä lamellien väleissä on... joo ÄLKÄÄ VAAN kaivako niitä kiviä sieltä renkaista pois, vaihdetaan rengas eri kulmaan ja singotaan ne kivet kaverin tuulilasiin, HAHAA!

- mikä rengas kannattaisi kierrättää mihinkin kulmaan

- onko renkaissa oikea ilmanpaine... tai ilmaa ylipäänsä ollenkaan

- miten paljon paskaa ja ruostetta siellä vanteen ja navan välissä on

- onko pultit/mutterit vaihtokunnossa, tai pitäisikö niitä edes vähän putsata ja rasvata

-  mikä on oikea pulttien kiristysmomentti

... vaihdattakaa vain renkaanne "ammattilaisella", niin hyvä se on. 

Itse kun vaihtaa, niin kun hoitaa nuo edelliset, niin samalla vaivalla saa tehtyä paljon muutakin:

- putsaa jarrusatulat, rengaskotelot, tukivarret,, tolpat, kaapelit jne.

- tarvittaessa ruostekäsittelyä

- tarkastaa jouset, jarrupalat, vetarien kumit, puslat

- jarrujen huolto (liukutappien rasvaus, vikinärasvat jne.)

Vierailija
105/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras34 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkeessä pultit kiristetään sopivan kireiksi, usein käy niin että itse vaihtaen pultit on väännetty aivan liian kireälle.

Tää on kyllä täyttä puutaheinää. Sesonkiliikkeessä ne kiristetään mutterimopolla miten sattuu, yleensä niin kireälle että asiakas ei tuu takasin siksi että rengas irtosi. Oikeasta vääntömomentista ei ole tietoakaan. Sitä paitsi mutterien kiristys kuuluisi tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, kuinka moni oikeasti tekee tämän liikkeessä?

"Miten sattuu" = todennäköisesti ristiinkiristys.

"Niin kireälle" = niin kireälle kuin mutterimopolla menee momenttivarren tai -hylsyn kanssa, eli momenttiin.

Eivät edes kiristä ristiin.

TM testissä viimeksi todettiin että ihan aidoissa rengasliikkeissä

1) ylikiristetää niin pelti- kuin aluvanteetkin

2) kierteitä ei rasvata

3) aluvanteita kolhitaan ja naarmutetaan huoletta

4) eri pultteja/muttereita ei osata kysyä pelti/aluvanteisiin

Siksi on parempi vaihtaa itse.

Kiristetään ristiin ja momenttiin, ei kolhita vanteita (vahinkoja toki voi sattua mutta harvoin ja sanotaan asiakkaalle jos niin käy), aina kysytään toiset kiinnitystarvikkeet (jos niitä tarvitaan). Kierteitä ei yleensä rasvata. Näin meillä.

Mikä perustelu on jättää kierteet kuivaksi?

Vierailija
106/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia paskaläjiä täynnä meidän tiet, skodaa ja muuta, että en ihmettele, että auton hyvinvointi ei kiinnosta ;)

- miten paljon kiviä lamellien väleissä on... joo ÄLKÄÄ VAAN kaivako niitä kiviä sieltä renkaista pois, vaihdetaan rengas eri kulmaan ja singotaan ne kivet kaverin tuulilasiin, HAHAA!

- onko pultit/mutterit vaihtokunnossa, tai pitäisikö niitä edes vähän putsata ja rasvata

Itse kun vaihtaa, niin kun hoitaa nuo edelliset, niin samalla vaivalla saa tehtyä paljon muutakin:

Täytyy taas raahata tasapainotuskone tuohon naapurin parkkiruutuun, että saa renkaat tarkistettua.

Kyllä voi olla ihmiset sekaisin, että kaivaa jotain kiviä käsipelillä renkaiden kuvioista. :D

Vierailija
107/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi auto, en varmasti vaihtaisi renkaita itse. Ei kiinnostaisi, maksaisin mieluummin ihmisille joilla on tietoa ja taitoa asiasta. En leikkaa itse myöskään hiuksiani tai vaihda kenkien korkolappuja, vaan käyn kampaajalla ja suutarilla. Mielestäni ammattilaisten palveluiden ostaminen ei ole uusavuttomuutta, vaan yhteiskunnan toiminnan perusta. On tosi kummallista paheksua sitä, että esim. renkaanvaihtopalvelu ruuhkautuu, itse pidän aina ilahduttavana uutisena, että jollain alalla menee hyvin. 

Hiustenleikkuu itse on hieman eri asia ymmärrettävistä syistä.

Korkolappuja ei vaihda suutarikaan kaikkiin moderniin kenkiin.

"Alalla menee hyvin" meinaatko että niitä renkaita vaihdetaan kiimassa ympäri vuoden? Meneekö "alalla hyvin" kun ihmiset lähettävät ennen 24.12. paljon kortteja???

Kannattaisiko jättää kommentoimatta, jos ei ole mitään sanottavaa itse asiasta? :D T. Edellisen viestin kirjoittaja

Vierailija
108/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras34 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkeessä pultit kiristetään sopivan kireiksi, usein käy niin että itse vaihtaen pultit on väännetty aivan liian kireälle.

Tää on kyllä täyttä puutaheinää. Sesonkiliikkeessä ne kiristetään mutterimopolla miten sattuu, yleensä niin kireälle että asiakas ei tuu takasin siksi että rengas irtosi. Oikeasta vääntömomentista ei ole tietoakaan. Sitä paitsi mutterien kiristys kuuluisi tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, kuinka moni oikeasti tekee tämän liikkeessä?

"Miten sattuu" = todennäköisesti ristiinkiristys.

"Niin kireälle" = niin kireälle kuin mutterimopolla menee momenttivarren tai -hylsyn kanssa, eli momenttiin.

Eivät edes kiristä ristiin.

TM testissä viimeksi todettiin että ihan aidoissa rengasliikkeissä

1) ylikiristetää niin pelti- kuin aluvanteetkin

2) kierteitä ei rasvata

3) aluvanteita kolhitaan ja naarmutetaan huoletta

4) eri pultteja/muttereita ei osata kysyä pelti/aluvanteisiin

Siksi on parempi vaihtaa itse.

Kiristetään ristiin ja momenttiin, ei kolhita vanteita (vahinkoja toki voi sattua mutta harvoin ja sanotaan asiakkaalle jos niin käy), aina kysytään toiset kiinnitystarvikkeet (jos niitä tarvitaan). Kierteitä ei yleensä rasvata. Näin meillä.

Luepa se testi.

Uskallatko mainostaa liikettäs, jos kerran olette hyviä?

Täytyypä lukea, mennyt multa ihan ohi. Onko se jossain uusimmissa numeroissa? En tohdi mainostaa, en halua tehdä itsestäni ihan niin tunnistettavaa. Täällä on nyrpeä palvelu mutta hyvät asentajat. :D

No tuskin ihan tuore lehti on.

Tosin itselle noin 20v bussia 90-luvun lopulta paljon ruuhka-aikaan käyttäneenä tuli tarve tässä hiljattain taas ja ihan samanlaista tonttuilua se oli.

Eli aika menee eteenpäin mut jotkut asiat eivät muutu.

Kysytään sitten näin, mitä väriä tunnustat?

Ok, en mä sitten ala kaivella vanhoja lehtiä. Ajattelin että jos on viimeisimmissä numeroissa niin kipaisen tuonne asiakaslehtipinolle etsimään. 

En oikeastaan tunnusta väriä, yksityinen liike ollaan. Korkeintaan jotain oranssimustaa vivahdetta voi olla.

Joo, siis en mieluusti mollaisi minkään alan työtä, ne huolto- ja renkaanvaihtotestit on vaan niin karua luettavaa.

Tulee mieleen huoltotesteistäkin, että miksi vaivautua edes viemään huoltoon, kun tulos on joskus olematon merkkihuolloissakin.

Vierailija
109/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulunut provo. Taidat olla joku junttipulla, kun et ymmärrä, että kaupunkioloissa renkaat on aika pakko panna joka tapauksessa rengashotelliin, koska kodeissa ei ole niille säilytystilaa. Ja siinähän se renkaanvaihto helpoiten sujuu.

Osaan minä kaataa metsää, raivata vesaikkoa, rakentaa talon ja vaikka mitä - ja silti tarvittaessa hommaisin niitäkin palveluita mielelläni ostamalla. Mun aikani on kalliimpaa kuin metsurin tai raksamiehen tai renkaanvaihtajan.

Vierailija
110/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tuo on. Ei niissä "ammattiliikkeissa" muuta tehdä kuin nostetaan auto ylos yös ja päräytetään pultit auki ja toiset renkaat tilalle ja päräytetään pultit kiinni niin tiukkaan kuin koneella menee. Ei siinä paljon katsella mikä rengas mihinkin kulmaan kannattaa laittaa, enkä momenttiavaintakaan ole ikinä nähnyt. Ei siinä pulttikoneen momentteja säädellä vaan samalla lailla tappiin vedetään vanteesta tai pultin koosta riippumatta.

Uljaimpia suorituksia oli kun eräälle tuttavalle merkkiliikkeessä oli laitettu uudet renkaat vanteille ja alle niin että jokaisessa oli pyörimissuunta väärin.

Vierailija
111/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tuo on. Ei niissä "ammattiliikkeissa" muuta tehdä kuin nostetaan auto ylos yös ja päräytetään pultit auki ja toiset renkaat tilalle ja päräytetään pultit kiinni niin tiukkaan kuin koneella menee. Ei siinä paljon katsella mikä rengas mihinkin kulmaan kannattaa laittaa, enkä momenttiavaintakaan ole ikinä nähnyt. Ei siinä pulttikoneen momentteja säädellä vaan samalla lailla tappiin vedetään vanteesta tai pultin koosta riippumatta.

Uljaimpia suorituksia oli kun eräälle tuttavalle merkkiliikkeessä oli laitettu uudet renkaat vanteille ja alle niin että jokaisessa oli pyörimissuunta väärin.

Ei pulttikoneissa ole mitään käyttökelpoisia momentin säätöjä, sitä varten on momenttivarsi.

Vierailija
112/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei asfalttia tai betonia alla niin viheliäinen homma.Itse vaihtaa 3 autoon renkaat 80 luvun autoille tarkoitetussa tallissa ja on ahdasta.Monasti sitten kuluu tunteja kun pientä laittoa aina löytyy autoista vanhemmiten ja monelle sitten jarrujen tai iskareiden kuluminen voi yllättää jos työn teettää.

Vierailija
113/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku vielä vaihtaa renkaat itse, on merkki siitä, että ihmiset ovat köyhiä ja palvelut kalliita.

Vierailija
114/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestikö muuten, että renkaat kiristetään momenttiin sillä koneella, ei momenttiavaimella. Momenttia ei säädetä pulttikoneesta mitenkään, mutta "tappiin vedetään" kyllä. Se tappiin asti tarkoittaa yleensä momenttia, kun käytössä on momenttihylsy.

Vierailija
115/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppa kirjoitti:

Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?

Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.

Miksi kaikki pitäisi tehdä itse? Tyhmäähän se on, jos omaa aikaa ja vaivaa voi säästää pienellä rahalla. Ammattilainen hoitaa homman hetkessä ja huolehtii toiset renkaat varastoon. Jos tekisi itse, aikaa kuluisi paljon enemmän ja pitäisi vielä säilyttää likaisia renkaita ahtaassa varastossa, jossa tilaa on muutenkin vähän.

Oikeastaan ei ole edes kyse pelkästä renkaanvaihdosta, vaan siitä, että suomalaisille on jostain syystä kunnia-asia tehdä kaikki itse, vaikka monesti olisi järkevämpää ostaa tarvittava palvelu. Miksi hyvääkin palkkaa saavat ihmiset haluavat vapaa-ajallaankin rehkiä ja tehdä itse sellaisia töitä, jotka monessa muussa maassa teetettäisiin? Tällaisia töitä ovat vaikkapa juuri renkaanvaihto, siivous, raskaimmat puutarhatyöt, pienet remontit ja rakennustyöt, kodinkoneiden asennukset ja vastaavat.

Palveluiden käytöllä olisi monia etuja. Kun palveluita käytetään, se työllistää ja se taas säästää verovaroja. Jos samaa palvelua tarvitsevia on riittävästi, palvelun tuottajalle riittää asiakkaita ja palvelua tuottamalla voi elää.

Ongelma voi toki olla sitten se, että laadukasta palvelua ei saa. Esimerkiksi kodinkoneiden asennukset on tähän mennessä aina kannattanut tarkistaa itse, sillä aina on ollut jotain pielessä. Ei olla muistettu kiristää pesukoneen jalkojen korkeussäätöä, lieden kaatumiseste on kiinnitetty väärin tai liesituuletin on asennettu väärin.

Vierailija
116/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet kädetön ja avuton raukka.

Ihan sama. Ei eletä enää agraaritaloudessa, jossa kaikki tehtiin itse. Mutta jos askartelu saa sinut tuntemaan ylemmyyttä, ole hyvä.

Vierailija
117/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubeless-renkaiden vaihtaminen kotikonstein on käytännössä mahdotonta.

Vierailija
118/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteiseen suomalaiseen ajatteluun kuuluu, että ihan kaikki pitää tehdä itse. On varaa ostaa 300 000 euron koti, mutta muuttokuorma viedään itse Pertsan työkaverin vanhalla Hiacella. Muuttofirman tilaaminen osoittaisi uusavuttomuutta.

Tuo pakko tehdä asiat itse, jotta muut eivät pidä uusavuttomana, on niitä suomalaisuuden huonoimpia piirteitä.

Minä osaan tehdä itse kaikenlaista pikkuhommia jopa paremmin kuin ammattilaiset, mutta miksi käyttäisin aikaani, jos ei ole pakko? Itse tekemällä ei säästä rahaa, jos laskee omalle ajalleen minkäänlaista arvoa. Eikä aikaakaan säästy, koska ammattilainen tekee saman työn riittävän hyvin nopeammin, kun minä jään helposti tekemään niin huolellista jälkeä kuin vain pystyn.

Vierailija
119/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengasliikken "asiantuntija" on varsinkin ruuhka-aikaan poika kadulta, ilman minkäänlaista koulutusta.

Ruhjoo auton helmat, ei tarkasta renkaita, ei välitä mikä rengas mihinkin, kolhii vanteet, ei selvitä paineita, panee korkeintaan kaikkiin "reilusti", ei selvitä momentteja, vetää kaikki "täysillä" rikkoen vanteet...

Vierailija
120/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestikö muuten, että renkaat kiristetään momenttiin sillä koneella, ei momenttiavaimella. Momenttia ei säädetä pulttikoneesta mitenkään, mutta "tappiin vedetään" kyllä. Se tappiin asti tarkoittaa yleensä momenttia, kun käytössä on momenttihylsy.

Eipä ole kyllä koskaan momenttivarsia tai -hylsyjäkään näkynyt. Puhumattakaan että olisi vaihdettu sopiva pultin tai vanteen tai kierteen voitelun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan