Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaanvaihto osoittaa Suomalaisten kädettömyyden

Karppa
28.03.2018 |

Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?

Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.

Kommentit (252)

Vierailija
61/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran menin ruuhka-ajan ulkopuolella vaihdattamaan renkaita ja tuurilla niitä vaihtoi 3-4 miestä, aikaa meni 5 min. Aivan mahtava palvelu. :D Olen kyllä myös vaihtanut itse huvikseen monena vuonna, aikaa menee vissiin tunti.

Ei mene ja renkaiden vaihto ruuhka-aikana ei ole laadukasta työtä.

Pihalla, huonolla nosturilla ja renkasavaimella ähräten voi mennäkkin. Kunnon laitteilla mulla menee 15min yksinäni, eikä se laatu siitä miksikään muutu, käykö rengasliikkeessä ruuhka-aikana vai ei. Renkaat auton luo. Auto ylös. Katsotaan, että renkaiden pyörimissuunta on oikein, irroitetaan vanhat ja laitetaan uudet tilalle. Auto alas ja ulos.

Huomaa ettei ole sitten tietoa paljonkaan.

Väline on tunkki.

Juuri siksi sillä "huonolla" rengasavaimella et saa pultteja/muttereita auki, kun liikkeessä ovat ylikiristäneet koneella ja kierteisiin ei ole laitettu rasvaa.

Miten ajattelit vaihtaa renkaan tiellä, jos ei pihassa onnistu avaaminen ja tunkkaaminen?

Tosiaan tunkkia tarkoitin, kirjoitin osan tekstistä ensin ja korjasin myöhemmin ajatuksissani. Liikkeessä ei ylikiristetä koneella, sillä he käyttävät momenttivarsia. Mistäkö tiedän? No sitä voit miettiä...

Naapurin Reijon jälkeen niitä ei saa auki itse, kun on käytetty mitä lie jatkovarsia ja pompittu ristikkoavaimen päällä. Liikkeen mutterimopo+momenttivarsi-kiristyksen jälkeen ne saa ihan hyvin itse auki, kun ovat oikeassa tiukkuudessa.

Jos tien päällä puhkeaa rengas, niin totta kai onnistuu vaihtaminen, ei se mitään ydinfysiikkaa ole, vaan viitsimisestä kiinni. Vaikka ajoneuvoasentaja olenkin, niin olen ennen todistustakin osannut vaihtaa renkaat ilman ongelmia.

Vierailija
62/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin mieluusti vaihtaa renkaat, mutta en ole koskaan oppinut keltään. En ole kyllä myöskään koskaan omistanut omaa autoa, mutta olen ajanut paljon laina- ja vuokra-autoilla etenkin ulkomailla. Missähän välissä sitä olisi oppinut tuon renkaanvaihdon jalon taidon jos ei ole omistanut autoa?

Vai onko se turvallista että renkaita kävisi tarvittaessa vaihtamaan pelkän ohjekirjan perusteella ilman että kukaan tarkistaa että tein sen edes oikein? Ei huvittaisi ajella Aasiassa ja sitten renkaat putoilee moottoritiellä.

M32

Hyvä pointti. Nykyautoissa pitää vielä tehdä ilmanpaineanturien nollaus. Renkaat pitää kiristää oikea oppisesti muutoin saattaa rengas irrota käytössä puhumattakaan alumiinivanteisten vaihtamisesta. Pitää tietää mitä tekee. Lisäksi auto on niin painava että jos nostat sen väärin saatat vaarantaa oman turvallisuutesi ja lisäksi aiheuttaa vaurioita auton koriin.

Paljonkos Suomessa on näitä uusia autoja joissa on kaiken maailman anturit?

Joku 5-10%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran menin ruuhka-ajan ulkopuolella vaihdattamaan renkaita ja tuurilla niitä vaihtoi 3-4 miestä, aikaa meni 5 min. Aivan mahtava palvelu. :D Olen kyllä myös vaihtanut itse huvikseen monena vuonna, aikaa menee vissiin tunti.

Pihalla, huonolla nosturilla ja renkasavaimella ähräten voi mennäkkin. Kunnon laitteilla mulla menee 15min yksinäni, eikä se laatu siitä miksikään muutu, käykö rengasliikkeessä ruuhka-aikana vai ei. Renkaat auton luo. Auto ylös. Katsotaan, että renkaiden pyörimissuunta on oikein, irroitetaan vanhat ja laitetaan uudet tilalle. Auto alas ja ulos.

Väline on tunkki.

Juuri siksi sillä "huonolla" rengasavaimella et saa pultteja/muttereita auki, kun liikkeessä ovat ylikiristäneet koneella ja kierteisiin ei ole laitettu rasvaa.

Miten ajattelit vaihtaa renkaan tiellä, jos ei pihassa onnistu avaaminen ja tunkkaaminen?

Ei renkaita vaihdeta tiellä, vaan laitetaan sinne se paikkapullo ja jos ei auta soitetaan hinausauto.

Eli ei kiinnosta huonosti tehty työ?

Muutenkin jos ajaa 5-10km kaupunkimatkoja, turha edes pitää autoa.

Vierailija
64/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.

-Käytännön asioiden hallinta puuttuu kokonaan.

-Sulakkeiden vaihto tuottaa suurta päänvaivaa.

-Raha-asiat monesti rempallaan.

Olipas taas harvinaisen typerä kommentti. Onko jollai vielä keraamisia sulakkeita? Vai puhuttiinko auton sulakkeista? Käytännön asiat sujuvat ja koska raha-asiat ovat reilassa, niin voin ihan hyvin maksaa 25€ nuorelle innokaalle renkaanvaihtajalle ja hoitaa samalla jotain juoksevia omia asioitani. 

Mutta kukin voi tehdä kuten haluaa.

Vierailija
65/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi auto, en varmasti vaihtaisi renkaita itse. Ei kiinnostaisi, maksaisin mieluummin ihmisille joilla on tietoa ja taitoa asiasta. En leikkaa itse myöskään hiuksiani tai vaihda kenkien korkolappuja, vaan käyn kampaajalla ja suutarilla. Mielestäni ammattilaisten palveluiden ostaminen ei ole uusavuttomuutta, vaan yhteiskunnan toiminnan perusta. On tosi kummallista paheksua sitä, että esim. renkaanvaihtopalvelu ruuhkautuu, itse pidän aina ilahduttavana uutisena, että jollain alalla menee hyvin. 

Hiustenleikkuu itse on hieman eri asia ymmärrettävistä syistä.

Korkolappuja ei vaihda suutarikaan kaikkiin moderniin kenkiin.

"Alalla menee hyvin" meinaatko että niitä renkaita vaihdetaan kiimassa ympäri vuoden? Meneekö "alalla hyvin" kun ihmiset lähettävät ennen 24.12. paljon kortteja???

Oletko rengasliikkeessä töissä, vai mistä edes tiedät että siellä on keväisin ruuhkaa ja millä tavalla asia sinua koskee?

Eihän tässä edes puhuttu pelkistä rengasliikkeistä, renkaiden säilytystä ja vanteineen vaihtoa tarjoavat muutkin firmat.

Vierailija
66/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeessä pultit kiristetään sopivan kireiksi, usein käy niin että itse vaihtaen pultit on väännetty aivan liian kireälle.

Vierailija
67/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin mieluusti vaihtaa renkaat, mutta en ole koskaan oppinut keltään. En ole kyllä myöskään koskaan omistanut omaa autoa, mutta olen ajanut paljon laina- ja vuokra-autoilla etenkin ulkomailla. Missähän välissä sitä olisi oppinut tuon renkaanvaihdon jalon taidon jos ei ole omistanut autoa?

Vai onko se turvallista että renkaita kävisi tarvittaessa vaihtamaan pelkän ohjekirjan perusteella ilman että kukaan tarkistaa että tein sen edes oikein? Ei huvittaisi ajella Aasiassa ja sitten renkaat putoilee moottoritiellä.

M32

Hyvä pointti. Nykyautoissa pitää vielä tehdä ilmanpaineanturien nollaus. Renkaat pitää kiristää oikea oppisesti muutoin saattaa rengas irrota käytössä puhumattakaan alumiinivanteisten vaihtamisesta. Pitää tietää mitä tekee. Lisäksi auto on niin painava että jos nostat sen väärin saatat vaarantaa oman turvallisuutesi ja lisäksi aiheuttaa vaurioita auton koriin.

Joku 5-10%

En tiedä muista, mutta mulla on 10v vanha karvalakki-tason varustukset omaava auto, jossa on ilmanpaineanturit. Tottahan se on, että Suomen autokanta on vanhaa, mutta toivottavasti tuo luku nyt vähän isompi on kuin 5-10%.

Vierailija
68/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi ostaa pulttipyssyä renkaanvaihtoa varten, eikä hullukaan raahaa renkaita häkkivarastoon talteen.

40€ Biltemassa ja olen ollut tyytyväinen. Sähkökäyttöinen ja yllättävän paljon vääntöä, jos on useampia kulkuneuvoja, niin ihan hyvä sijoitus.

No joo, ei ole tolppapaikkaa.

Kyllä ne nykyään on halvatkin jo akkukäyttöisiä.

2 kertaa vuodessa käytettävän työkalun hankkiminen ei sovi kaltaiselleni minimalistille.

Vierailija
69/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.

-Käytännön asioiden hallinta puuttuu kokonaan.

-Sulakkeiden vaihto tuottaa suurta päänvaivaa.

-Raha-asiat monesti rempallaan.

Olipas taas harvinaisen typerä kommentti. Onko jollai vielä keraamisia sulakkeita? Vai puhuttiinko auton sulakkeista? Käytännön asiat sujuvat ja koska raha-asiat ovat reilassa, niin voin ihan hyvin maksaa 25€ nuorelle innokaalle renkaanvaihtajalle ja hoitaa samalla jotain juoksevia omia asioitani. 

Mutta kukin voi tehdä kuten haluaa.

Uusiin asuntoihin varmaan laitetaan nykyään säännönmukaisesti automaattisulakkeet. Mutta mihinkäs ne perinteiset sulaketaulut olisi vanhoista asunnoista itsestään hävinneet?

Vierailija
70/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väline on tunkki.

Ei renkaita vaihdeta tiellä, vaan laitetaan sinne se paikkapullo ja jos ei auta soitetaan hinausauto.

Eli ei kiinnosta huonosti tehty työ?

Muutenkin jos ajaa 5-10km kaupunkimatkoja, turha edes pitää autoa.

Kuinka niin huonosti tehty? En ole 15v autoilu-urani aikana viitsinyt pitää vararengasta mukana. Kerran oli työpaikan pihalla naula renkaassa, hoitui paikkapullolla.

Vierailija
71/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väline on tunkki.

Tosiaan tunkkia tarkoitin, kirjoitin osan tekstistä ensin ja korjasin myöhemmin ajatuksissani. Liikkeessä ei ylikiristetä koneella, sillä he käyttävät momenttivarsia. Mistäkö tiedän? No sitä voit miettiä...

Naapurin Reijon jälkeen niitä ei saa auki itse, kun on käytetty mitä lie jatkovarsia ja pompittu ristikkoavaimen päällä. Liikkeen mutterimopo+momenttivarsi-kiristyksen jälkeen ne saa ihan hyvin itse auki, kun ovat oikeassa tiukkuudessa.

Jos tien päällä puhkeaa rengas, niin totta kai onnistuu vaihtaminen, ei se mitään ydinfysiikkaa ole, vaan viitsimisestä kiinni. Vaikka ajoneuvoasentaja olenkin, niin olen ennen todistustakin osannut vaihtaa renkaat ilman ongelmia.

Rengasliikkeitä on useita ja paikkoja jotka vain vaihtavat vielä useampia.

On joku muukin nähnyt mitä niissä pajoissa tapahtuu.

Meinaatko oikeesti jonkun saavan ristikkoaivavaimella 300Nm? Hyppimällä?

Entäs se kierteiden rasvaus?

Vierailija
72/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkeessä pultit kiristetään sopivan kireiksi, usein käy niin että itse vaihtaen pultit on väännetty aivan liian kireälle.

Tää on kyllä täyttä puutaheinää. Sesonkiliikkeessä ne kiristetään mutterimopolla miten sattuu, yleensä niin kireälle että asiakas ei tuu takasin siksi että rengas irtosi. Oikeasta vääntömomentista ei ole tietoakaan. Sitä paitsi mutterien kiristys kuuluisi tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, kuinka moni oikeasti tekee tämän liikkeessä?

Vierailija
73/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väline on tunkki.

Rengasliikkeitä on useita ja paikkoja jotka vain vaihtavat vielä useampia.

On joku muukin nähnyt mitä niissä pajoissa tapahtuu.

Meinaatko oikeesti jonkun saavan ristikkoaivavaimella 300Nm? Hyppimällä?

Entäs se kierteiden rasvaus?

Ihan normi pulttipyssyllä ilman momenttivartta kiristetty pultti aukeaa ihan mukavasti ristikkoavaimella, harva tee-se-itse mieskään niitä momenttiin käsipelillä vääntää.

Vierailija
74/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei pidä pyörien vaihdosta ja on varaa teettää se muualla. Tämä on kirkkaasti enemmistö. Fiksuahan se on, pitää raha liikkeellä.

Osalla ei ole pyörille säilytyspaikkaa (kerrostaloissa usein varastossa kielletty renkaiden säilytys) joten rengashotelli on helppo vaihtoehto.

Osa vetoaa turvallisuuteen, ei kiinnosta pienellä huteralla tunkilla alkaa soraisella ja nurmikkoisella pihalla autoa nostella.

Osalla on sairautta tai kiputiloja jotka estävät fyysisen työn. Moni vanhan liiton jäärä on ikänsä vaihtanut pyörät itse ja iän tuodessa vaivoja joutuu sitten asioimaan liikkeessä. Kovin noloina ovat, sanon kyllä aina että ei sitä itseä rikkoa kannata kun homman saa muutenkin hoidettua.

Pieni ryhmä on ihmiset jotka ovat edellisen kerran vaihtaneet pyörät itse ja vääntäneet pultit/mutterit kiinni joko pyssyllä ilman momenttia tai ristikkoavaimella täysiä. Tulevat sitten liikkeeseen kun eivät saa niitä auki. :D

Kaikkia ilmanpaineantureita ei tarvitse nollata ja jos tarvii niin ohjeet löytyy auton ohjekirjasta. Helppo homma lähes joka automallilla.

Vierailija
75/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä täyttä puutaheinää. Sesonkiliikkeessä ne kiristetään mutterimopolla miten sattuu, yleensä niin kireälle että asiakas ei tuu takasin siksi että rengas irtosi. Oikeasta vääntömomentista ei ole tietoakaan. Sitä paitsi mutterien kiristys kuuluisi tarkistaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, kuinka moni oikeasti tekee tämän liikkeessä?

"Miten sattuu" = todennäköisesti ristiinkiristys.

"Niin kireälle" = niin kireälle kuin mutterimopolla menee momenttivarren tai -hylsyn kanssa, eli momenttiin.

Vierailija
76/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taisi osua asian ytimeen kun täällä tulee jos minkälaista selitystä sille, miksi ei vaihda renkaita itse. Olen itse vaihtanut renkaat aina. Ja kyllähän on niin, että monesti juuri ne henkilöt jotka teettävät tämän homman liikkeessä, eivät osaa juurikaan monia käytännön töitä.

Vierailija
77/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32

Joku 5-10%

En tiedä muista, mutta mulla on 10v vanha karvalakki-tason varustukset omaava auto, jossa on ilmanpaineanturit. Tottahan se on, että Suomen autokanta on vanhaa, mutta toivottavasti tuo luku nyt vähän isompi on kuin 5-10%.

Meinaatko että ne muut renkaita vaihtavat pesufirmat sun muut nollaa jotain antureita?

Rengasliikkeissä on syksyisin ruuhkaa, joten muutkin niitä vaihtoja tekee.

Vierailija
78/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne osaa vaihtaa mutta ei viitsi. Sitä paitsi monilla on renkaan nykyään säilössä rengashotellissa, hintaan kuuluu vaihto myös.

Kai se on itsellä vaan mukavuutta, 20 € on pieni raha ja toisaalta joku toinen saa siitä palkan. Rengasfirmoille ihan hyvä nakki. Vaihdoin vuosikausia itse vaikka yksinäinen nainen olenkin, ei se voimaa vaadi. Ja sujuu sitten tien päälläkin tarvittaessa rutiinilla.

Sitä paitsi kitkarenkaita ei edes tarvitse vaihtaa ellei nimenomaan halua. 80 % omista ystävistä/työkavereista/tuttavista on kitkat alla. 

Kyllä kitkarenkaatkin pitää vaihtaa kesärenkaisiin. Kitkarenkaita ei ole todellakaan tarkoitettu lämpimällä ilmalla käytettäväksi, koska niiden kumiseos on niin pehmeää. Kesäkelillä ne kuluvat nopeasti pilalle.

Laki tosin ei kiellä kitkarenkaita käyttämästä ympäri vuoden, mutta missään tapauksessa se ei ole järkevää.

Vierailija
79/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan möyriä paskassa työni puolesta ihan tarpeeksi ja käyttää kaikenlaisia työkaluja ja koneita ja soveltaa ja keksiä väliaikaispatentteja niin paljon, että MacGyveriksikin on jo haukuttu, niin että mun puolesta joku muu saa vaihtaa mun autoon renkaat. En ole uusavuton, vaan maksukykyinen asiakas.

Vierailija
80/252 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras34 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten sattuu" = todennäköisesti ristiinkiristys.

"Niin kireälle" = niin kireälle kuin mutterimopolla menee momenttivarren tai -hylsyn kanssa, eli momenttiin.

Eivät edes kiristä ristiin.

TM testissä viimeksi todettiin että ihan aidoissa rengasliikkeissä

1) ylikiristetää niin pelti- kuin aluvanteetkin

2) kierteitä ei rasvata

3) aluvanteita kolhitaan ja naarmutetaan huoletta

4) eri pultteja/muttereita ei osata kysyä pelti/aluvanteisiin

Siksi on parempi vaihtaa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi