Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies olisi halunnut ostaa 300e turhakkeen, mutta pyysin että edes miettisi tarvitseeko tavaraa oikeasti. Nyt mököttää minulle.

Vierailija
27.03.2018 |

Eli mies löysi jostain verkkokaupasta kivan uudemman mallin hänen piuhelimestaan. Edellinen puhelin on vaan 2kk vanha ja toimii tietääkseni hyvin, mutta tässä toisessa on parempi kamera. Pyysin että mies ei ostaisi puhelinta koska auton katsastus on ensi kuussa ja siihenkin täytyisi rahaa laittaa kos ei menekkään ykkösellä läpi.

Nyt mies mököttää kun kielsin/pyysin miettimään vielä onko se puhelin tarpeellinen tässä kohtaa. Olenko minä tässä se paha?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat - onnellisen liiton vaiettu salaisuus.

Meillä on yhteiset rahat, mutta ei olla koskaan riidelty rahasta, eikä meidän ole oikeastaan edes tarvinnut keskustella siitä, miten rahoja käytetään. Molemmille on itsestään selvää se, että rahat käytetään perheen yhteisen hyödyn hyväksi niin, että kaikki saavat mahdollisimman tasapuolisesti, ja sitten mietitään asioita, jotka eivät ole niin tarpeellisia. Tosin meillä on molemmilla sellainen ajatusmaailma, ettei kumpikaan olla kiinnostuttu järjettömästä kuluttamisesta, mistä aloittajan mies onkin loistava esimerkki.

Omat rahat eivät todellakaan ole mikään onnellisen liiton tae. Tiedän niin monta omien rahojen pariskuntaa, joilla on jatkuvaa taistelua rahojen käytöstä (kun niitä yhteisiäkin menoja perheessä – yllätys yllätys – on). Osalla näistä pariskunnista ei enää ole rahakiistoja, koska he ovat eronneet.

Talousasioiden kohdalla parhaiten sovussa pysyy pariskunta, jonka osapuolilla on selkeästi yhteiset taloudelliset tavoitteet ja samat arvot ja realiteetit kulutuksen suhteen. Jos rahaa ei ole niin paljon, että ylimääräistä voi kuluttaa huolettomasti, ei ostella kalliita turhakkeita, olivat ne sitten puhelimia tai nättejä kippoja.

Ja minä tiedän monta perhettä, jossa onyhteiset rahat ja jatkuvasti riitaa rahankäytöstä.

Yhteiset rahat ei takaa sitä, että yhteiset menot tulisivat maksettua.

Vierailija
22/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotiöitinä, sovimme yli 50 e ostoksesta kysytään myös toisen mielipide.

Mieheni ostaa äärimmäisen harvoin jotain itselleen ja minua tämä tapa hillitsi sopivasti.

Itse ostin lähinnä silloin kun sain kirppikseltä rahaa ja mies sanoi saan tehdä rahoille mitä haluan. Ja teinkin.

Kun menin takaisin töihin, emme ole toisten raha-asioihin puuttuneet.

Rahaa ei ole liikaa mutta ei ole ostohalujakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat - onnellisen liiton vaiettu salaisuus.

Meillä on yhteiset rahat, mutta ei olla koskaan riidelty rahasta, eikä meidän ole oikeastaan edes tarvinnut keskustella siitä, miten rahoja käytetään. Molemmille on itsestään selvää se, että rahat käytetään perheen yhteisen hyödyn hyväksi niin, että kaikki saavat mahdollisimman tasapuolisesti, ja sitten mietitään asioita, jotka eivät ole niin tarpeellisia. Tosin meillä on molemmilla sellainen ajatusmaailma, ettei kumpikaan olla kiinnostuttu järjettömästä kuluttamisesta, mistä aloittajan mies onkin loistava esimerkki.

Omat rahat eivät todellakaan ole mikään onnellisen liiton tae. Tiedän niin monta omien rahojen pariskuntaa, joilla on jatkuvaa taistelua rahojen käytöstä (kun niitä yhteisiäkin menoja perheessä – yllätys yllätys – on). Osalla näistä pariskunnista ei enää ole rahakiistoja, koska he ovat eronneet.

Talousasioiden kohdalla parhaiten sovussa pysyy pariskunta, jonka osapuolilla on selkeästi yhteiset taloudelliset tavoitteet ja samat arvot ja realiteetit kulutuksen suhteen. Jos rahaa ei ole niin paljon, että ylimääräistä voi kuluttaa huolettomasti, ei ostella kalliita turhakkeita, olivat ne sitten puhelimia tai nättejä kippoja.

Ja minä tiedän monta perhettä, jossa onyhteiset rahat ja jatkuvasti riitaa rahankäytöstä.

Yhteiset rahat ei takaa sitä, että yhteiset menot tulisivat maksettua.

Luepa se viestini kokonaan, niin huomaat, että kommenttisi on melko turha.

Vierailija
24/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Káytáttekő yhtá paljon rahaa kampaajalla káyntiin? Entá kosmetiikka, meneekő miehellási sama summa Yves Rocherin hárpákkeisiin kuin sinulla?

Kelle osoitit kysymyksesi? Vähän vaikea vastata, kun kyselet "teiltä". En voi oikein vastata kuin omasta puolestani.

Vierailija
25/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siis omat ja yhteiset rahat, eli kumpikin laittaa asumis ja elämiskustannuksiin x-määrän palkasta ja lopuilla saa perjaatteessa tehdä mitä tykkää, kunhan ei ole isoja menoja tulossa, eikä vaikuta negatiivisesti yhteistalouteen (esim ei pysty laittamaan yhteiselle tilille rahaa).

Ap

Mikä siis on ongelma, olettaen että mies on ostamassa härpäkettä tuolla saa-tehdä-mitä-tykkää -rahallaan?

Vierailija
26/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Provo. 

Voin antaa osoiteen johon pääset livenä seuraamaan kolmikymppisen miehen mökötystä.

Miehen mukaan meidän rahat riittää hyvin molempiin, eli puhelimeen ja autoon. Itse olen vielä ennen katsastusta eri mieltä. Lisäksi, vaikka ei olisikaan rahareikiä tulossa, en ymmärrä miksi täytyisi laittaa 300e hukkaan vain vähän paremman kameran takia.

Niin, seuraavaksi kun olet menossa kampaajalle mies kieltää koska miksi laittaa 100e vain vähän siistimpään tukkaan?? Aivan turhaa, mies voi vetää koneella ilmaiseksi sinunkin lettisi.

Vierailija
27/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet oikeassa jos tuo olisi estänyt miestä maksamasta osuuttaan yhteisistä kuluista, tietenkin. Jos taas vaikutusta yhteisiin kuluihin ei ole niin ostakoon pois

Vierailija
28/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Káytáttekő yhtá paljon rahaa kampaajalla káyntiin? Entá kosmetiikka, meneekő miehellási sama summa Yves Rocherin hárpákkeisiin kuin sinulla?

Ap tässä

Käytän meikkeihin 20e kuussa max, värjään itse hiukseni ja vaatteet ostan 90%kirpparilta.

Karkeasti sanottuna minä olen se pihi ja mies tuhlari. Tosin mun tulot on muutaman satasen pienemmät kun miehen, mutta mulle jää rahaa säästöön joten.yhteiset menot mies olettaa että voi maksaa niistä mun säästöistä. Normi menot mies maksaa, mutta esim haaveilee yhteisestä lomamatkasta säästörahoilla.

Vierailija
29/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä meilläautotkin on kummankin oma härpäke, jos ei mene läpi niin korjaukset maksetaan itse :)

Toisaalta 300 euron oma ostos ei aiheuta edes tarvetta ilmoittaa asiasta, auton kokoisesta ostosta voidaan vähän etukäteen keskustella ja vaihtaa ajatuksia.

Vierailija
30/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla saa lähinnä peruspuhelimen tai vanhentuneen mallin.Taas teinin 600 euron puhelin taas ymmärrettävää vaikka itse puhumiseen edes tuskin käytetä enään.

Vierailija
31/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla saa lähinnä peruspuhelimen tai vanhentuneen mallin.Taas teinin 600 euron puhelin taas ymmärrettävää vaikka itse puhumiseen edes tuskin käytetä enään.

Olisko sulla tuolle jotain selitystä tarjota?

Vierailija
32/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida hääviä puhelinta saada kolmellasataa.

Vierailija
33/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tapauksessa pitää kuittailla toiselle pröystäilevästä kulutuksesta, riippumatta siitä olisiko edes esimerkiksi auton mahdollisia ylimääräisiä huoltokuluja tai ei. Ihan periaatteesta. Pakkoko se on ostaa koko ajan, jos ei ole edes tarvetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan