Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies olisi halunnut ostaa 300e turhakkeen, mutta pyysin että edes miettisi tarvitseeko tavaraa oikeasti. Nyt mököttää minulle.

Vierailija
27.03.2018 |

Eli mies löysi jostain verkkokaupasta kivan uudemman mallin hänen piuhelimestaan. Edellinen puhelin on vaan 2kk vanha ja toimii tietääkseni hyvin, mutta tässä toisessa on parempi kamera. Pyysin että mies ei ostaisi puhelinta koska auton katsastus on ensi kuussa ja siihenkin täytyisi rahaa laittaa kos ei menekkään ykkösellä läpi.

Nyt mies mököttää kun kielsin/pyysin miettimään vielä onko se puhelin tarpeellinen tässä kohtaa. Olenko minä tässä se paha?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on lapsellinen.

Vierailija
2/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Provo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat - onnellisen liiton vaiettu salaisuus.

Vierailija
4/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen. Minulle on täysin yksi ja sama vaikka mies ostaisi 3000 euron turhakkeen (minusta) - ja on ostanutkin. Sanoin että onpa hieno. Samoin minä laitan rahaa aivan mihin haluan, eikä miehen tarvitse tietää siitä mitään. Se on sitten eri asia jos homma johtaisi siihen että yhteisiin laskuihin ja elinkustannuksiin ei sitten ole rahaa, mutta niin ei ole koskaan käynyt.

Vierailija
5/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen turhake on toisen aarre.

Vierailija
6/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavanikin ostavat uusia puhelimia vaikka "vanhat" olisivat melko tuoreita ja toimisivat hyvin, eikä niissä uusissa ole mitään suuria eroja. En tajua tätä villitystä, itse ostan uuden kun vanha alkaa hajota tai ei saa enää päivityksiä.

Vierailija
7/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies osaa yhtään miettiä ostopäätöksiään, jos nyt joku parempi kamera saa hänet himoitsemaan taas uuden puhelimen ostoa? Toisaalta ei tunnu moni muukaan osaavan, en vain voi käsittää tätä kulutushysteriaa.

Vierailija
8/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen. Minulle on täysin yksi ja sama vaikka mies ostaisi 3000 euron turhakkeen (minusta) - ja on ostanutkin. Sanoin että onpa hieno. Samoin minä laitan rahaa aivan mihin haluan, eikä miehen tarvitse tietää siitä mitään. Se on sitten eri asia jos homma johtaisi siihen että yhteisiin laskuihin ja elinkustannuksiin ei sitten ole rahaa, mutta niin ei ole koskaan käynyt.

meillä ei ole yhteisiä laskuja eikä yhteisiä elinkustannuksia, lasten kulut maksetaan puoliksi. En tiedä  miehen tuloja ja menoja, ne eivät kuulu minulle. Maksan omat ostokseni ja omat kuluni. Suhteemme perustuu siihen, että yhdessä on kiva olla, ei rahaan.

Jostakin 300 euron härpäkkeestä kysyisin korkeintaan, että mitä sillä tehdään.

Vierailija
9/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Provo. 

Voin antaa osoiteen johon pääset livenä seuraamaan kolmikymppisen miehen mökötystä.

Miehen mukaan meidän rahat riittää hyvin molempiin, eli puhelimeen ja autoon. Itse olen vielä ennen katsastusta eri mieltä. Lisäksi, vaikka ei olisikaan rahareikiä tulossa, en ymmärrä miksi täytyisi laittaa 300e hukkaan vain vähän paremman kameran takia.

Vierailija
10/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy jo katsastamaan (osa kun puhuu katsastuksen takarajasta; sitähän useamman kuukauden aikaikkuna), voit ehdottaa, että käy näyttämässä niin tietää tarviiko korjailla.

M29

Vierailija
11/33 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siis omat ja yhteiset rahat, eli kumpikin laittaa asumis ja elämiskustannuksiin x-määrän palkasta ja lopuilla saa perjaatteessa tehdä mitä tykkää, kunhan ei ole isoja menoja tulossa, eikä vaikuta negatiivisesti yhteistalouteen (esim ei pysty laittamaan yhteiselle tilille rahaa).

Ap

Vierailija
12/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pari on kaikkein onnellisin myös omissa kämpissään...

Jos nyt yhdessä kuitenkin halutaan asua, niin "omat rahat" toimii silloin, kun pariskunnan tulot ylittävät riittävästi menot (=kulutustottumukset). Ja silloin itseasiassa rahanjakopolitiikalla ei ole väliä. (ja nuo liitot ovat varmaan myös onnellisia riippumatta rahanjakopolitiikasta)

Ap:lla näyttää olevan "omat rahat"-politiikka, mutta ap joutui silti muistuttamaan miestään tulevista yhteisistä menoista. Ohjeena sanoisin, että mahdollisiin autoremontteihin tai muihin yllättäviin kuluihin tulisi säästää etukäteen. Tämäkään ei ole ongelmatonta, koska joudutaan yhdessä sopimaan, kuinka paljon säästetään ja mitä tehdään, jos rahaa jää sinne puskuritilille... Voisin kuvitella, että ap:n mies mankuisi uutta puhelinta juuri niistä puskurirahoista, jos omat ovat loppu...

Vierailija
13/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla taviksella on rahaa niin paljon että voi ostaa mitä haluaa. Jos rahan käyttö on lyösää, niin laskut tuppaa jäädä maksamatta tai jää sen toisen maksettavaksi. AP:n tapauksessakin ongelmia olisi enemmän, jos ei vähän katsoisi miehensä tekemisten perään.

Vierailija
14/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy jo katsastamaan (osa kun puhuu katsastuksen takarajasta; sitähän useamman kuukauden aikaikkuna), voit ehdottaa, että käy näyttämässä niin tietää tarviiko korjailla.

M29

Totta. Jos katsastuksen takaraja on kuukauden päästä, niin tässä on ollut jo kolme kuukautta aikaa katsastaa auto. Nyt ap voi olla hyvis ja sanoa miehelle käy tosiaan katsastamassa auton ja jos ei tule korjattavaa, niin voi ostaa puhelimen. Vaikka ei siinä mitään järkeä olekkaan että vaihtaa puhelinta pelkän kameran vuoksi.

Vierailija
15/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä näitä juttuja on lukenut niin yhteiset raha on monesti merkki onnellisesta liitosta.

Yhteiset rahat ovat kuitenkin ehkä enemmän seuraus kuin syy. Jos parin rahankäyttötavat ovat samanlaisia, niin yhteisten rahojen periaate toimii hienosti, eikä rahasta tule riitoja.

Vierailija
16/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat, mutta ei olla koskaan riidelty rahasta, eikä meidän ole oikeastaan edes tarvinnut keskustella siitä, miten rahoja käytetään. Molemmille on itsestään selvää se, että rahat käytetään perheen yhteisen hyödyn hyväksi niin, että kaikki saavat mahdollisimman tasapuolisesti, ja sitten mietitään asioita, jotka eivät ole niin tarpeellisia. Tosin meillä on molemmilla sellainen ajatusmaailma, ettei kumpikaan olla kiinnostuttu järjettömästä kuluttamisesta, mistä aloittajan mies onkin loistava esimerkki.

Omat rahat eivät todellakaan ole mikään onnellisen liiton tae. Tiedän niin monta omien rahojen pariskuntaa, joilla on jatkuvaa taistelua rahojen käytöstä (kun niitä yhteisiäkin menoja perheessä – yllätys yllätys – on). Osalla näistä pariskunnista ei enää ole rahakiistoja, koska he ovat eronneet.

Talousasioiden kohdalla parhaiten sovussa pysyy pariskunta, jonka osapuolilla on selkeästi yhteiset taloudelliset tavoitteet ja samat arvot ja realiteetit kulutuksen suhteen. Jos rahaa ei ole niin paljon, että ylimääräistä voi kuluttaa huolettomasti, ei ostella kalliita turhakkeita, olivat ne sitten puhelimia tai nättejä kippoja.

Vierailija
17/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M29

Totta. Jos katsastuksen takaraja on kuukauden päästä, niin tässä on ollut jo kolme kuukautta aikaa katsastaa auto. Nyt ap voi olla hyvis ja sanoa miehelle käy tosiaan katsastamassa auton ja jos ei tule korjattavaa, niin voi ostaa puhelimen. Vaikka ei siinä mitään järkeä olekkaan että vaihtaa puhelinta pelkän kameran vuoksi.

Tuota juuri tarkoitin :)

Vaikka itselläni säästöön olisi mennyt; vielä on yli 3v vanha oneplus one käytössä ja tietokonettakin kiinostaisi päivittää, muttei näillä hinnoilla -pihi

M29

Vierailija
18/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon miehelle tuollaisissa tapauksissa että sulla on vasta 2kk vanha kiva lelu. Menes kysymään mielipide myös siltä tyypiltä, joka näkyy peilistä, että onko nyt ihan pakollinen tarve ostaa uusi.

Meillä ei ole ylimääräistä rahaa heittää 300e "uuteen leluun" vain sen tähden että se on kivempi kuin se 2kk sitten ostettu. Kyllä turhista ostoaikeista saa sanoa ja palauttaa toinen maanpinnalle.

Vierailija
19/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Káytáttekő yhtá paljon rahaa kampaajalla káyntiin? Entá kosmetiikka, meneekő miehellási sama summa Yves Rocherin hárpákkeisiin kuin sinulla?

Vierailija
20/33 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä näitä juttuja on lukenut niin yhteiset raha on monesti merkki onnellisesta liitosta.

Yhteiset rahat ovat kuitenkin ehkä enemmän seuraus kuin syy. Jos parin rahankäyttötavat ovat samanlaisia, niin yhteisten rahojen periaate toimii hienosti, eikä rahasta tule riitoja.

Tai sitten ne on merkki siitä, että se toinen, joka tienaa vähemmän, on onnellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi