Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko muun perheen mielestänne eristäytyä

Vierailija
20.04.2006 |

jos joku perheenjäsen on sairaana? Sain kauheat haukut eräältä aidiltä kun vein poikani (terve) kerhoon toisen lapsen ollessa kipeänä (kotona). Ei olis kuulemma omaa lastaan tuonut jos olisi tiennyt että meidän tulee. Miten nämä " pöpö pelkoiset" voivat liikkua ihmisten ilmoilla?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan??? Vai onko asia nyt niin, että olet niin ärsyyntynyt saamaasi kritiikkiin, etten pysty asiaa myöntämään. On aivan eri asia verrata jotain vapaaehtoisia rientoja, kuten kyläilyjä, kerhoja yms. esimerkiksi kaupassa käyntiin. Ihmisillä - sairaillakin - on joskus (tai aika usein) suoranainen pakko käydä kaupassa, puhumattakaan sitten esim. lääkäristä, apteekista jne.. Mutta ne ovat nimenomaan pakkoja ja inhimillisiä sellaisia!

On myös eri asia puhua " karanteenista" (ymmärrätkö mitä sana edes tosiasiassa tarkoittaa?) kuin siitä, että sillä viikolla kun toinen lapsesi on tarttuvassa taudissa, keksisit toisen lapseni kanssa jotain toista puuhaa kuin kerhon, esim. ulkoilua... Lienee niitä terveitä viikkoja vuodessa sen verran, että tarttuvien tautien ollessa kyseessä (nekä tarkoita mitään nuhaa tai pikkuista flunssaa), voisit rajoittaa sosiaalista kanssakäymistä perheesi ulkopuolella. Vai onko idea siinä, että vahinko on hyvä saada kiertämään ja ne " typerät basillipelkoiset" pitää karaista, kun sinä olet maailmassa se ainoa älykäs ja maalaisjärkinen ap?

Vierailija:

On sentään muitakin saman henkisiä ihmisiä olemassa. Luulin olevani kauhea tautien tartuttaja :-)))) Olen sitä mieltä että jos sairastuu niin sen tartunna voi saada ihan mistä vaan. Eräs lasten kanssa työskentelevä henkilö sanoi kerran, että tietää paljon sellaisia perheitä missä kartetaan tilanteita joissa voi mahdollisesti tulla kipeäksi. Yllätys, yllätys! Näiden perheiden lapset sairastavat paljon enemmän, koska eivät ole saaneet vastustuskykyä. ap

Vierailija
22/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis minä olen vaikka pahassa vatsataudissa, niin pakko miehen on viedä lapsi hoitoon ja mennä itse töihin. Sairaana ei pysty lasta hoitamaan, eikä mies voi jäädä pois töistä mun sairauden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttakun tässä oli siitä kyse, että pitääkö sitä touhuta niita vapaaehtoisiakin juttuja aivan kuten ennenkin, vaikka perheessä riehuisi vaikkapa rota-virus? Mennä äiti-lapsikerhoon, vapaaseen päiväkotiin, ystäväperheen luoksen vierailulle jne? Ihanko on pakko? Niinkö?

Vierailija:

Jos siis minä olen vaikka pahassa vatsataudissa, niin pakko miehen on viedä lapsi hoitoon ja mennä itse töihin. Sairaana ei pysty lasta hoitamaan, eikä mies voi jäädä pois töistä mun sairauden takia.

Vierailija
24/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muut eivät välitä, ei minunkaan tarvitse välittää...

Kun pienen hyvän teon tekeminen ei auta kun maailmassa on muutenkin niin paljon pahaa...

Kun minun napa on se tärkein napa...

T. 20 ;o)

Vierailija:

jotkut ei vissiin vaan tajua tätä tautientartuntalogiikkaa???

Vierailija
25/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko äiti ei ilmeisesti tiennyt! Hän karjui pää punaisena että meidät pitäsi laittaa karanteeniin kun kerroin toisen lapsen jääneen kotiin koska on muutamia päiviä ollut nuhaa ja yskää sekä hieman lämpöä. Vai olitko se sinä? Hänen lapsi on ollut useamman kerran räkä poskella kerhossa, eihän pieni nuha nyt mitään haittaa... Oli jollekin tokaissut.

Vierailija
26/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon lapsia joilla on jokin perussairaus, jonka vuoksi esim vastatauti, rota tai influenssa voivat olla todella vaarallisia ja aiheuttavat vähintään sairaalareissun. On todella vastuutonta, jos jollain on tällainen tauti ja perheen (vielä) terve lapsi tartuttaa sen toisen perheen sairaaseen lapseen.

Työssäkäynti, koulu ja kauppa yms asiointi ovat eri asia kuin kuin kerhot ja kyläilyt. Kyllä itse kukin voi ylimääräiset tartuttamiset minimoida, kompromissejä pitää osata tehdä eikä katsoa mustavalkoisesti asioita.

Kyllä itse pidän vastuuttomana, jos meillä tulisi kylään perhe, jonka jollain jäsenellä on joku tauti ja tartuttaisi sen meidän sairaaseen lapseen. Se voisi hyvinkin olla se kohtalokas ja viimeinen tartunta.

Vierailija
27/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa pystyy hoitamaan pahemmassakin paikassa lasta! Kyllä osa nykymammoista on sitten paperia!

Vierailija
28/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitusperäsi lienee siis ollut provosoiva, koska jätit noinkin oleellisen asian pois kirjoituksestasi. Vai että nuhaa, yskää ja pikkuisen lämpöä? Tiedätkös kun jos olisit maininnut tämän " pikkuseikan" heti ensimmäisessä viestissäsi, sinulle pää punaisena karjunut äiti olisi leimattu alta aikayksikön tiukkapipoksi ja sinun kantasi olisi ymmärretty saman tien. Miksi halusit porvosoivan keskustelun?? (Kuten ehkä huomasit, myös minä puhuin vähän vakavammista ja harvemmin sairastettavista sairauksista kuin räkätaudista ja muutenkin " karanteenin puolustajat" ovat puhuneet tässä ketjussa mm. oksennustaudista, rota-viruksesta, vesirokosta jne. Ei tullut sitten mieleen kertoa asiaa kuten se on?)...

Vierailija:

ko äiti ei ilmeisesti tiennyt! Hän karjui pää punaisena että meidät pitäsi laittaa karanteeniin kun kerroin toisen lapsen jääneen kotiin koska on muutamia päiviä ollut nuhaa ja yskää sekä hieman lämpöä. Vai olitko se sinä? Hänen lapsi on ollut useamman kerran räkä poskella kerhossa, eihän pieni nuha nyt mitään haittaa... Oli jollekin tokaissut.

Vierailija
29/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset rahtaa kaupasta desinfioivia saippuioita ja siivousaineita jottei vain pöpöt iskisi ja iskeehän ne silti. Mahatauti on oikeastaan ainoa jonka aikana olemme jonkin näköisessä karanteenissa, tosin koululaisia ei kyllä voi koulusta pois jättää siksi että joku perheessä sairastaa. Töistäkään emme voi olla pois mikäli joku lapsista EHKÄ parin päivän sisään on tulossa kipeäksi tai pari päivää sitten ollut kipeä.

Toisaalta jos perheenjäsenet joka tapauksessa liikkuvat töissä, kouluissa, kaupoilla jne niin he tartuttavat siellä sitten muita. Samalla logiikalla pitää pysyä pois etenkin ruokakaupoista mistä muut ostavat ruokansa. Ilmeisesti sitten kun pystyy olemaan varmoja ettei kanna mitään tautia vielä oireettomana mukana (= ei ikinä) voi viedä lapsen kerhoon ja harrastuksiin. Tuo onkin kätevää, kun kaikki terveetkin perheet linnoittautuvat koteihinsa ei kukaan enää tartuta toisaan ja sairastu! Eläköön tämä pöpökammoinen maailma!

Vierailija
30/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖÖÖÖ, what???

Mulle kävi näin: lapsi oksensi koko yön, vaihdoin lakanat varmaan 7 kertaa ja juoksutin lasta oksentamassa, enkä nukkunut silmällistäkään.

Aamulla imetin lasta kunnes yhtäkkiä alkoi omassa mahassa möyriä. Lapsi imi ja imi kunnes lopulta oli pakko irrottaa se rinnalta ja melkein viskata sänkyyn. Vessaan kun lavuaarin kohdalle ehdin, tuli ensin oksennus ja ripulit housuun samaan aikaan. Sen jälkeen pyörryin vessan lattialle.

Täytyy sanoa, että onneksi olin vanhempien luona kylässä, yhtään en olis voinut sinä päivänä lasta hoitaa, olin todella just niin avuton.

Tämä nyt ei sinänsä liity tän ketjun perusideaan, mutta ärsyttää tommonen toisten tahallinen nälviminen, mitä ihmettä jotkut siitä saa, että saa netissä nimettömänä toisia sättiä kunkin äitiystaidoista.

Vierailija
31/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miten sitä sitten ulkoilee muiden kanssa? Tottakai minä ymmärrän, että on tilanteita, joissa pyritään välttämään tartuntoja, mutta esim. lasten kerhoissa on niin paljon lapsia, ettei tartunnoilta kertakaikkiaan välty. En tietenkään mene kyläilemään pikkuvauvaperheeseen (enkä muuallekaan sairaan lapsen kanssa) ja ilmoitan meille mahdollisesti tuleville vieraille etukäteen tilanteesta (päättävät sitten itse). Kun meidän lapset olivat pikkuvauvoja, meillä oli eteisessä käsidesi, jota kaikkien vieraidden haluttiin käyttävän.

Vierailija
32/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pelkää pöpöjä noin kovasti, niin jättäköön itse lapsensa viemättä sinne kerhoon tai hoitoon.

Itsekin olen muuten joskus noin tehnyt, kun lapset olivat pieniä ja oli meillä esim. etelänmatka varattuna. Pidin viikon tauon kerhoista ennen matkaa, ja päästiin kuin päästiinkin terveinä matkaan!

Mutta leikkimään en muita lapsia veisi kylään, jos meidän perheellä olis esim. vatsatautia. Tai ainakin kertoisin asiasta kyläilyperheelle, ja he saisivat päättää, mitä tehdään.

Vierailija
33/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yh:na ei ollut KETÄÄN_ KOSKAAN auttamassa, jopa sairaalasta jouduin lähtemään tiputuksesta pois kesken kun ei ollut ketään joka olisi lasta katsonut ja lastenkotiin en antanut.

Joo, ja en ole katkera olen itsenäinen ihminen ja helvetin ylpeä siitä (niin sen kuulukin mennä).

Vierailija
34/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä olet niin vittumainen ihminen ettei sua kukaan kestä etkä saa keltään apua, niin eihän se tarkota että muidenkin pitäis jäädä ilman apua myös....

Sehän olis outoo, jos minäkin olisin yh:na ykskaks ennemmin maannut tajuttomana lattialla, kuin soittanut oman äipän tai lapsen isän apuun hoitamaan vatsatautista lasta...itselläkin se teki petikuntoon...

Oisi ollut suorastaan tyhmää ja edesvastuutonta olla soittamatta apua.

T: toinen ilmeisen avuton äiti

Vierailija
35/57 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla yh:na ei ollut KETÄÄN_ KOSKAAN auttamassa, jopa sairaalasta jouduin lähtemään tiputuksesta pois kesken kun ei ollut ketään joka olisi lasta katsonut ja lastenkotiin en antanut.

Joo, ja en ole katkera olen itsenäinen ihminen ja helvetin ylpeä siitä (niin sen kuulukin mennä).

Vierailija
36/57 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muuten vain oltu enimmäkseen kotosalla. Vielä ei olla sairateltu tälle keväälle. Toivottavasti ei sairastetakaan.

Minusta on eri asia kun vanhemmat liikkuu. Itse ainakin es pesen käden kaupassa käynnin jälkeen. Lapset ei osaa olla laittamatta käsiä suuhun, imeskelevät es ostoskärryjä ym. Kyllähän lpset tosi paljon helpommin tartuttavat toisensa kuin mitä aikuisten kautta tauteja liikkuu.

Vierailija
37/57 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että en todellakaan laita koko perhettä karanteeniin, jos yksi on sairas! Eihän karanteenin laitossa olisi mitään mieltä!!

Vierailija
38/57 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta järjen käyttökin on sallittua!!!

Ja mitä mä siitä välitän, tartutanko naapurin kakaroihin taudin vai en!!!

Vierailija
39/57 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheessä on ikävämpi sairaus (virus tai rokko tms. vakavampi) niin koko perhe on eristyksissä! Niin sitä ollaan muuten sairaalassakin eristyksissä! Ei nuo sairaudet ole ihan leikin asioita. Mikä siinä on ettei voi paria viikoa viettää yksityisyydessä? Kaupat ja apteekit toki ymmärrän, mutta kyläilyt ja kerhot ei , ei ja ei!

Ja muuten sanoinhan jo, etten ole katkera tai marttyyrikään jos olen itse lapseni hoitanut vaikkakin hyvinkin sairaana, koin sen vaan niin luontevana! Elämä on joskus rankkaa..

Ja epäilijälle tiedoksi, minulla on olemassa hätävaraverkosto, jota en ole mihinkään vatsatautiin kyllä tarvinnut, onneksi sentään, ; )

Tuo sairaalasta poistumiseni ennen aikojaan johtui siitä, että hätävaraverkosto oli toisella puolen maapalloa.

-" vittumainen marttyyriäiti"

Vierailija
40/57 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksennustauteja, että kuukauden olis saanut lapset olla pois koulusta ja hoidosta jos sille linjalle olis lähdetty. Viikon välein on uusi potilas ilmaantunut. Aina kun ajatteli, että nyt se tauti on ohi ja ei tullutkaan kaikkiin, niin sitten viikko edellisen taudista alkaa seuravalla.

Ei olla eristäydytty. Nytkin oli yksi lapsista sairas, mutta muut eli normaalia elämää, kävi iltaisin kavereilla. Eikä tauti ole taaskaan tullut kuin yhteen lapseen, joka oksenti kerran keskiviikkoaamuna. Sen tiedän että on jotain tarttuvaa tautia, kun sukujuhlan jälkeen on ollut yksi tartunta siellä ja toinen täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi