Shokkiuutinen: Tuoreen tutkimuksen mukaan perhetausta vaikuttaa korkeakouluun sisäänpääsyyn!
Tutkimus paljastaa myös sen, että korkeakoulun valintakokeeseen valmentavat kurssit edistävät opiskelupaikan saantia.
Perhetausta puolestaan vaikuttaa siihen, kuinka todennäköisesti hakija osallistuu valmennuskurssille ja pääsee opiskelemaan. Mitä korkeammin koulutetut ja tästä johtuen usein myös parempituloiset vanhemmat hakijalla on, sitä todennäköisemmin hän osallistuu valmennuskurssille, ja sitä todennäköisemmin hän myös saa tavoittelemansa opiskelupaikan.
Kommentit (258)
Poikani KTM, molemmat vanhemmat olemme tavan duunareita. Eikä käynyt mitään valmennuskursseja..:)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, yhdessäkään kohtaa hakulomakkeessa tai pääsykokeessa ei kyselty perheestä mitään joten vaikutus ei taatusti ole suora.
Vaikutus ei ole suora, mutta vaikutus on kuitenkin olemassa. Tuossa alkuperäisessä jutussa jo kerrottiin yksi vaikutusmekanismi: varakkailla vanhemmilla on useammin varaa laittaa lapsensa valmennuskurssille. Tämä alkaa jo aikaisemmin. Varakkailla vanhemmilla on enemmän resursseja tukea lapsena kouluttaumista. Jos vanhemmillasi ei ole yhtään rahaa saattaa olla helpompi vaihtoehto mennä amikseen ja saada itsellensä 3 vuodessa ammatti, kuin mennä korkeakouluun ja saada ammatti vasta 6-7 vuoden jälkeen. Yksi tekijä on vanhempien odotukset. Jos kummatkin vanhemmat ovat lääkäreitä, niin he todennäköisesti odottavat lapsensa menevän korkeakouluun.
Ja kaikille huutajille: tässä on nyt kyse keskiarvoista. Jos sinä olet poikkeus, niin se ei poista tätä mekanismia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on kuitenkin vielä mahdollisuuksia. Esimerkiksi itse olen pienituloisen duunarityötä tehneen yh-äidin tytär. Lukihäiriö haittasi kielten oppimista, joten pääsin nippa nappa ylioppilaaksi noin neljä vuotta lukiota takuttuani. Mihinkään valmennuskursseihin ei ollut varaa, mutta opiskelin yhtä pääsykokeissa tarvittavaa vaikeaa ainetta kesäyliopistossa - nyt sitä voisi opiskella avoimessa yliopistossa ja luin tosi tosi hyvin pääsykokeisiin, koska olin niin älyttömän motivoitunut. Pääsin sisään.
Eli kalliiden valmennuskurssien sijaan tiettyjä aineita voi päntätä myös avoimessa korkeakoulussa ja kesäyliopistossa. Myös ulkomailla opiskelua kannattaa harkita.
Niin, tämä oli ennen. Nyt kun yliopistoihin pyritään pääasiassa, tavoitteena etät pelkästään, yo-kokeen perusteella niin paikata jakautuvat paremmin eliitille, mikä oli tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Lasten koulutusero tulee vanhempien asenteista.
Jos tälle palstalle erehtyy kirjoittaman kommenttiinsa, että on akateeminen, saa heti kasan alapeukkuja ja vastauksia, että "luuletko olevasi parempi kuin me muut". Ne vanhemmat siirtävät talveksihan asenteensa koulutusta kohtaan lapsilleen jo äidinmaidossa. Akateemiset taas siirtävät lapsiinsa sen yliopistokoulutista arvostavan asenteen. Niin pienillä ja hienovaraisilla teoilla, että sitä on edes vaikea itse havaita.
Se on juurikin näin.
T. Väsynyt kauppatieteiden tohtori ja kolmen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Poikani KTM, molemmat vanhemmat olemme tavan duunareita. Eikä käynyt mitään valmennuskursseja..:)
Itse myös KTM ja vanhemmat tavan duunareita. Kouluun pääsyyn ei tarvittu mitään valmennuskursseja, sen kun vain laitoin persuksen penkkiin ja otin kirjat käteen riittävän ahkerasti.
Opiskelin historiaa 90- luvulla. Olin jo tuolloin harvinaisuus tuttavspiirissäni työläistaustan vuoksi. Kolbella on tästä kirjakin. Luokkaretki tms. nimeltään. Kannattaa lukea niin ymmärtää mitä on olla prole yliopistolla.
Suosittelisin monia tässä ketjussa kirjoittaneita ja peukuttaneita huoltamaan sarkasmitutkansa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu kannattaako yhteiskunnan varoilla korkeakouluttaa ihmisiä tekemään tällaisia tutkimuksia joiden tuloksen näkee jokainen ihan ilman mitään tutkimuksia katselemalla ympärilleen. Onko nämä nyt niitä ns. suojatyöpaikkoja?
Näin se vain on! Koulutus ja opiskelut on homojen hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös KTM ja vanhemmat tavan duunareita. Kouluun pääsyyn ei tarvittu mitään valmennuskursseja, sen kun vain laitoin persuksen penkkiin ja otin kirjat käteen riittävän ahkerasti.
Kauppiksessa ei vanhempien taustalla ole mitään merkitystä. Tämän palstan otannan perusteella kauppislaiset ovat pääosin duunarien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistiperheen lapsella on täysin eri lähtökohdat kuin jollakin keskivertoduunariperheen lapsella. Duunarit voivat tienata kohtuullisen hyvin ja tarjota lapsilleen kannustusta. Työttömän alkoholistiperheen lapsi joutuu yöt kuuntelemaan vanhemoiensa remuamista ja tappelua.
Valmennuskurssit ovat heikoille. Itse opiskelin hyvin haluttua alaa, ja vain kaksi kymmenestä ei käyttänyt valmennuskurssia.
Mikä itsenäisessä opiskelemisessa nyt on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat duunareita. Minä DI. Veljeni tekniikan tohtori. Kumpikaan ei käynyt mitään valmennuskursseja.
Kiva juttu teille, mutta olette kuitenkin tilastopoikkeamia.
Tilastot ovat jo usamman vuoden kertoneet, että ns. sosiaalinen nousu on vaikutunut huomattavasti.
Nuo preppauskurssit ovat todella kalliita, joten tavisperheillä ei käytännössä ole niihin varaa.
Nyt on uutisoitu valmennuskursseja myytävän jo peruskoululaisille, lukioikäisistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on kuitenkin vielä mahdollisuuksia. Esimerkiksi itse olen pienituloisen duunarityötä tehneen yh-äidin tytär. Lukihäiriö haittasi kielten oppimista, joten pääsin nippa nappa ylioppilaaksi noin neljä vuotta lukiota takuttuani. Mihinkään valmennuskursseihin ei ollut varaa, mutta opiskelin yhtä pääsykokeissa tarvittavaa vaikeaa ainetta kesäyliopistossa - nyt sitä voisi opiskella avoimessa yliopistossa ja luin tosi tosi hyvin pääsykokeisiin, koska olin niin älyttömän motivoitunut. Pääsin sisään.
Eli kalliiden valmennuskurssien sijaan tiettyjä aineita voi päntätä myös avoimessa korkeakoulussa ja kesäyliopistossa. Myös ulkomailla opiskelua kannattaa harkita.
Minulla ei ole ollut varaa opiskella avoimen kautta opintoja koska 300-600 euron opinnot ovat liian kalliita. En päässyt opiskelemaan heikon opintomenestyksen vuoksi ja minulle kertyi useita välivuosia. Pääsin lopulta opiskelemaan pääsykokeen kautta. Avoimen väylän kautta pääsee rahalla opiskelemaan oikopolun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat duunareita. Minä DI. Veljeni tekniikan tohtori. Kumpikaan ei käynyt mitään valmennuskursseja.
Obama ja Halonen voittivat pressanvaalit. Mustat ja naiset ovat siis saavuttaneet 100% tasa-arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistiperheen lapsella on täysin eri lähtökohdat kuin jollakin keskivertoduunariperheen lapsella. Duunarit voivat tienata kohtuullisen hyvin ja tarjota lapsilleen kannustusta. Työttömän alkoholistiperheen lapsi joutuu yöt kuuntelemaan vanhemoiensa remuamista ja tappelua.
Työllisenkin alkoholistivanhemman tappelua joutuu kuuntelemaan ihan yhtä lailla. Mutta ei se silti estä opiskelua, eikä yliopistoon pääsyä. Kaikilla ei edes heikennä koulusuorituksia, minulla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskelu ja työt sitten sujuvat, jos tyyppi tarvitsee aina vanhempiensa tukea?
Hyvin.
t. ikänsä hyvien perheiden lapsien keskellä elänyt
Hyvien perheiden? Tuollaisista huomaa, ettei ihmiset edes huomaa omia asenteitaan.
Vaikuttaahan se jos ei pysty vanhempiensa kanssa keskustelemaan esim. pääaineestaan. Toisaalta en ymmärrä sitä säälittelyä mikä näihin tutkimuksiin sisältyy, aivan kuin ammattikoulu olisi yhtäkuin epäonnistua elämässä. Duunareita tarvitaan!
Älykkyys periytyy voimakkaasti. Kahden korkeakoulutetun lapsi on _keskimäärin_ älykkäämpi kuin kahden duunarin lapsi.
Älykkyys auttaa korkeakouluun pääsemisessä.
Tämänhän nyt tietää tyhmäkin :D
lapset ottaa usein myös tiedostamattomasti oppia vanhempien sosioekonomisesta asemasta. Ikään kuin altistuu vanhempien ammatille ja haluaa sitten todennäköisemmin itsekin samalle alalle.