Shokkiuutinen: Tuoreen tutkimuksen mukaan perhetausta vaikuttaa korkeakouluun sisäänpääsyyn!
Tutkimus paljastaa myös sen, että korkeakoulun valintakokeeseen valmentavat kurssit edistävät opiskelupaikan saantia.
Perhetausta puolestaan vaikuttaa siihen, kuinka todennäköisesti hakija osallistuu valmennuskurssille ja pääsee opiskelemaan. Mitä korkeammin koulutetut ja tästä johtuen usein myös parempituloiset vanhemmat hakijalla on, sitä todennäköisemmin hän osallistuu valmennuskurssille, ja sitä todennäköisemmin hän myös saa tavoittelemansa opiskelupaikan.
Kommentit (258)
Tutkimuksen ovat toteuttaneet Koulutussosiologian tutkimuskeskus (RUSE) sekä Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (ETLA)
Miten opiskelu ja työt sitten sujuvat, jos tyyppi tarvitsee aina vanhempiensa tukea?
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskelu ja työt sitten sujuvat, jos tyyppi tarvitsee aina vanhempiensa tukea?
Hyvin.
t. ikänsä hyvien perheiden lapsien keskellä elänyt
Höpö höpö, yhdessäkään kohtaa hakulomakkeessa tai pääsykokeessa ei kyselty perheestä mitään joten vaikutus ei taatusti ole suora.
Vierailija kirjoitti:
Helposti jos työskentelee myöhemmin vanhempien järjestämässä suojatyöpaikkassa :)
Mitäs tähän sanoo kokoomuksen Sanni Grahn-Laasonen?
Vanhemmat duunareita. Minä DI. Veljeni tekniikan tohtori. Kumpikaan ei käynyt mitään valmennuskursseja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko otsikko sarkasmia?
Ei tietenkään ollut. Mistä niin päättelit?
No totta kai kasvuympäristöllä on vaikutusta. Sehän oli varmaan ilmiselvää ennen tutkimustakin.
Köyhyys on tuhansissa perheissä kouluttautumisen este. Jopa neljännes toisen asteen tutkinnon keskeyttäneistä kertoo, että pula rahasta on vaikuttanut siihen, että opinnot ovat jääneet kesken. Ilman tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevista nuorista lähes puolet on joutunut karsimaan tai luopumaan opinnoistaan rahanpuutteen takia. Ei siis koske pelkästään korkeakouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat duunareita. Minä DI. Veljeni tekniikan tohtori. Kumpikaan ei käynyt mitään valmennuskursseja.
Ihan olet tohtoriksi päässyt ymmärtämättä tilastoja tai sitä, mitä tarkoittaa 'anekdootti'. Tirskistä.
Kenelle tämä oli shokki? - Jos tämä uutinen oli shokki, niin ihemettelen, että missä ruususen unessa on oikein onnistunut nukkumaan, varovaisesti arvioiden viimeisen muutaman sadan vuoden ajan. - Toisaalta voisi kysyä, mitä asialle pitäisi nykyisestä tehdä, jottei syntyperä tai lasten vanhempien varallisuus voitaisiin sulkea pois taustalla vaikuttavina tekijöinä? - En nyt oikeinusko, että paras ratkaisu oliisi opiskeulupaikkojen arpominen,niihin pyrkivien kesken. - kummeksun myös ajatusta siitä, että kaikille pitäisi mahdollistaa sisäänpääsy ja vasta opintojen edetessä karsittaisiin opiskelijoita. - Tai ainakin kysyn, että mistä ne opiskelijat, jotka löytäisivät itselleen "kyvyn" opiekella, joilla ei sitä hallussa "jo" pääsykokeessa, jonka tehtävänä on tai ainakin pitäsi olla toimiminen osoittimena siitä, että opiskelupaikan saavalla on riittävät valmiudet ja kyvyt omaksua myöhemmin oeptettavaa ja opiskeltavaa asiaa. - Totta on, että pääsykokeisiin sisältyy luultavasti aina tietty stressi ja paine. - Mutta eikö muka olisi paineita yhtään, jos karsinta suoritettaisiin vasta opntojen edetessä? - Tai mistä löytyisi ne kaikki resurssit joilla tarjota kaikille n.n alasta kiinnostuneille mahdollisuus opiskella juuri tuota alaa ilman minkäänlaita (esi)karsintaa?
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä tutkimukseen?
Ei ole laittaa linkkiä itse tutkimukseen mutta asiasta kerrotaan esimerkiksi Iltalehdessä
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803272200839664_pi.shtml
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lastamme opiskelee DI:ksi. Ilman mitään pääsykokeita pääsivät sisään, ensiyrittämällä.
Mikä tässä oli se uutinen tai yllätys? Kaikkihan sen tiesivät, että köyhyys ja koulutustaso periytyvät usein sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on tuhansissa perheissä kouluttautumisen este. Jopa neljännes toisen asteen tutkinnon keskeyttäneistä kertoo, että pula rahasta on vaikuttanut siihen, että opinnot ovat jääneet kesken. Ilman tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevista nuorista lähes puolet on joutunut karsimaan tai luopumaan opinnoistaan rahanpuutteen takia. Ei siis koske pelkästään korkeakouluja.
"Lässyti lää yhteiskunnan pitää maksaa minun elämäni"
t. Duunaritaustaisen YH-äidin lapsi, joka on itse DI. Opiskelut rahoitettu tekemällä töitä opintojen ohessa. Ei opintolainaa. Kotoa en saanut penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli se uutinen tai yllätys? Kaikkihan sen tiesivät, että köyhyys ja koulutustaso periytyvät usein sukupolvelta toiselle.
Kyseessä on uusi tutkimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti jos työskentelee myöhemmin vanhempien järjestämässä suojatyöpaikkassa :)
Eikä tartte olla edes tätä. Riittää että vanhempien ja luokkataustan kautta on kontakteja, ja että on mentoreita, usein ne vanhemmat. Olen itse rupusakkia ja olisin ollut aika hukassa jos kaksi eksääni eivät olisi ottaneet tehtäväkseen siirtää minulle omasta taustastaan ja elämänkokemuksestaan kerryttämäänsä henkistä pääomaa, esitellä mua ihmisille, coachata ja neuvoa jokaisessa yllättävässä tilanteessa ja autella ensimmäisten oman alan työpaikkojen etsimisessä.
Oliko otsikko sarkasmia?