Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi ihmiset turvautuu esimerkiksi homeopatiaan kun maalaisjärkikin sanoo että se on huuhaata

Vierailija
25.03.2018 |

Onko kenelläkään käsityksiä tästä?

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä "paranen" todella monista pikkutaudeista ja kivuista placebon avulla. Olen aina pitänyt itseäni onnekkaana kun oon päässyt tässä asiassa niin helpolla. Jotain tiedostamatonta itsesuggestiotako se sitten on vai mitä, en osaa sanoa.

Päänsärky, väsymys, nivelkipu, jopa pienet pelot ja ahdistukset hoituu omalla kohdalla jollain pillerillä. Siis käytännössä ihan sama mitä otan. Buranaa, bafucinia, närästyslääke (jännitykseen paras :D), jopa kurkkupastilli voi taittaa kivusta suurimman osan pois.

Homeapatia ei kiinnosta sen kummemmin, mutta samaa placebovaikutustahan siinä haetaan. Mä todella ihmettelen miksei ihmiset, jotka käyttää homeopatiaa, voi avoimemmin myöntää että tästä on kyse. Ei tarvitse pelätä että vaikutus katoaa sen jälkeen! Mä voin jopa ääneen sanoa että "no nyt tarttis jonkun placebonapin ja äkkiä, päätä särkee", eikä se vähennä sitä tehoa, jonka saan siitä mynthon kurkkupastillista.

Olisi reilumpaa myöntää, että joo homeopatia vähentää jonkun oireita ja parantaa oloa, mutta se vaikutusmekanismi on placebo. Tutkittua tavaraa, miksi pitää väitellä tästä. Eikä tartte hävetä, se on ihan hyvä ja positiivinen asia!

Ihmisiä on erilaisia, jotkut reagoi herkemmin. Itse koen tosiaan että tää on suuri onni ja en häpeä että oon "hyväuskoinen" placebon napsija.

Käyn siis kyllä oikeasti sairaana myös lääkärissä ja syön annetut lääkkeet. Mutta niissä perusflunssissa ja muissa pienemmissä jutuissa vedän ihan placebolinjaa.

Vierailija
142/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko uutisen syöpäsairaasta joka parani kun sai uutta lääkettä. Keksijä kuitenkin paljasti toimittajalle että se on vain kalkkitabletti ja tämä julkaisi uutisen.

Syöpä palasi ja potilas kuoli siihen.

Toinen tapaus oli kun potilaalle uskoteltiin että polvileikkaus tehtiin ja se meni hyvin. Kuitenkaan mitään ei tehty vain pinnallinen haava. Mutta kipu hävisi, potilas parani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kaikkia kommentteja lukea, mutta moni viittaa Saksaan ja siellä lääkäreille annettavaan homeopatiakoulutukseen. Todellisuudessa se on vain sitä, että kerrotaan mihin se perustuu (humpuukiin), ei lääkäreitä kouluteta antamaan sitä vaan puhumaan järkeä potilaille. Homeopatia on nyt kovassa syöksykierteessä joka puolella, sen korvattavuus poistetaan sairausvakuutuksesta ja muutenkin kun se ei ymmärrettävästikään ole plaseboa kummempi. 

Homeopatiahan kehitettiin muinoin siksi, kun ei ollut oikeasti mitään lääkkeitä ja ihmisiä hoidettiin tyyliin suoneniskennällä, johon heikot potilaat kuoli. Nykyisin on toisin, emmekä tarvitse kuvitteellisia voimia sisältäviä vesipisaroita ja sokeripillereitä. 

Voi luoja teitä vähä m i e liset!!

Onko se sinulta pois jos joku hoitaa itseään homepatialla ja paranee?

Miten se on sinulta pois?

Kerro miten se on sinulta POIS?

Hömpän levittäminen totena nyt vain on väärin. Juuri siksi maailma on nyt niin vinksallaan että ihmiset uskovat mitä sattuu jota joku vaan onnistuu vakuuttavasti markkinoimaan.

Koko maailma on täynnä hömppää.
Jokainen saa levittää omaa uskomustaan - sitä kutsutaan sananvapaudeksi.

Jokainen saa itse päättää, mihin uskoo - sitä kutsutaan valinnanvapaudeksi.

Jos et hyväksy, mutta kommunistiseen valtioon.

Ohis

Silloin jos sillä uskomuksella myydään jotain niin sitä kutsutaan markkinoinniksi, ei sananvapaudeksi. Ja markkinoinnilla on ihan kapitalismissakin sääntönsä. Esim. katteettomia lupauksia ei markkinoinnissa saa antaa.

Ai ettei katteettomia lupauksia saa markkinoinnissa antaa? =D Mistä planeetalta olet kotoisin? Tuolla logiikalla 99% markkinoitavista tuotteista pitäisi vetää pois myynnistä, alkaen ryppyvoiteista ja laihdutusvalmisteista. Eikä susta tule hyvännäköistä ja haluttavaa naisten silmissä, vaikka ostaisit kalliin auton, tai kävisit kuntosalilla ja vetäisit energia-palautumisjuomaa ja proteiinipirtelöitä =D

Vierailija
144/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos homeopatia toimii niin miksi lääkevalmistajat eivät valmista pelkästään homeopaattisia lääkkeitä? Säästäisi valmistuskustannuksissa melkoisesti.

Vierailija
145/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kaikkia kommentteja lukea, mutta moni viittaa Saksaan ja siellä lääkäreille annettavaan homeopatiakoulutukseen. Todellisuudessa se on vain sitä, että kerrotaan mihin se perustuu (humpuukiin), ei lääkäreitä kouluteta antamaan sitä vaan puhumaan järkeä potilaille. Homeopatia on nyt kovassa syöksykierteessä joka puolella, sen korvattavuus poistetaan sairausvakuutuksesta ja muutenkin kun se ei ymmärrettävästikään ole plaseboa kummempi. 

Homeopatiahan kehitettiin muinoin siksi, kun ei ollut oikeasti mitään lääkkeitä ja ihmisiä hoidettiin tyyliin suoneniskennällä, johon heikot potilaat kuoli. Nykyisin on toisin, emmekä tarvitse kuvitteellisia voimia sisältäviä vesipisaroita ja sokeripillereitä. 

Hömpän levittäminen totena nyt vain on väärin. Juuri siksi maailma on nyt niin vinksallaan että ihmiset uskovat mitä sattuu jota joku vaan onnistuu vakuuttavasti markkinoimaan.

Ohis

Silloin jos sillä uskomuksella myydään jotain niin sitä kutsutaan markkinoinniksi, ei sananvapaudeksi. Ja markkinoinnilla on ihan kapitalismissakin sääntönsä. Esim. katteettomia lupauksia ei markkinoinnissa saa antaa.

Ai ettei katteettomia lupauksia saa markkinoinnissa antaa? =D Mistä planeetalta olet kotoisin? Tuolla logiikalla 99% markkinoitavista tuotteista pitäisi vetää pois myynnistä, alkaen ryppyvoiteista ja laihdutusvalmisteista. Eikä susta tule hyvännäköistä ja haluttavaa naisten silmissä, vaikka ostaisit kalliin auton, tai kävisit kuntosalilla ja vetäisit energia-palautumisjuomaa ja proteiinipirtelöitä =D

Olet nyt sekoittanut mielikuvamainonnan ja valheellisten väittämien antamisen. Et todellakaan saa kertoa asioita joista ei ole konkreettista faktaa tai tutkimustietoa. Mutta saat toki laittaa mainoksiin kauniita ja hyvinvoivia ihmisiä se markkinoimasi juomapullo kädessä.

https://www.kuluttajaliitto.fi/tietopankki/ostaminen-ja-kuluttajansuoja…

"Kuluttajille suunnattua markkinointia sääntelee kuluttajansuojalaki. Lailla pyritään ehkäisemään kuluttajiin kohdistuvaa epäasiallista markkinointia ja velvoittamaan yrittäjiä antamaan kuluttajalle riittävästi olennaisia ja oikeita tietoja kuluttajien tekemien valintojen tueksi.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa. Siitä pitää käydä ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja kenen lukuun se toteutetaan. Tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia markkinoinnin kanavia ja -muotoja, myös sosiaalista mediaa. Kaikenlainen piilomainonta on kiellettyä.

Markkinointi ei saa myöskään olla hyvän tavan vastaista eikä kuluttajien kannalta sopimatonta. Mainonta ei saa olla totuudenvastaista eikä harhauttavaa. Markkinoinnissa ei saa jättää olennaisia tietoja antamatta. Markkinoinnissa ei myöskään saa käyttää aggressiivisia menettelyjä."

Vierailija
146/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Olet nyt sekoittanut mielikuvamainonnan ja valheellisten väittämien antamisen. Et todellakaan saa kertoa asioita joista ei ole konkreettista faktaa tai tutkimustietoa. Mutta saat toki laittaa mainoksiin kauniita ja hyvinvoivia ihmisiä se markkinoimasi juomapullo kädessä.

"Kuluttajille suunnattua markkinointia sääntelee kuluttajansuojalaki. Lailla pyritään ehkäisemään kuluttajiin kohdistuvaa epäasiallista markkinointia ja velvoittamaan yrittäjiä antamaan kuluttajalle riittävästi olennaisia ja oikeita tietoja kuluttajien tekemien valintojen tueksi.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa. Siitä pitää käydä ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja kenen lukuun se toteutetaan. Tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia markkinoinnin kanavia ja -muotoja, myös sosiaalista mediaa. Kaikenlainen piilomainonta on kiellettyä.

Markkinointi ei saa myöskään olla hyvän tavan vastaista eikä kuluttajien kannalta sopimatonta. Mainonta ei saa olla totuudenvastaista eikä harhauttavaa. Markkinoinnissa ei saa jättää olennaisia tietoja antamatta. Markkinoinnissa ei myöskään saa käyttää aggressiivisia menettelyjä."

Eihän kukaan anna katteettomia lupauksia! Johan siihen puututaan yhteiskunnan taholta. Siksihän aina löytyy purnukoista klausuuli ”konsuultoi lääkäriäsi” tms. ”Ei korvaa lääkehoitoa”.

Jokaisella on silti oikeus uskoa mihin haluaa

Vierailija
147/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos homeopatia toimii niin miksi lääkevalmistajat eivät valmista pelkästään homeopaattisia lääkkeitä? Säästäisi valmistuskustannuksissa melkoisesti.

Siksi että muitakin lääkkeitä tarvitaan sinun kaltaisten ei-niin-älykkäiden  ihmisten hoitamiseen.

Vierailija
148/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä "paranen" todella monista pikkutaudeista ja kivuista placebon avulla. Olen aina pitänyt itseäni onnekkaana kun oon päässyt tässä asiassa niin helpolla. Jotain tiedostamatonta itsesuggestiotako se sitten on vai mitä, en osaa sanoa.

Päänsärky, väsymys, nivelkipu, jopa pienet pelot ja ahdistukset hoituu omalla kohdalla jollain pillerillä. Siis käytännössä ihan sama mitä otan. Buranaa, bafucinia, närästyslääke (jännitykseen paras :D), jopa kurkkupastilli voi taittaa kivusta suurimman osan pois.

Homeapatia ei kiinnosta sen kummemmin, mutta samaa placebovaikutustahan siinä haetaan. Mä todella ihmettelen miksei ihmiset, jotka käyttää homeopatiaa, voi avoimemmin myöntää että tästä on kyse. Ei tarvitse pelätä että vaikutus katoaa sen jälkeen! Mä voin jopa ääneen sanoa että "no nyt tarttis jonkun placebonapin ja äkkiä, päätä särkee", eikä se vähennä sitä tehoa, jonka saan siitä mynthon kurkkupastillista.

Olisi reilumpaa myöntää, että joo homeopatia vähentää jonkun oireita ja parantaa oloa, mutta se vaikutusmekanismi on placebo. Tutkittua tavaraa, miksi pitää väitellä tästä. Eikä tartte hävetä, se on ihan hyvä ja positiivinen asia!

Ihmisiä on erilaisia, jotkut reagoi herkemmin. Itse koen tosiaan että tää on suuri onni ja en häpeä että oon "hyväuskoinen" placebon napsija.

Käyn siis kyllä oikeasti sairaana myös lääkärissä ja syön annetut lääkkeet. Mutta niissä perusflunssissa ja muissa pienemmissä jutuissa vedän ihan placebolinjaa.

Ongelma on se, että useimmilla placebovaikutus ei toimi, jos tietää kyseessä olevan placebon. Ns. tieteellinen maailmankuva on omiaan edistämään sitä, että jos ei usko että on kemiallista ja fysiologista vaikutusta jostain fyysisestä aineesta tai toimenpiteestä, niin mitään oikeaa apua ei koe saavansa. Plasebovaikutus, jos sitä kokee vaikka kaksoissokkotutkimuksessa, kuitataan että höh, olinpa minä herkkäuskoinen ja kuvittelin kaikenlaista vaikka se olikin vain mielen temppu, huomaamatta että se ei ole VAIN, vaan voisi tarkemminkin alkaa tutkia mielen ja kehon suhdetta. 

Itse vien asian pidemmälle enkä tarvitse edes placebolääkettä. Muokkaan suoraan uskomuksiani magiaperinteisiin liittyvillä tekniikoilla ja saan kyllä päänsäryn, ahdistuksen tms. pois niin. Mutta se onnistuu vain koska minun perusmaailmankuvani on sellainen, että siinä ihminen on oman todellisuutensa luoja, joten mielen vaikutus aineeksi koettuun on mahdollista ja totta. Muunlaiset uskomukset omaavat saattavat tarvita heidän maailmankuvaansa sopivia konkreettisia lääkkeitä tai hoitoja, että tulosta tulee. Eikä kaikki usko oikein niihinkään.

Vierailija
149/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs epäilijät siitä sanotte, kun lapsi poltti kätensä uunin luukkuun ja nousi heti kolme vesikelloa ja alue punoitti. Annoin yhden homeopaattisen ja vesikellot laski ja punoitus häipyi. Pari päivää myöhemmin lapsi hyppäsi syliin ja juuri kaadettu kahvi läikkyi mun reisille. Taas sama rae ja mtn jälkiä ei jäänyt iholle. Aikamoista uskomushoitoa tosiaan!

Sanonpa vielä, että olen sairaanhoitaja ammatiltani, mutta eipä töissäkään ole mitään yhtä tehokasta hoitokeinoa tarjolla. Perinteisesti hoidellaan tietyillä aineilla ja useampi päivä kestää ennen kun palovamman jäljet on häipyneet.

En ymmärrä miksi toisen hoitomuodon pitäisi poissulkea toinen.

Huolestuttavaa että terveydenhoidon ammattilainenkin on noin pihalla. [/

Pihalla??

Vierailija
150/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän ne antibioottien lääkejäämät on meidän juomavedessä, vesistöissä ja kaloissa. Mahtaa seuraava sukupolvi sättiä!

Mun lapset aikoinaan hoidettiin ho-me-o-pa-ti-al-la!

Vierailija
151/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Eihän kukaan anna katteettomia lupauksia! Johan siihen puututaan yhteiskunnan taholta. Siksihän aina löytyy purnukoista klausuuli ”konsuultoi lääkäriäsi” tms. ”Ei korvaa lääkehoitoa”.

Jokaisella on silti oikeus uskoa mihin haluaa

Onneksi yhteiskunta kuitenkin suojelee typerimpiä jäseniään pahimmilta huijauksilta lainsäädännöllä.

Vierailija
152/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kymmeniä viestejä että toimii ja hyvin.

Mitä sitten? Miten voit olla niin tyhmä, että luulet "toimii mulla" -viestin olevan todiste homeopatian toimivuudesta? Ei ole mikään ihmekään, että uskot typeryyksiin, jos järjenjuoksusi on noin surkealla tolalla.

Tietenkin placebo toimii. Ei tämä voi tulla sulle yllätyksenä. Ja sekin toimii, vaikkei henkilö itse uskoisikaan litkun toimivan, eli ilman placeboefektiäkin, koska ne ongelmat, joita homeopatialla mukamas korjataan, korjaantuvat myös itsestään elimistön toimesta.

Vierailija
153/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellähän ne antibioottien lääkejäämät on meidän juomavedessä, vesistöissä ja kaloissa. Mahtaa seuraava sukupolvi sättiä!

Kun homeopatiassa mitättömän pieni määrä ainetta riittää saamaan vaikutuksen kun vesi "muistaa" tämän lääkkeen, miksi kukaan ei käy kippaamassa vesitorneihin kaikkia mahdollisia homeopaattisia troppeja. Tulisi kerralla koko kaupunkin terveeksi kun kyllähän yksikin atomi asukasta kohti riittää...

Vierailija
154/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina riskittömämpää hoitaa placebolla jos se toimii, kuin oikeasti biologisella tasolla vaikuttavilla aineilla, joilla aina on myös sivuvaikutuksensa.

Jos placebo toimii, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että placebolla itsellään oli biologisella tasolla vaikutus. Esimerkiksi henkinen tila vapautti jotain hormonia tai välittäjäainetta tai mitä vaan. Ja jos kerta vaikuttavilla aineilla on aina sivuvaikutus, niin silloinhan on näilläkin vapautuneilla aineilla.

Vierailija
155/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun homeopatiassa mitättömän pieni määrä ainetta riittää saamaan vaikutuksen kun vesi "muistaa" tämän lääkkeen, miksi kukaan ei käy kippaamassa vesitorneihin kaikkia mahdollisia homeopaattisia troppeja. Tulisi kerralla koko kaupunkin terveeksi kun kyllähän yksikin atomi asukasta kohti riittää...

Miksi tarvitsisi? Siellä vesitornissa olevassa vedessähän on jo nyt kaikki mahdolliset tropit. Vedellä kun on kiertokulku ja vesiatomeita on aivan järjettömästi. Litrassa vettä on 3,346*10^25 molekyyliä, joka on aivan järjettömän suuri luku. Osa näistä molekyyleistä on Napoleonin ulos kusemia. Ja dinosaurusten. Ja Trumpin.

Yli triljoonan ties minkä molekyylin kanssa ollut kosketuksissa viimeisten miljardien vuosien aikana, joten aivan kaikki ihmisten ja luonnon lääkeaineet löytyvät sieltä "muistista".

Vierailija
156/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Miten voit olla niin tyhmä, että luulet "toimii mulla" -viestin olevan todiste homeopatian toimivuudesta? Ei ole mikään ihmekään, että uskot typeryyksiin, jos järjenjuoksusi on noin surkealla tolalla.

Tietenkin placebo toimii. Ei tämä voi tulla sulle yllätyksenä. Ja sekin toimii, vaikkei henkilö itse uskoisikaan litkun toimivan, eli ilman placeboefektiäkin, koska ne ongelmat, joita homeopatialla mukamas korjataan, korjaantuvat myös itsestään elimistön toimesta.

OMG Haukotus. Minulle riittää kun otan homepaattista lääkettä että vaiva häviää.

Miten se sen tekee on toisarvoinen asia. Sinä neropatti voit uskotella että keho hoitaa itse sairaudet.

Tai kun oikeaa lääkettä otetaan. Se ei voisi minua kiiinnostaa vähempää. Bye =D=D

Vierailija
157/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aina riskittömämpää hoitaa placebolla jos se toimii, kuin oikeasti biologisella tasolla vaikuttavilla aineilla, joilla aina on myös sivuvaikutuksensa.

Jos placebo toimii, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että placebolla itsellään oli biologisella tasolla vaikutus. Esimerkiksi henkinen tila vapautti jotain hormonia tai välittäjäainetta tai mitä vaan. Ja jos kerta vaikuttavilla aineilla on aina sivuvaikutus, niin silloinhan on näilläkin vapautuneilla aineilla.

Usein kehon luonnollisilla aineilla on kuitenkin vähemmän sivuvaikutuksia kuin vierailla lääkemolekyyleillä. Omiin tuotoksiinsa kun ihmiskeho on sopeutunut evoluution aikana. 

Toisaalta ei sillä placebolla aineena ole tuossa mitään biologista vaikutusta vaan uskolla placeboon, mielentilalla jne. Se toki vapauttaa erilaisia välittäjäaineita ja hormoneita jotka voivat esim. poistaa kipua ja parantaa oloa, eli vaikutus on biologinen, mutta itse "lääkeaine"on vain sinänsä turha välikappale. Joku muu voisi uskoa vaikka taika-amulettiin ja jos uskoisi sellaiseen niin sekin toimisi.

Vierailija
158/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Miten voit olla niin tyhmä, että luulet "toimii mulla" -viestin olevan todiste homeopatian toimivuudesta?.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmisiä kiinnostaisi kovinkaan paljon joku yleinen todistus toimivuudesta. Minulle ainakin riittää, että itse saan avun, ihan sama vaikka olisin ainoa ihminen maailmassa joka sen saan.

Vierailija
159/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama, MIKSI paranen. Oli syynä tieteellisesti testeillä todennettu syy, tai oli syynä placebo. Evvk. Kunhan paranen.

Aikoinani asuessani ulkomailla kävin homeopaatilla säännöllisesti aika pitkäänkin. 'Se oli tosi halpaa. Miksi olisin käynyt, jos en olisi saanut apua?

Vierailija
160/160 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut ketjun asiattomaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi