Vanhempieni, erityisesti isäni käytös
Mulla on ollut tässä parin vuoden aikana terveydellisiä ja tästä johtuen myös mielenterveydellisiä ongelmia. Jouduin lopettamaan koulun ja työt. Joo, oon 23v. Pääsin kuitenkin lukemaan liiketaloutta amkiin joku vuos sitten. Lopetin, kun ala ei kiinnostanut, enkä osannut.
No, isäni on ottanut asiakseen sitten dissata ja haukkua mua minkä ehtii. Esim. olin uuden vuoden Lapissa ystäväni kutsumana, hän järkkäsi reissun. Kun tulin takasin, faija sai jonkun raivarin "kuka v*ttu luulet olevas, ja ne sun kaverit, oot ihan paska, pukeudut vaan hienosti, serkkuskin (lähihoitaja) sua niin paljon parempi, sitä tätä ja tota". Sitten, saan kuulla "susta ei varmaan hoitsuks ois, ei ees lähihoitajaks, sulle sopis paremmin laitoshuoltajan työ", sitten, lähen kauppaan/viemään koiria hänen mielestään liian laittautuneena ja hienoissa vaatteissa. "Ei täällä tarvitse noin pukeutua, jumalauta on kumma, kun kauppaan pitää meikata, tai koiraa kun menee viemään, mitä sä esität", tässä nyt esimerkkejä, mut onks tää teistä normaalia käytöstä faijaltani? Tänään tulivat mökiltä, ja sain taas kuulla olevani paska ja mitähän kaikkea.
Kerron historiasta sen verran, et sieltä ei löydy mtn pahaa, tai mikä antais aihetta tohon käytökseen. Oon ollut aina normityyppi, C:n paperit lukiosta, lukio kyllä piteni 3.5v, ollut töissä ja matkustellut, on ollut harrastuksia.
Joo, mulla on kämppä haussa ja kouluhaut menossa, täs on ollut paljon kaikkea paskaa, mut silti, onks tää hänen käytös enää normaalin rajoissa?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa vakuutusta? Ihan yksinkertainen kysymys.
En oo vakuutusalan ammattilainen, mut veikkaan, et mun henkivakuutussumma vois olla aika korkee, ja siinä ois tiettyjä poissulkukriteereitä. Mm. kasvojen hermovaurio, silmänpohjavaurio, hengitysongelmat, mt-ongelmat, tässä nyt jotain. :)
Mikä ihme siinä on että Suomessa on pakko muuttaa heti 18v täytettyään. Tosi typerää, ei tuo ikä tarkoita että on yhtäkkiä aikuinen ja elämä täysin kondiksessa. Hyvänen aika millaisia ihmisiä täällä kommentoi kun puolustelevat tuollaista käytöstä isältä. Suosittelen että aina kun isä alkaa jauhamaan tuota niin lähdet vain pois tilanteesta, ja jos kommentoi sun ulkonäköä niin kohautat hartioita ja sanot vai niin. Jos käsiksi käy niin siinä onkin helppo ottaa yhteyttä poliisiin ja lähteä veke vaikka turvakotiin.
Tavallaan siis ymmärrän Aptä. Kuka nyt ei olisi stressaantunut tossa tilanteessa. Silloin voi tehdä vähän vääriä päätöksiäkin. Minullakin oli ailahtelevuutta nuorempana ja se juuri liittyi mt-ongelmiin. Ikävä kyllä monet ottavat sen vain asenne ongelmana tai kypsymättömyytenä. Minusta on hyvä että hänellä edes on jokin suunnitelma.
Siis voi apua, mikä ketju! En yhtään ihmettele, että AP:n vanhemmat ovat alkaneet savustaa apta muuttamaan pois kotoa. Sitähän toi on, ne on kyllästyneet suhun ja ottivat nyt sen viimeisimmän keinon käyttöön sun häätämiseksi. Tee kaikille palvelus ja muuta omillesi!
Terveydenhoitajakoulutukseen on vaikea päästä pääkaupunkiseudulla. Alalla työskentely vaatii asiallista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Siis voi apua, mikä ketju! En yhtään ihmettele, että AP:n vanhemmat ovat alkaneet savustaa apta muuttamaan pois kotoa. Sitähän toi on, ne on kyllästyneet suhun ja ottivat nyt sen viimeisimmän keinon käyttöön sun häätämiseksi. Tee kaikille palvelus ja muuta omillesi!
Mitä ihmettä? Mä siivoan täällä, joka viikko imuroin kämpän, pesen pyykkiä, mä oon tämmönen kodin hengetär täällä. Mitä v*ttua? Miks mä muuttaisin nyt just, kun mulla on koululuvut menossa? Mikä on taas ongelma?? Ooko katkera, kun asut Kontulassa jossain vuokrakämpässä nistimiehes kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vanhemmille hankala paikka että lapsi on tuon ikäisenä kotona asumassa selvästi herkässä mielentilassa.
Haukkuminen ja arvostelu ovat täysin järjetöntä toimintaa olit mt-potilas tai et, mutta monet ihmiset toimivat järjettömästi vaikeissa tilanteissa.
Luultavasti teille kaikille olisi helpotus jos pystyisit siirtymään omaan kotiin: saisit itse päättää miten paljon ja minkälaista apua haluat, ja mistä.
Mmm, ymmärrän, taloudellinen tilanne on huono. En kaipaa minkäänlaista apua. Kuulostaa aika nöyryyttävältä, mutta kiitos viestistä. :D
23-vuotias sairastaja, asuu kotonaan ei tutkintoa ei koulutuksessa, ei tarvitse apua?
Ei ilmeisesti kummoisiakaan töitä jos ei ole rahaa.
Nyt oikeasti: mikään sun elämässä ei osoita siihen suuntaan että elämääsi olisi tulossa muutosta.
Nuori saattaa nostaa itsensä kuopasta yksinkin, mutta ikäsi puolesta olet oikeutettu moniin juttuihin jotka sua auttaisivat eteenpäin elämässäsi: saat terapiaa helpommin kuin 30+ vuotias pitkäaikaistyötön, esimerkiksi.
Kuopasta? No, oon ylioppilas. Syksyllä menossa kouluun, tää on se kuoppa. :) Hirveen syvä kuoppa...
Sulla ei vielä kuitenkaan sitä koulupaikkaa ole? Sinuna en tuudittautuisi siihen että syksyllä on koulupaikka, sote - aloille on todella paljon hakijoita. Jos nyt suoraan sanon niin ainakin viestiesi perusteella vaikutat myös vähän siltä että voi matka hoitajaksi katketa jos pääsykokeisiin pääset ja siellä testataan alalle soveltuvuutta....
No voi harmin paikka. Aion sit repästä ja lukea kemmat bilsat sun muut ja hakea suoraan lääkikseen, ei taida olla soveltuvuuskokeita siellä.
Harhaluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajakoulutukseen on vaikea päästä pääkaupunkiseudulla. Alalla työskentely vaatii asiallista käytöstä.
Jep jep. Oon kyllä semmosia hoitsuja tavannut, että en tiiä, miten ovat koulutukseen päässeet. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että mun käytös ois jotenkin epäasiallista. En tajuu, miks muhun projisoidaan tämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vanhemmille hankala paikka että lapsi on tuon ikäisenä kotona asumassa selvästi herkässä mielentilassa.
Haukkuminen ja arvostelu ovat täysin järjetöntä toimintaa olit mt-potilas tai et, mutta monet ihmiset toimivat järjettömästi vaikeissa tilanteissa.
Luultavasti teille kaikille olisi helpotus jos pystyisit siirtymään omaan kotiin: saisit itse päättää miten paljon ja minkälaista apua haluat, ja mistä.
Mmm, ymmärrän, taloudellinen tilanne on huono. En kaipaa minkäänlaista apua. Kuulostaa aika nöyryyttävältä, mutta kiitos viestistä. :D
23-vuotias sairastaja, asuu kotonaan ei tutkintoa ei koulutuksessa, ei tarvitse apua?
Ei ilmeisesti kummoisiakaan töitä jos ei ole rahaa.
Nyt oikeasti: mikään sun elämässä ei osoita siihen suuntaan että elämääsi olisi tulossa muutosta.
Nuori saattaa nostaa itsensä kuopasta yksinkin, mutta ikäsi puolesta olet oikeutettu moniin juttuihin jotka sua auttaisivat eteenpäin elämässäsi: saat terapiaa helpommin kuin 30+ vuotias pitkäaikaistyötön, esimerkiksi.
Kuopasta? No, oon ylioppilas. Syksyllä menossa kouluun, tää on se kuoppa. :) Hirveen syvä kuoppa...
Sulla ei vielä kuitenkaan sitä koulupaikkaa ole? Sinuna en tuudittautuisi siihen että syksyllä on koulupaikka, sote - aloille on todella paljon hakijoita. Jos nyt suoraan sanon niin ainakin viestiesi perusteella vaikutat myös vähän siltä että voi matka hoitajaksi katketa jos pääsykokeisiin pääset ja siellä testataan alalle soveltuvuutta....
No voi harmin paikka. Aion sit repästä ja lukea kemmat bilsat sun muut ja hakea suoraan lääkikseen, ei taida olla soveltuvuuskokeita siellä.
Harhaluuloinen.[/quote
Tarkenna? Suuruusharha? :D Se oli lähinnä vitsi.
Mä haluan kuulla faijasi näkemyksen. Pyydä hänet ketjuun mukaan.
Riitaan tarvitaan kaksi osapuolta. Sinun ei tarvitse kestää epäasiallista kohtelua: se turvakoti ei ole hullumpi ehdotus, mutta lienee paikallaan vain jos keskusteluyhteys vanhempiisi on täysin katkennut.
Kokeile seuraavaa: jos pystyt, niin pidä äänensävysi ja sanavalintasi neutraaleina. Ota tilanne esille sopivana rauhallisena hetkenä vanhempiesi kanssa, ja kerro heille suunnitelmasi. Kerro heille myös se, että tilanteenne ahdistaa sinua, että kärsit riidoistanne.
Käytä minä-lauseita, esimerkiksi: minua ahdistaa/surettaa/väsyttää se miten paljon riitelemme. Minusta tuntuu että minua ei hyväksytä sellaisena kuin olen / sellaisena kuin haluan olla. Minä haluaisin lopettaa riitelyn. Haluan opiskelemaan, haluan muuttaa omilleni. Haluan HOASin asunnon jotta voisin säästää ASP-tilille, jne. jne.
Jos viittaat vanhempiesi toimintaan, yritä tuoda asia esille niin että he eivät koe sinun syyttävän heitä.
Tyttäreni on aikuinen hemmoteltu kiukutteleva Bradzilla. Ei minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä siivoan täällä, joka viikko imuroin kämpän, pesen pyykkiä, mä oon tämmönen kodin hengetär täällä. Mitä v*ttua? Miks mä muuttaisin nyt just, kun mulla on koululuvut menossa? Mikä on taas ongelma?? Ooko katkera, kun asut Kontulassa jossain vuokrakämpässä nistimiehes kanssa?
:D Tän on pakko olla trolli, pisteet viihdyttävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Oon kyllä semmosia hoitsuja tavannut, että en tiiä, miten ovat koulutukseen päässeet. Kukaan ei ole koskaan sanonut, että mun käytös ois jotenkin epäasiallista. En tajuu, miks muhun projisoidaan tämmöstä.
Trolli tai seinähullu olet. 😀
Vierailija kirjoitti:
Riitaan tarvitaan kaksi osapuolta. Sinun ei tarvitse kestää epäasiallista kohtelua: se turvakoti ei ole hullumpi ehdotus, mutta lienee paikallaan vain jos keskusteluyhteys vanhempiisi on täysin katkennut.
Kokeile seuraavaa: jos pystyt, niin pidä äänensävysi ja sanavalintasi neutraaleina. Ota tilanne esille sopivana rauhallisena hetkenä vanhempiesi kanssa, ja kerro heille suunnitelmasi. Kerro heille myös se, että tilanteenne ahdistaa sinua, että kärsit riidoistanne.
Käytä minä-lauseita, esimerkiksi: minua ahdistaa/surettaa/väsyttää se miten paljon riitelemme. Minusta tuntuu että minua ei hyväksytä sellaisena kuin olen / sellaisena kuin haluan olla. Minä haluaisin lopettaa riitelyn. Haluan opiskelemaan, haluan muuttaa omilleni. Haluan HOASin asunnon jotta voisin säästää ASP-tilille, jne. jne.
Jos viittaat vanhempiesi toimintaan, yritä tuoda asia esille niin että he eivät koe sinun syyttävän heitä.
Siis olen tehnyt nämä asiat selväksi. Pyrin oikeasti olemaan rauhallinen, ilmaisemaan kantani yms. mutta kun mun kimppuun hyökätään kuin yleinen syyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta ei onnistu edes nistipoikkiksen saaminen. 😀
"Jätä se sika!". Noniin, mutta vakavasti ottaen ei varmaan kannata pitää juuri nyt kovin läheisiä yhteyksiä isääsi ja keskittyy etsimään itse sen elämänpolkunsa. Vaikutat ihan asialliselta ihmiseltä, siitä vaan eteenpäin. Älä anna vanhempiesi painaa sinua alaspäin. Niitä ei voi valita, mutta oman tiensä voi.
Virkistäiskö sua kunnon pano? Nieletkö?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni on aikuinen hemmoteltu kiukutteleva Bradzilla. Ei minulla muuta.
Minä en kotonani tuollaista menoa sietäisi.
Se oli taas lauseen muotoilu -kysymys. Olen menossa opiskelemaan, ok, käytin epähuomiossa vähän väärää termiä, et jos alat pilkulla viilata, niin joo. Enhän mä mitään ole menossa, mutta olen hakemassa.