Miksei ihmisiä kiinnosta enää oman sukunsa jatkuminen?
Mielenkiintoinen tämä tälläkin foorumilla näkyvä kehitys, jossa monia ei enää vähääkään kiinnosta oman suvun jatkaminen. Sukupolvi toisensa perään on pitänyt kansan elinvoimaisena ja oman sukuhaaransa hengissä ja tämän sukupolven vesat omansa sitten päättävät, koska on kivempaa kun voi matkustella rauhassa. Useimmilla eläimillä on sisäsyntyinen tarve huolehtia oman sukulinjan jatkumisesta. Länsimaisilta ihmisiltä tällainen tarve on näköjään kadonnut. Mistä se johtuu?
Mielenkiintoinen historiakatsaus artikkelissa: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sampo-terho-vuonna-2007-euroop…
Kommentit (191)
Ei meillä mitään sisäsyntyistä tarvetta lisääntyä ole koskaan ollut. Sisäsyntyinen tarve harrastaa seksiä on ajanut evoluutiohistoriassa saman asian, ja se on edelleen ihan voimissaan. Lapsien haluaminen ja suunnitteleminen on aina ollut korkeampaan ajatteluun perustuva jossakin määrin vapaaehtoinen arvovalinta.
Jos pystyt kertomaan yhdenkin hyvän syyn haluta jatkaa sukuani, saatat muuttaa mieleni sillä. Olen vielä sellanen geneettisesti priimalaatua oleva terve muotovalio puhdasverinen vaalea eurooppalainen nainen jolla on korkea älykkyysosamäärä ja terveet munasarjat. Jos valkoinen kansanmurha huolettaa niin minut olisi ensisijaisen tärkeää pelastaa kulttuurimarxistien aivopesulta ennen kuin ikäännyn kapoisen lisääntymisikkunani ohi. Joten anna palaa, tämä on sinun tilaisuutesi muuttaa pieneltä osin maailmaa.
Olisin halunnut lapsia. En löytänyt kumppania. Ehkä myös vahempien avioerot ovat kyynistäneet lisääntymisikäisiä.
A) Liikapopulaatio syö lisääntymishaluja.
B) Kun älykkyys meni luontaisten vaistojen ja viettien edelle eli järki tuli kuvioihin sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri sinä ansaitset jatkaa sukua? Mikä tekee sinusta niin erityisen? Todennäköisesti ei mikään. Lisääntymisen pitäisi olla harvojen oikeus, jotta ihmisten määrä saataisiin laskuun ja tulevaisuuden sukupolvet olisivat entistä parempia.
Lasten hankkiminen on yksi itsekkäimpiä tekoja joita ihminen voi elämässään tehdä.
Noh, joidenkin sukupolvien päästä mitään suomalaisia ei tätä vauhtia ole olemassa, joten jos sillä on ihmiselle jotain väliä, kyllä minusta on hyvät perusteet jatkaa sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. En halua lapsia
2. En halua siirtää huonoja geenejäni eteenpäin
3. Tällä pallolla on jo ihan tarpeeksi ihmisiä
4. Ihmiskunta on tällä hetkellä sellaista saastaa, etten halua joukkoon tehdä viatonta lasta kärsimään.
Tuo viimeinen argumentti on yleinen ja outo. En usko, että enemmistö ihmisistä toivoisi, että heidän vanhempansa olisivat jättäneet heidät tekemättä, koska "maailma on niin paha paikka, en halua tehdä tänne lasta kärsimään". En minä ainakaan erityisesti kärsi.
Tosi hyvä sulle. Itse olen monesti elämässäni miettinyt, että vanhempani tekivät itsekkään päätöksen kun toivat minut tähän maailmaan jossa koen vain kärsimystä niin kauan että jonain päivänä lopulta saan kuolla - itsemurhahan olisi "itsekäs päätös" joten kidun täällä nyt sitten
En ole juurikaan sukuni kanssa tekemisissä, itse asiassa häpeän sitä ja perhettäni koska menneisyydessä on kaikenlaista alkoholihuuruista sekoilua. Joten eipä kauheasti ole väliksi, vaikka tällainen sukujuuri häviäisikin.
Minä haluan lapsia ensisijaisesti siksi että haluan suomalaisten osuuden mieluummin kasvavan maailman väestöstä tai ainakin säilyttää nykyisellään (joka on aika mahdotonta). Ja toisekseen haluan siihen suomalaisten osuuteen antaa omat kohtalaisen hyvät geenini mukaan.
Vaikka maailmassa on liikaa väetöä, niin harmittavasti se kasvaa voimakkaammin sellaisella geeniperimällä joka ei ole erityisen onnistunutta. Siksi on yritettävä tehdä töitä sen eteen että nämä paremmat pohjoiset geenit liisääntyisivät.
Miten teitä jaksaa kiinnostaa joku ihmiskunnan kohtalo 500 vuoden päästä? Mulle on ihan helvetin sama onko suomalaisia olemassa sillon, ite oon päässyt ainakin helvettiin koko pallolta :D
Liikaa sukusairauksia. Ei näitä viitsi enää laittaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut lapsia. En löytänyt kumppania. Ehkä myös vahempien avioerot ovat kyynistäneet lisääntymisikäisiä.
Tämäkin. Naiset pelkäävät yksinhuoltajaksi päätymistä, miehet kukkaroksi joutumista - eli siis sitä että makselet viuluja lapsestasi jota pahimmassa tapauksessa joku toinen mies kasvattaa. Muistetaan nyt kumminkin että yli puolet avioliitoista päätyy eroon ja prosenttimäärä senkuin kasvaa kasvamistaan.
Mulla on ollut isoja oppimisvaikeuksia lapsena ja haluan säästää "lapseni" niiltä. Miehen suvussa ei ole oppimisvaikueksia ja he ovat monin tavoin lahjakkaita. Valitsin puolison, jolla on jo lapset tehtynä. En ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi kiinnostaa? Jos olet vähääkään kartalla niin tiedät että ihmiskunta tulee tuhoutumaan ennemmin tai myöhemmin. Miksi sitä sukua siis pitäisi väkisin johdatella kohti vääjäämätöntä loppua kun voi elämänsä viettää rennomminkin? Tuskin sinäkään tuhkakasana maan povessa enää fiilistelet kuinka hienoa se on kun sait sukusi jatkumaan. :D
Mistäpä sen varmaksi tiedät, vaikka teknologian kehityksen kautta ihmiskunta onnistuisikin jossain muodossa säilymään. Nyt vain varmistat, että ainakaan sinun jälkipolvesi ei tule olemaan niiden selviytyjien joukossa, vaan jäät sammuneeksi suvuksi.
Sou?
Ei sitä kuolleena tiedosta.
Olet siinä olemassa uskomattoman pitkän sukupolvien ketjun ja kamppailujen tuloksena ja päätät noin vain lopettaa sen kaiken, koska haluat viettää elämää rennosti? Selvä
Todellakin. Ja sitäpaitsi, se että olen olemassa, on ihan vain sattuman kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri sinä ansaitset jatkaa sukua? Mikä tekee sinusta niin erityisen? Todennäköisesti ei mikään. Lisääntymisen pitäisi olla harvojen oikeus, jotta ihmisten määrä saataisiin laskuun ja tulevaisuuden sukupolvet olisivat entistä parempia.
Lasten hankkiminen on yksi itsekkäimpiä tekoja joita ihminen voi elämässään tehdä.
Noh, joidenkin sukupolvien päästä mitään suomalaisia ei tätä vauhtia ole olemassa, joten jos sillä on ihmiselle jotain väliä, kyllä minusta on hyvät perusteet jatkaa sukua.
Ehkä ei, mutta lajina ihminen ei ole ihan heti kuolemassa sukupuuttoon ja muutenkin ajat muuttuu, itse näen tulevaisuuden sellaisena, että eri maiden ihmiset väistämättä sekoittuvat keskenään, mikä hämärtää tällaista "rotu"ajattelua huomattavasti. Ei ne suomalaisten geenit puhtaita ole muutenkaan.
Sinkku N30 kirjoitti:
Yksin on vähän hankala jatkaa sukua jos ei halua yh:ksi.
Juurikin näin.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. En halua lapsia
4. Ihmiskunta on tällä hetkellä sellaista saastaa, etten halua joukkoon tehdä viatonta lasta kärsimään.
Tuo viimeinen argumentti on yleinen ja outo. En usko, että enemmistö ihmisistä toivoisi, että heidän vanhempansa olisivat jättäneet heidät tekemättä, koska "maailma on niin paha paikka, en halua tehdä tänne lasta kärsimään". En minä ainakaan erityisesti kärsi.
Totta, mutta kun ajattelee asiaa siltä kannalta, että tässä elämässä on hirvittävästi vastoinkäymisiä, kuolemaa, pahuutta ja muuta tuskaa, niin olisi helpompi vain olla olematta. Tottakai olen iloinen elämästäni, mutta joskus tällainen käy mielessä.
Ei se koskaan syntymätön lapsi siitä kärsi, ettei synny. Nyt kun olen aikuinen, ja näen mitä ympärillä tapahtuu, en todellakaan synnytä yhtäkään lasta tälle planeetalle.
Omaan niin monta niin surkeaa geeniä, etten tahdo yhdenkään viattoman joutuvan niistä kärsimään (ja olisivat ne kyllä aika hirvittävä rangaistus siirtää kenenkään rikollisenkaan kannettavaksi).
Laitan toivoni siis maailman muihin lapsiin. On hienoa tukea köyhien maiden lasten koulutietä.
Haluaisin kyllä lapsia, mutta mies ei halua. Olen elämässäni hoitanut vanhoja ja kuolevia vanhempiani ja tukenut siskoa, koska hänen lapsensa on ollut vakavasti sairas ja hän on eronnut. Loukkaavat todella nämä kommentit, että naiset haluavat vain bailailla ja matkustella. Mistä löytyvät järjelliset ja rakastavat miehet, joille lapsen tulo sopisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. En halua lapsia
Totta, mutta kun ajattelee asiaa siltä kannalta, että tässä elämässä on hirvittävästi vastoinkäymisiä, kuolemaa, pahuutta ja muuta tuskaa, niin olisi helpompi vain olla olematta. Tottakai olen iloinen elämästäni, mutta joskus tällainen käy mielessä.
Ei se koskaan syntymätön lapsi siitä kärsi, ettei synny. Nyt kun olen aikuinen, ja näen mitä ympärillä tapahtuu, en todellakaan synnytä yhtäkään lasta tälle planeetalle.
Aika pessimististä. Minusta on hienoa saada kokea elämä tässä maailmassa, suruineen ja iloineen, ja mielelläni annan sen mahdollisuuden myös lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä lapsia, mutta mies ei halua. Olen elämässäni hoitanut vanhoja ja kuolevia vanhempiani ja tukenut siskoa, koska hänen lapsensa on ollut vakavasti sairas ja hän on eronnut. Loukkaavat todella nämä kommentit, että naiset haluavat vain bailailla ja matkustella. Mistä löytyvät järjelliset ja rakastavat miehet, joille lapsen tulo sopisi?
Ei tässä pelkästään naisia syytetty. Ne miehet ovat varmaan matkustamassa ja "elämässä omaa elämäänsä".
En ymmärrä miksi lisääntyisin. Se tarkoittaisi sitä, että vaativan työn jälkeen kotona odottaisi toinen työmaa.
Pitäisi luoda toinen kalenteri, jossa on vaatteiden ostot, päiväkotiteempapäivätavaralista, neuvolakäynnit, hammalääkäri, kaverisynttärit, lahjanostot, kauppalistat lapsiterveelliselle ruualle, vanhempainillat, päiväkodista noudot ja tiputukset jne jne jne jne.
Samalla urani pysähtyisi kotonaolemisen vuoksi. Saisin helpommin kenkää kuin ajantasalla oleva toinen, joka ei joudu jäämään kotiin kun piltti sairastaa. Yöunet olisi kortilla vuosia. Samaan aikaan miehen elämä muuttuisi ehkä sen verran, että näyttelisi kuvaa lapsestaa töissä. Lisäksi mies ei antaisi seksiä/jättäisi, jos en heti kropan räjähtämisen jälkeen laihtuisi samalla kun yritän pitää uutta ihmistä mahdollisimman hyvin hormonihöyryissä alapää vielä verta valuen.
Samalla muuttuisin yhteiskunnan omaisuudeksi; olisin velvollinen neuvolaan, kouluun, vastaantulevalle itkevästä lapsesta. Olisin äiti, kaikkien vihaama ja turha yhteiskunnan yksikkö, joka ei oikeastaan tee mitään muuta kuin istu hiekkalaatikon reunalla hiekkakakkuja tekemässä. Mitä se muka vaatii? Ei mitään. Miksi sitä pitäisi arvostaa, no ei tietenkään pitäisi.
Sitten mies keksii jossain vaiheessa että ei tää ookkaan mun juttu. Että moikka vaan ja tuo lapset joskus käymään. Ja kenenkään mielestä se ei ole kuin ehkä alkeellisesti paheksuttavaa. Jos nainen tekisi noin, niin siitä kiertäisi lynkkaustarinat vielä 2800-luvulla.
Että siksi ihmisiä ei enää välttämättä kiinnosta. Mutta tää oli vain mun 5 senttiä tähän.