Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea
Kommentit (412)
Yks tuttu iäkäs karjalasta lapsena evakkona tullut kertoi, että heillä päin köyhäin lapset kävi virpomassa. Saivat sitten palkaksi leipää tai lihaa tms jotta saivat kotona pääsiäispöydän aikaiseksi. Muut virpo tutuilleen sopimuksesta.
Onpas täällä jäykkää porukkaa :(
Jos ovelleni tulisi pieni virpoja ihan vain tavallisissa omissa vaatteissaan, voisin jopa avata oveni, mutta noita-akoille ovi ei aukene, ei ole auennut enää vuosiin. Niin ja virpoja tulisi hakemaan palkkansa pääsiäisaamuna, kuten asiaan perinteisesti kuuluu.
Virpojia kävi monen lapsen laumoja. Ihan tavallisissa vaatteissa. Yksi antoi oksan ja kaikki halusi palkkaa. Annoin yhden karkin kullekkin. Osa rohmusi enemmän. Eipä tuntunut juhlalliselta tai kivalta. Tuntui kerjäämiseltä. Eriasia sitten jos on laittauduttu ja oksiin nähty vaivaa. Ei haittaisi vaikka tää perinne loppuisi.
Meillä kävi kolme virpojaporukkaa. Aamupäivällä kävi oikeita pikkunoitia ja vähän klo 13 jälkeen pari teinipoikaa koivusta revittyjen oksien kanssa. Pojat eivät olleet pukeutuneet mitenkään ja oksaan oli maalarinteippipalasella teipattu yksi huitukka valkoista paperia. Virpomisloru ei ollut tuttu, sen sijaan tokaisu "anna rahaa ja karkkii" oli. Annoin 10 senttiset mieheen ja toivotin hyvää pääsiäistä. Risua en ottanut.
Onneksi kävi niitä ihania pikkunoitiakin sentään, niin jäi positiivinen olo kuitenkin. Vaivaa olivat selvästi nähneet, oli yhdellä mukana oikea luutakin ja toisella suuri kuparipannu, johon palkat keräsi. Oksat olivat hellyyttäviä, selvästi lasten itsensä koristelemia. Palkkioksi olin varannut suklaamunia, mandariineja ja omppuja. Hyvin kelpasi.
Nykyään kyllä ei ole yhtään sanottua, että virpojia käy ollenkaan, joten en ihmettele jos läheskään kaikki eivät enää muista koko päivää eivätkä varaudu siihen. Siitä ei mielestäni kannata mieltään pahoittaa, jos ovea ei avata ollenkaan. Kaikki eivät ole kotona ja monet varmaan kokevat että on parempi olla avaamatta kuin lähettää virpojat tyhjin käsin pois.
Ja ai niin, virpominen ei ole 80-luvulla keksitty perinne. Minä kävin virpomassa naapureilla pikkutyttönä 70-luvulla ja oma äitini kävi virpomassa naapureillaan jo 40-50-lukujen taitteessa. Äidin lapsuudessa käypänen palkka oli kuulemma keitetty ja värjätty kananmuna tai omena. Mun lapsuudessa karamellien rinnalla omenat ja rusinat olivat suosittuja. Kananmunia en muista itse saaneeni, mutta joka pääsiäinen me kyllä vesiväreillä niitä maalattiin koristeiksi.
Mä avaan oven vasta tästä eteenpäin. Nukuin tähän asti. Yövuorossa ja vielä pitäisi kaksi yötä valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käynyt 6 virpojaa, kaikki ovat kysyneet ensin saako virpoa.
Jostain kumman syystä virpojat näyttävät nostavan osan verenpaineen pilviin. Ettekö ole itse aikoinaan virponeet? Onko äiti kieltänyt?
Mielestäni hauska perinne.
Olen samaa mieltä: hauska, vanha perinne, joka on vuosikymmien saatossa muuttanut muotoaan.
Meillä on käynyt kolme virpomisporukkaa ja olen iloinen hienoista oksista.
Tyttäreni ei tänä vuonna halunnut lähteä virpomaan eli ei myöskään koristellut oksia, joten kiitän kauniisti kaikista uniikeista virpomisvitsoista.
Ensimmäinen virpoja soitti ovikelloa jo klo 10 (talviaikaa) ja heräsin siihen, mutta oli jo aikakin...
...koska nukuin yli 13 h.
Lappu oveen, jos ette virpojia halua.
Lappu oveen, jos haluatte.
Omassa lapsuudessa 80-luvun loppu etelälapissa virpominen oli vailla mitään rotia. Käytiin outojen ihmisten ovilla ja ihan koko pääsiäisviikko!! Muistan itse virponeeni jopa kiirastorstaina, tuntuu nykyään käsittämättömältä.
Miksei lapsi tee kepposia niille, jotka ei avaa ovea? Niinhän siinä lorussa sanotaan.
Kaikki eivät nyt vaan edes muista, että on sellainen sunnuntai, että joku tulee virpomaan. Itsellä ei ole lapsia, niin tuollainen asia ei tule mieleenkään. Itse hoksasin tuon äsken, kun ovikello soi. Meillä on ovikoodi, niin että normaalit kaupustelijat eivät käy. Minulla ei ollut ostettuna mitään ja rahaa en lapsille anna.
En heti muistanut että tänä sunnuntaina virvotaan, ihmettelin miksi ovikello soi pariinkin otteeseen kun oltiin vielä nukkumassa, meinasin mennä avaamaan unentokkurassa yöpaitasillani mutta luojan kiitos sitten muistin että sehän on nyt virvon varvon aika ja kellojakin pitäisi siirtää... En avannut, oli kauhea kakkahätä lisäksi. Tosin mulla ei kyllä olisi mitään virpojille ollutkaan.
elämä on ihanaa kirjoitti:
Suomihan on yksi lapsivihamielisimmistä maista maailmassa.Meillä on käynyt jo monia ja on kyllä ihana nähdä lapset jotka ovat nähneet vaivaa ja saavat palkkion,sen aidon ilon.Asumme toki omakotialueella missä muutenkin on ne täyspäiset ihmiset joilla on vielä jotain tapoja ja perinteitä.
Mikä ihme tässä virpomisasiassa(kin) on että aikuiset ihmiset ei voi tajuta että kaikilla muilla ei ole sitä ruusunpunaista ihkuhehkukokemusta söpöistä kohteliasta pikkunoidista oven takana vaan jossain tosiaan kiertelee lähinnä epäkohteliaita esiteiniporukoita rahaa vaatimassa (ihan niillä kalliimmilla omakotitalo-alueillakin, hui!) Mitä ihmeen lapsivihamielisyyttä on siinä että ei halua olla osa tämmöistä kerjäläiskulttuuria?
Olen mäkin lapsena virponut ja omat lapset on tehneet samaa vuorollaan, ihana perinne. Mutta aina on virvottu vain tuttuja ja perheenjäseniä. Miksi vain tätä toisten harjoittamaa ovelta ovelle-kerjäysperinnettä (joka on ollut voimissaan vasta pari vuosikymmentä) pitäisi vaalia viis meidän muiden perinteistä?
Ärsyttää. Ei itseasiassa oikeastaan kuitenkaan edes ne kerjäläismuksut oven takana vaan ne niiden minäminä-vanhemmat "kun MINUN Lumimyy-Mustikkani jäi nyt ilman virpomispalkkaa, kyllä meitä nyt on niin väärin kohdeltu, nyyh!"
Saati sitten nämä itsensä korostajat "kyllä minä olen niin hieno ihminen kun avaan oven kaikille virpojille vaikka muut, minua huonommat ihmiset ei näin tee! Kiltisti kaivan lompakkoanikin jos tarjottu kinder-muna ei lapsille kelpaa, onhan se niin ihanaa tuottaa lapsille aitoa onnea ja iloa! On niin hieno tuo koivusta riivitty oksakin johon on jopa yksi pikkuinen höyhen teipattu! Kyllä tässä nyt niin hienosti perinteitä vaalitaan..."
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsi tee kepposia niille, jotka ei avaa ovea? Niinhän siinä lorussa sanotaan.
Yleisesti käytössä on varmaan tämä loru, jossa ei puhuta kepposista mitään:
Virvon varvon
tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks.
Vitsa sulle, palkka mulle.
Liekkö joku amerikkalainen perinne tuo karkkien kerjääminen pitkin kyliä? Eräässä Cael Barksin Aku Ankka -tarinassa sitä harrastetaan, ja tarinan pahis on tietty se joka syö kaiken itse, mitä pidin jo lapsena suurena vääryytenä.
Minustakin on kivaa kun virpojia käy ja olen varannut pääsiäiskarkkeja palkkioksi. Mutta tänä aamuna jäi ovi ensimmäiselle avaamatta, kun ovikello soi ennen klo yhtätoista. Ja kun oikeastaan se oli ennen klo kymmentä, kun kelloja piti yöllä siirtää. Olin juuri menossa suihkuun, enkä kyllä aamutakissa mene ovea aukomaan. Eli ensi vuonna älkää hyvät ihmiset ennen yhtätoista antako lastenne lähteä ovikelloja pimpottelemaan.
Eiväthän nuo raukat edes tiedä miksi virpovat. Hississä oli tänään neljä virpojaa. Yhdelle sanoin, että onpas sulla punainen nenä. Sanoi olevansa Petteri punakuono, toinen sanoi, että on noita-akka.
En katsonut asiakseni selittää heille virpomisen pakanallista alkuperää. Se on heidän vanhempiensa asia. En avaa ovea juuri sen vuoksi että joutuisin opettamaan heille mistä virpominen on peräisin ja että en siksi anna karkkia. En halua pahoittaa kenenkään mieltä.
Kuinka te vanhemmat edes uskallatte päästää lapset vieraitten ovelle? Ei ollut ketään aikuista seuraamassa näitä lapsia, ettei mitään tapahdu.
Meillä kävi virpojia klo 12-14 välillä, ovikello soi 4 kertaa. Oltiin päikkäreillä vauvan kanssa enkä jaksanut nousta avaamaan.
Meille voi tulla, jos isä mukana virpomassa tuoreeks, terveeks ja tulevana vuonna sama juttu:)
Meidän lapsille avattiin melkein kaikissa taloissa, kiersivät kotikatua ja naapurikatua. Ja me avasimme myös kaikille ja eteisessä oli suklaat odottamassa.
Minä tein virpojille pikku jekun. Laitoin mignon-munapakkauksiin tavalliset raa’at kananmunat. 😂