Lapsi virpomassa, kukaan ei avaa ovea
Kommentit (412)
Aamupäivällähän sitä kuuluu virpoa, eikä vasta keskipäivällä tai iltapäivällä. Minä ainakin lopetan päivystämisen puolen päivän jälkeen. Joskus tulee näitä yllätyksiä vielä kahden aikaan tai myöhemmin, kun munat on jo syöty tai annettu pois.
Olin töissä ja päätin juuri verottaa suklaita palattuani kotiin. Riittää noista onneksi vielä niillekin, joille ne oli alkujaan varattu.
Mahdollisia syitä:
1. Osa ei avaa tuntemattomille
2. Eivät tykkää virpojista
3. Siellä ei ole ketään kotona
4. Ovikello on pois päältä tai virpojan tuloa ei muusta syystä kuulla
Vierailija kirjoitti:
Liekkö joku amerikkalainen perinne tuo karkkien kerjääminen pitkin kyliä? Eräässä Cael Barksin Aku Ankka -tarinassa sitä harrastetaan, ja tarinan pahis on tietty se joka syö kaiken itse, mitä pidin jo lapsena suurena vääryytenä.
Todellisuudessa pahis on virpoja vanhempineen, varsinaiset mätäpaiseet.
Kyllä täytyy olla pipo kireällä ihmisellä, joka pienille virpojille suuttuu. Silloin täytyy elämässä olla kyllä jo niin paljon muutakin ärsyttävää, että ihmetyttää, miten ylipäätään pärjää tässä maailmassa.
Minulla on kulhollinen palkkioita odottamassa, muttei yhtään virpojaa käynyt.Harmi.
Hyvä viikonloppu lähteä laittamaan kesämökkiä kuntoon! Loistava sää, eikä tarvitse olla kotona availemassa ovea.
Ennen ainakin on virpojat kulkeneet aamupäivällä. Tänään tuli pari tenavaa vasta 20 minuuttia sitten. Olin jo aloittanut varaamieni herkkujen syömisen, mutta onneksi yhdet pienet munat liikeni, jotka olin aikonut säästää rairuohon koristeeksi. Ihmettelen vain, että miksi näin myöhään vielä tulevat ja sitten näyttävät pettyneiltä kun ei ole enää kummoisia palkkoja jäljellä. Eikö vanhemmat tuon vertaa opeta lapsilleen? Itse kyllä sanoin näille muksuille, että virpomassa pitäisi käydä aamupäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Aamupäivällähän sitä kuuluu virpoa, eikä vasta keskipäivällä tai iltapäivällä. Minä ainakin lopetan päivystämisen puolen päivän jälkeen. Joskus tulee näitä yllätyksiä vielä kahden aikaan tai myöhemmin, kun munat on jo syöty tai annettu pois.
No on kyllä epäkohteliasta mennä soittelemaan vieraiden ihmisten ovikelloja sunnuntaiaamuna ennen klo 11.00. Varsinkin kun kellon siirto osui vielä edellisyölle eli oikeastaan se on ennen klo kymmenen.
Me ruuvattiin ovikello pois. Toimi hyvin! Kyyläsin muutamaa pientä jännittynyttä virpojaa ovisilmästä.
Söin itse kolme suklaamunaa sohvalla. Hello Kitty, ryhmähau sekä My little pony. Kolikot laitan lähikaupan pelikoneeseen.
Inhottavat lapset. En silti laittaisi lapsiani virpomaan vieraiden oville varsinkaan tälläisellä alueella.
Mulla soi ovikello ja heräsin siihen. En muistanut, että tänään virvotaan. Olin kalsareissa ja ihan hirveän näköisenä eikä mulla olisi ollut mitään mitä antaa. En siis avannut ovea. Mun käsitys on, että nykyään sovitaan tuttujen kanssa virpomiset eikä vieraille oville enää mennä pimpottelemaan.
Minusta kello 10 tuntemattoman ovella tänään on liian aikaisin virpomista, kun kellojakin käännettiin. Sunnuntaina toivon näiden vieraiden oven takana käyvien perinteen noudattajien virpovan klo 11- 13 välillä. Jos tulee liian aikaisin, en avaa ovea.
Nykyinen tapa virpoa ja häiritä kotirauhaa pitäisi lailla kieltää ja laittaa vanhemmat rikosoikeudelliseen vastuuseen.
Yhä suuremmassa määrin heikkokuntoisia ja dementoituneita vanhuksia asuu yksin, jotka eivät ole tietoisia palmusunnuntaista, puhumattakaan rahan arvosta. Heille 100€ voi merkitä 10mk ja kun setelirahaa pitää olla sasttavat antaa vaikka 100€, edellytyäen tietysti, jos pystyvät avaamaan oven.
Tänään moni lähiomainen ja kotipalvelu on ollut täystyöllistetty. Tänäänkin äidille oli tullut klo 8.00 hälytys, kun ukkini (isänisä) oli virpojille avanut ja hälytys kytkeytynyt päälle. Sama toisella mummolla, kun äiti hätäpäissään soitti 60km päähån apua, kun mummon ovi kello soi ja soi, eikä pääse avaamaan, kun on liikuntarajoitteinen ja hätäilee mitä nyt tapahtuu, eikä kotihoito päöse paikalle.
Ja mikä ihme siinä on, ettei asiaa voi sopia etukäteen vanhusten kohdalla lähiomaisten kanssa, jolloin joku omainen olisi paikalla, eikä mummojen ja ukkien tarvitsesi pelätä sodan syttyneen tai murtovarkainen pyrkivän huoneistoon.
Todella vastuutonta vanhempien on kannustaa lapsiaan virpomaan, jos siitä ei ole sovittu etukäteen.
Kuinkahan monen vanhukset viimeiset rahat on viety, kun moni vanhus ei ymmärrä rahan arvoa ja sotkevat markat ja eurot sekaisin.
Mun oven taakse ei tarvitse tulla milloinkaan eikä mihinkään aikaan kerjuulle. Puhelinmyyjissäkin on jo ihan tarpeeksi riesaa.
Miten uskallatte päästää lapsenne vieraiden ovien taakse (ellette nyt ole itse mukana)? Ties mitä hulluja sieltä voi avata oven ja antaa jotain lapsille sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla pipo kireällä ihmisellä, joka pienille virpojille suuttuu. Silloin täytyy elämässä olla kyllä jo niin paljon muutakin ärsyttävää, että ihmetyttää, miten ylipäätään pärjää tässä maailmassa.
Aivan näin.
Kannattaa katsoa peiliin, tuijotella omakuvaa hetken, ja laittaa myös se lappu siihen oveen, ettei virpomista haluta.
Eivät viattomat virpojat voi tietää ovikelloa soittaessa, onko oven takana muistisairaudesta kärsivä vanhus... tai krapulasta kärsijä... tai mielenterveyskuntoutuja.
Aniharva virpoja on 100 €:n toivossa vitsoinensa. Jos noin on, asenne on väärä, koska tarkoitushan on tuottaa molemminpuolista iloa.
Nyt on, hei, pääsiäisaika alkanut! Juhla! Haloo!???
En yhtään ymmärrä, että virpominen koetaan kerjäämisenä, koska se on ikivanha perinne.
Jos joskus on kerjätty leipää köyhinä, nykyään suurelta osin tilanne on toinen, vaikka ikävä kyllä takuulla joidenkin lapsien ainut ruoka tänään on virpomalla saatuja suklaamunia tms.
Meillä kävi yksi virpoja, olin justiinsa WC:ssä joten mies avasi. Meinasi antaa mun likööripääsiäismunia mutta kerkesin juuri väliin ja lapsi sai sitten marsipaanimunan. Lapset ei taida kyllä kauheasti tykätä marsipaanista. Oli muuten ensimmäinen virpoja 15 vuoteen meikäläisillä.
Kummallista millaiseksi virpominen on monella mennyt. Rahan vaatimista, halloweenasuja ja vihaisia ääliöitä jotka eivät avaa ovea virpojille koska niillä on "rumia risuja". Surullista...
Meillä aikoinaan kierrettiin koko naapurusto maalla, myös vieraiden ihmisten oville mentiin ja yleensä siellä oltiin ilahtuneita virpojista. Jotkut vanhukset kutsuivat sisään asti kun halusivat jutella hetken :) Ja me tietysti kohteliaina mentiin. Äiti oli maalannut kasvot ja pukenut pitkiin hameisiin ja päähuiveihin. Sanottiin se loru ja vaikka oltiin ruotsinkielisellä alueella niin ei ketään haitannut että loitsittiin suomeksi ja palkkioksi saatiin jotain viisi- ja kymmenmarkkasia, suklaamunia tai omenoita ja mandariineja. Laitettiin ne koriin tai kuparipannuun ja kaikista oltiin iloisia ja kiitettiin.
Haluaisin että omat lapset oppisivat samanlaisen perinteen... Mutta ehkei se enää nykyaikana onnistu kun kaikki ovat niin täynnä vihaa ja katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen ihminen muistaa tällaiset asiat ennakkoon, ja hankkii lapsille jotain mukavaa. Nehän ovat näitä saman kadun lapsia. Tällä alueella joka ainoa on aloittanut kysymällä, että saako virpoa. Ja jokainen on toivottanut lähtiessään, että hyvää pääsiäistä. Miten helvetissä voi olla ongelma hankkia etukäteen muutama suklaamuna naapureiden lapsille?
Minusta tämä on mukava perinne.
Ai, asiallinen ihminen...
Tiedätkö kuinka paljon liikuntarajoitteisia ja dementoituneita vanhuksia asuu kotona ja myös avohuolto potilaita, jotka eivät ole tietoinen ympäristöstä. Ja ei oota tarjotaan, kun omaiset halusisivat laitospaikan.
Missä ihmeen pumpulissa sä oikein elät?
Kuitenkin moni toivoisi sitäkin, että ne lapset tulisivat virpomaan. Jollekin yksinäiselle mummolle se on vuoden kohokohta kun lapset tulevat virpomaan ja saa juttuseuraa ja huomiota.
Ei se virpojien vastaanottaminen ole mikään pakko, mutta olisi ihan kiva, että ymmärrettäisiin sitäkin, että ihmisillä on erilaiset mielipiteet asiaan liittyen. Se, että pienet lapset käyvät yhtenä sunnuntaina vuodessa "kaupittelemassa" vitsoja suklaapalkalla ei ole kyllä sitä pahinta kerjäämistä.