Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen olisi luontojaan kasvissyöjä...

Vierailija
24.03.2018 |

...miksi monet lapset ovat niin vastahankaisia syömään kasviksia? Harva kuitenkaan kieltäytyy lihasta.

Jos kissanpennulle antaa porkkanan tai jauhelihaa, se syö lihan. Jos varsan ulottuvilla on heinää ja pihvejä, se syö heinää. Miksi ihminen on poikkeus?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten niille, jotka sanovat, että kasvikunnan tuotteista ei saa "yhtään" proteinia.

Proteiini / määrä

Mustat pavut 21g / 100g

Kikherne 19g / 100g

Punaiset linssit 26g / 100g

vs

Punainen liha 21g / 100g

Kana 27g / 100g

Ei kyse olekaan siitä, etteikö kasviksissa olisi tarpeeksi proteiinia. Ihmisen elimistö ei vain voi niitä hyödyntää.

Unohdit tarkentaa sen verran, että kasviproteiineja voi hyödyntää, jos syö erilaisia kasviproteiininlähteitä. Silloin niidet proteiinikoostumukset täydentävät toisiaan.

Vierailija
42/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inuiiteilla taisi olla kasvissyönti varsin vähäistä olosuhteiden takia.

Kyllä inuiittien ja muiden arktisten kansojen perinteiseen ruokavalioon kuuluu kasveja, mm. marjoja runsaasti.  Myös joitakin kasveja käytettiin ruokana, riippueen vuodenajasta ja maantieteellisestä alueesta.

Ravintoon kuului paljon rasvaa, etenkin hylkeen- ja valaanrasvaa rannikoilla, runsaasti kalaa ja merilintuja, tietyillä alueilla äyriäisiä, rapuja, yms.  lisäksi tietysti merinisäkkäitä. Ja vielä peuranlihaa, karhunlihaa, yms. kun metsästettiin sisämaassa.

Merinisäkkäistä syötiin suurin osa, eli mm. nahka ja sisäelimistä osa. Hylkeet syödään perinteisesti raakana. Maksa, sydän, jne... Sillä tavoin varmistetaan että saadaan kaikkia vitamiineja, joita muualla saadaan kasveista. Esim. sarvivalaan nahkaa syödään raakana, siitä saa C-vitamiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten niille, jotka sanovat, että kasvikunnan tuotteista ei saa "yhtään" proteinia.

Proteiini / määrä

Mustat pavut 21g / 100g

Kikherne 19g / 100g

vs

Punainen liha 21g / 100g

Kana 27g / 100g

Ei kyse olekaan siitä, etteikö kasviksissa olisi tarpeeksi proteiinia. Ihmisen elimistö ei vain voi niitä hyödyntää.

Unohdit tarkentaa sen verran, että kasviproteiineja voi hyödyntää, jos syö erilaisia kasviproteiininlähteitä. Silloin niidet proteiinikoostumukset täydentävät toisiaan.

Millä täydentäisit 600g:n linssikeittosatsin, jotta saisit samat aminohapot kuin 100g: pihvistä?

Vierailija
44/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiini / määrä

Mustat pavut 21g / 100g

Kikherne 19g / 100g

vs

Punainen liha 21g / 100g

Kana 27g / 100g

Miksi ei voi? Ja kerrankin selitä, kerro, linkitä niin, että voitaisiin keskustella tästä ilman, että tulee sinusta sellainen kuva, että olet vain kaavoihisi kannistunut ja pidät ajatuksistasi kiinni ilmaan mitään mikä tukisi väitteitäsi 

Siksi ei voi, koska ihminen on luotu sekasyöjäksi. Ei siihen mitään tutkimuksia tarvii.

Vierailija
45/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiini / määrä

Mustat pavut 21g / 100g

Kikherne 19g / 100g

vs

Punainen liha 21g / 100g

Kana 27g / 100g

http://www.gogreen.fi/tuotteet/linssit/punaiset-linssit-285g/#product-n…

Näissä linsseissä proteiinia on 4.4g/100g.

Saa laittaa linkkiä proteiinipitoisempiin vaihtoehtoihin.

Linkki vie johonkin ihme gogreen-sivulle.

Vierailija
46/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta #1: ihminen EI ole luonnostaan kasvissyöjä vaan sekasyöjä.

Fakta #2: niitä linssejä ja kasviksia tosiaankin pitää syödä aika julma määrä jos niillä haluaa pärjätä.

Fakta #3: se, paljonko lihaa pitää syödä ei ole faktuaalisesti argumentoitava kysymys vaan arvokysymys.

Olen >90kg aktiivinen ja liikkuva mies enkä ole ylipainoinen mutta olen pitkä ja aika lihaksikas. En erityisemmin pidä lihan syömisestä. Syön paljon linssejä ja kikherneitä ja tietty kasviksia ja hedelmiä kuin hevonen. Höttöhiilareita vältän eli riisi on tummaa jne. Maitotuotteita käytän, vegaani en edes yritä olla.

Jos kuitenkin elän niin etten syö yhtään lihaa niin 10-14 päivän kuluessa muutun väsyneeksi, voimattomaksi ja kärttyisäksi. Tämä korjaantui sillä että syön jonkun verran lihaa.

En osaa selittää mistä tämä johtuu mutta kaava toistuu ennustettavalla tavalla. Vaikka haluaisinkin olla syömättä lihaa niin selkeästi tarvin sitä pieniä määriä. Terveyden kannalta lienee parempi syödä lihaa pieniä määriä säännöllisesti kuin päästää itsensä tilaan jossa väsymystä pitää korjata syömällä lihaa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Vierailija
47/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on kasivinsyöjän purukalusto ja ruuansulatusjärjestelmä. Piste.

Älä valehtele.

Kattava perustelu sille miksi ihmisen hampaat ja ruuansulatusjärjestelmä kuuluvat kasvissyöjälle:

http://vegaprocity.com/wp-content/uploads/2014/10/dietarydifferences.jpg

Vierailija
48/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen >90kg aktiivinen ja liikkuva mies enkä ole ylipainoinen mutta olen pitkä ja aika lihaksikas. En erityisemmin pidä lihan syömisestä. Syön paljon linssejä ja kikherneitä ja tietty kasviksia ja hedelmiä kuin hevonen. Höttöhiilareita vältän eli riisi on tummaa jne. Maitotuotteita käytän, vegaani en edes yritä olla.

Jos kuitenkin elän niin etten syö yhtään lihaa niin 10-14 päivän kuluessa muutun väsyneeksi, voimattomaksi ja kärttyisäksi. Tämä korjaantui sillä että syön jonkun verran lihaa.

En osaa selittää mistä tämä johtuu mutta kaava toistuu ennustettavalla tavalla. Vaikka haluaisinkin olla syömättä lihaa niin selkeästi tarvin sitä pieniä määriä. Terveyden kannalta lienee parempi syödä lihaa pieniä määriä säännöllisesti kuin päästää itsensä tilaan jossa väsymystä pitää korjata syömällä lihaa.

Samanlaisia kokemuksia täälläkin, tosin itse olen 160cm hoikka nuori nainen. Olen syönyt kasvispainotteisesti noin kaksi vuotta, en käytä maitotuotteita tai syö eineksiä. Lihaa syön kerran tai pari kuukaudessa pieniä määriä. En ole koskaan ollut erityisen tiukka syömisten kanssa, syön vain mitä tykkään ja se mistä tykkään sattuu olemaan kasvisruokaa. Tasaisin väliajoin kuitenkin iskee hurja himo syödä kalaa, erityisesti lohta. Kai elimistö sillä viestittää että jotakin puuttuu. Huomaan piristyväni täytettyäni tuon himon ja olo on taas pitkään pirteä ja jaksavainen. Veriarvot ovat kunnossa, kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtyminen mm kukisti pitkään jatkuneen sitkeän anemian ja väsymyksen.

Vierailija
49/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sekasyöjä ja makuaisti myös muuttuu jonkun verran dieetin mukaan.

Vierailija
50/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia täälläkin, tosin itse olen 160cm hoikka nuori nainen. Olen syönyt kasvispainotteisesti noin kaksi vuotta, en käytä maitotuotteita tai syö eineksiä. Lihaa syön kerran tai pari kuukaudessa pieniä määriä. En ole koskaan ollut erityisen tiukka syömisten kanssa, syön vain mitä tykkään ja se mistä tykkään sattuu olemaan kasvisruokaa. Tasaisin väliajoin kuitenkin iskee hurja himo syödä kalaa, erityisesti lohta. Kai elimistö sillä viestittää että jotakin puuttuu. Huomaan piristyväni täytettyäni tuon himon ja olo on taas pitkään pirteä ja jaksavainen. Veriarvot ovat kunnossa, kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtyminen mm kukisti pitkään jatkuneen sitkeän anemian ja väsymyksen.

Kiitos vastauksesta. Yllättävä toi anemia koska aika paljon kuulee väitettävän että kasvisruoasta ei saa riittävästi rautaa mikä on ongelma naisille. Miehet pärjäävät vähemmällä raudalla mutta vanhetessa testosteronin tuotanto heikkenee jolloin ruokavalioon pitäisi saada lisää proteiinia tukemaan lihasten ylläpitoa.

Lohi muuten uppoaa minuunkin mutta rasvainen punainen liha on lähinnä etovaa. Just jouduin työmatkalla syömään paikallista lammasherkkua ja se oli aivan kamalaa.

Vierailija
51/51 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Yllättävä toi anemia koska aika paljon kuulee väitettävän että kasvisruoasta ei saa riittävästi rautaa mikä on ongelma naisille. Miehet pärjäävät vähemmällä raudalla mutta vanhetessa testosteronin tuotanto heikkenee jolloin ruokavalioon pitäisi saada lisää proteiinia tukemaan lihasten ylläpitoa.

Lohi muuten uppoaa minuunkin mutta rasvainen punainen liha on lähinnä etovaa. Just jouduin työmatkalla syömään paikallista lammasherkkua ja se oli aivan kamalaa.

Sama tuli yllätyksenä itsellenikin kun pikkutytöstä asti on peloteltu kasvissyönnin aiheuttavan anemiaa, mutta omalla kohdallani se pelastikin minut anemialta. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni joka vinkkasi itse selviytyneensä rautaongelmista ruokavalion vaihdolla. Tutkailin asiaa jokin aika sitten netistä, ilmeisesti runsas maitotuotteiden käyttö vaikeuttaa raudan imeytymistä. Kasvisruokaan siirryttyä olen ryhtynyt syömään runsaasti rautapitoisia ruoka-aineita kuten pinaattia, täysjyvää, palkokasveja yms. Myös c-vitamiinin saanti on lisääntynyt ruokavalion myötä ja se auttaa rautaa imeytymään. Jälkikäteen vähän ärsyttää se ainainen jankkaaminen kasvissyönnin vaaroista kun olisin voinut saada siitä avun anemiaani jo aikoja sitten. Punainen liha on itsellenikin melkoinen ällötys nykyään, en ymmärrä miten pystyin joskus syömään lihaa jokaisella aterialla. Joskus kaipaan kanaa, mutta petyn aina kun maistan sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi