Työharjottelu vie palkkatyöpaikat
Olen ollut työkkärin kautta viidessä työpaikassa työharjoittelussa 6kk joka paikassa. Kun kysyn jatkoa palkallisena ei ole kuulemma tarvetta kun uusi harjoitteli on jo tulossa. Isot firmat saa ottaa monta harjotteliaa kerralla. Suomessa tuhansia työpaikkoja jossa olisi palkattava työntekijöitä mut ei tarvitse kun työkkäristä saa ilmaisia työtätekemään.
Kommentit (79)
Riippuu niin alasta, meillä harjoittelijat lähinnä työllistää. Eivät osaa itsenäisesti tehdä juuri mitään.
Meidän firma alkoi työllistämään opiskelijoita työharjoitteluun jo 90-luvun puolivälissä. Pantiin 12 ihmistä pihalle js otettiin 6-8 opiskelijaa tilalle ja loput hommat jaettiin niille joilla vielä palkka juoksi.
Niin, johtajat saivat isommat bonukset kuin aiemmin.
Samoin myös työllistämistyöt vie oikeita työpaikkoja. Valtio säästää mukamas, kun pitää ihmisiä töissä orjapalkalla. Ei se talous noilla opeilla pyöri.
Näin meidänkin työpaikalla... töitä kyllä riittää liiankin kanssa. Kellään ei oikeasti ole tuuraajaa sairastelun tai lomien ajaksi, vaan joku toinen onneton tekee sitten ne työt sivukädellä omien töiden päälle. Kiireisinä aikoina tehdään ylitöitä, joista ei mitään ylimääräistä korvausta saa. Osa töistä todella lasketaan harjoittelijoiden varaan ja jos ei satu harjoittelijaa jonain hetkenä olemaan niin meillä palkkatyöläisillä on sitten taas jäätävä kiire saada kaikki hommat maaliin kun kädet ei vaan meinaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin alasta, meillä harjoittelijat lähinnä työllistää. Eivät osaa itsenäisesti tehdä juuri mitään.
Mikäli ovat teillä palkatta, niin se ”juuri mitään”:kin on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut eräässä hyväntekeväisyyslaitoksessa rivikokkina ja valtaosa työajasta meni neuvomiseen ja opettamiseen. Keittiössä oli koululaisia, kielikylpyläisiä, työelämäkuntoutettavia ja -valmennettavia etc, eikä lisätyöstä saanut minkäänlaista korvausta - ainoastaan moitetta setlementtihengen puuttumisesta...
Hyväntekeväisyyspäälikön määräyksestä erästäkin todella ahkeraa ja pätevää henkilöä pidettiin pienissä pätkissä työvalmennuksessa ja aina piti kiristää loputkin mehut kirittämällä sopimuksen loppua kohden lupaamalla palkallinen paikka ja sopimuksen viimeisenä päivänä henkilö pihalle ja viikon päästä hänet otettiin taas uutena valmennettavana sisään samalla metodilla - ja kaikki menee lain sekä asetusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No harjoittelijan ei tarvitsekaan. He ovat harjoittelussa, joten heillä tulee olla ohjaaja koko ajan mukana opastamassa (kannattaa tutustua vaikkapa Kelan sivuilla siihen, mitä harjoittelijat saavat ja eivät saa tehdä). Harjoittelijaa ei saa jättää yksin eivätkä he ole samalla tavalla vastuussa kuin palkalliset työntekijät, koska ovat vasta harjoittelijoita.
Jos tarvitsette itsenäiseen työhön kykeneviä tekijöitä, palkatkaa työntekijä.
Olen itse huomannut että ravintola ala käyttää hyväkseen työttömiä kokkeja ja tarjoilijoita. Työn antajat jopa ottavat yhteyttä suoraan työttömaan työkkärin kautta ja vaativat että tulet ilmaiseksi työntekijäksi ja jos et suostu tulee karenssi. Ja minulla on työkokemusta 15 vuotta ravintola alalta en tarvitse harjotteliaa.
Jeps. En ole palkannut ketään yli kahdeksaan vuoteen vaan kaikki uudet on palkattomia harjoittelijoita. Miksi maksaisin palkkaa kun ilmaistyövoimaa on jonoksi asti?
Voisko tästä tehdä joku laki aloituksen että tämä kiellettäisiin. Että yritysten pitäisi edes maksaa harjottelialle jotain palkkaa. Tai firmat ei saa uutta harjotteliaa heti toisen perään. Joku joka lakia tuntee vois tehdä ehdotuksen. Niinkuin aktiivimallia vastaan tehtiin.
Minä juuri pääsin ISS:lle työharjoitteluun kuukaudeksi, kuuksuden jälkeen saatan päästä palkkatuella töihin.
Niin totta. Mulle on käynyt myös näin.