Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työharjottelu vie palkkatyöpaikat

Ikuisesti ilmainen orja
24.03.2018 |

Olen ollut työkkärin kautta viidessä työpaikassa työharjoittelussa 6kk joka paikassa. Kun kysyn jatkoa palkallisena ei ole kuulemma tarvetta kun uusi harjoitteli on jo tulossa. Isot firmat saa ottaa monta harjotteliaa kerralla. Suomessa tuhansia työpaikkoja jossa olisi palkattava työntekijöitä mut ei tarvitse kun työkkäristä saa ilmaisia työtätekemään.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt selvisi minne ne palkkatyöpaikat katosi.

Vierailija
62/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyin menemästä ilmaiseen työharjotteluu, sillä perusteella että minulla on jo ammattitaitoa ja kyseisellä työpaikalla ei ollut edes varaa minun palkkaamiseen harjottelun jälkeen. Karenssi napsahti heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri pääsin ISS:lle työharjoitteluun kuukaudeksi, kuukauden jälkeen saatan päästä palkkatuella töihin.

Jos alapeukuttajat ovat tästä näin kateellisia, mikä estää itse vaatimasta sitä että pääsee harjoittelijaksi ehdolla että pääsee palkkatuella töihin? Kysykääpä työkkäristä siitä...

Vierailija
64/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö s##tana kämäselle iss:lle vielä ilmaseksi harjoitella.

Vierailija
65/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite pitäisi tehdä siitä, että työstä pitää aina saada tes-palkkaa.

Jos oikeasti on vaan harjoittelemassa, saisi ainoastaan katsella.

Vierailija
66/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin heti kansalaisaloitteen allekirjoittamassa jos joku sellasen saa aikaseksi. Siinä pitäs kieltää ainakin se että niitä harjoittelijoita ei saa ottaa kun yhden vuodessa ja harjottelua max 3kk kerrallaan.

Vierailija
67/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
68/79 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjottelu pitäs kieltää 😡. Tulis aikakin kesätyö paikkoja enemmän jakoon kun firmat ei saisi ilmaisia orjia työkkäristä.

Vierailija
69/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin! Jopa valtio- ja kuntatyönantajat käyttävät näitä työttömiä työharjoittelijoita hyväkseen jatkuvasti ketjuttaen. Onhan se kivaa, kun voi ottaa työttömän maisterin tekemään jotakin hommaa, josta ei tarvitse maksaa palkkaa, tai mitä nyt veronmaksajat kustantavat jonkun roposen.

Minäkin olen tuurannut ministeriössä sihteeriä, joka oli tehnyt kyseistä työtä ihan normaalina palkkatyöläisenä ennen kuin lähti opintovapaalle. Minä tein 9 €/pvä -palkalla samaa työtä. Olen ollut myös 6 kk Helsingin kaupungilla tekemässä työtä, johon olisi pitänyt palkata joku vakituinen tekijä, mutta tointa pyöritettiin jatkuvasti näillä puolen vuoden työharjoittelijoilla. Kun minä lähdin, toinen samanlainen tuli tilalle jatkamaan. Kaupungin tehtävissä ihan avoimesti pohdittiin, että:"Nyt on kohta X:n paikka auki, voisiko siihen ottaa jotakin työtöntä harjoittelijaa tekemään?" Eli asenne on tämä.

Lakialoite tuskin menee läpi, ovat siellä eduskunnassa jäävejä päättämään tästä, kun hyötyvät itsekin keksimästään systeemistä.

Samaa kokemus minullakin julkisesta. Eikä kaupungille riitä pelkät työharjoittelijat (eli "työllistetyt" sillä vanhalla nimikkeellä, jota siellä jotkut vanhat patut käyttävät edelleen), vaan kierrättävät siviilipalvelusmiehiä ja palkkatuettuja samalla tavalla.

Voin lyödä vetoa, että myös eduskunnassa työskentelee avustajina ja muina assistentteina koulutettuja työttömiä, jotka ovat saaneet pestin sillä mitättömällä yhdeksän euron päiväpalkalla ja he elävät toivossa että ehkä saavat puolen vuoden jälkeen vakituisen työpaikan. Mutta turha toive, uusia on jo jonossa.

Vierailija
70/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt selvisi minne ne palkkatyöpaikat katosi.

No sinne ne katosi. Aika hyvä diili työnantajille. Saavat koulutettua työvoimaa ilmaiseksi. Hyvä Suomi 100 v. Vielä huonompi diili kuin torppareilla sata vuotta sitten.

Vierailija
71/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi työttömät eivät suostu toimimaan ohjeiden mukaan. Työkokeilussa ei olla töissä eikä tehdä töitä, silloin ollaan tutustumassa alaan ja ammattiin. Työkokeilusta ei ole tarkoitus työllistyä ko.paikkaan vaan löytää oma ala ja mennä koulutukseen.

Jos ei mene työkokeiluun, niin karenssia ei todellakaan tule, jos on ammatillinen koulutus suoritettuna!

Oot kyllä totaalisen pihalla siitä, mihin työkokeilijoita ihan oikeassa elämässä ja todellisuudessa käytetään. Paperilla sulla varmaan näyttää että se on just noin.

Just eilen olin työpaikassa, jossa työkokeilija (jokin aika sitten ammattiopistosta valmistunut nuori) teki ITSENÄISESTI työtä, johon ei siis oltu palkattu ihmistä, koska työkokeilija teki sen. Hän siis oli ainoa koko talossa joka teki sitä hommaa. Firmassa olis ollut toinenkin samaa tekevä, palkattu työntekijä, mutta hän joutui vakituisesti olemaan toisessa yksikössä, koska sieltä oli lähtenyt samaan aikaan pois siviilipalvelusmies ja harjoittelija. Sivari siis lopetti kesken, harjoittelijalta (opiskelija) loppui se harjoittelu. Tää työkokeilija oli tehnyt hommaa itsenäisesti jo kaksi kuukautta.

Toinen työkokeilijajoutui työssään tekemään työvuorolistoja, hankintoja jne. Hän tuli taloon tekemään ihan muuta, kokeilemaan. Mutta kun oli pystyvä ja sieltä lähti yksi vastaava henkilö yhtäkkiä pois, niin tämä henkilö sai ensin osan hänen töitäään ja lopulta teki koko sitä toimenkuvaa, kokeilijana.

Kummallakin motivaation tuohon riistoon toi/tuo se, että toiveissa on työpaikka sen jälkeen - jos ei siinä yksikössä niin ehkä jossain toisessa. Kyllä työkokeilun todellisuus on ihan jotain muuta kuin nuo sun korulauseet.

Tuossahan ne työkokeilijat on itse typeriä - siksi varmaan olivat työttömiä. Kuka tahansa täyspäinen ilmoittaisi, että ei käy, mutta yhdessä ohjaajan kanssa voimme tehdä. Koska työkokeilussa ollaan koko ajan toisen ohjauksessa, ei tehdä itsenäisesti. Työkkäriin voi laittaa meilin ja kertoa, että nyt työnantaja rikkoo sopimusta. Ei ne siellä työkkärissä ole selvännäkijöitä, ei ne tiedä työnantajan rikkeistä, jos ei kerrota.

No, sä et tunne nuoren, ensimmäistä työpaikkaa epätoivoisesti metsästävän tai viisikymppisen, YT:ssä poispotkitun arkea: siinä on vähän sellaisessa asemassa, että tekee mitä tahansa päästäkseen töihin. Mietin itse joskus työttömänä ollessani, että maksaisin helposti tonnin, jos saisin oman alan työpaikan, vaikka pätkänkin.

Kun työpaikkoja ei ole ja/tai niistä harvoista kilpailee jopa satoja, tehdään epätoivoisena mitä vaan millä saisi sen jalan oven väliin: nuorilla työkokemusta ja iäkkäämmillä työttömyys poikki.

Siinä olet oikeassa, että työttömien vikahan se on, että ovat suostuneet tähän. Ei nämä ole mitään yksittäistapauksia, vaan enemmän sääntö. Monella alalla on pienet piirit ja sana kiirii. Kun saa kerran "hankalan ja laiskan" maineen (=ei suostunut työkokeilussa tekemään itsenäisesti työtä vaikka selvästi olisi osannut), niin siinäpä sitten haet töihin.

Vierailija
72/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin alasta, meillä harjoittelijat lähinnä työllistää. Eivät osaa itsenäisesti tehdä juuri mitään.

No harjoittelijan ei tarvitsekaan. He ovat harjoittelussa, joten heillä tulee olla ohjaaja koko ajan mukana opastamassa (kannattaa tutustua vaikkapa Kelan sivuilla siihen, mitä harjoittelijat saavat ja eivät saa tehdä). Harjoittelijaa ei saa jättää yksin eivätkä he ole samalla tavalla vastuussa kuin palkalliset työntekijät, koska ovat vasta harjoittelijoita. 

Jos tarvitsette itsenäiseen työhön kykeneviä tekijöitä, palkatkaa työntekijä. 

Olen ollut useilla harjoittelupaikoilla yksin töissä eikä koskaan ole työkkäristä tai kelasta käyty harjoittelupaikassa tarkistuskäynnillä.

Vierailija
73/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin! Jopa valtio- ja kuntatyönantajat käyttävät näitä työttömiä työharjoittelijoita hyväkseen jatkuvasti ketjuttaen. Onhan se kivaa, kun voi ottaa työttömän maisterin tekemään jotakin hommaa, josta ei tarvitse maksaa palkkaa, tai mitä nyt veronmaksajat kustantavat jonkun roposen.

Minäkin olen tuurannut ministeriössä sihteeriä, joka oli tehnyt kyseistä työtä ihan normaalina palkkatyöläisenä ennen kuin lähti opintovapaalle. Minä tein 9 €/pvä -palkalla samaa työtä. Olen ollut myös 6 kk Helsingin kaupungilla tekemässä työtä, johon olisi pitänyt palkata joku vakituinen tekijä, mutta tointa pyöritettiin jatkuvasti näillä puolen vuoden työharjoittelijoilla. Kun minä lähdin, toinen samanlainen tuli tilalle jatkamaan. Kaupungin tehtävissä ihan avoimesti pohdittiin, että:"Nyt on kohta X:n paikka auki, voisiko siihen ottaa jotakin työtöntä harjoittelijaa tekemään?" Eli asenne on tämä.

Lakialoite tuskin menee läpi, ovat siellä eduskunnassa jäävejä päättämään tästä, kun hyötyvät itsekin keksimästään systeemistä.

Samaa kokemus minullakin julkisesta. Eikä kaupungille riitä pelkät työharjoittelijat (eli "työllistetyt" sillä vanhalla nimikkeellä, jota siellä jotkut vanhat patut käyttävät edelleen), vaan kierrättävät siviilipalvelusmiehiä ja palkkatuettuja samalla tavalla.

Voin lyödä vetoa, että myös eduskunnassa työskentelee avustajina ja muina assistentteina koulutettuja työttömiä, jotka ovat saaneet pestin sillä mitättömällä yhdeksän euron päiväpalkalla ja he elävät toivossa että ehkä saavat puolen vuoden jälkeen vakituisen työpaikan. Mutta turha toive, uusia on jo jonossa.

Onhan se selvä asia että kun ilmaisia saa niin niitä käytetään. Harjoittelijoita, 9 euron orjia ja säkällä voi saada palkkatukea. Oikealla palkalla vakitöihin taitaa päästä vain suhteilla?

Vierailija
74/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) äidinkieltä pitää osata kirjoittaa oikein. Harjoittelu, ei harjottelu. Harjottelu on jotain pervotouhua, jossa käytetään harjaa.

2) harjoittelijalta puuttuu ammattitaito ja työkokemus. Harjoittelemalla niitä kertyy.

3) Hae töitä. Työkkäri panee sinut "harjotteluun" kun et selvästi mitään osaa, esim. hakea työpaikkaa.

Vierailija
75/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai eduskunta äänestä itseään vastaan! Jos tulisikin joku lakialoite ilmaistyön lopettamiseksi, niin ei tietenkään sitä kumota. Miksi tappaa lypsävä lehmä?

Siispä kansanedustajat saavat edelleen päättää ihan itse omista palkankorotuksistaan, sopeutumiseläkkeestään sekä ilmaistyöharjoittelusta omissa ja tuttujen firmoissa.

Onhan se nyt (heille) kannattavaa, eikös?

Vierailija
76/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai eduskunta äänestä itseään vastaan! Jos tulisikin joku lakialoite ilmaistyön lopettamiseksi, niin ei tietenkään sitä kumota. Miksi tappaa lypsävä lehmä?

Siispä kansanedustajat saavat edelleen päättää ihan itse omista palkankorotuksistaan, sopeutumiseläkkeestään sekä ilmaistyöharjoittelusta omissa ja tuttujen firmoissa.

Onhan se nyt (heille) kannattavaa, eikös?

Totta kai! Minäkin menen edustamaan kansaa ja päätän, että koko Suomen perinnöt päätyvät minun Sveitsin tililleni. Ja saan ikuista eläkettä 15 000 euroa/kk. Lisäksi ilmaiset matkat.

Vierailija
77/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaanhoitaja ja kaikki harjoitteluni jouduin tekemään ilmaiseksi, tällä alalla harva edes saa palkallista harjoittelupaikkaa (ellei kyseessä ole nykyinen/entinen työpaikka esim. lähihoitajana). Osa entisestä luokastani opiskelee vielä, minä valmistuin ajoissa.

Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä olimme molemmat töissä. Minä tienasin n. 400€, opiskelijakaverini tienasi 7,5€ (opintoraha : 30 päivää) ja hänen ohjaajansa tienasi myös n. 400€. Opiskelija tekee viikossa 40h töitä ja nettoaa siitä 37,5€. Minä teen viikossa töitä 38,75h ja saan siitä reilut 600€ ja mahdolliset lisät päälle. Opiskelija tekee paljon töitä, hoitaa lähes täysin itsenäisesti potilaita kun on valmistumisen kynnyksellä. Harjoittelussa ei voi istua kansliassa räpläämässä puhelinta, eikä harjoittelupaikka ainakaan palkkaa sinua jos et osoita kiinnostustasi. 

Kyllä itseäni vitutti olla viikonloppuna töissä lähes ilmaiseksi, mutta ohjaajan vuorojen mukaan mennään. Opiskelija saa 225€ käteen opintorahaa kuussa, ei ilmaista ruokaa, ei matkatukea, ei mitään. Samaan aikaan amk-insinöörit nostavat jopa päälle 2000€ palkkaa harjoittelusta, meille sanottiin ettemme saisi edes ottaa vastaan rahaa... Omasta mielestäni voitaisiin asettaa harjoittelupalkkio jokaiselle opiskelualalle, suuruus vaihtelisi tason mukaan. Ensimmäisen vuoden opiskelijalle ruokaraha+matkaraha, toisen vuoden opiskelija saisi tuohon päälle x summan rahaa, valmistuva hieman enemmän jne. Itse olisin ollut tyytyväinen ruokarahaan ja matka-avustukseen, sillä siitä 225€ vähennettiin 50€ bussikorttiin joka oli pois muusta elämisestäni kuten ruoasta. 

Vierailija
78/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisesti ilmainen orja kirjoitti:

Olen ollut työkkärin kautta viidessä työpaikassa työharjoittelussa 6kk joka paikassa. Kun kysyn jatkoa palkallisena ei ole kuulemma tarvetta kun uusi harjoitteli on jo tulossa. Isot firmat saa ottaa monta harjotteliaa kerralla. Suomessa tuhansia työpaikkoja jossa olisi palkattava työntekijöitä mut ei tarvitse kun työkkäristä saa ilmaisia työtätekemään.

Se on vittu just noin. Sairas systeemi.

Vierailija
79/79 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) äidinkieltä pitää osata kirjoittaa oikein. Harjoittelu, ei harjottelu. Harjottelu on jotain pervotouhua, jossa käytetään harjaa.

2) harjoittelijalta puuttuu ammattitaito ja työkokemus. Harjoittelemalla niitä kertyy.

3) Hae töitä. Työkkäri panee sinut "harjotteluun" kun et selvästi mitään osaa, esim. hakea työpaikkaa.

Mitä väliä, eihän kouluissakaan kohta edes osata puhua suomen kieltä. Ja jos opettajiakin korvataan ilmaisharjoittelijoilla, niin ei osata kohta mitään muutakaan.

Harjoittelijalta ei välttämättä puutu ammattitaitoa, vai miksiköhän minä päädyin ministeriöön maisterin papereilla tekemään töitä 9 euron päiväpalkalla. Vastavalmistuneelle tarjottiin työkkäristä houkutteleva ehdotus: pääset sitten työharjoittelun myötä vakitehtäviin, kun olet 6 kk näitä hommia tehnyt.

No eipä - siellä kierrätettiin jonossa aina uusia tyhmiä työttömiä nuoria ja koulutettuja työharjoittelijoita, kun edelliset lopetti. Ei koskaan ollutkaan aikomusta palkata ketään tämän harjoittelun päätteeksi. Ja ei, meillä ei ollut ohjaajia tai mitään ammattitaidon puutetta. Ainoastaan tavallinen jokaiselle uudelle työntekijälle tuleva perehdytys, jonka jälkeen tehtiin 8 h pvä normityötä kuten muutkin.