Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummasta on lapselle oikeasti pahempaa haittaa: siitä että tukistetaan kerran vai siitä, että laitetaan 10 kertaa yksinään jäähylle?

Vierailija
24.03.2018 |

Tukistus on muutaman sekunnin kestävä ikävä kokemus. 10 kertaa jäähylle laitettaessa lapsi taas kokee toistuvia ja pitkäaikaisia hylkäämisen ja kelpaamattomuuden tunteita.

Mistä johtuu, että näistä vain tukistus on lastensuojeluasia, vaikka todennäköisesti toistuvasta jäähytyksestä on lapselle myös merkittävää haittaa?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te oikein selitätte. 

Se vanhempi on 100% tilanteessa hallinnassa kun se tukistaa riehuvaa pentua. 

Kakara hyvin nopeesti oppii että jos meen sylkemään toisen päälle niin saan turpaani. 

Jos juoksen ja riehun enkä asetu nukkumaan niin minua tukistetaan. Jatkossa siis asetun ja rauhotun. 

Se tukistaminen tapahtuu vain kerran ja sillä se lapsi oppii ja uskoo.. Yks tukistus riittää siihen että lapselle menee kaiken sen ADHD:n läpi perille. 

Ja nyt ei olevinaan sais edes jäähylle laittaa? 

Pitäiskö vankilatkin kieltää kun tuollanen sellissä jäähy on niin julmaa kun ei sitä lapsellekkaan saa tehdä. 

Miten näissä tarinoissa lapsi aina uskoo yhdestä tukistuksesta? Tosielämässä ne, jotka tukistavat, tekevät sitä toistuvasti.

Vierailija
22/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele parempia kasvatusmetodeja. Kuten halaaminen ja puhuminen ja kertominen, mikä on oikein ja mikä väärin. Hyväksynnän antaminen, kun lapsi toimii oikein.

Kaikenlaisilla sitä lapsia onkin.

Noh yleensä jos lapsi juoksee ja potkii palloa sisällä niin että telkkari tippuu maahan eikä antaudu puhutteluun vaan juoksee karkuun niin ensimmäisenä tulee mieleen halaaminen. 

Toivottavasti et lisäänny. 

Lastensuojelun ammattilainen kysyisi, että miksi se lapsi potki palloa sisällä, eikö lapselle ole neuvottu, missä palloa potkitaan,eikö lasta ole valvottu, jotta potkiminen voitiin estää ja miksi lapsi oli yksin. Suurimmassa osassa perheitä palloa ei saa potkia siinä tilassa, jossa televisio on, joten ennen kuin lisääntyy, täytyy miettiä, miten lapsensa kasvattaa. Huomiotta jättäminen ei ole kasvatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele parempia kasvatusmetodeja. Kuten halaaminen ja puhuminen ja kertominen, mikä on oikein ja mikä väärin. Hyväksynnän antaminen, kun lapsi toimii oikein.

Noh yleensä jos lapsi juoksee ja potkii palloa sisällä niin että telkkari tippuu maahan eikä antaudu puhutteluun vaan juoksee karkuun niin ensimmäisenä tulee mieleen halaaminen. 

Mitä jos otat sen pallon pois ja lähdette ulos potkimaan?

On se lasten kasvatus vaikeaa?

EN HALUA ULOS SIELLÄ ON KYLMÄ. MÄ HALUUN SYÖDÄ JÄÄTELÖÖ JA POTKIA PALLOLLA SISÄLLÄ. 

JOS OTAT PALLON POIS NIIN POTKIN SIT LELUJA JA VISKELEN SUN TAVAROITA! LÄLLÄLLÄÄ! 

Taidanpa nyt ottaa housut pois ja juoda nakuna kun tulee vieraita. 

Ei onnistunut. Uutta ehdotusta?

Kyl tää vaikeelta tuntuu. 

Vierailija
24/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukistus on muutaman sekunnin kestävä ikävä kokemus. 10 kertaa jäähylle laitettaessa lapsi taas kokee toistuvia ja pitkäaikaisia hylkäämisen ja kelpaamattomuuden tunteita.

Mistä johtuu, että näistä vain tukistus on lastensuojeluasia, vaikka todennäköisesti toistuvasta jäähytyksestä on lapselle myös merkittävää haittaa?

Kumpi sinusta parempi esim työpaikalla? Esimies neuvoo sinulle saman asian monta kertaa vai esimies antaisi yhden kunnon litsarin?

Ei jäähyssä ole kyse mistään neuvomisesta. Se on pohjimmiltaan lapsen hylkäämistä ja nöyryyttämistä.  Vähän niin kuin esimies työpaikalla käskisi johonkin nimetylle rangaistuspenkille istumaan.

Olet oikeassa. Pitää antaa tuolle pojalle potkut. Ei se kyllä täällä mun kodissa mitään tienannutkaan että huono työntekiä kuitenkin. Vielä taitaa housuunsakkin paskoo aika-ajoin. Millanen minun kodin edustaja se tuollainen on. 

Vierailija
25/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakara hyvin nopeesti oppii että jos meen sylkemään toisen päälle niin saan turpaani. 

Jos juoksen ja riehun enkä asetu nukkumaan niin minua tukistetaan. Jatkossa siis asetun ja rauhotun. 

Se tukistaminen tapahtuu vain kerran ja sillä se lapsi oppii ja uskoo.. Yks tukistus riittää siihen että lapselle menee kaiken sen ADHD:n läpi perille. 

Pitäiskö vankilatkin kieltää kun tuollanen sellissä jäähy on niin julmaa kun ei sitä lapsellekkaan saa tehdä. 

Miten näissä tarinoissa lapsi aina uskoo yhdestä tukistuksesta? Tosielämässä ne, jotka tukistavat, tekevät sitä toistuvasti.

Yhteen käteen riittää laskea ne kerrat kun on joutunut tukistamaan. Se kun on katos viimeinen vaihtoehto kun mikään yrittämä ei ole mennyt perille ja lapsi on tehnyt jotain ekstra spesiaali tuhmaa ansaitakseen sen viimeisen keinon. 

Kyllä on menny kerrasta perille.

Vierailija
26/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä tukistukseen että jäähyihin pätee se, että niitä tehdään jopa useamman kerran päivässä, kun vanhempi purkaa turhautumistaan ja osaamattomuuttaan lapseen.

Vierailija
27/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun ammattilainen kysyisi, että miksi se lapsi potki palloa sisällä, eikö lapselle ole neuvottu, missä palloa potkitaan,eikö lasta ole valvottu, jotta potkiminen voitiin estää ja miksi lapsi oli yksin. Suurimmassa osassa perheitä palloa ei saa potkia siinä tilassa, jossa televisio on, joten ennen kuin lisääntyy, täytyy miettiä, miten lapsensa kasvattaa. Huomiotta jättäminen ei ole kasvatusta.

Lapselle on neuvottu missä palloa potkitaan. Lasta on kielletty potkimasta palloa sisällä.

Lapsi uhkaa tehdä tuhmuuksia jos ei saa palloaan eli sitä ei voi ottaa siltä pois. 

Lasta on valvottu ja toistuvasti kielletty. Lapsi ei reagoi kieltoihin mitenkään. 

Lapsi tulee olohuoneeseen potkimaan sitä palloa missä teen töitäni. 

En kehtaisi koko päivää viettää lastenhuoneessa. Luulisi että 10 tuntia leikkimistä olisi riittänyt. 

Vierailija
28/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä tukistukseen että jäähyihin pätee se, että niitä tehdään jopa useamman kerran päivässä, kun vanhempi purkaa turhautumistaan ja osaamattomuuttaan lapseen.

Ei se ole mitään turhautumista tai osaamattomuutta. Jos lapselle ei mene mikään perille niin en sitä hylkää yksin huoneeseen. Kun kerran tukistaa niin se ei jatkossa riehu.

Vierailija
29/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tutkittu ettei kumpikaan ole hyvä. Toivottavasti joku asiantuntija tekee youtubekanavan lastenkasvatuksesta, positiivisesta näkökulmasta.

Vierailija
30/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt lapsen pitäisi herrajumala opetella pikkuhiljaa itsenäiseksi. Eikai nämä voi tosissaan olla että lapsen heräämisestä nukahtamiseen asti pitäisi koko päivä vaan kävellä lapsen perässä huoneesta huoneeseen loputtomiin. Kyllä sen lapsen pitäisi pystyä leikkimään leluillaan yksinkin edes sen 15-30 min että vanhempi saisi edes käydä vessassa välillä. 

Vierailija
31/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kumpikaan kirjoitti:

Jossain tutkittu ettei kumpikaan ole hyvä. Toivottavasti joku asiantuntija tekee youtubekanavan lastenkasvatuksesta, positiivisesta näkökulmasta.

Tällänen kanva ois kyl hyvä jossa rautalangasta vääntäen neuvotaan jokainen asia että se menee hölmömmällekkin perille. 

Vierailija
32/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen pitäisi mennä niin että jos tulee lasua että vanhempi tukistaa lasta niin sitä lasta ei heti oteta huostaan vaan sille vanhemmalle annettaisiin koulutusta miten asia ratkastaan ilman tukistamista. 

Noin sen pitäisi mennä. 

Nykyään taitaa olla että ei tartte sanoa kun että "olen väsynyt" niin kaikki lapset otetaan huostaan. 

Montako sulta on otettu?

Aina kun multa yks otetaan niin teen toisen. FAK JUU SOSSUT!

Vierailija
33/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu jäähyjen pituudesta ja niihin liittyvistä yksityiskohdista.

Tukistus on varmasti aina huono rangaistus ja opettaa lapselle että maailma toimii vahvimman oikeudella, ettei toisen tai oma fyysinen koskemattomuus ole loukkaamaton, että vanhempi ei ole tilanteen hallinnassa ja vaikka mitä muuta vastaavaa.

Jäähy voi olla huono tai oikein sovellettuna ja oikeudenmukaisesti käytettynä ihan kelpo kuritoimenpide. (En edes sano rangaistus, koska tauon ottaminen rauhoittumista varten että voidaan jutella fiksummin on ihan käytännön järkevä teko aikuisillekin.) Siihen ei tarvitse mitenkään määritelmällisesti liittyä mitään hylkäämistä tai kelpaamattomuutta ja siitä tuskin on isommille lapsille yhtään mitään haittaa.

En ymmärrä miten jäähy voisi olla hyvä toimenpide. Jo jäähylle vienti loukkaa yleensä lapsen koskemattomuutta, koska lapsi harvoin menee sinne vapaaehtoisesti, vaan aikuinen raahaa hänet sinne. Siksi toisekseen se aivan vastaavalla tavalla osoittaa lapselle, ettei aikuinen kykene hallitsemaan tilannetta vaan päättää sen sijaan sulkea ulos muiden seurasta rajojaan koettelevan tai muuten epävarman lapsen.

No sun pitää vaan hyväksyä erilaiset mielipiteet. Minusta lapsella ei edes tule olla täyttä oikeutta koskemattomuuteen suhteessa vanhempiinsa, niinkuin ei aikuisellakaan ole suhteessa virkavaltaan. Tietyissä tapauksissa vanhemmalla on oikeus poistaa lapsi tilanteesta vaikka fyysisesti kiinni ottamalla, ihan niinkuin virkavallalla on oikeus poistaa sinut kauppakeskuksesta jos riehut siellä ja rikot kamoja. 

Jäähyn ei tarvitse olla koppiin sulkemista ja harva sellaista nykyään enää edes harrastaa. Jäähy on ennenkaikkea aikalisä, jolloin lapsella on tilaisuus rauhoittua ilman kymmentä kyttävää silmäparia, ja jotta niitä tunteita ja ajatuksia päästään rauhoittumisen jälkeen hyvässä hengessä käsittelemään. 

Tavallisella kansalaisellakin on lupa tarttua sinuun jos rikot paikkoja kauppakeskuksessa. Hän ottaa sinusta lujsti kiinni ettet pääse riehumaan enempää ja pitää tiukassa otteessa viranomaisten paikalle tuloon asti. Ehkä laittaa köysiin.

Vierailija
34/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistaanko sua jos näytät tunteesi?

Vierailija
35/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistamisenkin voi tehdä niin monella tapaa. Pieni nippaisu niskavilloista harkitusti ja vain tosi aiheesta ei mielestäni ole pahasta. Kivittäkää pois, mutta näin itse olen onnistunut kasvattamaan neljä fiksua lasta. Toki puhuminen ja asioista selittäminen ovat ne ykköskeinot, mutta joskus tulee tilanteita joissa yksin nämä keinot ei riitä.

Vierailija
36/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään turhautumista tai osaamattomuutta. Jos lapselle ei mene mikään perille niin en sitä hylkää yksin huoneeseen. Kun kerran tukistaa niin se ei jatkossa riehu.

Noin helppo lapsi varmasti oppisi ilman väkivaltaakin.

Vierailija
37/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukistamisenkin voi tehdä niin monella tapaa. Pieni nippaisu niskavilloista harkitusti ja vain tosi aiheesta ei mielestäni ole pahasta. Kivittäkää pois, mutta näin itse olen onnistunut kasvattamaan neljä fiksua lasta. Toki puhuminen ja asioista selittäminen ovat ne ykköskeinot, mutta joskus tulee tilanteita joissa yksin nämä keinot ei riitä.

Ihan oikeasti minä provosoidun. Eikö niitä lapsia riittäisi yksi tai kaksi, jos ei osaaminen riitä kasvattamiseen nippailematta.

Vierailija
38/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti minä provosoidun. Eikö niitä lapsia riittäisi yksi tai kaksi, jos ei osaaminen riitä kasvattamiseen nippailematta.

Onhan minulla joskus ollut vain se yksi lapsi ja hänen kohdallaan toimin aivan samoin. Ja usko tai älä, ei sitä nippailua ole tarvinnut usein tehdä.

Vierailija
39/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan minulla joskus ollut vain se yksi lapsi ja hänen kohdallaan toimin aivan samoin. Ja usko tai älä, ei sitä nippailua ole tarvinnut usein tehdä.

Tuo juuri oli pointtini. Jos ei yhden lapsen kanssa pärjää Suomen lain puitteissa, miksi kolme lisää?

Vierailija
40/74 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi*tuako sä tiedät miten se lapsi ajattelee?