Saitko sinä lapsena kuolata/sotkea kaupan irtokarkkilaaria?
Meillä ainakin lapsena äiti vahti tiukasti vieressä että karkit otettiin siististi. Nykyään kun tuota touhua katsoo niin on minulta jäänyt karkit ostamatta.
Kommentit (40)
Irtokarkit olivat lapsuudessani tiskin takana.
Myyjältä pyydettiin ystävällisesti karkit.
"Otan kaks noita viiden pennin, ja viis niitä sen vieressä, loppurahalla noita vihreitä. Paljonko niitä saa kun mulla on viiskyt penniä?".
Mun muksut oli pienenä ”katkeria” kun en antanut heidän ostaa irtokarkkilaarista nameja vaikka ”kaikki muut kaverit saa”. Yritin lapsentasolla selittää hygienia-asiaa mutta eihän he sitä oikein ymmärtäneet kun kerran ”kaikki muut saa”. Sitten yhden kerran osuttiin kauppareissulla kuinka näkivät kuinka lapsilauma klähmi niitä kauhoja ja karkkeja ja muksuni katseli sitä touhua silmät pyöreenä. Kumpikin sanoi kotona että ”pussikarkit on paljon kivempia” 😉
Meillä ei oikeastaan ostettu irtokarkkeja kotiin. Ja silloin kun ostettiin, joku muu sen pussin sisällön päätti.
Mun lapsuudessa me ei saatu ostaa irtokarkkeja juurikaan siitä syystä, että vanhemmat piti niitä yököttävinä koska muiden muksujen takia. Älysin juuri etten ole kertaakaan eläissäni edes ostanut irtokarkkeja.
Mikä tämä juttu on, että lapsille pitäisi antaa karkkia? Jossain ketjussa jopa kerrottiin, että kauppias oli antanut lapselle tikkarin! Pidän todella wt:nä, jos äiti antaa lapsillensa karkkia tai pastilleja kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa irtokarkkeja?
En edes ole nähnyt niitä aikoihin.
Lopeta karkin syönti niin ei tarvi jatkuvasti valittaa!
Lapsille karkkirasia riittää.Et ilmeisesti käy koskaan muualla kuin lähikaupassasi? Prismoissa, S-marketeissa, Citymarketeissa on. Jopa meidän lähi K-marketista löytyy pienehkö valikoima.
Siinä olen samaa mieltä että karkkirasia riittää.
Millainen karkkirasia? Useimmat niistä ovat pahanmakuisia :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä juttu on, että lapsille pitäisi antaa karkkia? Jossain ketjussa jopa kerrottiin, että kauppias oli antanut lapselle tikkarin! Pidän todella wt:nä, jos äiti antaa lapsillensa karkkia tai pastilleja kaupassa.
Hohhoijaa
En saanut, mut söin niitä aina salaa. :DD
Enpä muista että lapsena olisin ikinä syönyt irtokarkkeja (?) Kun saatiin karkkia, niin yleensä se oli joku pieni karkkilaatikko. Riitti hyvin. Harmi, kun nykyään karkkiaskeissa paljon vähemmän valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mun muksut oli pienenä ”katkeria” kun en antanut heidän ostaa irtokarkkilaarista nameja vaikka ”kaikki muut kaverit saa”. Yritin lapsentasolla selittää hygienia-asiaa mutta eihän he sitä oikein ymmärtäneet kun kerran ”kaikki muut saa”. Sitten yhden kerran osuttiin kauppareissulla kuinka näkivät kuinka lapsilauma klähmi niitä kauhoja ja karkkeja ja muksuni katseli sitä touhua silmät pyöreenä. Kumpikin sanoi kotona että ”pussikarkit on paljon kivempia” 😉
Siis joku alapeukutti tarinaani?!? Selittäisitkö miksi?
Minäkin olen sen ajan lapsia, että kaupassa oli vain valmiita pusseja, ja irtokarkit haettiin kioskista. 5 markkaa joka lauantai oli karkkiraha :)
Nykyisistä laareista on sanottava, että mitä isot edessä niin sitä pienet perässä. Järkyttyneenä olen seurannut, jos olen kauppaan osunut kun irtokarkit ovat tarjouksessa. Aikuiset ihmiset porsastelevat niin ettei ole tosikaan. Lattia on täynnä pudonneita karkkeja, tönitään, etuillaan....ihan hulluutta.
En ole täällä nähnyt että lapset olisivat lähmineet käsin karkkeja - ei kyllä tule niin tarkkaan katseltuakaan. Varmasti näinkin on. Ihan ylimitoitettua kuitenkin joka tapauksessa karkkien mättäminen nykyään.
En saanut koskea pikkusormellakaan. Ja se on oikein. Sitä toivoisin minäkin muiltakin nykyään.
Ei annettu, jos niin olisin tehnyt, olisin saanut kaupassa haukut ja kotona selkäsaunan.
Ei ollut mitään irtokarkkilaareja,oli vain lakupötköjä ja tikkareita.
Nykyajan karkkivalikoima ja kulutus on ihan sairasta.
Ei silloin ollut vielä kaupoissa itseotettavia irtokarkkeja, mutta en ihmettelisi vaikka mun olisi annettu ottaa. Mun annettiin tehdä muutenkin asioita joista sitten vieraat ihmiset tuli kieltämään. Olisin toivonut että vanhemmat olisivat olleet tarkempia ja sanoneet, ettei ihmiset tykkää asioista x tai y. Olin kuitenkin aika ujo niin aina hävetti sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku alapeukutti tarinaani?!? Selittäisitkö miksi?
Lainausmerkkien ylikäyttö? En ko peukuttaja.
Tästä ongelmasta päästäisiin eroon, jos karkkikaukalot muutettaisiin sellaisiksi, että niissä olisi putki pohjassa ja vipua tai "hanaa" kääntämällä voisi laskea pussiinsa haluamansa määrän kutakin karkkia.
Tai sitten se voitaisiin automatisoida täysin. Karkit olisivat koneen uumenissa ja käyttäjä vain näpyttelisi, että mitä ottaa ja montako kappaletta. Kone annostelisi karkit pussiin, sulkisi ja lopuksi punnitsisi sen automaattisesti.
Olen siis joskus herkutellut irttareilla, mutta näiden keskustelujen myötä taidankin lopettaa niiden ostamisen. Ei tee enää mieli.
No en todellakaan. Ei niitä tainnut edes olla silloin. Äiti oli tiukka kasvattaja, jos jotain hölmöilyä olikin, se loppui siihen kun äiti ärähti. Mitään fyysistä väkivaltaa ei tietenkään tarvittu.
Nykyään tuntuu, että jos pennut käyttäytyvät idiootisti ja heille sanoo siitä , vastauksena voi olla mitä vaan. Esim. naapurin pentu potki viime kesänä meidän pyörää, ja kun siitä sanottiin, kävi potkimassa vielä lisää. En sano, ettenkö itse olisi hölmöillyt lapsena jotain, mut jos joku, jopa naapuri, olisi jotain huomauttanut niin en olisi uskaltanut katsoa enää sinne päinkään :)
Yritän kasvattaa lapseni samalla auktoriteetilla kuin äitini meidät. Rakkautta mutta selkeät rajat.
Olisit napauttanu kauhalla päähän "äitiä"