Miten ratkaista häiden vierasongelma, olemmeko epäkohteliaita?
Meillä on varaa 40 hengen häihin tai oikeastaan olemme päättäneet, että suurempaa lainaa emme ota.
Vierasmäärä on mitoitettu niin, että pystymme kutsumaan sukulaisista 20 läheisintä ja ystävistä 20 läheisintä. Heidän puolisoitaan emme kuitenkaan voi kutsua, koska silloin vierasmäärä tuplaantuisi.
Onko tämä hyvin epäkohteliasta?
Kommentit (363)
Jotenkin ankealta kuulostaa nämä ap:n hääsuunnitelmat. Tuttu intialaisnainen on lähdössä Intiaan serkkunsa häihin. Serkun isä maksaa luonnollisesti lentoliput. Tämä nainen menee sinne viikoksi, mutta häät kestävät tätä pidempään. Ja vieraita on tulossa 700.
Jos ei ole rahaa järjestää kunnon kemuja, niin sitten vetää suosiolla vähän pienemmällä mittakaavalla.
Ja ihan turha kuvitella että häät olisi vieraille mikään juttu. Sinne mennään kohteliaisuudesta, vaikka itse juhla ei nappaa. Tuskin monikaan vieras viitsii haaskata rahojaan sellaiseen, että lähtisi ulkomaille häihin. Jo kotimaan häämatkat on yllättävän kalliita hotelliyöpymisineen ja matkoineen. Jos minä lähden ulkomaille, niin kyllä ihan itse päätän milloin ja minne. Hautajaisten kohdalla teen poikkeuksen, mutta häihin en todellakaan lähtisi ellei kyseessä olisi oma lapsi.
Ihan kauheaa, että noin monen mielestä ei ole ok mennä minnekään ilman puolisoa.
Onneksi omassa ystäväpiirissä ei ole henkilöitä, jotka olisivat noin liimattuja siihen puolisoon.
Ja kyllä olen ollut viime vuosina useissa häissä, sekä puolisolla että ilman. Mieluumin ilman silloin kun toinen on hääparille vain avec, ei siis tunne paria.
Miettisin vain, että oletteko sitten jättäneet kaikki häät käymättä sinkkuina ollessanne vai onko silloin käsipuolessa ollut joku puolituttu?
Ettekö tunne läheisimpien ystävienne puolisoita?
Itse tunnen myös puolisot jo niin hyvin, etten voisi olla kutsumatta heitä.
Lainaa häihin? Mä vietin hääjuhlan kotona. Sinne tuli mun vanhemmat ja sisarukset. Miehen kaveri. Miehen perhe asuu kaukana ulkomailla. Ei ollut varaa isompaan juhlaan.
Ihan hyvin voi pienissä häissä kutsua ystävät ilman aveceja. Pienessä tilaisuudessa se olisi vähän kummallista, jos muutama tyyppi ei selkeästi "kuulu porukkaan". Ja lähipiiri kyllä varmasti ymmärtää sanomattakin myös budjettiasian.
Ne, joiden mielestä on tapojen vastaista jättää kutsu ilman avecia. No, hmm. Tapana on ollut myös, että morsio pukeutuu valkoiseen, neitsyen väriin. Ja isä luovuttaa tyttären miehelle omaisuutena. Niin ja kyllähän isä maksaakin kaiken. Niistä lapsista ennen avioliittoa mainitsemattakaan.
Sen verran rajaisin vierasmäärää lisää (tai karsisin kuluja), että vakituiset pariskunnat kutsuisin pariskuntina. Luultavasti pidätte heidän yhteyttä myös pariskuntina, joten tuntuisi hassulta, että häihin tulisi vaan toinen. Yksin voi minusta kutsua yksinelävät (ei ole siis pakko laittaa kutsuun avec merkintää), seurustelevat pariskunnat, jos ei ole koskaan tavannut seurustelukumppania, jossain tapauksessa henkilön, jonka tuntee vain "yksilönä" (esim. työkaverit ja harrastuskaverit), nämä kutsutaan sitten ryhmänä esim. kaikki oman yksikön työkaverit tms.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se nyt aika suuri kynnys on lähteä johonkin ulkomaille hääjuhliin ilman siippaansa. Jos kohde on hyvin pitkällä, homma on kallista ja siihen joutunee uhraamaan myös lomiaan. Tämä on ok, jos samaan voi yhdistää yhteisen lomamatkan. Toki on mahdollista, että häätilaisuuteen sitten menee vain toinen ja toinen jää hotellille ryytymään, mutta onhan tämä nyt melkoisen nuivaa. Pääasia olisi, että hääpari antaisi puolisollekin mahdollisuuden tulla; Ainahan voi tehdä myös niin päin että vain toinen saapuu, vaikka molemmat olisi kutsuttu.
Pikemminkin niin, että toinen jää hotellille pitämään hauskaa ja toinen menee häätilaisuuteen ryytymään.
Luultavasti teette viisaammin, jos jätätte häät pitämättä. Avioliittoon voi mennä ilman juhlia. Voitte kutsua tuttavianne myöhemmin ja kertoa heille avoimesti, että olisitte halunnut pitää häät, mutta teillä ei ollut varaa.
Elämässä joutuu myöhemminkin luopumaan mnista asioista joihin ei ole varaa. Tosiasiassa, kun aloitatte yhteiselämänne tarvitsette moniin asioihin rahaa ja velaksi en suosittele ostamaan oikeastaan mitään.
Kaikilla häävierailla ei ole varaa lahjaan joka kattaisi edes heidän omat kustannukset häissä.
Itse olen mennyt avioon lähes 50-vuotta sitten eikä ollut mitään juhlia. Olemme selvinneet tähän asti.
Olen katsellut televisiosta joitakin hääohjelmia ja pidän tyhminä ihmimiä jotka ostavat kalliita hääpukuja joihin heillä ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli juuri kutsu, jossa oli kuoressa vain aviomieheni nimi. Hänen kaveripariskuntansa kyseessä. Olen kyllä tavannut pariskunnan naisen eli aviomieheni kaverin muutaman kerran. Minua ei haittaa ollenkaan, että ovat tehneet tällaisen rajauksen. Ymmärrän, että ovat pienituloisia eivätkä voi kutsua puolituttuja mukaan. Miehelläni siellä on monta hyvää ystävää, joten hän kuuluu joukkoon. Minulla ei ole edes löyhää kaveruutta kehenkään heistä. Minua ei haittaa ollenkaan, että ihmiset elävät juuri niin kuin haluavat eivätkä ahdistu siitä, että toteuttavat elämässä velvollisuuksia puolituttuja kohtaan. Miestänikään tämä järjestely ei haittaa; miksi häntä haittaisi se, että ihmiset järjestävät sellaiset juhlat kuin heille itselleen sopii. Eikähän hänen olisi pakko mennä, jos haittaisi. Eli siis aapeli, elä elämääsi juuri niin kuin haluat. Et ole velvollinen palvelemaan elämässäsi ketään. Jos joku loukkaantuu, niin anna loukkaantua, älä välitä. Normaalilla itsetunnolla ja järjellä varustetut ihmiset eivät loukkaannu.
Ompa kylmä ajatusmaailma, että ei kannata huomioida ketään, jos loukkaantuu, niin loukkaantuu. Ymmärrät tämän silloin kun sinua loukataan ja rankasti.
Ymmärrän sinua! Itse kutsuisin tietysti aviopuolisot, pitkäaikaiset avopuolisot ja seurustelukumppanit yms, mutta en mitään muutaman kuukauden vanhoja tyttö/poikaystäviä. Jos on oikeasti rakkaita ystäviä, ymmärtävät kyllä tilanteen.
On vähän epämiellyttävä tilanne näille vieraille. Eikö ole mitään muuta kohdetta, jossa voitte häissä säästää? Yleensä häät juuri suunnitellaan turvallisen pitkälle, niin että siihen mennessä on sitten saatu säästettyä kunnolliseen juhlaan. Toki tuota nyt on enää turha teidän tapauksessa jossitella.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua! Itse kutsuisin tietysti aviopuolisot, pitkäaikaiset avopuolisot ja seurustelukumppanit yms, mutta en mitään muutaman kuukauden vanhoja tyttö/poikaystäviä. Jos on oikeasti rakkaita ystäviä, ymmärtävät kyllä tilanteen.
No ei tietenkään mitään random tyttö- ja poikaystäviä ole tarpeen kutsua (jos ei välttämättä halua), mutta ap ei aio kutsua edes puolisoita. Kyllä ne samassa taloudessa asuvat puolisot kuuluu asiaan kutsua.
Toki häät ovat omat ja saa tehdä just miten tykkää, mutta kun nyt ap kysyy että onko epäkohteliasta niin vastaan että on. Oma asianne sitten että haluatteko siitä huolimatta tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nykyään hankalaa.
Kun kutsuu veljentyttären Jaanan, niin täytyy kutsua myös hänen avopuolisonsa Jarkko, jonka Jaana löysi puolitoista vuotta sitten baarista ja jonka kanssa Jaana on elänyt yhteisessä kämpässä vuoden.
Jarkkoa ei ole kukaan nähnyt koskaan aikaisemmin, mutta silti Jarkko tulee häihin juhlistamaan pariskunnan suurta tapahtumaa.
Eihän Jarkossa sinänsä mitään ongelmaa olisi, jos budjetti olisi rajaton, mutta kun täytyy karsia vieraita, niin ymmärrän hyvin, että harmittaa, jos joku oikeasti merkittävä ihminen täytyy jättää kutsumatta, jotta Jarkko pääsee juhlimaan.
No eikös ne häät ja muut sukujuhlat usein ole just niitä tilaisuuksia joissa voi tutustua vaikkapa siihen veljentyttären avopuolisoon Jarkkoon. Jos veljentytär Jaana ei ole niin tärkeä että sinua kiinnostaisi hänen mieheensä tutustua ja kohdella häntä Jaanan avopuolisona, niin mitä järkeä kutsua koko Jaanaa? Järjestä sellaiset häät kuin budjetti kestää, mutta kai niistä juhlista on tarkoitus tehdä vieraillekin nautittava tilaisuus. Tai itse ainakin ajattelen niin kun juhlia järjestän. Ei tulisi mieleenkään jättää kenenkään asuinkumppania kutsumatta.
Itse asun niin kaukana suvustani että usein olen tavannut esim. serkkujeni miehet ja vaimot ensimmäistä kertaa esim. häissä tai hautajaisissa, joskus lapsetkin.
Mitä järkeä lipäätään järjestää häät joihin ei ole varaa? Siis lainarahalla jotkut bileet! On siinä prioriteetit kunnossa. Ei ole ihme että maksuhäiriöisten määrä kasvaa vaan kun ei osata elää omien varojen mukaan. Säästäkää rahaa niin että on varaa järjestää juhlat, tai menkää naimisiin ilman suureellisia juhlia, avioliiton takia kai sitä naimisiin mennään eikä juhlien.
Jos kutsuja olisi meille molemmille oikeasti tuttu, vaikkapa siskoni, niin pahoittaisin mieleni mutta luultavasti menisin. Jos taas kutsuja olisi minun tuttuni, menisin yksin vaikka miestä ei kutsuttaisikaan enkä pahoittaisi mieltäni. Häät on kalliit järjestää ja ymmärrän sen täysin, vaikka onhan se kurjaa että juuri oma puoliso jää listan ulkopuolelle.
Meillekin tulee pienet häät, 13 sukulaista ja 18 kaveria. Ei kutsuttu serkkuja ollenkaan, koska sitten olisi pitänyt kutsua avecitkin, eikä muutenkaan olla serkkujemme kanssa kovin läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nykyään hankalaa.
Kun kutsuu veljentyttären Jaanan, niin täytyy kutsua myös hänen avopuolisonsa Jarkko, jonka Jaana löysi puolitoista vuotta sitten baarista ja jonka kanssa Jaana on elänyt yhteisessä kämpässä vuoden.
Jarkkoa ei ole kukaan nähnyt koskaan aikaisemmin, mutta silti Jarkko tulee häihin juhlistamaan pariskunnan suurta tapahtumaa.
Eihän Jarkossa sinänsä mitään ongelmaa olisi, jos budjetti olisi rajaton, mutta kun täytyy karsia vieraita, niin ymmärrän hyvin, että harmittaa, jos joku oikeasti merkittävä ihminen täytyy jättää kutsumatta, jotta Jarkko pääsee juhlimaan.
Ja sitten vuoden päästä Jaana ilmoittaa, että Jarkko osoittautuikin täyspskaksi ja he ovat eronneet.
Jos sukulaisuussuhteet olisivat nykyaikana kestäviä, puolison kutsumiselle olisi vahvempi ymmärrys, mutta kun sarja-avioisuudesta sekä avo- että avioliittojen muodossa on tullut normi, niin hääparin on ihan perusteltua olettaa, että kutsuttu puoliso on vain jokin väliaikainen säätö.
Jos ovat eronneet niin sitten ovat. Niin saattaa olla itse hääparikin nykyaikana. :D Tämä ns. Jarkko on kuitenkin tällä hetkellä "Jaanan" elämänkumppani ja tärkein ihminen. Jos sinua ei asia kiinnosta niin tuskin sinua Jaanan elämäkään kiinnostaa sen kummemmin, jätä ihan suosiolla kutsumatta.
Me ollaan avokkini kanssa asuttu yhdessä alle kaksi vuotta, eli joidenkin näkemyksen mukaan ilmeisesti meidän suhde ei ole sen arvoinen että meitä tarvisi kohdella puolisoina "kun kohta erotaan kuitenkin".
No tässä toinen näkökulma: näiden alle kahden vuoden aikana ollaan päästy tekemään tasan yksi yhteinen matka, sekin vain pitkä viikonloppu. Minä en varmasti kuuluisi häiden järjestäjän mielestä näihin "sponsoroitaviin vähävaraisiin", minulla kun on vakityö kuten avokillanikin. Meillä ei silti ole eikä tule vuosiin olemaan varaa matkustaa jatkuvasti, ei edes joka vuosi, koska me säästetään rahaa omaa yhteistä tulevaisuuttamme varten ja ollaan muutenkin säästeliäitä. Arvaa kuinka kiva tässä tilanteessa olisi lähteä yksin jonkun kaverin häihin ulkomaille (ne häät nyt harvemmin vieraille niin mahtavia kokemuksia on muutenkaan), ja arvaa kuinka monta tuhatta kertaa mieluummin käyttäisin ne rahat siihen että pääsen oman suht tuoreen puolisoni kanssa reissuun?
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kutsua sukulaiset ja lähiystävät vakiintuneine puolisoineen. Työ- tai harrastusporukkaa voi halutessaan kutsua ilman avecceja. Vakiintunut kumppani = pariskunta on vähintään kihloissa tai asuu yhdessä tai seurustelu julkisesti on kestänyt vähintään kaksi vuotta.
Eli joo, kuulostaa että olette epäkohteliaita & kuset omaan kulttuuriisi päin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kutsua sukulaiset ja lähiystävät vakiintuneine puolisoineen. Työ- tai harrastusporukkaa voi halutessaan kutsua ilman avecceja. Vakiintunut kumppani = pariskunta on vähintään kihloissa tai asuu yhdessä tai seurustelu julkisesti on kestänyt vähintään kaksi vuotta.
Eli joo, kuulostaa että olette epäkohteliaita & kuset omaan kulttuuriisi päin.
Yhdyn tähän, ja lisäksihän AP sanoi jossain aiemmassa viestissään, että ne miehen sukulaisten puolisot on kyllä kutsuttu. Jep jep...
Häät ovat tylsää pakkopullaa, jossa on enemmän tai vähemmän ventovieraita ihmisiä. Kuka sinne lähtee kärvistelemään ilman puolison seuraa? Hautajaisetkin on mukavampia kuin häät.