Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja pakottamaan matkustamaan toiseen maahan koulutukseen?

Vierailija
23.03.2018 |

Matkustan vain pakon edessä ulkomaille varsinkin jos täytyy yöpyä. Pelkään kuollakseni lentämistä ja en nuku missään muualla kun kotona. Yhdenkin yön unettomuus aiheuttaa niin pahan ahdistuksen että olen toimintakyvytön.
Voiko työnantaja pakottaa ulkomaille koulutukseen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lensin viime kesänä Suomen sisäisen lennon, eikä papereita kysytty missään vaiheessa.

Voiko tämä olla totta? Minä olin pari vuotta sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja olisin halunnut lentää takaisin Helsinkiin sairastuttuani (pitkän junamatkan sijasta). Koska olin epähuomiossa jättänyt henkkarit kotiin, niin Kajaanin lentokenttä kieltäytyi päästämästä minua koneeseen.

En kyllä itsekään haluaisi, että lennolle otetaan ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia papereita mukanaan.

Vierailija
22/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole jo aika hyvä syy ettei voi lasten takia matkustaa? Jos ei kelpaa työnantajalle selitykseks niin maksakoot lapsenvahdin tai menkööt itse vahtimaan niitä reissun ajaks ;) siis ymmärrän kyllä että voidaan vaatia koulutukseen x osallistumista, mutta jos se on normaalin työajan ulkopuolella ja vaatii yöpymistä poissa kotoa niin ei se voi olla oletus että kaikki sinne pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessasi lukee, että työ sisältää matkustamista, niin sinä matkustat. Jos ei, niin voit kieltäytyä. Jossain kohtaa kouluttamattomuutesi joka tapauksessa nousee esteeksi tehtävässäsi jatkamiselle, joten parasta ruveta jo etsimään uutta työpaikkaa johon ei sisälly matkustamista.

Lapsesi hoito matkan aikana ei ole työnantajasi päänsärky.

Vierailija
24/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole jo aika hyvä syy ettei voi lasten takia matkustaa? Jos ei kelpaa työnantajalle selitykseks niin maksakoot lapsenvahdin tai menkööt itse vahtimaan niitä reissun ajaks ;) siis ymmärrän kyllä että voidaan vaatia koulutukseen x osallistumista, mutta jos se on normaalin työajan ulkopuolella ja vaatii yöpymistä poissa kotoa niin ei se voi olla oletus että kaikki sinne pääsee.

Jos on allekirjoittanut työsopimuksen, jossa lukee että on valmis matkustamaan, on oltava valmis matkustamaan. Jos on allekirjoittanut työsopimuksen, jossa lukee, että työ voi sisältää ilta- ja viikonlopputyötä, niin työ voi sisältää ilta- ja viikonlopputyötä. Lasten hoito ei ole työnantajan päänsärky.

Aloittajan kannattaa nyt lukea, mitä on tullut allekirjoitettua työsoppariin.

Vierailija
25/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YH:lle ulkomaan matkat on kyllä aika ikäviä järjestellä.

Silloin ei pidä mennä työhön, johon voi sisältyä ulkomaanmatkoja.

Vierailija
26/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt, ap, lukemassa se työsopimuksesi ja tule kertomaan, mitä siinä sanottiin.

Vierailija
27/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosiaan se passiasiakin vielä. Ei mullakaan ole passia kun ei oo tarvetta sellaiselle. Eikä henkilökorttiakaan.

Ap

Työnantajahan sen passin kustantaa jos sellaist tarvitsee. Ja eurooppaan lentäessä ei tarvitse passia.

Älkää levittäkö tätä tietoa että eurooppaan lentäessä ei tarvita passia, sillä ihmisille tulee se mielikuva että joku ajokortti kelpaa henkilöllisyystodistuksena. Passin sijaan voi käyttää myös sitä henkilökorttia mutta melkeinpä väitän että hinta on vähintään yhtä paljon mitä passi maksaa. 

Onko joku oikeesti päässyt lentokoneen kyytiin näyttämättä passia/henkilökorttia eli käytännössä pelkällä ajokortilla??

Viime kesänä kaveri matkusti Amsterdamiin henkilökortilla. Se on se uudenmallinen, sirullinen. Olin itse mukana matkalla, kukaan ei kysellyt häneltä mitään. Kelpasi hyvin siihen check in -laitteeseen kentällä.

Vierailija
28/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosiaan se passiasiakin vielä. Ei mullakaan ole passia kun ei oo tarvetta sellaiselle. Eikä henkilökorttiakaan.

Ap

Työnantajahan sen passin kustantaa jos sellaist tarvitsee. Ja eurooppaan lentäessä ei tarvitse passia.

Älkää levittäkö tätä tietoa että eurooppaan lentäessä ei tarvita passia, sillä ihmisille tulee se mielikuva että joku ajokortti kelpaa henkilöllisyystodistuksena. Passin sijaan voi käyttää myös sitä henkilökorttia mutta melkeinpä väitän että hinta on vähintään yhtä paljon mitä passi maksaa. 

Onko joku oikeesti päässyt lentokoneen kyytiin näyttämättä passia/henkilökorttia eli käytännössä pelkällä ajokortilla??

Viime kesänä kaveri matkusti Amsterdamiin henkilökortilla. Se on se uudenmallinen, sirullinen. Olin itse mukana matkalla, kukaan ei kysellyt häneltä mitään. Kelpasi hyvin siihen check in -laitteeseen kentällä.

Niin? Matkusti Schengen-maahan sirullisella henkilökortilla. Noinhan on voinut tehdä vuosia.

Vierailija
29/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä olen lentänyt viimesen puolenvuoden aikana 7 kertaa. (Kaikki euroopan sisällä). Kertaakaan ei ole tarvinnut näyttää passia/henkilökorttia missään vaiheessa.

#vapaaliikkuvuus

Vierailija
30/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällasessa tapauksessa se on toi

>ammatinvalintakysymys

Vierailija
31/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin? Matkusti Schengen-maahan sirullisella henkilökortilla. Noinhan on voinut tehdä vuosia.

Tiedän, mutta kun täällä aina vängätään tuosta passin pakollisuudesta.

Vierailija
32/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiedän, mutta kun täällä aina vängätään tuosta passin pakollisuudesta.

Ei kukaan ole vängännyt passin pakollisuudesta vaan on muistutettu siitä, että ajokortti ei kelpaa.

Vierailija
33/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pelkästään viime vuonna Saksa, Ranska, ruotsi, Itävalta ilman, että täytyi näyttää mitään henkkaria. Ranskassa passi oli kyllä mukana, muttei sitä tarvittu.

Vierailija
34/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pelkästään viime vuonna Saksa, Ranska, ruotsi, Itävalta ilman, että täytyi näyttää mitään henkkaria. Ranskassa passi oli kyllä mukana, muttei sitä tarvittu.

Voi olla, ettei itseltäkään ole aina kysytty, mutta ei tulisi mieleenikään ottaa sitä riskiä, että lähtisin Schengen-maihin(kaan) ilman henkkareita tai passia. Tulee kalliiksi, jos paluumatkalla tehdään pistokokeita.

Vierailija
35/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka huolehtii lapsista (yksi erityislapsi) tuon matkan ajan?

Ei ole mummoja tai kummeja tai kavereita jotka ottaisi matkan ajaksi.

Ap

Eikä lapsilla tietenkään ole isää. Eikä sun palkka riitä lapsenvahtiin, eikö niin? Sisaruksia sulla ei ole ja lasten isänkin puoleiset isovanhemmat on kuolleet. Yhtään ihmistä et tunne, kavereita ei ole. Huokaus. Kyllä sun varmaan täytyy irtisanoutua töistä sitten. Joskus ihmetyttää miten tuollaisia ihmisiä on ylipäätään (ainakaan työelämässä).

Uskomattoman epäempaattinen kommentti. T. Nainen, jolla tosiaan ei ole isovanhempia, isää, puolisoa, sisaruksia, serkkuja eikä avuliaita ystäviä. Väkivaltainen ex löytyy, mutta emme ole tekemisissä. Äitini on vakavasti sairas, joten minulla ei todellakaan ole turvaverkkoja. 

Vierailija
36/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka huolehtii lapsista (yksi erityislapsi) tuon matkan ajan?

Ei ole mummoja tai kummeja tai kavereita jotka ottaisi matkan ajaksi.

Ap

Eikä lapsilla tietenkään ole isää. Eikä sun palkka riitä lapsenvahtiin, eikö niin? Sisaruksia sulla ei ole ja lasten isänkin puoleiset isovanhemmat on kuolleet. Yhtään ihmistä et tunne, kavereita ei ole. Huokaus. Kyllä sun varmaan täytyy irtisanoutua töistä sitten. Joskus ihmetyttää miten tuollaisia ihmisiä on ylipäätään (ainakaan työelämässä).

Uskomattoman epäempaattinen kommentti. T. Nainen, jolla tosiaan ei ole isovanhempia, isää, puolisoa, sisaruksia, serkkuja eikä avuliaita ystäviä. Väkivaltainen ex löytyy, mutta emme ole tekemisissä. Äitini on vakavasti sairas, joten minulla ei todellakaan ole turvaverkkoja. 

Tuossa tilanteessa toivottavasti olet ymmärtänyt valita ammattisi sen mukaan, että siihen ei sisälly ilta- ja viikonloppumenoja tai matkoja?

Vierailija
37/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko puhunut pomolle asiasta ja miettinyt miten muuten voisit opiskella uutta

Vierailija
38/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just Berliinissä. Mitään henkkareita ei kysytty lentokentällä missään, ei mennessä eikä tullessa.

Passi oli mukana mutta ei sitä tarvi Schengen maissa.

Vierailija
39/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin just Berliinissä. Mitään henkkareita ei kysytty lentokentällä missään, ei mennessä eikä tullessa.

Passi oli mukana mutta ei sitä tarvi Schengen maissa.

Voi jeesusmaaria että on taas vaikeaa. Se passi tai henkilötodistus pitää olla mukana myös Schengen-maissa. Voi olla, että sitä ei kysytä, mutta voi olla että kysytään. Pistotarkastuksia tehdään. Ja jos silloin ei ole henkkareita mukana niin on varmaa, ettei myöskään palata Suomeen suunnitellulla paluulennolla.

Vierailija
40/51 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen olen pyrkinyt, mutta TE-toimisto pakottaa välillä hakemaan töitä, jotka eivät minulle käytännössä sovellu. Olen korkeastikoulutettu työtön. Toistaiseksi en ole vielä päässyt minnekään töihin, vaikka olen hakenut kaupan kassalle ja kahvilaankin töihin. Myyntiedustajan töitä olisi paljon tarjolla, mutta kaikissa vaaditaan ajokorttia.