Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttaa AINA myöhässä oleva ystävä

Vierailija
23.03.2018 |

Minulla on ystävä, joka on monella tavalla ihan tyyppi, mutta hänessä on yksi todella ärsyttävä piirre: hän on ihan hirveä säätäjä aikataulujen kanssa ja aina myöhässä. Siis ihan AINA. Esim. kun sovimme kyläilystä, että hän tulee luokseni vaikkapa klo 13, laittaa hän samana aamuna viestiä "Sori, tämä on minulle nyt hidas aamu, en saa lähdettyä, haittaako jos tulen kaksi tuntia myöhemmin?". Taannoin sovimme, että nähdään sunnuntaina kolmen maissa ja kun samana aamuna sitten vielä varmistin nähdäänkö paikassa x, josta oli ollut aikaisemmin puhe, niin tämä ilmoittaa " Hei, mä oonkin nyt sopinut xxx (toisne kaverin) kanssa myöhäisen brunssin klo kahdeks, et en mä ehdikään kolmeks vielä, sori, käykö viideltä?". ARRRRGGHHH!!

Tyyppi on suloinen ja mukava ihminen, mutta aivan äärimmäisen boheemi säätäjä aikataulujen kanssa. Oon pitkään jaksanut joustaa, mutta pikku hiljaa asia on alkanut suorastaan raivostuttaa. Tuntuu, että jos haluan nähdä tätä ystävää täytyy koko päivä suunnilleen raivata tyhjäksi, koska en voi luottaa yhtään, että aikataulut oikeasti pitävät.

Mitä tekisitte tällasen kaverin kanssa? Sanonko ens kerralla, että sori, meni jo, mitäs oot myöhässä ja sovitaanpa treffit uusiks sitten, kun et muuta aina aikatauluja? En itsekään tajua, miksi asiasta on niin vaikeaa sanoa hänelle...

Kommentit (492)

Vierailija
381/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaalle mennään kun joku sitä ehdottaa ja sinne menevät ne joille se sopii. Ei niihin mitään kellonaikoja ole koskaan asetettu, ihan hölmö ajatuskin. 

No aika monilla taitaa lounas olla silloin kun on lounastauko töistä.

Vierailija
382/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaalle mennään kun joku sitä ehdottaa ja sinne menevät ne joille se sopii. Ei niihin mitään kellonaikoja ole koskaan asetettu, ihan hölmö ajatuskin. 

OK. Sulla ei siis ole tämmöistä konseptia, että tavataan mennäkseen yhdessä lounasta syömään. Muu maailma taas joskus sopii, että tavataan kahvilassa X klo 11.30 ja syödään yhdessä lounasta. Joskus jonkun työkaverin, joskus asiakkaan, joskus ystävän kanssa. Toivottavasti tällainen hölmöily ei suistu maaimaasi radaltaan. Toisinaan näet hui ihmiset tulee näihin tapaamisiin ihan eri paikoistakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneen ravintolaan ei edes pääse sisälle, jollei ole etukäteen tehnyt pöytävarausta tiettyyn aikaan...

Vierailija
384/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis parempi, että se osallistuja, jolle illanvietto olisi se päivän kolmastoista asia, jättää tulematta koska pääsee paikalle mahdollisesti hieman muita myöhemmin? Miten ihmeessä ketään voi häiritä niin paljon se etteivät kaikki ole samaan aikaan paikalla? Tämähän on täysin käsittämätön näkemys jonka täytyy pohjautua jonkinlaiseen narsismiin tai muuhun muiden ihmisten komentelua aiheuttavaan psyykkiseen häiriöön. Että jos et ole paikalla kun minä sanon niin älä tule ollenkaan. 

Vierailija
385/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä, että jostain syystä kuvitellaan, että itsellä varaa johonkin hämärään aikaoptimismiin. Ei ole,. Kenelläkään ei ole. Näissä tilanteissa ei siis voi venyttää omaa aikaa varastamatta sitä toisilta. Ja osa ihmisistä vielä porhaltaa paikalle antaen ymmärtää, että sullehan tää on ok, koska eihän sulla ollutkaan kuin nämä kaksi asiaa.

Oikein! Juuri tuosta on kyse sanoisin huomattavasti useammalla kuin jostain neuro-ongelmista kuvitellaan että ollaan niin tärkeitä että toiset voi odottaa.

Vierailija
386/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis parempi, että se osallistuja, jolle illanvietto olisi se päivän kolmastoista asia, jättää tulematta koska pääsee paikalle mahdollisesti hieman muita myöhemmin? Miten ihmeessä ketään voi häiritä niin paljon se etteivät kaikki ole samaan aikaan paikalla? Tämähän on täysin käsittämätön näkemys jonka täytyy pohjautua jonkinlaiseen narsismiin tai muuhun muiden ihmisten komentelua aiheuttavaan psyykkiseen häiriöön. Että jos et ole paikalla kun minä sanon niin älä tule ollenkaan. 

No eihän tuossa ole mitään vikaan jos asiasta sovitaan etukäteen ja jos on isompi ryhmä ihmisiä, mutta jos vaikka tarkoituksena mennä kaksin syömään ja sitten myöhästyt tunnin sieltä niin on sen kaverin kyllä aika vittumaista yksin sinua siellä ravintolassa odotella.

Vierailija
387/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt vääristele. Jos ilmoittaa tulevansa myöhemmin, eli jos muut tapaavat klo 19.30 ja itse kertoo pääsevänsä vasta 20, ei se ole myöhästymistä. Sen sijaan jos kertoo tulevansa paikalle 19.30, toiset odottavat siellä illanvietossa sinun tulevan paikalle luvatusti, eivät esim. tilaa ruokaa, koska "sinähän tulet ihan just" ja on epäkohteliasta olla odottamatta kaikkia ennen tilaamista - ellei ole kerrottu, että tulaan paikalle vasta myöhemmin.

Mutta vastakysymys: miksi sitten henkilö, joka tietää hänellä olevan 12 tapaamista ennen illanviettoa, ei voi suoraan kertoa sitä ja sanoa, että tulee paikalle myöhemmin? Miksi hän änkee itselleen niin tiukan aikataulun päiväänsä, että siinä ei ole varaa liikennevälineiden ylimääräisille hidastuksille?

Vierailija
388/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Sulla ei siis ole tämmöistä konseptia, että tavataan mennäkseen yhdessä lounasta syömään. Muu maailma taas joskus sopii, että tavataan kahvilassa X klo 11.30 ja syödään yhdessä lounasta. Joskus jonkun työkaverin, joskus asiakkaan, joskus ystävän kanssa. Toivottavasti tällainen hölmöily ei suistu maaimaasi radaltaan. Toisinaan näet hui ihmiset tulee näihin tapaamisiin ihan eri paikoistakin!

Ei ole tuollaista konseptia ollut koskaan, siihen menisi aivan liikaa aikaa. Yhdessä mennään niiden kesken jotka pääsevät irtoamaan eikä haittaa yhtään jos joku liittyy myöhässä mukaan. 

Vierailija
389/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat niin sanottuja aika optmisteja, toisilla vain osa luonteen piirteistä. En usko että kukaan aina toista ärsyttäkseen on myöhässä. Minulla oli käly joka aina tuli vähintään noin puoli tuntia myöhässä oli sitten mitkä vain kekkerit tai tapaaminen. Kaikkia jotka aina tuli ajallaan tai jopa etuajassa (ei muuten ollut sekään kiva kun jotkut tuli aina noin tuntia ennen päätettyä aikaa..) tämä asia harmitti. Sanoin sitten miehelleni että nyt alamme sanomaan aiemman ajan siskollesi kuin muille ja sen jälkeen hän alkoikin tulla suht'koht oikeaan aikaan ja muut sukulaiset ihmettelivät että miksi hän meille tulee ajoissa mutta heidän luo ei :) 

Vierailija
390/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuollaista konseptia ollut koskaan, siihen menisi aivan liikaa aikaa. Yhdessä mennään niiden kesken jotka pääsevät irtoamaan eikä haittaa yhtään jos joku liittyy myöhässä mukaan. 

Ok. No meillä muilla on. Me kun käydään syömässä muidenkin kuin lähimpien työkaverien kanssa. Ja juuri sen takia, että jos on varannut aikaa lounastreffeille kesken päivän esimerkiksi tunnin, on aika ikävää, jos toinen on aikaoptimisti ja tuleekin paikalle 20 min myöhässä, jolloin aikaa yhteiselle lounaalle jää tunnin sijaan 40 min. Mutta ei tämä keskustelu sinua toki kosketa, koska et tätä konseptia tunne, joten voit lopettaa trollaamisesi tähän.

Vierailija
391/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo käy kyseen ainoastaan silloin jos ne muut lounaalle menijät työskentelevät samassa tilassa kuin sinä ja huikkaat että haluaako joku lähteä lounaalle. Moni haluaa kuitenkin tavata lounaalla ihmisiä, jotka tulevat sinne ravintolaan eri paikasta kuin itse tulee tai haluat mennä syömään sellaiseen ravintolaan johon tarvitsee tehdä pöytävaraus. 

Vierailija
392/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vastakysymys: miksi sitten henkilö, joka tietää hänellä olevan 12 tapaamista ennen illanviettoa, ei voi suoraan kertoa sitä ja sanoa, että tulee paikalle myöhemmin? Miksi hän änkee itselleen niin tiukan aikataulun päiväänsä, että siinä ei ole varaa liikennevälineiden ylimääräisille hidastuksille?

Ihminen, joka aikatauluttaa tekemisensä koko ajan epärealistisesti, kuvittelee yleensä aidosti olevansa tosi tehokas ja aikaansaapa. Ja tietysti vähän tärkeämpi kuin ihminen, joka realistisemmin sopii menojaan, eli vaikkapa juuri töiden jälkeen vain yhden illanvieton. 

Yllättävän monella on alitajunnassa käsitys, että ainainen kiire ja hössäys on tehokkuutta. 

Vierailija
393/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kertomistahan tässä nimenomaan on kritisoitu äänekkäästi. Että on pahasta sanoa että tulen tunnin myöhemmin.

Eihän työssä käyvä ihminen voi tietää mitä päivään ilmestyy, kyse ei ole mistään aikataulun täyteen änkemisestä vaan siitä että tekemistä tulee koko ajan. Tai ihan välimatkoistakin. Jos esimerkiksi menen toimistolta kodin kautta iltamenoon niin tarvitsen kolme erilajista julkista kulkuneuvoa. 

Ei sitäkään viitsi tehdä, että vaatisi kaikkien muiden tulevan paikalle vasta tunnin myöhemmin, vai pitäisikö alkaa törkeäksi ja vaatia että voidaan aloittaa vasta sellaiseen aikaan että olen varmasti ehtinyt paikalle? Ilta jäisi sitten muilta tunnin lyhyemmäksi. Olisiko se hyväksytty ratkaisu?

Vierailija
394/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä lounastreffi-ihmisillä ole ollenkaan Teamsiä tai vastaavaa jossa voi sopia lounaalle lähdöstään? Pakko tehdä asioista hermostuttavia asettamalla sillekin joku kellonaikamääre jota sitten pidetään silmällä ja mietitään puoli tuntia etukäteen että voiko aloittaa seuraavan projektin vai pitääkö lähteä kesken kaiken? Sen sijaan että vaan mentäisi sopivalla hetkellä.

Vierailija
395/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä lounastreffi-ihmisillä ole ollenkaan Teamsiä tai vastaavaa jossa voi sopia lounaalle lähdöstään? Pakko tehdä asioista hermostuttavia asettamalla sillekin joku kellonaikamääre jota sitten pidetään silmällä ja mietitään puoli tuntia etukäteen että voiko aloittaa seuraavan projektin vai pitääkö lähteä kesken kaiken? Sen sijaan että vaan mentäisi sopivalla hetkellä.

No esim. mun lounaskaverilla, joka työskentelee samalla alueella kuin minä, mutta eri firmalle ei valitettavasti ole annettu pääsyä meidän firman Teamsiin. 

Vierailija
396/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työssä käyvä ihminen voi tietää mitä päivään ilmestyy, kyse ei ole mistään aikataulun täyteen änkemisestä vaan siitä että tekemistä tulee koko ajan. Tai ihan välimatkoistakin. Jos esimerkiksi menen toimistolta kodin kautta iltamenoon niin tarvitsen kolme erilajista julkista kulkuneuvoa. 

Erinomainen esimerkki. Me, jotka emme myöhästele, toimimme näin

1) laskemme kotiin menon siten, että varmasti ennätämme. Emme siis kuvittele olevamme varmasti kotona klo 17, vaan laskemme, että olemme siellä klo 18

2) laskemme kotona oloajan realistisesti, eli siis jos oletamme, että ennätämme pyörähtää kotona 30 min, laskemme, että olemme siellä pidempään, koska kotona voi olla jotain hoidettavaa tms. Laskemme siis lähtevämme kotoa n. klo 19

4) Laskemme ajan mahdollisine viivästymisineen kolmen erilaisen julkisen kulkuneuvon kautta mahdollisine viivästymisineen, vaikkapa 1,5 t

Näin ollen emme uskottele olevamme illanvietossa aikaisemmin kuin 20.30. Tämän kerromme avoimesti muillekin. Jos kyseessä on isompi porukka, tämä tuskin on ongelma. Mutta jos taas tahdomme tavata vain yhtä ihmistä, on suuri todennäköisyys, että hän ei ehkä halua tavata enää näin myöhään. Silloin toteamme, että ok, katotaanpa tapaaminen viikonloppuun/vapaapäivään, jolloin minun on parempi mahdollisuus suunnitella aikataulujani.

Vierailija
397/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet nyt fiksoitunut tuohon lounaaseen? Sinä et sovi lounastreffejä, asia selvä. Mutta hyvin moni asia on kuitenkin aikaan sidottu. Jos leffa alkaa klo 18, niin turha sinne on tulla enää klo 20. Jos mennään kaverin autolla konserttiin, ei se Taylor Swift tai kukalie odottele sinua kun peset vielä hiuksiasi vaikka kaveri on odottanut jo vartin hermostuneena autossaan.

Tämä ketju koskee nimenomaan aikataulutettuja asioita, eikä niitä, missä näkyillään kun näkyillään.

Vierailija
398/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ajanhahmottamisen ongelmia  jotka tiedostan. En silti myöhästele, koska pidän sitä äärimmäisen epäkohteliaana. Varaan aina reilusti "sähläysvaraa" ja olenkin itse yleensä etuajassa, mutta ei se haittaa, odottelen esim autossa tai jossain eikä se odottaminen häiritse minua itseäni.

Sama. Mulla on adhd. Ikinä en myöhästy. Tunnen muitakin adhd ihmisiä. Kukaan heistä ei ole myöhästyjä. Kalenterit ja kellot ja muistutukset arjen apuna. Ärsyttää kun meitä pidetään automaattisesti myöhästyvinä. Sähläysvara sana oli kiva. 

Mutta eikö sua yhtään tympäise se, että koko elämä menee hukkaan kaikkia tapaamisia stressatessa? Pitää aloittaa jonkin ihan pienen tapaamisen hermoilu ja valmistelu jo seuraavana päivänä ja nukkua yökin koiranunta, että varmasti ehtii

Moi! En minä niitä stressaa. Silloin tulee stressi jos joudun sellaisen myöhästelijän kanssa sopimaan jotain. Tuttavapiiristä ne ovatkin pudonneet jo. Olen työelämässä, harrastan ja liikun paljon. Mutta kalenterit sun muut pelastavat homman ja homma kulkee. 

Se kelle vastasit. 

Vierailija
399/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei se ajantaju ikinä hämärry toiseen suuntaan? Siis että olisi vahingossa paikalla tuntia liian aikaisin ja joutuisi itse lukemaan jotain kirjaa odotellessaan. Jännä juttu. Eihän se ajantaju mikään yksisuuntainen tie ole, vaan jos minkäänlaista ajantajua ei oikeasti ole, aikaa voi vahingossa varata myös liikaa eikä pelkästään liian vähän.

Itseasiassa sellaista asiaa kuin "odottaminen" ei oikeastaan ole jos ei ole ajantajua :) Se ei ole mikään ongelma, koska aika ei myöskään sillä tavalla tunnu pitkältä. Senkun istuu alas ja katsoo mitä tapahtuu. Se voi hämätä, ettei koskaan tule puhuttua odottamisesta kun se ei häiritse, joten muut ehkä olettavat ettei tällaista ajallisesti tapahdu toiseen suuntaan. Itse en sitä niin tajuaisi odottamiseksi, en ainakaan tunnetasolla rekisteröisi onko odotettu pitkään tai ei.

Totta muuten. Aika menee adhd-piirteisenä jotenkin niin käsittämätöntä vauhtia, että eipä se tuntien odottelukaan ole mitään. Vaipuu omiin ajatuksiinsa tai selaa vaikka puhelinta, niin siinä vierähtää silmänräpäyksessä tunti ja toinenkin. Ei edes huomaa, jos kaveri ois parikin tuntia myöhässä. Niin äkkiä aika kuluu. Ainoa on silloin jos on kova pakkanen ja liian vähän vaatetta, silloin on epämukavaa, kun nenä ja varpaat ja sormet jäätyy niin että tuntuu että tipahtavat. Oispa kiva kokea joskus maailma niin kuin neurotyypilliset ihmiset. Että pari minuuttiakin ois tosi pitkä aika. Sitähän ehtis yhdessä päivässäkin vaikka mitä. Mutta kun on jotenkin erilaiset aivot, niin ajan kokemuskin on erilainen. Aika kiitää hurjaa vauhtia.

Vierailija
400/492 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitäkään viitsi tehdä, että vaatisi kaikkien muiden tulevan paikalle vasta tunnin myöhemmin, vai pitäisikö alkaa törkeäksi ja vaatia että voidaan aloittaa vasta sellaiseen aikaan että olen varmasti ehtinyt paikalle? Ilta jäisi sitten muilta tunnin lyhyemmäksi. Olisiko se hyväksytty ratkaisu?

Miten olisi sellainen ratkaisu, että arvioisit realistisesti, koska saavut ja kertoisit siitä kaikille? Sanoisit, että pääset myöhemmin, mutta älkää mua odotelko, tilatkaa vaan ruoka ja muu ja mä tulen niin nopeasti kun pääsen, mutta todennäköisesti menee xx.xx. asti?

Vai oletko siis oikeasti tähän saakka ajatellut, että juuri sinun saapumisesi on se hetki, kun ilta alkaa ja siksi uskottelet muille pääseväsi aikaisemmin kuin oikeasti realistisesti pääset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan