Miksi niin monet eivät tunnu tajuavan että kohteliaisuussyistä ikä arvioidaan aina alaspäin. Harva oikeasti näyttää nuoremmalta kuin on
Nauratti tää IS:n kyselykin (jutun lopussa), 64 % vastaa että luullaan nuoremmaksi ja vain 5 % että luullaan vanhemmaksi. Ja myönnän kyllä, että en itsekään ole rehellinen jos joku pyytää arvaamaan ikänsä.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005614390.html?utm_campaign=tf-IS&utm_…
Kommentit (70)
Mjoo kohteliaisuus syistä minut joskus päästetään lapsen lipuilla sisälle jos en huomaa sanoa ikää. Kohteliaisuus syistä sanotaan, että esitettäisiin ammattikoulu/luukioikäiselle parisuhteeseen jos olisin sinkku.
Kohteliaisuus syistä vanhemmat ihmiset pahottaa mielensä kun kuulevat minun oikean ikäni ja sanovat että valehtelen.
Kohteliaisuus syistä kun haen apua, meinataan pistää nuorten linjalle mutta kaivetaan tietojani ja tajutaan etten olekkaan nuori ja toisen erehdys kerrotaan niinpäni että minussa olisi jotakin vikaa, koska annoin tahattomasti käsityksen että olisin nuorempi.
Mä otan aina todesta kaikki kehut. Vaikka joku yrittäisi selvästi veetuilla, mä en välitä, mä sanon sydämellisesti kiitos ja hehkun hymyillen. Otan kaiken positiivisesti ja totena. Elämäni on aika ihanaa!
Suosittelen ap:llekin.
Miksi et haluaisi elää iloisena ja onnellisena ihmisenä?
Ja on minullakin yksi tuttava: hyvin hento ja laiha nainen, jolla ei ole koskaan meikkiä ja iho kuultavan valkoinen. Pukeutumistyyli sellainen normcore (farkut, lenkkarit, tuulitakki). Hän meni nelikymppisenä lastenlipuilla joka paikkaan.
Eikä ollut ollenkaan mielissään asiasta.
Joo, ei yllättänyt, että ihmiset arvioivat taas kerran itseään yläkanttiin. Oikeasti aika harva näyttää selvästi ikäistään nuoremmalta. Lonkalta tulee mieleen pari tapausta; paras kaverini ja äitinsä, jotka ovat molemmat ikäisekseen todella rypyttömiä. Jos kuljemme baareissa, kaverini arvioidaan aina vähintään viisi vuotta omaa ikäänsä nuoremmaksi.
Veikkaisin, että minua puolestaan luullaan ikäistäni vanhemmaksi, vaikka asiasta ei ole tullutkaan puhetta. Äidiltä perityt syvät rypyt. Suurin tekijä lienee kuitenkin habitus. Oon aina ollut varhaiskypsä, mulla on naiseksi matalahko ääni ja siten ehkä jotenkin "vakavasti otettava" habitus.
Mulla on yksi ystävä, joka on 44-vuotias, pitkähiuksinen, pitkä ja hoikka, ns. nuorekas. Näen häntä harvakseltaa livenä, mutta monesti olen ihastellut kuviaan fb:ssa ja ajatellut, että onpa kyllä nuoren näköinen. Noh, kun sitten näkee kasvokkain, ei todellakaan tule sama fiilis! Ihosta näkee, että liikaa aurinkoa ja alkoa vuosien mittaan. Livenä näyttääkin kulahtaneelta, hiukset hapsottavilta ja iho decolteesta ryppyiseltä. Tämä vähän aiheen ohi, mutta siis pointtina myös, ettei kuva ja live todella kohtaa.
Mä itse uskoisin olevani just ikäiseni näköinen, 40-vuotias. Olen samoissa mitoissa kuin lukiossa, BMI23, mikä tietty lukioiässä oli "pulska". No, nyt kun näkee ikätovereita, olen monesti järkyttynyt, miten paljon kiloja monelle on kertynyt, se valitettavasti vanhentaa ja sanoisin, että oma alamäkeni on siihen verrattuna ollut loiva. :-) Toisekseen, olen juuri tyytyväinen tämän ikäisenä ja näköisenä.
En voi puhua muiden 64 prosenttiin kuuluvien puolesta. Mutta sellaisia ihmisiä ihan oikeasti on joita johdonmukaisesti luullaan ikäänsä nuoremmiksi, ja minä kuulun heihin. Ei näitä sanota missään kohteliaisuusmielessä, päin vastoin usein totuuden paljastuminen johtaa aika murskaavaan epäkohteliaisuuteen ja todella vaivaannuttaviin tilanteisiin.
Omasta mielestäni näytän aika lailla ikäiseltäni ja arvioin yleensä vieraiden iät melko lailla kohdilleen. Mitään viiden vuoden heittoa ei 20-40-vuotiailla mielestäni edes lasketa, se kuuluu normaaleihin arviotarkkuuden rajoihin. (Osun tuolle välille ja mua luullaan toistuvasti kymmenisen vuotta todellista ikääni nuoremmaksi.) Neljänkympin jälkeen väistämätön virhemarginaali menee lähempänä kymmentä vuotta.
Kyllä minä ymmärrän, että joku 5-10 vuotta arvioidaan alakanttiin, mutta kun toistuvasti arvioidaan 15 vuotta alakanttiin, niin kyllä siitä osa menee pakosti sen piikkiin, että oikeasti näytän nuoremmalta. Olen siis 38-vuotias ja minusta olisi vielä ymmärrettävää, että kohteliaisuudesta arvioidaan vähän alle 30 vuotiaaksi, mutta kun se arvaus on aina jotain 23-25, niin eikö se nyt ole jo vähän naurettavaa.
Ehkä tässä on sama kuin se, että naiset arvioivat 80 % miehistä keskimääräistä rumemmiksi. Jengi tosiaan arvioi alakanttiin iät säännönmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mjoo kohteliaisuus syistä minut joskus päästetään lapsen lipuilla sisälle jos en huomaa sanoa ikää. Kohteliaisuus syistä sanotaan, että esitettäisiin ammattikoulu/luukioikäiselle parisuhteeseen jos olisin sinkku.
Kohteliaisuus syistä vanhemmat ihmiset pahottaa mielensä kun kuulevat minun oikean ikäni ja sanovat että valehtelen.
Kohteliaisuus syistä kun haen apua, meinataan pistää nuorten linjalle mutta kaivetaan tietojani ja tajutaan etten olekkaan nuori ja toisen erehdys kerrotaan niinpäni että minussa olisi jotakin vikaa, koska annoin tahattomasti käsityksen että olisin nuorempi.
Ehkä tuo kaikki johtuu siitä, ettet oaaa yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse näytän ainakin todella nuorelta ja parikymppisenä ketutti kovasti kun kaverit pääsi kaikkialle ilman papereita ja itse sain niitä kaivella esiin. Nykyisin kysellään jo vähän harvemmin, mutta joskus kuitenkin vaikka mittari alkaa näyttää 30.
Et ilmeisesti tiennyt, että kaupoille ja baareiille annettiin muutama vuosi sitten uusi ohjeistus, jonka mukaan papereita pitää kysyä kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä? He eivät siis luule sinua alaikäiseksi vaan ihan ikäisenäsi pitävät. Se, että sinulta ei aina kysytä papereita, tarkoittaa, että näillä kerroilla sinua pidetään yli 30-vuotiaana.
Ei mitään järkeä tuossa henkkareiden kyselyä.
Alaikäisen näköiseltä ihan ok , mutta muilta ei!!!
On siinä todellakin järkeä. Mitä olen nuorisolta eli alaikäisiltä kysellyt, tupakan ja oluen ostaminen on vaikeutunut merkittävästi tämän uuden ohjeistuksen myötä. Se johtuu siitä, että iän arvioiminen on itse asiassa aika vaikeaa, koska moni ei näytä ikäiseltään. Ja osa ihmisistä on hyvin huonoja arvioimaan. Jos esim. ei vietä paljon aikaa teinien kanssa, ei välttämättä osaa erottaa edes tavallista 15-vuotiasta esim. 19-vuotiaasta. Ennen uutta ohjeistusta esimerkiksi parrakkaille 16-17-vuotiaille myytiin hyvin helposti alkoholia ja nikotiinituotteita, koska useimmille ei vielä siinä iässä parta kasva. Joillekuille kuitenkin kasvaa. Kun myyjillä on selvä ohje kysyä kaikilta suhteellisen nuorilta, vähenee alaikäiselle myymisen riski selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kerran osui syntymäpäivä juuri sellaiseen ajankohtaan kun oltiin tunnettu vain vähän aikaa uusien opiskelukavereiden kanssa ja kysyin sitten huvikseen kuinka vanhaksi he minut arvelivat (kyseessä oli siis eri ikäisten ryhmä). Ja ihan rehellisiä vastauksia sieltä näytti tulevan. Oikea ikäni oli 23, mutta minua arvioitiin jopa 28 vuotiaaksi. Sitten oli 25. Jokunen pääsi oikeaankin ikään, mutta pääosin minua pidettiin vanhempana kuin olin. Propsit ainakin rehellisyydestä.
Kun on noin nuoresta ihmisestä kyse, niin eihän silloin olekaan loukkaavaa, jos arvio heittää hieman ylös päin. Mutta kyllä monelle vanhemmalle tuntuu olevan se ikääntyminen arka paikka. Siksi monet hienotunteisesti arvioivat ikää aina alas päin.
Kamalasti tässä ketjussa todistellaan, että oikeasti ollaan nuoren näköisiä. Ap:n pointti oli varmaan kuitenkin, että todellakaan suurin osa ihmisistä ei ole ikäistään nuoremman näköisiä, vaikka ilmeisesti näin luulee. Suurin osa näyttää tietenkin ikäiseltään, monet vanhemmalta ja hyvin pieni osa nuoremmalta.
Huvittavaa, että aikuiset ihmiset eivät ymmärrä toisten olevan kohteliaita. Eihän kukaan sano totuutta uudesta kampauksestakaan, vaan joko ollaan hiljaa tai sanotaan, että kiva uusi tukka, vaikka olisi millainen potta vain.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on oikeasti todella harvassa, jotka näyttää 10 v nuoremmalta kuin oikeasti on. Yhden esimerkin voin itse sanoa julkisuudesta. Luulin Susanne Päivärintaa n. 40-45-vuotiaaksi, onkin 52 v.
Mutta tuossakin studiovalaistus, meikit, muu stailaus tekevät paljon. Esim. tässä kuvassa näyttää minusta viisikymppiseltä.
https://www.google.fi/search?q=susanne+p%C3%A4iv%C3%A4rinta&source=lnms…:
Vierailija kirjoitti:
No mulle on yleensä sanottu, että en ois ikinä sua noin vanhaks uskonu :p Kyseessä nuoret kollit jotka tietävät että olen vanhempi kuin he, mutta ei heillä lopulta ole käsitystä siitä kuinka paljon vanhempi :D
Joo, hämyisässä baarinurkkauksessa ja täydet meikit päällä. Näyttäydypä meikittä päivänvalossa, niin kollit kipittää naukuen karkuun.
Sama ilmiö kun ihmiset tulee luokkakokouksesta ja ihmettelee kun kaikki muut näyttivät niin vanhoilta. Sitä omaa vanhenemista ei niin tajua/hyväksy samalla tapaa kuin muiden vanhenemista.
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Itse näytän ainakin todella nuorelta ja parikymppisenä ketutti kovasti kun kaverit pääsi kaikkialle ilman papereita ja itse sain niitä kaivella esiin. Nykyisin kysellään jo vähän harvemmin, mutta joskus kuitenkin vaikka mittari alkaa näyttää 30.
Parikymppisenä monet näyttävätkin nuoremmilta. Kaikilla ei ole se lapsipyöreys täysin hävinnyt. Itsellänikin oli pyöreät posket ja kaiken lisäksi punaiset, niin kyllähän siitä tulee nuori fiilis. Minulle mm. tarjottiin lasten lippua bussissa, kun olin n. 24-25-vuotias. Mutta kyllähän se siitä tasaantuu useammilla. Minusta nyt näytän ikäiseltäni eli 35-vuotiaalta. Ja minultakin on kysytty paperit kaupassa. Ilmeisesti heidän pitää kysyä nykyään myös vanhemmilta. En silti usko, että minua luullaan kolmeakymmentä nuoremmaksi, koska ihan selvästi olen vanhentunut ja näytän erilaiselta kuin parikymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö "oaaa" kirjoittaa?
Tuollaisten kaksvitosten kohdalla osa näyttää vielä lapsekkailta ja menevät teineistä, mutta sitten kun mennään yli kolmenkympin niin suurin osa alkaa näyttää ihan omanikäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö "oaaa" kirjoittaa?
Näköjään en oaaaaa.
Kyllä olen tietoinen, mutta varsinkin baarit kyllä tuntuu silti pysyvän siinä, että katsovat, että sisäänpääsijät olisivat sen 18 eikä 30.