Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet eivät tunnu tajuavan että kohteliaisuussyistä ikä arvioidaan aina alaspäin. Harva oikeasti näyttää nuoremmalta kuin on

Vierailija
22.03.2018 |

Nauratti tää IS:n kyselykin (jutun lopussa), 64 % vastaa että luullaan nuoremmaksi ja vain 5 % että luullaan vanhemmaksi. Ja myönnän kyllä, että en itsekään ole rehellinen jos joku pyytää arvaamaan ikänsä.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005614390.html?utm_campaign=tf-IS&utm_…

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran joutunut arvioimaan yhden miehen ikää poliisille. Arvioin iäksi 60-65. Oli 52 vuotias. Huonot elämäntavat tosiaan vanhentavat.

Vierailija
22/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee toisinpäin. Kukaan ei koskaan luule nuoremmaksi kuin olen, iso osa pitää hyvän matkaa päälle kolmekymppisenä ja osa luulee minun huitelevan jo neljissä kymmenissä. Olen 27-vuotias asiantuntijatyötä tekevä mies, ja etenkin työympyröissä sitä parempi, mitä vanhempana pidetään. Otan sen niin, että minulla on ikäistäni vanhemman uskottavuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Pahimpia on tyypit, jotka oikein inttävät, että "kyllä mua monet sanoo nuoren näköseks, aina arvataan, että joku 22" (kun oikeesti ikä on jotain 35). Sit ite koittaa sanoa, että "aijjaa, kyllä mä oisin arvannut toisin, oothan sä nyt vanhemman näkönen kuin noi nuoret kaveris...". Ei mene vieläkään perille, niin sitten voi lopulta sanoa, että "onhan sulla vähän ryppyjäkin, kasvot jo vähän vanhemman kasvot". Lopulta toki päästään siihen, että toinen sanoo, että "et sä vaan tajua, oon mä oikeesti nuoren näkönen". Aha.

Jaa mulla ei ole ryppyjä, vaikka olen 35. Vanhemman näköiset kasvot voi tietty olla kun 22, mutta kaikki luulee minua 26 vuotiaaksi. Työnantajan kysyi henkilöllisyystodistusta varmistaakseen ikäni. Joskus näinkin.

Vierailija
24/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on myös se harha, kun itseään katsoo peilistä niin ilme on yleensä neutraali, eikä ne kaikki juonteet näy, myös keinovalo vs. luonnonvalo antaa ihan eri vaikutelman. Sitten kuvittelee olevansa rypyttömämpi kuin onkaan.

Vierailija
25/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tää IS:n kyselykin (jutun lopussa), 64 % vastaa että luullaan nuoremmaksi ja vain 5 % että luullaan vanhemmaksi. Ja myönnän kyllä, että en itsekään ole rehellinen jos joku pyytää arvaamaan ikänsä.

Kuvitteletko sä, että se, että luullaan nuoremmaksi tulee vastaan siinä, että joku pyytää arvioimaan ikänsä? :D Ei, vaan siinä, kun he kuulevat, minkä ikäinen olet! Siis itseäni 15-20 vuotta nuoremmat työkaverit hämmästyvät aina, etten olekaan heitä vain 5-10 vuotta vanhempi! Eli aidosti ällistyvät, että oon jo "niin vanha". Samalla lailla käy monissa tilanteissa. En koskaan pyydä arvaamaan, kuinka vanha olen.

N45

Vierailija
26/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon olevani 63v, kaikki sitten ihastelevat, kun olen niin paljon nuoremman näköinen, luulevat viiskymppiseksi..niinhän mä oikeesti oonkin😀

Vierailija
27/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on myös se harha, kun itseään katsoo peilistä niin ilme on yleensä neutraali, eikä ne kaikki juonteet näy, myös keinovalo vs. luonnonvalo antaa ihan eri vaikutelman. Sitten kuvittelee olevansa rypyttömämpi kuin onkaan.

No mä kyllä katson pärstääni luonnonvalossa joka päivä:)

Vierailija
28/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni edes pyytää ketään arvioimaan ikäänsä?

Vierailija
29/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko sä, että se, että luullaan nuoremmaksi tulee vastaan siinä, että joku pyytää arvioimaan ikänsä? :D Ei, vaan siinä, kun he kuulevat, minkä ikäinen olet! Siis itseäni 15-20 vuotta nuoremmat työkaverit hämmästyvät aina, etten olekaan heitä vain 5-10 vuotta vanhempi! Eli aidosti ällistyvät, että oon jo "niin vanha". Samalla lailla käy monissa tilanteissa. En koskaan pyydä arvaamaan, kuinka vanha olen.

N45

Hohhoijaa, sehän oli vain yksi esimerkki. Ihan samalla tapaa tuossa sinun kuvailemassa tilanteessa on tapana sanoa noin, kun halutaan olla ystävällisiä. Kukapa tuossa töksäyttäisi luulleensa että olet vanhempi.

Vierailija
30/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä noissa tilanteissa tulee melkoisia myötähäpeän tunteita kun joku sanoo että häntä luullaan aina nuoremmaksi ja itse kuitenkin näkee että ko. henkilö ei ole yhtään sen nuoremman näköinen kuin muutkaan ikäisensä. Ihan sama ilmiö kun joku huokailee kilojaan, niin siihen sanotaan että et sä miltään lihavalta näytä (vaikka näyttäisikin).

Vierailija
31/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on oikeasti todella harvassa, jotka näyttää 10 v nuoremmalta kuin oikeasti on. Yhden esimerkin voin itse sanoa julkisuudesta. Luulin Susanne Päivärintaa n. 40-45-vuotiaaksi, onkin 52 v.

Vierailija
32/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jutun luettuani ihan samaa. Ihmiset ovat alttiita uskomaan imartelua. En kyllä itse suin surminkaan olisi täysin rehellinen ikää ääneen arvioidessani. Muutamalla vuodella alaspäin veikkaisin, koska en halua pahoittaa kenenkään mieltä.

Monelle näyttää käyvän niin, että jos nuorena on oikeasti ollut ikäistään nuoremman näköinen, uskoo saman jatkuvan itsestäänselvästi keski-iässäkin.

Eräskin työkaveri hehkutteli 50v. täytettyään aivan tosissaan, että kyllä hän tietää, ettei kukaan usko hänen jo niin vanha olevan, kun kaikki ovat aina sanoneet, miten nuorelta hän näyttää. Noloa. Itse olisin veikannut häntä 55-vuotiaaksi. Nykyään hän on kuusikymppinen, mutta näyttää seitsemänkymppiseltä.

Vierailija
33/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi kamalan noloa jos arvioisi jonkun iän reilusti yläkanttiin, itsekin siis heitän mahdollisimman alhaisen arvion.

Jännä kyllä että niin moni kuvittelee että ihmiset on rehellisiä tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
34/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a. Itse näytän ainakin todella nuorelta ja parikymppisenä ketutti kovasti kun kaverit pääsi kaikkialle ilman papereita ja itse sain niitä kaivella esiin. Nykyisin kysellään jo vähän harvemmin, mutta joskus kuitenkin vaikka mittari alkaa näyttää 30.

Vierailija
35/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni en ole ikäistäni nuoremman näköinen mutta välillä on käynyt ilmi että mua luullaan alaikäiseksi. Olen siis 30. Olen yli 170 pitkä mutta hoikka, ehkä se luo vaikutelman että olisin nuorempi. Vaatteeni on ainakin ihan erilaisia kuin suurimmalla osalla teini-ikäisiä. :D

Esim. Kävin hakemassa tilaamaani tuotetta. Mulle oli tullut väärä tuote ja myyjä ystävällisesti kysyi: "Oletko äidin tai isän kyydillä täällä? Haluatko käydä sanomassa että tässä menee vähän aikaa."

Esim. Kävin uudella kampaajalla ja hän pyysi kelakorttia tai mopokorttia että saan värjätä hiukset. (Ikäraja 16v)

Vierailija
36/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni en ole ikäistäni nuoremman näköinen mutta välillä on käynyt ilmi että mua luullaan alaikäiseksi. Olen siis 30. Olen yli 170 pitkä mutta hoikka, ehkä se luo vaikutelman että olisin nuorempi. Vaatteeni on ainakin ihan erilaisia kuin suurimmalla osalla teini-ikäisiä. :D

Esim. Kävin hakemassa tilaamaani tuotetta. Mulle oli tullut väärä tuote ja myyjä ystävällisesti kysyi: "Oletko äidin tai isän kyydillä täällä? Haluatko käydä sanomassa että tässä menee vähän aikaa."

Esim. Kävin uudella kampaajalla ja hän pyysi kelakorttia tai mopokorttia että saan värjätä hiukset. (Ikäraja 16v)

Rajoita vähän :)

Vierailija
37/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa'a. Itse näytän ainakin todella nuorelta ja parikymppisenä ketutti kovasti kun kaverit pääsi kaikkialle ilman papereita ja itse sain niitä kaivella esiin. Nykyisin kysellään jo vähän harvemmin, mutta joskus kuitenkin vaikka mittari alkaa näyttää 30.

Et ilmeisesti tiennyt, että kaupoille ja baareiille annettiin muutama vuosi sitten uusi ohjeistus, jonka mukaan papereita pitää kysyä kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä? He eivät siis luule sinua alaikäiseksi vaan ihan ikäisenäsi pitävät. Se, että sinulta ei aina kysytä papereita, tarkoittaa, että näillä kerroilla sinua pidetään yli 30-vuotiaana.

Vierailija
38/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ei ulkoile säilyy nuoren näköisinä kun iho on puhtaan valkoinen ja vähäryppyinen. He näyttää nuorilta mutta sairaita.

Vierailija
39/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti tiennyt, että kaupoille ja baareiille annettiin muutama vuosi sitten uusi ohjeistus, jonka mukaan papereita pitää kysyä kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä? He eivät siis luule sinua alaikäiseksi vaan ihan ikäisenäsi pitävät. Se, että sinulta ei aina kysytä papereita, tarkoittaa, että näillä kerroilla sinua pidetään yli 30-vuotiaana.

Ei mitään järkeä tuossa henkkareiden kyselyä.

Alaikäisen näköiseltä ihan ok , mutta muilta ei!!!

Vierailija
40/70 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä tuossa henkkareiden kyselyä.

Alaikäisen näköiseltä ihan ok , mutta muilta ei!!!

Ei siinä järkeä olekaan. Usein näkee, että myyjä on todella vaivaantunut, mutta hänen on pakko kysyä, tai kauppa voi menettää myyntiluvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän