Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko hakea ja saada työttömyyskorvausta tässä tapauksessa? Huijaamista?

Vierailija
22.03.2018 |

Olen siis teoriassa tällä hetkellä työtön työnhakija. Tammikuussa erosin opiskelupaikasta ja nyt olen syksystä asti tehnyt avoimessa opintoja tarkoituksena hakea avoimen väylällä sisään. Jos käy niin etten pääse sisään niin pääsen kuulemma vielä entiseen opiskelupaikkaan takaisin. Tällä hetkellä en kuitenkaan ole varsinaisesti missään kirjoilla. Olen kituuttellut vain pienellä yleisellä asumistuella mutta nyt havahduin siihen, että voisinhan hakea työttömyyskorvausta? Ongelmana on nämä avoimen opinnot tai nimenomaan työvoimatoimistolle ongelmana. Jotta samalla voisi saada työttömyyskorvausta ja opiskella avoimesta niin nämä hakemukset olisi pitänyt tehdä etukäteen, ennen opintojen aloittamista avoimessa.
Näin en ole kuitenkaan tehnyt, en ollut tietoinen näistä käytännöistä.

Eli jos nyt haen työttömyyskorvausta niin ilmeisesti joudun esittämään, että en tee tällä hetkellä mitään? Tällä hetkellä tuntuu stressaavalta ajatuskin, jos pitäisi tehdä jotakin työllisyyssuunnitelma vielä tämän
kaiken lisäksi, kun oikeasti suoritan pahimmillani pari kurssia viikossa. Oikeasti on siis tarkka suunitelma tulevaisuudesta niin tuntuisi hassulta esittää etten tee mitään ja miten työvoimatoimisto ylipääätän suhtausuisi siihen, että olen lopettanut opinnot, vaikka oikeasti ainakin jossakin muodossa opinnot jatkuvat syksyllä.
Toisaalta kuitenkin koen olevani oikeutettu tukeen, kun samanaikaisesti jatkuvasti teen jotakin työllistymiseni eteen. PItäisikö vain hakea työttömyystukea ja olla hiljaa näistä avoimen opinnoista ja esitttä, että tällä hetkellä makaan vain kotona ja huvikseni lopetin opinnot?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssihan tulee, kun eroaa koulustakin. Ei vain voi lopettaa koulua ja alkaa työttömäksi.

Ensinnäkin sinulle tulee karenssi, koska olet itse eronnut koulusta. Karenssin laskeminen alkaa siitä päivästä kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi.

Avoimessa yliopistossa saa opiskella KESKIMÄÄRIN alle 5 op kuukaudessa. Mistä tämä kuvitelma on tullut, että ei saisi? Jos käsite keskimäärin on täysin vieras ja luetun ymmärtäminen sitä tasoa, että ei opiskeluasia selviä työttömyysturvalaista, ei taida paljon opintopisteitä kertyä. Mutta silloin voi hakeutua töihin työkkäriin.

Muutenkin sinä saat karenssin ajan tehdä mitä tahdot, kun et kuitenkaan mitään korvausta saa, eli opiskella enemmänkin.

Älä selitä jos et tiedä mitään. Ap on yli 25 ja saa erota koulusta jos huvittaa. Mitään karenssia ei tule.

Ja Ap::n 80 pinnaa ei taida alittaa tuota 5/kk rajaa. Luitko ketjua lainkaan?

Vierailija
42/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opintosuoritukset siirtyvät nykyisin Koski-palveluun, josta myös Kela tiedot saa. Jos sinulla on opintopisteitä enemmän kuin 5 kuukaudessa, niin maksat tuet takaisin. Enää ei voi opiskella salaa.

Jaa avoimestako? Kela tarvitsee niitä tietoja opintotuen maksuun, mutta avoimen opinnoista ei saa opintotukea.

Korostaisin vielä sanaa keskimäärin. Kaikki yliopisto-opiskelijat tietävät, että useimpien kurssien suorittamiseen menee yli kuukausi, kun siitä saa 5 op tai enemmän.

5 op ei ole myytti vaan suoraa lakitekstiä työttömyysturvalain 2. luvun 10§ ja 4. kohta, jonka mukaan päätoimisena opiskeluna ei pidetä:

"4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja ammatillisia valmiuksia antavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; (14.12.2017/906)"

Kyllä sinne merkitään kaikki opinnot, joiden järjestämiseen saa julkisia varoja. Muutkin viranomaisluonteiset tahot käyttävät ko. järjestelmää ja tietenkin kansalainen itse näkee suorituksensa sieltä.

Keskimäärin 5 opintopisteen kanssa kannattaa olla tarkkana, koska jos kurssista saa 16 opintopistettä ja suorittaa sen 3 kuukaudessa, niin arvaa kahdesti, katsotaanko koko ajalta päätoimiseksi opiskelijaksi? Kyllä katsotaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP palaa takaisin sinne koulun kirjoille, niin saat opintotuen. En usko että toimeentulotuesta halutaan rahoittaa opintojasi.

Vierailija
44/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP palaa takaisin sinne koulun kirjoille, niin saat opintotuen. En usko että toimeentulotuesta halutaan rahoittaa opintojasi.

En ole opintotukea ylipäätään saanut muutamaan vuoteen, kun opintotukikuukaudet on täynnä. Ap 

Vierailija
45/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae suosiolla toimeentulotukea.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Ennen kuin sitä voidaan myöntää, pitää olla kaikki muut etuudet haettuna ja niistä päätökset. Jos hakee ensin ttt:a, Kela käskee joka tapauksessa hakea muita etuuksia, ennen kuin ttt:sta tehdään päätös.

No olipa älyvapaa kommentti. Totta kai Kela kehottaa hakemaan ensisijaisia etuuksia, mutta ei niiden hakematta jättäminen ole peruste olla myöntämättä toimeentulotukea. Niin kuin itsekin sanoit, se on viimesijainen etuus ja se täytyy myöntää jos myöntämisen edellytykset täyttyvät, oli muut etuudet haettu tai ei.

Vierailija
46/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko alle 25 ja vailla ammatillista tutkintoa? Jos olet, et saa rahaa kun erosit. Jos taas olet yli 25 tai sinulla on tutkinto, on opinnoista eroaminen oma asiasi, eikä siitä tule karenssia .

Olen yli 25, hyvä tietää! Ap 

No niin, mutta sun pitää kertoa noista keskeneräisistä opinnoista jos ilmoittaudut työkkäriin ja koska ne on noin laajat sut tullaan katsomaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Mutta miksi näistä avoimen opinnoista pitäisi kertoa?  Muutaman kuukauden päästä voisin jo vastaanottaa ihan kokopäiväisen työn. En usko, että vaarana on, että ihan heti niitä työtarjouksia alkaa ovista ja ikkunoista pursuamaan. Eikö nämä avoimen opinnot ole ihan oma asiani, kun olen ihan itse ne rahoittanutkin. Ap 

Kun päätoimisesti opiskelevalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rahoitat ne itse kun et hae työttömyyskorvausta. Samalla logiikalla kaikki opiskelijat olisivat työttömiä jos ovat itse kurssimaksun maksaneet.

Logiikkasi ontuu pahasti. Työmarkkinatuella VOI opiskella päätoimisesti, jos opiskelu edistää työllistymistä eikä henkilö ole (enää) oikeutettu opintotukeen.

Tätä pitää tiedustella oman paikkakunnan te-toimistosta.

Vierailija
47/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Et voi olla työtön työnhakija etkä saada työttömyysetuutta, jos olet kirjoilla edellisessä oppilaitoksessa.

2. Jos eroat oppilaitoksesta, voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Avoimen opintoja ei välttämättä katsota päätoimisiksi, riippuu paljonko niitä suorittaa. Eihän niistä toki ole pakko mainita.

3. Jos et voi saada työttömyysetuutta etkä saa opintoetuuksia, voit hakea toimeentulotukea. Perusosaasi voidaan alentaa, koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu opiskeluun. Perusosaa voidaan kuitenkin alentaa enintään 40%, joten sen saat aina vähintään.

Vierailija
48/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Et voi olla työtön työnhakija etkä saada työttömyysetuutta, jos olet kirjoilla edellisessä oppilaitoksessa.

2. Jos eroat oppilaitoksesta, voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Avoimen opintoja ei välttämättä katsota päätoimisiksi, riippuu paljonko niitä suorittaa. Eihän niistä toki ole pakko mainita.

3. Jos et voi saada työttömyysetuutta etkä saa opintoetuuksia, voit hakea toimeentulotukea. Perusosaasi voidaan alentaa, koska toimeentulotuki ei ole tarkoitettu opiskeluun. Perusosaa voidaan kuitenkin alentaa enintään 40%, joten sen saat aina vähintään.

Onpas hankalaa, en siis ole tällä hetkellä kirjoilla missään oppilatoiksessa. Ap 

Vierailija
49/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas hankalaa, en siis ole tällä hetkellä kirjoilla missään oppilatoiksessa. Ap 

Kai olet kirjoilla, jos voit palata sinne vielä takaisin? Et ole siis luopunut opinto-oikeudesta. Jos opinto-oikeudesta luopuu, ei voi palata takaisin kuin yhteishaun kautta.

Jos sinulla ei ole opinto-oikeutta mihinkään oppilaitokseen, voit saada työttömyysetuutta, jos sinulla on joku ammttitutkinto pohjalla. Jos sinulla ei ole tutkintoa, et voi saada työttömyysetuutta.

Vierailija
50/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae suosiolla toimeentulotukea.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Ennen kuin sitä voidaan myöntää, pitää olla kaikki muut etuudet haettuna ja niistä päätökset. Jos hakee ensin ttt:a, Kela käskee joka tapauksessa hakea muita etuuksia, ennen kuin ttt:sta tehdään päätös.

No olipa älyvapaa kommentti. Totta kai Kela kehottaa hakemaan ensisijaisia etuuksia, mutta ei niiden hakematta jättäminen ole peruste olla myöntämättä toimeentulotukea. Niin kuin itsekin sanoit, se on viimesijainen etuus ja se täytyy myöntää jos myöntämisen edellytykset täyttyvät, oli muut etuudet haettu tai ei.

Edun viimesijaisuus tarkoittaa sitä, että sitä myönnetään vain jos muita etuuksia ei voi saada. Tietysti voidaan katsoa, että niin kauan kuin ap ei ole työkkärin kirjoilla, hän käytännössä kieltäytyy työstä ja toimeentulotuen voi maksaa alennettuna. Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen, jossa ensisijaista tukea ei suostuttu myöntämään, koska toimeentulotukea ei ollut haettu.

Vierailija
51/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ap. ei halua hakea rehellisesti työmarkkinatukea/työttömyyskorvausta. Se joko myönnetään tai ei, ap. ei häviä tässä mitään nykyiseen tilanteeseen verrattuna. On vain voitettavaa. Valehdella ei tietenkään hakuprosessissa kannata. Jos etuutta ei myönnetä, niin sitten vain hakemaan sitä toimeentulotukea.

Vierailija
52/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap:n kannattaa ilmoittautua työttömäksi. Opiskelee siinä samalla ja yrittää välttää nakitusta töihin.

Aaa... siitä tulikin mieleen, että vuokratyöfirmoista saat helposti osa-aikaista työtä, millä voit rahoittaa opintosi. Orjatyötä joo, mutta aikansa kutakin.

Vierailija
53/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktaa on se että voi opiskella, MUTTA täytyy olla valmis hakemaan kokopäivätyötä ja laissa on määritelty paljonko saa opiskella sivutoimisesti. Joku ne rajat jo laittoikin. Opiskelen itse verkossa ja teen osa-aikatyötä.

Vierailija
54/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ap:n kannattaa ilmoittautua työttömäksi. Opiskelee siinä samalla ja yrittää välttää nakitusta töihin.

Aaa... siitä tulikin mieleen, että vuokratyöfirmoista saat helposti osa-aikaista työtä, millä voit rahoittaa opintosi. Orjatyötä joo, mutta aikansa kutakin.

Millä tavalla orjatyötä? Palkka on Tesin mukainen ja saan itse päättää vuoroni. Lisäksi saan sovitellun päivärahan ja lopun aikaa voin opiskella. Just paras!

Vierailija
55/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko alle 25 ja vailla ammatillista tutkintoa? Jos olet, et saa rahaa kun erosit. Jos taas olet yli 25 tai sinulla on tutkinto, on opinnoista eroaminen oma asiasi, eikä siitä tule karenssia .

No niin, mutta sun pitää kertoa noista keskeneräisistä opinnoista jos ilmoittaudut työkkäriin ja koska ne on noin laajat sut tullaan katsomaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Mutta miksi näistä avoimen opinnoista pitäisi kertoa?  Muutaman kuukauden päästä voisin jo vastaanottaa ihan kokopäiväisen työn. En usko, että vaarana on, että ihan heti niitä työtarjouksia alkaa ovista ja ikkunoista pursuamaan. Eikö nämä avoimen opinnot ole ihan oma asiani, kun olen ihan itse ne rahoittanutkin. Ap 

Kun päätoimisesti opiskelevalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rahoitat ne itse kun et hae työttömyyskorvausta. Samalla logiikalla kaikki opiskelijat olisivat työttömiä jos ovat itse kurssimaksun maksaneet.

Logiikkasi ontuu pahasti. Työmarkkinatuella VOI opiskella päätoimisesti, jos opiskelu edistää työllistymistä eikä henkilö ole (enää) oikeutettu opintotukeen.

Tiedän kyllä, mutta en nyt sitä tähän vetänyt kun ap:lla oli harhainen käsitys opintojen rahoittamisesta, eikä hänellä ole mahdollisuutta saada tukea jo aloitettuihin opintoihinsa.

Vierailija
56/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa virallisesti aikaisemmasta oppilaitoksesta, jos todellakaan et aio missään tilanteessa jatkaa siellä.

Kannattaa etsiä TE-toimistosta fiksu virkailija. Idea on siinä, että sinun suorittamiasi opintoja ei tueta työttömyystuella vaan sinun pitää osoittaa, että haet kokopäivästä työtä ja opintosi ovat sivutoimisia, mutta parantavat työllistymistäsi.

Sitten kerrot tilanteesi, tee selkeä suunnitelma miten olet aikonut työllistyä, eli mikä idea oli keskeyttää aikaisemmat opinnot ja miksi teet nyt opintoja Avoimessa.

Tuo tästä uudesta opiskelualastasi kaikki selvitykset kirjallisesti. Selvitä miksi se on sinua parhaiten työllistävä urapolku tms. Muista että siinä pitää lukea että ovat verkko-opintoja tms., jolloin voidaan arvioida että voit ottaa kokopäiväisiä töitä vastaan.

Lain mukaan kun "opinnot ovat työttömyysturvalain nojalla tehdyn kokonaisharkinnan perusteella sivutoimisia eli ne eivät ole este kokoaikaisen työn vastaanottamiselle, voi työnhakija harjoittaa opintoja työttömyyden perusteella maksettavaa työttömyysetuuttaan menettämättä. Hän ei kuitenkaan yleensä voi esimerkiksi kieltäytyä työstä tai muusta TE-toimiston tarjoamasta palvelusta tai toimenpiteestä vetoamalla keskeneräisiin opintoihin."

Jos silti päättävät ettei sulla ole oikeutta työttömyyskorvauksee, sitten haet toimeentulotukea.

Vierailija
57/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoisen opiskelun tukea saadakseen pitää ensin olla vähintään vuosi työttömänä työnhakijana.

Vierailija
58/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssihan tulee, kun eroaa koulustakin. Ei vain voi lopettaa koulua ja alkaa työttömäksi.

Ensinnäkin sinulle tulee karenssi, koska olet itse eronnut koulusta. Karenssin laskeminen alkaa siitä päivästä kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi.

Avoimessa yliopistossa saa opiskella KESKIMÄÄRIN alle 5 op kuukaudessa. Mistä tämä kuvitelma on tullut, että ei saisi? Jos käsite keskimäärin on täysin vieras ja luetun ymmärtäminen sitä tasoa, että ei opiskeluasia selviä työttömyysturvalaista, ei taida paljon opintopisteitä kertyä. Mutta silloin voi hakeutua töihin työkkäriin.

Muutenkin sinä saat karenssin ajan tehdä mitä tahdot, kun et kuitenkaan mitään korvausta saa, eli opiskella enemmänkin.

Älä selitä jos et tiedä mitään. Ap on yli 25 ja saa erota koulusta jos huvittaa. Mitään karenssia ei tule.

Ja Ap::n 80 pinnaa ei taida alittaa tuota 5/kk rajaa. Luitko ketjua lainkaan?

Kyllä luin, ja työttömyysturvalain myös.

Karenssi tulee siitä, että on itse aiheuttanut työttömyyden. Väitätkö, että ap ei olisi itse eronnut = aiheuttanut itse työttömyytensä -> karenssi. Ei kukaan ole väittänyt, että ao ei olisi saanut erota.

80 pinnaa alittaa kevyesti 5op/ kk, jos opiskelee 41 viikkoa. Siinä kannattaa kyllä tarkkaan katsoa, että kun tulee 20 pinnaa samalle viikolle, ei edellisten 4 viikon aikana ole kuin enintään 3 op.

Vierailija
59/59 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opintosuoritukset siirtyvät nykyisin Koski-palveluun, josta myös Kela tiedot saa. Jos sinulla on opintopisteitä enemmän kuin 5 kuukaudessa, niin maksat tuet takaisin. Enää ei voi opiskella salaa.

Ok, hyvä tietää. Lähinnä ehkä ihmettelen sitä, kun täällä painotetaan sitä etten voi hakea työttömyyskorvausta opintojeni rahoittamisen, eikö se ole tässä tapauksessa ihan oman elämän rahoittamista siinä missä jollakin toisellakin työttömällä. Opintoni ovat verkko-opintoja, joten teoriassa voisin vastaanottaa työtä. Toiseksi uskon, että jos työvoimatoimiston kautta saisin töitä niin siinä kohtaa aikaavievemmät kurssit ovat jo ohi, joten työn voisin vastaanottaa.  Ap

Työttömyyskorvauksella saa rahoittaa ihan mitä tahansa. Myös opiskelua ihan siinä missä ulkomaanmatkailua, päihteitten käyttöä tai mitä vaan. Ei sitä kukaan kysy.

Ratkaisevaa on se,  voitko ottaa vastaan kokoaikatyötä vai et. Avoimen opinnot on yleensä tarkoitettu kokoaikatyötä tekeville, joten eivät ne estä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän