Voinko hakea ja saada työttömyyskorvausta tässä tapauksessa? Huijaamista?
Olen siis teoriassa tällä hetkellä työtön työnhakija. Tammikuussa erosin opiskelupaikasta ja nyt olen syksystä asti tehnyt avoimessa opintoja tarkoituksena hakea avoimen väylällä sisään. Jos käy niin etten pääse sisään niin pääsen kuulemma vielä entiseen opiskelupaikkaan takaisin. Tällä hetkellä en kuitenkaan ole varsinaisesti missään kirjoilla. Olen kituuttellut vain pienellä yleisellä asumistuella mutta nyt havahduin siihen, että voisinhan hakea työttömyyskorvausta? Ongelmana on nämä avoimen opinnot tai nimenomaan työvoimatoimistolle ongelmana. Jotta samalla voisi saada työttömyyskorvausta ja opiskella avoimesta niin nämä hakemukset olisi pitänyt tehdä etukäteen, ennen opintojen aloittamista avoimessa.
Näin en ole kuitenkaan tehnyt, en ollut tietoinen näistä käytännöistä.
Eli jos nyt haen työttömyyskorvausta niin ilmeisesti joudun esittämään, että en tee tällä hetkellä mitään? Tällä hetkellä tuntuu stressaavalta ajatuskin, jos pitäisi tehdä jotakin työllisyyssuunnitelma vielä tämän
kaiken lisäksi, kun oikeasti suoritan pahimmillani pari kurssia viikossa. Oikeasti on siis tarkka suunitelma tulevaisuudesta niin tuntuisi hassulta esittää etten tee mitään ja miten työvoimatoimisto ylipääätän suhtausuisi siihen, että olen lopettanut opinnot, vaikka oikeasti ainakin jossakin muodossa opinnot jatkuvat syksyllä.
Toisaalta kuitenkin koen olevani oikeutettu tukeen, kun samanaikaisesti jatkuvasti teen jotakin työllistymiseni eteen. PItäisikö vain hakea työttömyystukea ja olla hiljaa näistä avoimen opinnoista ja esitttä, että tällä hetkellä makaan vain kotona ja huvikseni lopetin opinnot?
Kommentit (59)
Koet olevasi oikeutettu? Vai niin.
Et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, jos et kerran hae töitä.
Onko opintoja alle 25hvko? Silloin voisit opiskella sivutoimisesti ja saada työttömyysetuutta. Kaikenlainen salailu on tietoinen riskinotto ja väärinkäyttö. Väärin perustein maksettu tuki voidaan periä takaisin, joten siihen kannattaa varautua, jos salailet jotain.
Vierailija kirjoitti:
Karenssihan tulee, kun eroaa koulustakin. Ei vain voi lopettaa koulua ja alkaa työttömäksi.
Eipä tällainen tullut mieleen. Eroaminen oli välttämätöntä, koska en suorittanut siellä enää kursseja. Kuulemma voin kuitenkin palata opiskelijaksi, kun ilmoittaudun kursseille. Eli jos haen työttömyyskorvausta niin tätä seikaka ei huomioida, että oli pakko erota, vaan karenssi tulee heti?
Vierailija kirjoitti:
Onko opintoja alle 25hvko? Silloin voisit opiskella sivutoimisesti ja saada työttömyysetuutta. Kaikenlainen salailu on tietoinen riskinotto ja väärinkäyttö. Väärin perustein maksettu tuki voidaan periä takaisin, joten siihen kannattaa varautua, jos salailet jotain.
Ei kyllä ole. Suoritan n. 80 op. nyt keväällä, eli todella paljon. Vastaa päätoimista opiskelua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssihan tulee, kun eroaa koulustakin. Ei vain voi lopettaa koulua ja alkaa työttömäksi.
Eipä tällainen tullut mieleen. Eroaminen oli välttämätöntä, koska en suorittanut siellä enää kursseja. Kuulemma voin kuitenkin palata opiskelijaksi, kun ilmoittaudun kursseille. Eli jos haen työttömyyskorvausta niin tätä seikaka ei huomioida, että oli pakko erota, vaan karenssi tulee heti?
Ei tule mitään karenssia, jos ei ole ollut kyseessä työvoimapoliittinen koulutus. Odotusaika on eri asia ja sitä voi selvittää työttömyysturvan maksajalta (Kela tai työttömyyskassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole. Suoritan n. 80 op. nyt keväällä, eli todella paljon. Vastaa päätoimista opiskelua. Ap
Opintotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki?
Avoimen opintoihin ei voi saada opintotukea. Ap
Oletko alle 25 ja vailla ammatillista tutkintoa? Jos olet, et saa rahaa kun erosit. Jos taas olet yli 25 tai sinulla on tutkinto, on opinnoista eroaminen oma asiasi, eikä siitä tule karenssia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään karenssia, jos ei ole ollut kyseessä työvoimapoliittinen koulutus. Odotusaika on eri asia ja sitä voi selvittää työttömyysturvan maksajalta (Kela tai työttömyyskassa).
Ei ollut mikään työvoimapoliittinen koulutus. En ole aiemmin ollut työtön työnhakija tai saanut mitään korvauksia. En tiedä uskallanko nytkään hakea, jos tosissaan kuitenkin tuleekin jotakin karenssia, en kyllä tiedä mistä syystä tulisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko alle 25 ja vailla ammatillista tutkintoa? Jos olet, et saa rahaa kun erosit. Jos taas olet yli 25 tai sinulla on tutkinto, on opinnoista eroaminen oma asiasi, eikä siitä tule karenssia .
Olen yli 25, hyvä tietää! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, mutta sun pitää kertoa noista keskeneräisistä opinnoista jos ilmoittaudut työkkäriin ja koska ne on noin laajat sut tullaan katsomaan päätoimiseksi opiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, mutta sun pitää kertoa noista keskeneräisistä opinnoista jos ilmoittaudut työkkäriin ja koska ne on noin laajat sut tullaan katsomaan päätoimiseksi opiskelijaksi.
Mutta miksi näistä avoimen opinnoista pitäisi kertoa? Muutaman kuukauden päästä voisin jo vastaanottaa ihan kokopäiväisen työn. En usko, että vaarana on, että ihan heti niitä työtarjouksia alkaa ovista ja ikkunoista pursuamaan. Eikö nämä avoimen opinnot ole ihan oma asiani, kun olen ihan itse ne rahoittanutkin. Ap
Työttömyyskorvausta ei todellakaan saa jos opiskelee enemmän kuin päätoimisilta opiskelijoiltakaan edellytetään tai saman verrankin... Jos et kerro opinnoista on se huijausta, josta voi jääädä kiinni.
Sinä voit hakea työttömyyskovausta, mutta sinun on tehtävä asiasta tarkka selvitys. Mitään ei kannata salata, sillä sen on virkamiehen harhauttamista, josta voi saada jopa vankeutta. Totuus kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi näistä avoimen opinnoista pitäisi kertoa? Muutaman kuukauden päästä voisin jo vastaanottaa ihan kokopäiväisen työn. En usko, että vaarana on, että ihan heti niitä työtarjouksia alkaa ovista ja ikkunoista pursuamaan. Eikö nämä avoimen opinnot ole ihan oma asiani, kun olen ihan itse ne rahoittanutkin. Ap
Kun päätoimisesti opiskelevalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rahoitat ne itse kun et hae työttömyyskorvausta. Samalla logiikalla kaikki opiskelijat olisivat työttömiä jos ovat itse kurssimaksun maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla perusteella kaikkien opiskelijoiden pitäisi saada työttömyyskorvausta. Ja jos haet korvausta, niin silloinhan et ole opintoja enää itse rahoittanut, vaan sillä työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit hakea työttömyyskovausta, mutta sinun on tehtävä asiasta tarkka selvitys. Mitään ei kannata salata, sillä sen on virkamiehen harhauttamista, josta voi saada jopa vankeutta. Totuus kannattaa.
Joo, ymmärrän että lähentelee jo huijaamista siinä tapauksessa. Mutta ai oikein vankeutta, hahah. Mielelläni mesiin kyllä tällaisen asian takia vankilaan, saa nähdä kuinka pitkä kakku tulisi. :-D Ap
Koska olet yli 25 voit sitten niihin varsinaisiin opintoihin hakea omaehtoisen opiskelun tukea = lupaa opiskella työttömyyskorvauksella. Sitä voi saada maksimissaan 2 vuotta.
Kaikki opintosuoritukset siirtyvät nykyisin Koski-palveluun, josta myös Kela tiedot saa. Jos sinulla on opintopisteitä enemmän kuin 5 kuukaudessa, niin maksat tuet takaisin. Enää ei voi opiskella salaa.