Mistä mahtaa johtua että matemaattiset aineetkin (lukio) ovat kovaa vauhtia naisistumassa? Esim. pitkän matikan kirjoittajissa jo 50 %
vaikka se on ollut perinteisesti miehinen. Kemian kirjoittajissakin oli aiemmin miesvalta mutta nyt naiset enemmistönä. Fysiikan kirjoittajissa miehiä on edelleen enemmistö 60 % mutta vielä 10 v sitten heitä oli peräti 80 %.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä ole paljonkin toitotettu sitä, kuinka Suomen koulujärjestelmä ja opetusmenetelmät suosivat tyttöjä. Olisko tässä syytä?
Nojaa itse uskon, että tytöt ovat vain tunnollisia ja enemmän kiinnostuneita panostamaan koulunkäyntiin.
Miten sitten selitetään se, että nuo prosenttiosuudet ovat vaihtuneet ihan kymmenen vuoden aikana? Verrattaen lyhyellä aikavälillä. Itse opiskelin lukiossa juurikin 10 vuotta sitten, eivätkä opetusmenetelmät ole voineet muuttua yhtäkkiä tyttöjä suosivammiksi. Tämän mukaanhan aiemmin olisi suosittu poikia.
Mäkin olen miettinyt ja miettinyt tätä, ja en keksi parempaa selitystä kuin pelit. Yleensä väestötasolla ei tapahdu voimakkaita muutoksia nopealla aikavälillä, ja mitkään asenteenmuutokset eivät selitä jyrkkää ja nopeaa muutosta. Ainoa asia, minkä keksin, mikä on vahvasti sukupuolittunut lapsilla ja nuorilla, ja mikä on lisääntynyt roimasti viimeisten 10 vuoden aikana, on pelaaminen.
En tosin ihan keksi sitä mekanismia, minkä kautta pelaaminen heikentäisi koulumenestystä. Mun mies ja lapsuudenkaverinsa (ok anekdotaalista, mutta silti) pelasivat ihan jäätävästi nuoruudessaan 90-luvulla, ja ovat käytännössä kaikki korkeakoulutettuja, olivat aikanaan tosi hyviä tai ainakin "ok" koulussa, vastuuntuntoisia jne. On perheet ja kaikki kunnossa.
Nykyään on kyllä enemmän simppelimpiä ajanvietepelejä, 90-luvun peleissä piti kestää tylsyyttä ja toistoa ja monissa piti osata vähän jotain ohjelmoinnin alkeita, en tiedä voisiko se jotenkin vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole naisten mielestä hyvä asia?
Onhan se poikien kannalta hälyttävää.
Miksi se on poikien kannalta hälyttävää? Minusta olisi ihan sopivaa, jos sukupuolieroa ei olisi. Miten on pojilta pois jos tytöt lukevat yhtä paljon matemaattisia aineita?
Koska naiset pärjäävät niissä pänttämisellä ja ulkoaopettelulla ja vievät siten lahjakkaamilta miehiltä korkeakoulupaikan.
Nämä kiltit tytöt eivät kuitenkaan kykene soveltamaan ulkoaopeteltuja matikan ratkaisumenetelmiä käytännön ongelmiin ja hienot keksinnöt jäävät keksimättä ja start-upit perustamatta.
Kyllä, me naiset olemme homogeeninen massa vailla eroavaisuuksia emmekä siis kykene yksilöllisiin suorituksiin.
Myös miehet ovat homogeeninen ryhmä matemaattisesti huippulahjakkaita yksilöitä ja "keksijöitä" :)
Kyllä; tosin erityisesti ne miehet, jotka haukkuvat naisia netissä :)
80 % ruotsalaisista lukiotytöistä ei harrasta ollenkaan liikuntaa. Mielestäni osuus on suorastaan kolossaalisen suuri.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä miehenä, -vaikkei sukupuolellan tässä kohtaa tässä kohtaa mitää merkitsytä olekaan - olen miettinyt, että miten pitkällä kehityksessä olisimmekaan, jos naisille olsi avattu mahdollisuus korkeakoulu / yliopisto -opintoihin paljon aikaisemmin. On käsittämätöntä ajatella, että vielä hieman reilu sata vuotta sitten naiset joutuivat hakemaan Suomessa erillsitä lupaa ja oikeutta voidakseen päästä opiskelemaan korkeakouluissa ja yliopistoissa. Miten paljon potenttiaalisia keksintöjä, oivalluksia, ja vaikka mitä on jäänyt syntymättä, että naisille on avattu mahdollisuus päästä korkeaouluihin ja yliopistoihin näin myöhään. Ja ilm. ainoana syynä vain heidän sukupuolensa.
Ei hirveästi sen enempää kuin nytkään. Ei ole naisista Einsteineiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen puuttuu linkki.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/tietopalvelut/tilastot/tilastotaulukot
En löytänyt tuolta sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä ole paljonkin toitotettu sitä, kuinka Suomen koulujärjestelmä ja opetusmenetelmät suosivat tyttöjä. Olisko tässä syytä?
Nojaa itse uskon, että tytöt ovat vain tunnollisia ja enemmän kiinnostuneita panostamaan koulunkäyntiin.
Miten sitten selitetään se, että nuo prosenttiosuudet ovat vaihtuneet ihan kymmenen vuoden aikana? Verrattaen lyhyellä aikavälillä. Itse opiskelin lukiossa juurikin 10 vuotta sitten, eivätkä opetusmenetelmät ole voineet muuttua yhtäkkiä tyttöjä suosivammiksi. Tämän mukaanhan aiemmin olisi suosittu poikia.
Mäkin olen miettinyt ja miettinyt tätä, ja en keksi parempaa selitystä kuin pelit. Yleensä väestötasolla ei tapahdu voimakkaita muutoksia nopealla aikavälillä, ja mitkään asenteenmuutokset eivät selitä jyrkkää ja nopeaa muutosta. Ainoa asia, minkä keksin, mikä on vahvasti sukupuolittunut lapsilla ja nuorilla, ja mikä on lisääntynyt roimasti viimeisten 10 vuoden aikana, on pelaaminen.
En tosin ihan keksi sitä mekanismia, minkä kautta pelaaminen heikentäisi koulumenestystä. Mun mies ja lapsuudenkaverinsa (ok anekdotaalista, mutta silti) pelasivat ihan jäätävästi nuoruudessaan 90-luvulla, ja ovat käytännössä kaikki korkeakoulutettuja, olivat aikanaan tosi hyviä tai ainakin "ok" koulussa, vastuuntuntoisia jne. On perheet ja kaikki kunnossa.
Nykyään on kyllä enemmän simppelimpiä ajanvietepelejä, 90-luvun peleissä piti kestää tylsyyttä ja toistoa ja monissa piti osata vähän jotain ohjelmoinnin alkeita, en tiedä voisiko se jotenkin vaikuttaa?
Miten koulut EIVÄT OLE VOINEET muuttua nais myönteisemmiksi ? 90% opettajista on vasemmistolaisia naisia, kuin myös sossutantat, erityisopettajat yms liikunnanopettajaa lukuunottamatta
Tässä hieman osviittaa miksi pojat menestyvät huonommin koulussa kuin tytöt. Antaisitteko poikien olla poikia ja näyttäisitte heille vahvoja mies roolimalleja ettekä antaisi naisten kertoa millaisia poikien/miesten pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä tytöille tehtiin täysin selväksi ettei tytöt pysty pitkää matematiikkaa kirjoittamaan ja esim fysiikan opettaja, mies, kertoi vitsejä tyttöjen tyhmyydestä tunneilla.
Itselläkin nousi esim. fysiikan ja kemian numerot sieltä seiskasta ysiin, kun opettaja vaihtui naiseksi.
Näin 90-luvun lopussa vielä.
Huokaus. Tunnistan tunteesi vaikka olenkin poika tai siis tuohon aikaan olin poika nykyisin kaiketi "jo"mies." - Väljäkö tällä. Itselleni tuli muisteluksestasi mieleen, kuinka luokatonta ja alaarvoista opinto-ohjausta saimme aikanaan. Ensin yläasteella, niinkuin siihen aikaan tapana oli sanoa eli siis oppivelvollisuuden viimeisellä luokalla ohjeistus oli selvä välkyt ja fiksut ns. "parempi aines" lukioon ja ammattikoulua pidettiin paikkana jonne joutuivat tai ajautuivat lähinnä häiriköt ja se "heikompi aines." tai ei ainakaan missään nimessä saatettu ajatella, että sinne (ammattikouluun) joku olisi oikeasti voinut haluta tai ns. pyrkiä ja hakea ensi-sijaisena vaihtoehtona.
Lukiossa sitten myöhemmistä opiskeluvaihtoehdoista kertoessaan opolla oli selkeä käsitys siitä, että kaikki pojat ovat kiinnostuneita tekniikasta ja (tieto)koneista ja moottoreista suosittaen, siten välkyimmille (lue: pitkänmatikan valinneille pojille) teknillsitä korkeakoulua ja tytöille sairaanhoitaja opintoja. - Eräänalisena varaventtiilinä hän saattoi kertoa, jonkun kerran tradenomi tutkinnosta uutena ja ihmeellisenä tutkintona...
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä miehenä, -vaikkei sukupuolellan tässä kohtaa tässä kohtaa mitää merkitsytä olekaan - olen miettinyt, että miten pitkällä kehityksessä olisimmekaan, jos naisille olsi avattu mahdollisuus korkeakoulu / yliopisto -opintoihin paljon aikaisemmin. On käsittämätöntä ajatella, että vielä hieman reilu sata vuotta sitten naiset joutuivat hakemaan Suomessa erillsitä lupaa ja oikeutta voidakseen päästä opiskelemaan korkeakouluissa ja yliopistoissa. Miten paljon potenttiaalisia keksintöjä, oivalluksia, ja vaikka mitä on jäänyt syntymättä, että naisille on avattu mahdollisuus päästä korkeaouluihin ja yliopistoihin näin myöhään. Ja ilm. ainoana syynä vain heidän sukupuolensa.
Oltaisiin edelleen kivikaudella.
Itse kukin voi laskea vaikka Nobel-sivuilta, että tieteissä Nobelit ovat menneet 2010-luvulla about miehille 70-0 jos pikku pyöristys sallitaan. Ja kaikki ovat koulunsa käyneet samaan aikaan kuin naisilla on ollut tasan sama mahdollisuus osallistua koulutukseen kuin miehilläkin. Startupeista 6% naisten.
Not very impressive.
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelussa töissä. On selvää, että pojissa on suurempi määrä syrjäytyviä. Nämä pojat pelaavat. He istuvat päivät ja yöt pelaamassa. Koulu jää kesken tai tulokset kärsivät muuten. Vanhemmat eivät uskalla rajata, koska teini-ikäinen saattaa olla jo yhtä iso kuin äitinsä tai isompikin ja saattavat olla väkivaltaisia. Näille pojille se pelaaminen on tärkeämpää kuin tytöt, joten edes tyttöjen perässä ei sitä peliä jätetä. Heistä tulee sitten aikuisena täysin osaamattomia mielenterveysongelmaisia zombieita, joilla ei ole mitään kuvaa siitä mitä reaalitodellisuus on. Tytöt ovat enempi kavereilla ja tyttöjä kiinnostavat pojat enempi kuin poikia tytöt. Peliongelmaa on hyvin harvalla tytöllä.
Ja mitä sinä teet tämän tilanteen korjaamiseksi? Sinullehan maksetaan siitä palkkaa että hoida asian kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Siis hyvä asia toki ettei tytöt enää "pelkää" noita aineita mutta mikä on saanut aikaan muutoksen? Lasketaanko pitkän matikan kirjoissa jo muutakin kuin jääkiekko-otteluiden todennäköisyyksiä, jalkapallokenttien mittasuhteita yms. "miehistä"? (oma muisto 90-luvulta)
Olen lukenut pitkinä matematiikan, fysiikan ja kemian ilman ongelmia. Eikä kyseiset aineet ole jääneet erityisen miehisinä mieleen.
t. 50 v. DI nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lastensuojelussa töissä. On selvää, että pojissa on suurempi määrä syrjäytyviä. Nämä pojat pelaavat. He istuvat päivät ja yöt pelaamassa. Koulu jää kesken tai tulokset kärsivät muuten. Vanhemmat eivät uskalla rajata, koska teini-ikäinen saattaa olla jo yhtä iso kuin äitinsä tai isompikin ja saattavat olla väkivaltaisia. Näille pojille se pelaaminen on tärkeämpää kuin tytöt, joten edes tyttöjen perässä ei sitä peliä jätetä. Heistä tulee sitten aikuisena täysin osaamattomia mielenterveysongelmaisia zombieita, joilla ei ole mitään kuvaa siitä mitä reaalitodellisuus on. Tytöt ovat enempi kavereilla ja tyttöjä kiinnostavat pojat enempi kuin poikia tytöt. Peliongelmaa on hyvin harvalla tytöllä.
Ja mitä sinä teet tämän tilanteen korjaamiseksi? Sinullehan maksetaan siitä palkkaa että hoida asian kuntoon.
Yleensä vanhemmat hoitavat jälikasvunsa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä tytöille tehtiin täysin selväksi ettei tytöt pysty pitkää matematiikkaa kirjoittamaan ja esim fysiikan opettaja, mies, kertoi vitsejä tyttöjen tyhmyydestä tunneilla.
Itselläkin nousi esim. fysiikan ja kemian numerot sieltä seiskasta ysiin, kun opettaja vaihtui naiseksi.
Näin 90-luvun lopussa vielä.
Meillä ei ollut vastaavaa 80-luvulla.
Käyttäjä10426 kirjoitti:
Jos ottaa huomioon, että lukio-opiskelijoista suurin osa on naisia, 50% kertoo että matemaattiset aineet on edelleen miesten valtakuntaa.
But the future is female
Tamahan on ihan kamala uutinen. Tarkoittaa, etta matikan taso on romahtanut. En ole tavannut viella naista joka on oikeasti hyva matematiikassa.
Tytot osaa kylla mekaanista laskemista, mutta pojilta loytyy luovuus jos on taitoa.
Tohtori, fysiikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäkö estää? kuinka paljon sinä olet tarvinnut opinnoissasi, jotenkin erityisesti omaa sukupuoltasi? - Minä en ole tarvinnut toistaiseksi vielä kertaakaan; mutta minä en olekaan fyysikko, saati matemaatikko.Vai pitäsikö olla opiskellut enempi antropologiaa vai kenties sukupuolen tutkimusta vai mitä, että pystyisi tuollaisen väitteen perustelemaan. Kysynkin, että mikä osa tai kokonaisuus Einsteinin keksinnöistä ja/tai teorioista on sellaista josta käy ilmi, se ettei niiden "luomiseen" olisi pystynyt yksikään nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät siihen kykene on meillä lastensuojelu joka kykenee. Lait velvoittavat tässäkin viranomaisia toimimaan eikä vain huutelemaan netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulut EIVÄT OLE VOINEET muuttua nais myönteisemmiksi ? 90% opettajista on vasemmistolaisia naisia, kuin myös sossutantat, erityisopettajat yms liikunnanopettajaa lukuunottamatta
Nyt en pääse tilastoihin, mutta mielestäni tuo ei voi selittää muutosta viimeisten 10 vuoden sisällä, koska opettajakunnam naisvaltaistuminen on alkanut ja ollut korkealla tasolla jo paljon aiemmin kuin 10, saati 5v sitten. Toisekseen pitkän matikan ja fysiikan opettajissa on edelleen suhteellisesti suurin osuus miehiä, eli miksi pojat olisivat juri näitä vähentäneet, luulisi pikemminkin että hakeutuisivat tuohon koulujen viimeiseen miehiseen linnakkeeseen, jos sinun teoriasi pitäisi paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäkö estää? kuinka paljon sinä olet tarvinnut opinnoissasi, jotenkin erityisesti omaa sukupuoltasi? - Minä en ole tarvinnut toistaiseksi vielä kertaakaan; mutta minä en olekaan fyysikko, saati matemaatikko.Vai pitäsikö olla opiskellut enempi antropologiaa vai kenties sukupuolen tutkimusta vai mitä, että pystyisi tuollaisen väitteen perustelemaan. Kysynkin, että mikä osa tai kokonaisuus Einsteinin keksinnöistä ja/tai teorioista on sellaista josta käy ilmi, se ettei niiden "luomiseen" olisi pystynyt yksikään nainen?
Miehet ovat äo-tilastoissa enemmän edustettuina molemmissa ääripäissä, naiset lähinnä hivelee mediaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eivät siihen kykene on meillä lastensuojelu joka kykenee. Lait velvoittavat tässäkin viranomaisia toimimaan eikä vain huutelemaan netissä.
Tuskin lastensuojelutapaukset kuitenkaan selittävät väestötason koulumenestyseroja poikien ja tyttöjen välillä, saati poikien vähentynyttä pitkän matikan lukemista.
Ensin naisistui opettajien ammattikunta, ja sen jälkeen tyttöjen menestys kouluaineissa on noussut. Opettaminen on suurelta osin vuorovaikuttamista ja kommunikointia, ja ehkä jostain syystä ymmärrämme oman sukupuolemme puhetta ja tekstistä paremmin kuin vastakkaisen. Ja jos ei opi yhtä nopeasti kuin muut, turhautuu. Tämä johtaa usein asian kieltämiseen ja lopulta ei edes halua oppia.
Itse muistan yläasteen opettajista 2000-luvun alkupuolelta sen, ettei aina tullut toimeen vastakkaista sukupuolta edustavan opettajan kanssa, koska ei päässyt kiinni ajatuksesta.
Opettaja puhuu aidasta, ja yksi kysyy aidan seipäästä?