Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle mihin LASTENTARHANOPETTAJIA tarvitaan? Siis oikeasti eikä vain teidän mielestä?

Lapsenlikkoja ovat
21.03.2018 |

Lapset on vuosisatojen ajan kasvatettu amatöörivoimin. Ja ihan hyvää jälkeä on tullut verrattuna tähän nykyajan huonosti voivaan päiväkotisukupolveen.

Pk-seudulla päiväkodeista puuttuu 600 lastentarhanopettajaa - ja silti päiväkotitoiminta pyörii hienosti!

En oikein ymmärrä mitä ihmettä yliopistossa voisi oppia lastenkasvattamisesta. Ne kurahousut oppii pukemaan muutenkin.... Ei pyllyn pyyhkimenkään nyt ihan noin vaikeaa ole! MLL:stä saa lastenhoitajia, joista nuorimmat ovat alaikäisiä. Se kertoo jotain kenelle tämä työ oikeasti on tarkoitettu. Lapsenlikoille.

Mihin lastentarhanopettajia siis muka tarvitaan?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoito ja varhaiskasvatus ovat kaksi eri asiaa. Hoito tarkoittaa perusasteellaan vaan sitä, että lapsi ruokitaan, ulkoilutetaan, nukutetaan, pissatetaan yms. Varhaiskasvatus tarkoittaa että pitäisi opettaakin sille lapselle jotain.

Entisenäkin aikana oli varakkailla perheillä ammatti-ihmisiä kotona kasvattamassa lapsia. Esim. 1800-luvun varakkaissa perheissä Helsingissä oli usein ranskankielinen seuraneiti, joka opetti ranskaa lapsille ja opetti etikettiä seurapiirejä varten. Talossa oli myös kotiopettajia, varsinkin pojille, jotka tähtäsivät upseerinuralle tai virkamieheksi. Erikseen saattoi olla musiikinopettajat yms.

Ehkäpä junttisuomalaiset eivät ole vieläkään tajunneet miksi nuo varakkaiden perheiden vesat ovat aina menestyneet paremmin kuin monet köyhät opinnoissaan. Isä on voinut ostaa koulutusta rahalla. Nyt kun samanlaisia mahdollisuuksia on tuotu puoli-ilmaiseksi kaikille suomalaislapsille jo päiväkodista alkaen, siitä valitetaan.

Minäkin, vaikka perhe oli vähävarainen enkä ollut kunnallisessa päivähoidossa, sain ennen kouluikää tärkeitä vaikutteita, jotka ovat auttaneet työurallani. Kotona oli valtavasti kirjoja, vanhemmat puhuivat useita kieliä, lähipiirissä oli taiteilija, jonka ateljeessa sain käydä lapsena, isoisä luontoihmisenä opetti liikkumaan luonnossa ja kertoi eläimistä ja metsästyksestä, mummi kertoi elämästä vuosisadan alun Helsingissä ja kertoi sisällissodasta sekä muista sodista. Isoäiti oli myös harrastelijanäyttelijä, joten sain lapsena olla mukana teatteriharjoituksissa.

Työni liittyykin kirjoihin, historiaan, taiteeseen, ja jonkin verran myös luontoon.

Mitäköhän vaikutteita olisin saanut, jos olisin ollut lapsuuteni päiväkodissa pelkässä fyysisessä hoidossa?

Vierailija
22/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin kurssin seurauksena jouduin miehenä tarhan tädiksi. Ei siinä mitään ei mulla ole mitään lapsia vastaan. Puin ja riisuin niiltä vaatteita. pelasin niiden kanssa pelejä ja vahdin etteivät tappele keskenään.

Persekkin tuli pyyhittyä ja siitä jouduin kysymään että onko se varmasti okei? Tiedätte kyllä kuinka helposti miehiä syytetään.

Piti antaa rikostaustakin mikä oli mielestäni ihan oikein. No sitä ei saa muutaman viikon takia, vähän outoa.

Kuitenkin kerroin paikan pomolle, naiselle että on siellä yksi sakkotuomio pahoinpitelystä. Olihan se jo vanhentunut kun siitä oli melkein 20 vuotta.

Kuitenkin pointti on se että kuka tahansa täysipäinen ihminen osaa hoitaa lapsia. Siihen ei tarvita mitään erityisempää koulutusta. Hyvistä hermoista on kyllä hyötyä. Kersat osaa kyllä kokeilla niitä rajoja. Pedagoki, akateeminen my ass kun lapsille tärkeintä on turvallinen aikuinen. Nämä ylikoulutetut lastentarha opettajat vinkuvat aivan turhasta.

Suomessakin on valtava määrä ihmisiä jotka on kasvatettu ilman päiväkotia ja kunnon ihmisiä heistäkin on tullut. Voi olla että jopa pärjäävät aikuiselämässä paremmin kuin nykyiset päiväkotilapset tulevat pärjäämään.

Minä olen tällainen kotihoidettu. Hoitaminen oli sitä, että sain ruokaa ja vaatteita, mutta äiti eikä isä askarrellut, lukenut, leiponut, potkinut palloa tai tehnyt yhtään mitään meidän lasten kanssa. Isä kävi töissä ja vapaa-ajat puuhaili omiaan, äidin päivät meni kodin hoidossa, se oli silloin naisen tärkein työ. Kouluun mennessä en tuntenut yhtään luokkakaveriani ja he tuntuivat tuntevan kaikki toiset. En osannut toimia ryhmässä ja olin tolkuttoman ujo. Ainakin minulla päiväkodista olisi ollut hyötyä. Näin jälkeenpäin tunnen olevani tynnyrissä kasvatettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin kurssin seurauksena jouduin miehenä tarhan tädiksi. Ei siinä mitään ei mulla ole mitään lapsia vastaan. Puin ja riisuin niiltä vaatteita. pelasin niiden kanssa pelejä ja vahdin etteivät tappele keskenään.

Persekkin tuli pyyhittyä ja siitä jouduin kysymään että onko se varmasti okei? Tiedätte kyllä kuinka helposti miehiä syytetään.

Piti antaa rikostaustakin mikä oli mielestäni ihan oikein. No sitä ei saa muutaman viikon takia, vähän outoa.

Kuitenkin kerroin paikan pomolle, naiselle että on siellä yksi sakkotuomio pahoinpitelystä. Olihan se jo vanhentunut kun siitä oli melkein 20 vuotta.

Kuitenkin pointti on se että kuka tahansa täysipäinen ihminen osaa hoitaa lapsia. Siihen ei tarvita mitään erityisempää koulutusta. Hyvistä hermoista on kyllä hyötyä. Kersat osaa kyllä kokeilla niitä rajoja. Pedagoki, akateeminen my ass kun lapsille tärkeintä on turvallinen aikuinen. Nämä ylikoulutetut lastentarha opettajat vinkuvat aivan turhasta.

Osasitko sinä huomata joukosta ne lapset, joilla on jotain oppimisvaikeuksia tai vaikeuksia keskittymisessä tai ryhmässä toimimisessa? Millä tavalla sinä rohkaisia arkoja lapsia ja sait ylivilkkaat rauhoittumaan? Kun vanhemmat kysyivät sinulta, kannattaisiko loppuvuodesta syntyneelle lapselle anoa koulun aloituksen myöhästyttämistä vuodella, niin osasitko perustella, miksi tai miksi ei?

En ole ollut koskaan päiväkodissa töissä enkä aio mennäkään, mutta kiinnostaa noin yleisesti. Muutkin saavat mieluusti vastata.

Siellä tarhassa en huomannut mitään oppimisvaikeusista kun ei siellä opetettu sen kummempaa kuin käyttäytyminen toisten kanssa. Arkojen kanssa olin vähän ja yllytin niitä menemään mukaan muiden kanssa.

Paria ylivilkasta pitelin kiinni ja muutaman kerran kutitin niin että uskoivat. Se vähä mitä juttelin vanhempien kanssa niin kuulin olevani tykätty setä.

En ihmettele miksei päiväkoteihin halua töihin. Vaikka kuinka tykkää lapsista niin käy ne joskus hermoille. Sitten ne taudit, yrkkää, ripulia, kuumetta kunnes tulet niille kaikille immuuniksi. Koulutus lastenvahtimiseen on täysin turhaa. Oikea asenne ja hyvät hermot on ne minkä katson että riittää tarhantädiksi vaikka olisi setäkin.

Vierailija
24/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä kuka tahansa voisi hoitaa lapsia, jos kyse olisi vain lasten hengissä pitämisestä. Mutta kun varhaiskasvatus on muutakin kuin kurahousujen pukemista ja nenän niistämistä.

Selkeästi yksi ja sama henkilö tehtailee näitä keskusteluja jatkuvasti. En jaksa ap:lle vastata - mene lukemaan aiemmin tekemiäsi keskusteluja samasta aiheesta ja katso, mitä niiihin on vastailtu.

Vierailija
25/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osasitko sinä huomata joukosta ne lapset, joilla on jotain oppimisvaikeuksia tai vaikeuksia keskittymisessä tai ryhmässä toimimisessa? Millä tavalla sinä rohkaisia arkoja lapsia ja sait ylivilkkaat rauhoittumaan? Kun vanhemmat kysyivät sinulta, kannattaisiko loppuvuodesta syntyneelle lapselle anoa koulun aloituksen myöhästyttämistä vuodella, niin osasitko perustella, miksi tai miksi ei?

En ole ollut koskaan päiväkodissa töissä enkä aio mennäkään, mutta kiinnostaa noin yleisesti. Muutkin saavat mieluusti vastata.

Siellä tarhassa en huomannut mitään oppimisvaikeusista kun ei siellä opetettu sen kummempaa kuin käyttäytyminen toisten kanssa. Arkojen kanssa olin vähän ja yllytin niitä menemään mukaan muiden kanssa.

Paria ylivilkasta pitelin kiinni ja muutaman kerran kutitin niin että uskoivat. Se vähä mitä juttelin vanhempien kanssa niin kuulin olevani tykätty setä.

En ihmettele miksei päiväkoteihin halua töihin. Vaikka kuinka tykkää lapsista niin käy ne joskus hermoille. Sitten ne taudit, yrkkää, ripulia, kuumetta kunnes tulet niille kaikille immuuniksi. Koulutus lastenvahtimiseen on täysin turhaa. Oikea asenne ja hyvät hermot on ne minkä katson että riittää tarhantädiksi vaikka olisi setäkin.

Tässä kiteytyikin vastaus siihen, miksi ihan kuka tahansa ei voi olla vastuussa alle kouluikäisten lasten kasvatuksesta ja opetuksesta.

Vierailija
26/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nähnyt (ja tunnen) niin monta kasvatusalan ammattilaista, joilta puuttuu sellainen aito taito olla lasten kanssa. Kovin teennäisiä ja maalaisjärki hukassa.

Saman huomasin tarhassa. Mä olin ja olen ihan eri alan ihminen. Kuitenkin mä viitsin olla lasten kanssa ja se näkyi. Kun siitä ujoilusta/arastelusta pääsivät niin olin todella tykätty setä.

Vierailija
27/27 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tälläinen tarhantäti oli munkin lapsella, kaikki piti olla hyvin ja mitään vaikeuksia ei ollut..

Kunnes muutettiin ja lto kutsui minut palaveriin ja sanoi että lapseni ei ole vielä kouluvalmis.

Hän kävi läpi asioita mitä minä en ollut huomannut ja mitä lapseni ei osannut.

Voin sanoa että yhtä tahimista on tämä koulun aloitus ollut kunnes sain apua ja haettua lapselle avustajaa! Lto kumosi ”lapsen paperit” missä hän kuulemma suoriutuu ikärason tehtävistä jne..

Vieläkin ottaa aivoon että lapseni sai koulunkäynnilleen huonon alun sen vuoksi että joku ei osannut hommiaan!