Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rescuekoirien suuret pelastajat

Vierailija
20.03.2018 |

Eivät ymmärrä mikä kierre se on tarhoilla kun adoptoit koiran, teet vain tilaa uudelle.
Monet koirat ovat niissä tarhoissa vuosiakin, mikä ei todellakaan ole koiran elämää se.

Suomessakin on tarhoilla kotia kaipaavia koiria, heitä ei huolita koska ei ole muodikasta ottaa koiraa kotimaan tarhoilta kun ei päästä leijumaan että tämä onkin Espanjasta, tämä Virosta ja tämä Romaniasta etc.

Ovatko koirat mihinkään vähentyneet näiden maiden tarhoilta? Eivät.
Lisää tulee päivittäin. Ja aika karuja ne tarhat ovat. Pressuin suojattuja häkkejä.

Entäs taudit sitten tai niiden riskit?
Riski on aina olemassa. Kaikkialla.
Rescueihmiset sulkevat silmänsä ja korvansa heti, kun joku asiasta mainitseekin.

Kukaan ei kerro mitä niille koirille tapahtuu jos ja kun jokin tauti löydetään? Miksi niistä vaietaan?
Niistä vaikenevat myös rescuen ottaneet ihmiset. Miksi?

Rescuen omistaja näkee asian näin:
"Pelastan yhden koiran ja olen pelastanut koko koirapopulaation"

Mutta todellisuudessa asia menee näin:
"Pelastan yhden koiran ja teen vain tilaa uudelle joka ei ehkä koskaan tule valituksi kenenkään kotiin".

Kysymys.
Käyttekö siellä tarhalla valitsemassa koiran vai teettekö sen päätöksen nettiin tehdyn esittelyn perusteella?
Niitä esittelyjä lukeneena, niin aika ruusuisesti on kirjoitettu ja hollywood- nyyhkytarina muotoon....

Kommentit (283)

Vierailija
21/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö sulla pentu business nurin itteltäs kun jengi hakee halvemmalla ulkomailta?

Ei. En tehtaile pentuja. Aivan yleisellä tasolla mietin vaan tätä asiaa koska rescueväki on kovin agrea porukkaa monissa ryhmissä.

Ap

No aivan varmasti on agrea porukkaa jos sun keskustelun aloitus on mallia "Ootte kaikki tekopyhiä paskiaisia" :D

Missä niin luki?

Eikö näin yleisestä asiasta saa keskutella?

Hyviä pohdintoja nuo ovat...

Vierailija
22/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vituttaa näyttelyihmiset jotka ottaa pennun ja sitten vuoden päästä antaa sen uuteen kotiin koska koirasta näkee ettei siitä tulekaan palkintokoiraa. Sitten kuluu pari kuukautta ja hommataan uusi pentu ja toivotaan josko tästä tuomarit tykkäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa kun eivät osaa asiallista keskustelua ollenkaan ja vastata pohdintoihin mitenkään.

Vierailija
24/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskas oot vauva-palstalla viimeksi asiallista keskustelua nähnyt? :)

Mene keskustelemaan koirafoorumeille

Vierailija
25/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menenpäs potkimaan tuon rescuerakkini hengiltä, selitän samalla ettet kuulemma ollutkaan tervetullut tänne, mokoma ulkomaalainen.

Juuri tuollaisten kommenttien vuoksi ettei ole kovin uskottavia rescuekeskusteluissa. Lapsellista kommentointia suolletaan sen minkä ehditään vaan

Vierailija
26/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskas oot vauva-palstalla viimeksi asiallista keskustelua nähnyt? :)

Mene keskustelemaan koirafoorumeille

No. Siellä vielä vähemmän osataan olla asiallisia 😂

Vierailija
27/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö sulla pentu business nurin itteltäs kun jengi hakee halvemmalla ulkomailta?

Ei. En tehtaile pentuja. Aivan yleisellä tasolla mietin vaan tätä asiaa koska rescueväki on kovin agrea porukkaa monissa ryhmissä.

Ap

No aivan varmasti on agrea porukkaa jos sun keskustelun aloitus on mallia "Ootte kaikki tekopyhiä paskiaisia" :D

Missä niin luki?

Eikö näin yleisestä asiasta saa keskutella?

Hyviä pohdintoja nuo ovat...

niinno, kyllähän se ap viestissä rivien välistä aika selkeästi paistoi

Vierailija
28/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menenpäs potkimaan tuon rescuerakkini hengiltä, selitän samalla ettet kuulemma ollutkaan tervetullut tänne, mokoma ulkomaalainen.

Juuri tuollaisten kommenttien vuoksi ettei ole kovin uskottavia rescuekeskusteluissa. Lapsellista kommentointia suolletaan sen minkä ehditään vaan

Ihan yhtä lapsellinen oli sun aloitukses

Vierailija
29/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne koirat siellä kaduilla olla pentutehtailijoiden aikaansaannoksiakin ja syistä x ja y ovat sinne hyljätty.....

Vierailija
30/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetus olisi armollisempaa kun tarhalla vuosia oleminen koiralle. Kyllä ne siitä jonkin verran kärsivät vaikka ravintoa saavatkin säännöllisemmin kuin kadulla.

Vierailija
31/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä Suomen koiratarhat ovat? ESYillä sun muissa löytöeläineläintaloissa on joskus pari koiraa, mutta aika äkkiä ne tuntuvat löytävän kodin.

Katsoin juuri HESYn sivuja ja siellä oli kuva yhdestä kotia etsivästä koirasta sekä ilmoitus useammasta koirasta, joiden tietoja ei voi julkistaa. Mulle ainakin herää välittömästi kysymys, miksi ei voi julkistaa? Onko taustalla koirat, jotka on otettu omistajaltaan pois? Jos koirien tietoja ei voi julkistaa, usklataako sellaisen koiran kanssa sitten liikkua yhtään missään pelkäämättä entistä omistajaa? 

Lisäksi näen ongelmana, että suomalaiset luopuvat koiristaan usein silloin, kun koira on rodultaan tai rotumixiltään haastava luonne eikä ole osattu kouluttaa koiraa lainkaan ja koira on hankittu kutakuinkin hetken mielijohteesta. Nämä koirat ovat yleensä suurikokoisia ja ainakin itselleni lähiössä asuvana on erittäin tärkeää, että voin koirani kanssa liikkua ilman, että mulla on narun päässä raivoisa isokokoinen koira, joita kaikki muut pelkäävät. Vaikka rescue-koirillakin on omat ongelmansa, ne harvemmin ovat mitään rottiksen ja koirasuden risteytyksiä, joiden tarkoitus on ollut pönkittää omistajansa egoa. Rescue-koirien ongelmat liittyvät usein sisäsiisteyteen sekä - valitettavasti - miehiin ja koviin ääniin. Pitkään tarhoilla olleet koirat ovat väkisinkin oppineet olemaan tekemisissä muiden koirien kanssa ja vaikka eivät muista koirista niin välittäisikään, osaavat kuitenkin kommunikoida toisten koirien kanssa siten, että eivät joudu niin usein hankaluuksiin. Tietenkin rescue-koirissakin on remmiräyhääjiä ja muita ongelmakoiria, mutta itse rescue-koiran omistajana arvostan hyvin paljon sitä, että koirani osaa "puhua koiraa" paljon paremmin kuin minä. Yhtään ainoaa todellista konfliktitilannetta ei ole näiden viiden vuoden aikana koirani kanssa ollut. Ei edes silloin, kun vastaan on tullut remmiräyhääjä tai egonpönkittäjän koira. Koirani osaa ihan itse tehdä ne eleet, joilla konflikti vältetään. 

Vierailija
32/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin koira napataan kiinni, teljetään häkkiin, pestään, piikitetään jne, teljetään häkkiin kotia odottamaan määräämättömäksi ajaksi, lennätetään hyvällä tuurilla Suomeen.

Veikkaanpa että aika stressaavaa katukoiralle joka on ajan x kaduilla viettänyt vapaana....

Vierailija
33/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksityinen koiratarha missä näitä rescuekoiria on paljon ja etsitään niille kotia.

Naapurit häiriintynyt ja koirat karkailee.

Nämä uudet kodin löytäneet veijarit karkailee myös uusista kodeista ollen riesa muille koiranulkoiluttajille eli olisiko näin ettei vapaata vangita voi...

Itsellä on ollut myös huonoista oloista tuotu koira joka oli todella haastava ja viimeiset pari vuotta oli elo suht normaalia sen kanssa.

Tutut eläinlääkärit kaikki vastustaa näitten tuontia jo koiran stressin takia.

Lopetus armollisempi.

Vierailija
34/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rescuekoira (tai on ollut kaksi, toinen kuoli muutama vuosi sitten). Suomesta ei löytynyt mieluisaa, halusin pienen koiran. En kokenut tarpeelliseksi hankkia rotukoiraa kasvattajalta, mutta en halunnut myöskään tukea pentutehtailua. Sopivaa kodinvaihtajaa ei löytynyt.

Btw, ajatteletko samaa lasten adoptoinnista ulkomailta? Yhden adoptoiminen vaan antaa tilaa toiselle eikä ratkaise itse hylkäämisen ongelmaa, joten on väärin adoptoida?

Vierailija
35/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin koira napataan kiinni, teljetään häkkiin, pestään, piikitetään jne, teljetään häkkiin kotia odottamaan määräämättömäksi ajaksi, lennätetään hyvällä tuurilla Suomeen.

Veikkaanpa että aika stressaavaa katukoiralle joka on ajan x kaduilla viettänyt vapaana....

Aivan varmasti! Oma koirani on viettänyt ensin aikansa kaduilla ja kaatopaikoilla, sitten koiratarhalla satojen muiden koirien kanssa, sen jälkeen Suomessa nk kotihoitopaikassa ja sen jälkeen ensimmäisessä varsinaisessa kodissaan. Kuitenkin tämän omistajan vanhempi koira ei tullut lainkaan toimeen toisen koiran kanssa, joten he joutuivat luopumaan koirasta. Kun koira tuli mulle, ensimmäisten kolmen viikon aikana sitä ei näyttänyt edes kiinnostavan, kuka ihminen tällä kertaa hihnan toisessa päässä oli. Kyseessä on vasta toinen koirani (ensimmäisen koirani otin luovutusikäisenä pentuna suoraan ko rotua kasvattavasta kennelistä), joten hetken silloin mietin, mahtaako koko hommasta tulla yhtään mitään. Kun koirani huomasi, ettei sitä ollakaan taas kerran viemässä jonnekin uuteen paikkaan uusien ihmisten luokse, se alkoi luottaa minuun. Nyt jo monen vuoden ajan olen voinut pitää koiraani metsässä irrallaan seuraamatta lainkaan, missä koirani menee. Koira pitää ihan itse huolen siitä, ettei mamma katoa sen näköpiiristä. Jos käännyn toiseen suuntaan, koira sinkoaa välittömästi perääni, vaikka sen edessä olisi ollut ihan mitä tahansa koiran mielestä mielenkiintoista. 

Ainakin oma koirani vaikuttaa arvostavan turvaa, säännöllistä ruokaa, lämpöä ja hellyyttä. Sitä, että sillä vihdoinkin on ikioma loppuelämän ihminen. 

Vierailija
36/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirapiirit jännittää kyllä muutenkin. Ymmärrän ettei pentutehtailu ole oikein mutta tuntuu että kaikkia sekarotuisia epäillään. Plus minusta on ok pyytää se 300e sekarotuisesta.

Itsellä toiveissa ihan rotukoira kylläkin.

Surullista sekin on että sairaists roduista kuten mopsi yms pyydetään 1500e ja monet näkyvät pyytävän huonoists terveystuloksista piittaamatta myös isoja rahoja koiristaan.

Vierailija
37/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut erään seikan. Myös rescueina otetut koirat ovat päätyneet kodinvaihtajiksi kun esim eivät ole sisäsiistejä, tuhoavat paikkoja, karkailevat ja hyväntekijä ei osaakaan kouluttaa. Ei ne rescuet ole valmiiksi koulutettuja koiria mitä tänne tuodaan. Ne pitää kouluttaa itse.

Paljon on kouluttamattomia koiria muitakin kuin rescuet, koira vie ja omistaja seuraa perässä.

Eräs nainen sanoi mulle tässä että on vähän vasemmalla kädellä koulutettu hänen russelinsa kun ei ole kiinnostanut ja sehän on niin pienikin oli myös perusteena

Vierailija
38/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut erään seikan. Myös rescueina otetut koirat ovat päätyneet kodinvaihtajiksi kun esim eivät ole sisäsiistejä, tuhoavat paikkoja, karkailevat ja hyväntekijä ei osaakaan kouluttaa. Ei ne rescuet ole valmiiksi koulutettuja koiria mitä tänne tuodaan. Ne pitää kouluttaa itse.

Paljon on kouluttamattomia koiria muitakin kuin rescuet, koira vie ja omistaja seuraa perässä.

Eräs nainen sanoi mulle tässä että on vähän vasemmalla kädellä koulutettu hänen russelinsa kun ei ole kiinnostanut ja sehän on niin pienikin oli myös perusteena

Tämä on aivan totta! Rescue-koirilla hyvin tavallinen ongelma on sisäsiisteys. Tai siis sen puuttuminen. Omakin koirani edellisellä omistajallaan teki usein tarpeensa sisälle. Oli kuitenkin tiedossa, että koiran vatsa meni sekaisin, jos se stressaantui. Ymmärrän hyvin, ettei ole kiva tulla töistä kotiin, jos koko asunto on täynnä ripuliläjiä. Mä teen etätöitä, lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla ole toista koiraakaan. Vain yhden kerran ensimmäisellä viikolla koirani teki tarpeensa sisälle. Ja sekin oikeastaan vain sen vuoksi, että en vielä osannut tulkita koiran käytöksestä, että sen pitäisi päästä ulos. 

- Nro 35 -

Vierailija
39/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rescueihmiset ovat kykenemättömiä vastaamaan asiallisesti kysymyksiin.

Lasten adoptointi on aivan eri asia kuin koiran.

Lasten adoptoinnissa on myös ero se että perheen taustat tutkitaan perusteellisesti ja on pitkä aikainen prosessi. Jopa vuosiakin perhettä seurataan.

Tutkitaanko koirien tulevat kodit yhtä perusteellisesti kuin lasten?

Seuraako järjestöt koiran ottanutta perhettä lainkaan ettei kyseessä ole hetken mielijohde jne?

Vierailija
40/283 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan totta! Rescue-koirilla hyvin tavallinen ongelma on sisäsiisteys. Tai siis sen puuttuminen. Omakin koirani edellisellä omistajallaan teki usein tarpeensa sisälle. Oli kuitenkin tiedossa, että koiran vatsa meni sekaisin, jos se stressaantui. Ymmärrän hyvin, ettei ole kiva tulla töistä kotiin, jos koko asunto on täynnä ripuliläjiä. Mä teen etätöitä, lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla ole toista koiraakaan. Vain yhden kerran ensimmäisellä viikolla koirani teki tarpeensa sisälle. Ja sekin oikeastaan vain sen vuoksi, että en vielä osannut tulkita koiran käytöksestä, että sen pitäisi päästä ulos. 

- Nro 35 -

Kiitos asiallisesta kommentista! Mielenkiintoista lukea kommenttejasi, kun kerrot rehellisesti hankaluuksista ja ongelmista, mutta kuitenkin ratkaisukeskeisesti. Otitko selville, kantaako koirasi antibioottiresistenttejä bakteereja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän