Lastenjuhlien päällekkäisyys, mitä tekisitte?
Tyttäreni pitää kaverinsa kanssa yhteiset synttärit, jumppasalin tapainen paikka. Yhteensä 14 kutsuttua. Kun kutsut oli lähetetty vastasi eräs tuttu äiti, että valitettavasti hänen tyttärensä ei tule, koska aikoo samaan aikaan pitää uimajuhlat. He eivät olleet lähettäneet kutsuja, mutta halusi tietää meidän kutsutut, jotta voisi välttää tuplakutsuja... ok hyvä idea, kunnes...
5 lasta ilmoitti, ettei tule jumppajuhliin koska menevät uintijuhliin. 5! Ja ei tuplakutsuja? 14 kutsutusta 5 on aika paljon. Eli kolmasosa. Ja jos haluavat uida, ei se ole ongelma vaan se, että tuo tuttu äiti olisi voinu siirtää uimajuhlien ajankohtaa,sillä eivät olleet vielä kutsuja lähettäneet. Olen ärtynyt. Ja nyt tuo tuttu äiti viestittelee, voitaisko huomenna jutella ja keksiä ratkaisu. Tuskin tässä enää 3 päivässä mitään ratkaisuja keksitä. Tosi alhaista häneltä laittaa pieniä alakoululaisia valitsemaan juhlien/kaverien välillä.
Mitä tekisitte?
Kommentit (119)
Ei voi ymmärtää, että äideissä voi olla ketään, joka ei heti miettisi ratkaisuksi juurikin tuota 100. vastausta. Äitien arvovallat ja ylpeydet nyt kolisee eikä kukaan äideistä näe sen yli yhtään miltä tämä lapsista tuntuu. Vaikka kaikik lapset olisivat ilmoittautnueet jumppajuhliin niin monellakaan tulijalla ei olisi ollut iloinen mieli koska olisi mielessä koko ajan se että missaavat ne toiset juhlat.
Luulisi että synttäreiden ja äitien tehtävä on tehdä sankari ja vieraat iloiseksi. Joten mitä muuta väliä asialla on kun järjestää juhlat jonne kaikki yhdessä pääsee. Jos joku kutsutuista on vain yhden vieras niin sitten on mitä ihmeen väliä sillä on.
Tuohan on vaan ihanaa, että vierasjoukko vähenee eikä silti tarvi ketään jättää pois. Huh, minä ainakin olisin aikanaan arvostanut kovasti : )
Vanhemmilla olisi hyvä tilaisuus opettaa lapsilleen, että jos on jo vastannut myöntävästi kutsuun, niin sitten ei enää peruta sen takia, että tulee houkuttelevampaa tekemistä. Niin tekisin itse vanhempana, jos lapseni kutsuttuna joutuisi tuollaiseen tilanteeseen. MUTTA jos ei ole vastannut kumpaankaan, mitään velvollisuutta ei ole mennä ensimmäisenä kutsuneen kaverin juhliin. Kunhan vastaa asianmukaisesti määräaikaan mennessä. Kannattaa siis pyytää vastaus reilusti ennen juhlia.
Pidätte tietysti yhteiset juhlat. Joko niin, että menette kaikki ensin uimaan ja sieltä jumppasaliin tai toisinpäin tai sitten menette kaikki uimaan.
Ei voi olla ylivoimaista järjestää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja me ei siis kutsuja lähetettäessä tienneet mitään, että niitä uimakutsuja oli kukaan järjestämässä. Mutta ilmeisesti jo alakoulussa siis vanhempien taholta tehdään kiusaa ja pakotetaan valitsemaan. Ikävää, enpä ole ennen tähän ilmiöön törmännyt. Kai tähän on vaan totuttava.
Ap
Yleensä tällaiset juhlapaikat täytyy varata suht ajoissa. Joten ei se välttämättä olisi helposti käynyt siirtää uimasynttärien ajankohtaa. Lapseni luokalla on hyvä systeemi tätä varten. Meillä on luokan oma Facebook ryhmä. Täällä vanhemmat heti paikan varattuaan varoittavat etukäteen, että koska on synttärit tulossa. Myös jos on tarkoitus pitää kotisynttärit. Luokalla on vain 16 lasta, ja alusta saakka on yhdessä päätetty että kaikki kutsutaan. Oli tyttö tai poika. Lapsi on nyt tokalla ja luokassa on todella hyvä yhteishenki. Vanhempien kesken on sovittu myös noin summa lahjoille. Kaikkien mielestä on tarkoitus ostaa vain jotain pientä.
Heh, mulla on 3 pientä alakouluikäistä lasta. Tuolla metodilla omilla lapsillani olisi 48 kaverisynttärit vuodessa. Meille ei myöskään mahtuisi juhlimaan 15 lasta + omat. Tietysti hyvä sinänsä, että vanhempien kesken sovitaan yhteinen linjaus monesta asiasta, mutta synttärivieraiden lukumäärä on mielestäni hieman arveluttavaa. Aina tulee se ryhmäpaine, että tähän on suostuttava, kun kaikki muutkin suostuvat. Päällekkäisyyksistä selvitään ihan vain siten, että lähetetään kutsu heti kun paikka tai/ja aika on päätetty.
Mutta siis itse asiaan. Mielestäni on aina hyvä puhua asiat suoraan. Itse lähettäisin kyseiselle äidille viestin, missä ihmettelisin hänen toimintatapaansa ja kertoisin, että tuntuu lapsen puolesta pahalta. Ehkä siellä on joku syy taustalla tai vaikka ei olisikaan, voi sitten olla hyvällä omallatunnolla vi***ntunut.
Realiteettihan on, että hyvin usein on joku joka ei pääse juhliin. Miksi tästä nyt mielensä pahoittaa näin kovasti ja tehdä asiasta isompi kuin se todellisuudessa onkaan? Ethän nyt omalla nyrpeällä asenteellasi pilaa lasten juhlaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä tyynesti siirtäisin juhlat vaikka seuraavalle viikolle, enkä kertoisi asiaa tälle toiselle äidille. Toteaisin muille vanhemmille, jos ihmettelevät, että haluat, että mahdollisimman moni pääsee synttäreille, eikä tarvitse valita juhlien väliltä ja tuottaa pahaa mieltä kellekään. :)
Minä taas en siirtäisi juhlia ja pitäisin ne alkuperäisen suunnitelman mukaan. Vieraan näkökulmasta ihmettelisin juhla-ajankohdan muuttamista ja se aiheuttaisi meille mielipahaa, sillä onhan muillakin perheillä omat aikataulunsa ja puuhansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tyynesti siirtäisin juhlat vaikka seuraavalle viikolle, enkä kertoisi asiaa tälle toiselle äidille. Toteaisin muille vanhemmille, jos ihmettelevät, että haluat, että mahdollisimman moni pääsee synttäreille, eikä tarvitse valita juhlien väliltä ja tuottaa pahaa mieltä kellekään. :)
Tämä juhlien siirto on tässä vaiheessa sen takia haastavaa, että meillä itsellä on menoja 2 seuraavaa viikonloppua ja tämän yhteisjärjestäjäperheellä taas töiden vuoksi se kolmas viikonloppu. Eli juhlat siirtyisivät yli kuukaudella eteenpäin eikä toisaalta ole mitään takuuta siitä, että kaikille käy sekään.
Ja toisaalta kaiken tämän soittelun ja viestittelyn jälkeen ketuttaa jo niin paljon, ettei enää ole mitään intoa edes kutsua niitä, jotka nyt valitsivat paremmat juhlat.
Ap
Ne on lapsia! Ei niillä aina aikuisten kohteliaisuussäännöt tule luonnostaan.... Entä jos siirrät juhlat vain toiselle päivälle tänä viikonloppuna? Perjantai,lauantai,sunnuntai? Vaatii tietenkin vähän ekstraa vaivannäössä, mutta mä en voisi antaa sille kusipäämutsille sitä tyydytystä, että onnistui pilaamaan juhlat.
Joo, vieraat on lapsia, mutta onko TÄMÄ todella aikuisen ihmisen kommentti: mä en voisi antaa sille kusipäämutsille sitä tyydytystä, että onnistui pilaamaan juhlat.
Mitä sitä sen enempää säätämään. En minä kysele niiltä, jotka ilmoittavat ettei pääse, että miksi ei pääse. Enkä oikein usko, että kukaan vastatessaan kertoo, ettei pääse, kun lällällää, meneekin toisille synttäreille samaan aikaan. Elämässä on päällekkäisyyksiä. Oma lapseni menisi niihin juhliin, joihin on ensin kommentoitu, että tulee. Toiselle ilmoitettaisiin, että valitettavasti ei pääse. Itse lähden aina siitä, että vaikka kutsuttuja on yli 10, ei voi olla varma, että kaikki pääsee, voi olla, että tulee vain pari, ihmisillä on muitakin menoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse elän ruuhkavuosia. On vaativa työ ja neljä lasta. Hyvä kun saa synttärit järkättyä kaikille. Jos vielä pitäisi kysellä luokka kavereiden vanhemmilta, milloin heidän lastensa synttärit on...menee aika vaikeaksi. Ne on vain synttärit. Tuntuu, että niihin suhtaudutaan kuin isompaankin spektaakkeliin. Onko aloittavalla vain yksi lapsi tai muuten vain paljon aikaa? Itse ainakin yritän vain hoitaa kaiken omassa perheessä.
Olisko kannattanut tehdä pari lasta vähemmän ? Synttärit ovat sinulle vaan synttärit, meidän lapsille tärkeä juttu.
Joskus kerättiin erilaisia synttäri-ideoita vihkoon, edelleenkin kerään ja niistä saa valita mitä haluaa.
Mm kun kaikki tytöt tykkäsivät Euroviisuista, meillä oli myös Euroviisut.
Oli eri maiden lippuja, peruukkeja, isoja silmälaseja, pompomeja jne.
Ja kun juhlat olivat ohi, myin kaiken rekvisiitan tyttäreni ystävän äidille , joka käytti ne nuoremman tyttärensä juhliin.
Poikani haluaa pitää synttärit aina Raxissa. Kutsut ajoissa ja h hetkellä paikalla ja kassan kautta kotiin.
Olen erikois-asiantuntija vaativalla alalla. Kyllä minun meriiteillä se toinen äiti peruu juhlat heti.
Toinen vaihtoehto on että annatte ne lapsenne adoptioon ja muutatte lappiin mökkiin asumaan, koska ette selvästikkään selviä tässä elämässä helpolla.
Ethän nyt vain siirrä omaa pahaa mieltäsi ja pettymystä lapsellesi.
Tietysti harmittaa, sen voi toki ääneen sanoa, mutta ei siinä kannata rypeä, se kun siirtyy lapseenkin.
Järjestäkää huikean upeat synttäri nyt sovittuna aikana sovitussa paikassa.
Ja ensi vuonna olette hyvissä ajoin yhteydessä äitien kesken, kun sovitte synttäreiden ajankohtaa.
Meillä kävi aikoinaan lapsen kohdalla lähes samalla tavalla kun 5 kaveruksella samalta luokalta on kolmen viikon sisällä synttärit. Ekan vuoden päälkekkäisyyksien jälkeen sovittiin /ilmoiteltiin toisillemme ajankohdat, ettei päällekkäisyyksiä tule.
Oiskohan teidänkin kohdalla käynyt vähän samalla tavalla. Eli tuo uintijuhlien ajankohta sovittu jo aikaisemmin, kutsut vaan ovat lähteneet vasta teidän kutsujen jälkeen. Ainakin meidän kaupungissa pitää varata paikat jo useita viikkoja etukäteen.
Mukavia ja vauhdikkaita juhlahetkiä teille.
Vasta sivulla 7 kerroit niin olennaisen seikan että ette asu Suomessa, joten kysy siellä jollain vastaavalla keskustelupalstalla kuinka siellä vastaavassa tilanteessa tehdään, maassa maan tavalla. Siellä teillä Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja me ei siis kutsuja lähetettäessä tienneet mitään, että niitä uimakutsuja oli kukaan järjestämässä. Mutta ilmeisesti jo alakoulussa siis vanhempien taholta tehdään kiusaa ja pakotetaan valitsemaan. Ikävää, enpä ole ennen tähän ilmiöön törmännyt. Kai tähän on vaan totuttava.
Ap
Yleensä tällaiset juhlapaikat täytyy varata suht ajoissa. Joten ei se välttämättä olisi helposti käynyt siirtää uimasynttärien ajankohtaa. Lapseni luokalla on hyvä systeemi tätä varten. Meillä on luokan oma Facebook ryhmä. Täällä vanhemmat heti paikan varattuaan varoittavat etukäteen, että koska on synttärit tulossa. Myös jos on tarkoitus pitää kotisynttärit. Luokalla on vain 16 lasta, ja alusta saakka on yhdessä päätetty että kaikki kutsutaan. Oli tyttö tai poika. Lapsi on nyt tokalla ja luokassa on todella hyvä yhteishenki. Vanhempien kesken on sovittu myös noin summa lahjoille. Kaikkien mielestä on tarkoitus ostaa vain jotain pientä.
Heh, mulla on 3 pientä alakouluikäistä lasta. Tuolla metodilla omilla lapsillani olisi 48 kaverisynttärit vuodessa. Meille ei myöskään mahtuisi juhlimaan 15 lasta + omat. Tietysti hyvä sinänsä, että vanhempien kesken sovitaan yhteinen linjaus monesta asiasta, mutta synttärivieraiden lukumäärä on mielestäni hieman arveluttavaa. Aina tulee se ryhmäpaine, että tähän on suostuttava, kun kaikki muutkin suostuvat. Päällekkäisyyksistä selvitään ihan vain siten, että lähetetään kutsu heti kun paikka tai/ja aika on päätetty.
Mutta siis itse asiaan. Mielestäni on aina hyvä puhua asiat suoraan. Itse lähettäisin kyseiselle äidille viestin, missä ihmettelisin hänen toimintatapaansa ja kertoisin, että tuntuu lapsen puolesta pahalta. Ehkä siellä on joku syy taustalla tai vaikka ei olisikaan, voi sitten olla hyvällä omallatunnolla vi***ntunut.
Minustakin yhteiset linjat ja reilu kohtelu kuulostaa hyvältä, mutta ne synttärit on kuitenkin sitä lasta varten ja niiden pitää olla hänen näköisensä. Ei kaikki viihdy isoissa ryhmissä ja suuressa vilskeessä ja olisipa kurja jos olisi velvollisuus järjestää sellaiset juhlat tai olla ilman yhtään (luokkakaveri)vierasta. Meillä yksi lapsista kutsuu juhliinsa yleensä 2-5 vierasta.
Miksei voi noille jumppasynttäreille kutsua lisää tuttuja ja sitten esim. joku arki-ilta kutsua kaikki jotka eivät tuolloin päässeet vaikkapa leffailtaan omaan kotiin. Tai kakkossynttäreille :) Ei lasten mielestä varmaan juhlia voi olla liikaa. Tai otatte koko possen mukaan uimajuhliin ja sen jälkeen teille jatkoille. Pidä vaikka kolmet juhlat! Ei tuo ole niin vakavaa.
Onneksi meillä nuo isommat synttäritouhut ovat ohi sillä ne oli tosi stressaavia - ei lasten takia vaan äitien takia. Jotkut äidit ovat vaan niin taukkeja ettei uskokaan. Kerran meillä kävi kun kun oli synttärit järkättyinä niin yksi äiti päätti samana päivänä järjestää samalle eskarityttöporukalle ”tyttöjen hemmotteluhetken” omassa kauneushoitolassaan. Hänen oma tyttönsä muiden mukana oli kutsuttu synttäreille ja oli hyväksynyt kutsun. Tämä äiti aamulla laittoi viestiä muille että tämmönen juttu olis nyt tarjolla ”tiedän että tulee vähän nopeesti mutta olen niin spontaani jakivahan on tyttöjä hemmotella, hih hih”
Osa synttärivieraista meni ko hemmotteluhetkeen, koukkasivat ensin meidän kautta heittämässä jo ostetun synttärilahjan. Suurin onneksi tuli synttäreille mutta kyllä lapset ymmärsivät mistä pohjimmiltaan oli kysymys vaikka me aikuiset yritimme selittää asiaa ihan nätisti.
Mieleeni painui erityisesti yksi tyttö jonka äiti oli valmis perumaan synttäreilletulon kun olisikin tarjolla hemmotteluhetki, niin ko tyttö oli äidilleen selittänyt että ”kuule kyllä sovituista jutuista pidetään kiinni eikä olla kuin tuuliviiri ja tuoteta toiselle pahaa mieltä”. Siinä 6 v opetti äitiään 👍
Tuo selittää aika paljon. Suomessa ei nimittäin ole normaalia, että kolme äitiä sumplivat keskenään kaksia lastenjuhlia samalle ajankohdalle.