Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia suomenruotsalaisista "siinä mielessä"?

Vierailija
19.03.2018 |

Olen vastikään tavannut Tinderissä mukavalta ja ihan hauskalta vaikuttavan miehen, ja n. viikon juttelun jälkeen minulle selvisi että hän on suomenruotsalainen. Hän ehdotti tapaamista mutta minua hieman arveluttaa tuo suomenruotsalaisuus..

Olen itse ihan tavallinen keskisuomalainen +30v nainen, eikä lähipiirissäni ole koskaan ollut yhtäkään suomenruotsalaista, mutta olen kyllä kuullut paljon heidän erikoisista tavoistaan... Kielimuuri voi tulla ainakin vastaan, oma kielitaitoni on kouluruotsin tasolla peruskouluajoilta, enkä ole koskaan käynyt rapujuhlissa.

Mitä mieltä olette, kannattaako tavata?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaa vaan, siinähän se selviää. Itse seurustelin aikoinaan suomenruotsalaisen alle 20-v sällin kanssa. Oli todella täynnä itseään kaikin puolin ja heillä ollessaan (asui vielä kotona) puhuivat toisinaan keskenään ruotsia perheen kesken, koska luulivat etten ymmärrä. Voi olla, että oli vaan jätkällä luonteessa vikaa, eikä niinkään liity suomenruotsalaisuuteen. Olin kuitenkin hänelle kaunis suomalainen tyttöystävä, jota hän halusi kaikille esitellä ja silloin korosti suomalaisuuttani.

Vierailija
2/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas että nää on huonoja.. vähän nyt yritystä kehiin jooko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jumala mikä aloitus taas... Laitapa ap tuohon tekstiisi suomenruotsalaisen kohdalle vaikkapa hämäläinen tai etelä-karjalainen ja mieti sitten kuinka tyhmältä vaikutat. Ja vielä yli kolmekympppinen....

Onnittelut. Maanantai ei ole vielä pitkällä ja saat jo viikon typerin avaus -palkinnon.

Vierailija
4/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos asioiden edelle menemisen ja ennenaikaisen nöyristelyn sijaan tapaisit ehkä kivan miehen ja antaisit tälle mehdollisuuden? Ilmeisesti olette tähänkin asti tulleet suomella toimeen. Kyllä ne svedupetterit suomea osaavat halutessaan ihan hyvin.

Vierailija
5/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin huonoja? Se, ettei sulla ole kokemusta ihmissuhteista ei tee näistä vastauksista huonoja.

Vierailija
6/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus hieman päälle kakskymppisenä suomenruotsalaisen n.30v miehen kanssa, olihan meillä hetki ihan hauskaa ja hyvää seksiä, mutta loppujenlopuksi jätkä oli ihan eri maailmasta mun kanssa. Ylimielinen, pinnallinen ja tosiaan sitä ruotsia oli pakko puhua kaikkien kanssa vaikka tiesi että minä en ymmärrä kuin sanan sieltä ja toisen tuolta. Todella ärsyttävää ja huonoa käytöstä mielestäni.

Vierailija
7/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en haluaisi todellakaan kuulostaa ennakkoluuloiselta, vaan olen ihan tosissani liikenteessä tinderissä, ja totta kai ajattelen suhteen onnistumista myös tällaisten kulttuurierojen kautta. Ja joo, mietin yhteistä tulevaisuutta ennen ekoja treffeja, mutta kun tyyppi vaikuttaa tosiaan pitkästä aikaa niin lupaavalta.. 

ap

Vierailija
8/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Kuulostaa hieman liian yhteneväiseltä parin-kolmen viimeviikkoisen provon kanssa.

Noh, täällä rakkaassa(?) pääkaupungissamme pyörii kaikkien stereotyyppisen henkilöiden lisäksi ruotsinkielisiä palvelualojen työntekijöitä, amisjonneja, vammaisia jne. Kannattaa siis selvittää äijän muutkin ominaisuudet kuin kieli ennen päätöksentekoa... :)

Vierailija
9/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin huonoja? Se, ettei sulla ole kokemusta ihmissuhteista ei tee näistä vastauksista huonoja.

... tai oisko se, että oon ollut 20 vuotta naimisissa suomenruotsalaisen kanssa? Ero suhun on se, että mulla on juuret Karjalassa. Ja olin tosin parikymppinen kun mieheni tapasin.

Vierailija
10/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Mä tunnen parikin ihmistä, joiden en edes tiennyt olevan suomenruotsalaisia ennen kuin asie tuli ilmi jo yli vuoden tunnettuamme. Ei sitä mistään ulospäin huomaa. Ja kielimuuri? Eiköhän jokainen suomenruotsalainen osaa suomea. 

Ps. Olen myös kerran sekstannut suomenruotsalaisen miehen kanssa. Mukava, hauska, kohtelias ja hyvä pano. Suosittelen.

Vierailija
11/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sissimarkkinointia:

https://elisaviihde.fi/jattekiva?_ga=2.47736423.1369934240.1521449391-1…

Erittäin hyvin toteutettu koska suurin osa ei tajua aloituksen olevan mainos uudesta Elisa viihteen sarjasta.

Vierailija
12/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sissimarkkinointia:

https://elisaviihde.fi/jattekiva?_ga=2.47736423.1369934240.1521449391-1…

Erittäin hyvin toteutettu koska suurin osa ei tajua aloituksen olevan mainos uudesta Elisa viihteen sarjasta.

Oliko ne viimeviikkoiset provotkin vain markkinointia? Ainakin toinen oli melkoisen syrjivä, että vähän haiskahtaa eettinen kyseenalaisuus. Paitsi tietysti, jos se olikin puhdas provo.

Vierailija
13/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahah, joo kannattaa ehdottomasti varoa suomenruotsalaisia ja heidän outoja tapojaan. Ruotsalaiset ja varsinkin suomenruotsalaiset ovat tosi kummallista sisäsiittoista rotua.

Oikeastaan muutenkin kannattaa tapailla vain keskisuomalaisia, kaikki raja-alueilla asuvat ovat jotenkin epämääräistä ja outoa porukkaa.

Muista myös huolehtia rokotuksista!

Vierailija
14/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en haluaisi todellakaan kuulostaa ennakkoluuloiselta, vaan olen ihan tosissani liikenteessä tinderissä, ja totta kai ajattelen suhteen onnistumista myös tällaisten kulttuurierojen kautta. Ja joo, mietin yhteistä tulevaisuutta ennen ekoja treffeja, mutta kun tyyppi vaikuttaa tosiaan pitkästä aikaa niin lupaavalta.. 

ap

luoja mikä idiootti olet. Itse olen ollut suomenruotsalaisen mieheni kanssa yhdessä kohta 26v.

Hän puhuu täydellistä suomea, kuten myös kaikki sukulaisensa ja ystävänsä. Mitään kulttuurieroa en todellakaan ole huomannut. Kulttuurieroja voit ihmetellä, jos sekaannut johonkin somppuun tai esim Irakilaiseen.

Vierailija
15/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaa vaan, siinähän se selviää. Itse seurustelin aikoinaan suomenruotsalaisen alle 20-v sällin kanssa. Oli todella täynnä itseään kaikin puolin ja heillä ollessaan (asui vielä kotona) puhuivat toisinaan keskenään ruotsia perheen kesken, koska luulivat etten ymmärrä. Voi olla, että oli vaan jätkällä luonteessa vikaa, eikä niinkään liity suomenruotsalaisuuteen. Olin kuitenkin hänelle kaunis suomalainen tyttöystävä, jota hän halusi kaikille esitellä ja silloin korosti suomalaisuuttani.

korosti suomalaisuuttasi??? Ihan yhtä suomalainen se kundi oli niin kuin sinäkin.

Vierailija
16/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sitäpaitsi tämä oli täällä hiljattain. 

Vierailija
17/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... tai oisko se, että oon ollut 20 vuotta naimisissa suomenruotsalaisen kanssa? Ero suhun on se, että mulla on juuret Karjalassa. Ja olin tosin parikymppinen kun mieheni tapasin.

Niin? Se, että olet ollut naimisissa 20  v suomenruotsalaisen kanssa pätevöittää sut arvostelemaan muiden negatiivisia kokemuksia?  Ne vuodet kun eivät yleisesti ottaen sinällään kerro edes elämänkokemuksesta, ne ovat vaan numeroita. Missä mä muuten kerroin omista juuristani? Entäs kun mä olen ollut suomalaisen kanssa naimisissa yli 20 v ja mulla siis kokemusta molemmista. Onkos sulla?

Vierailija
18/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuleva aviomies ja lapseni isä on suomenruotsalainen ja miehen lähisuku puhuu ruotsia melkeinpä pelkästään. Oma kielitasoni oli tavatessamme ”jag heter mörkö” ja se siinä. Niinkuin suurin osa suomalaisista oli oma asenteeni koulussa hemmettiäkö tällä kuitenkaan tekee. No se nyt sitten kostautuu näin. Hitaasti mutta varmasti toi mun kielitaito kehittyy,mutta on mulla edelleen niitä hetkiä kun vaan kestohymyilen miehen jutellessaan sukunsa kanssa ruotsia ja mä en tajua sanaakaan. Jos huomaan että muut nauraa niin levennän vaan hymyä. Meidän lapsi kasvatetaan myös kakskieliseks joka kanssa auttaa mun kehitystä. Mammapoika ruotsikoulu :D

Rohkeesti vaan, ei se kielimuuri mitään estä ja mekin puhuttiin eka vuos pelkkää suomea keskenämme, nykyään puhutaan kunnon WT-tyyliin sekasin.

Vierailija
19/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korosti suomalaisuuttasi??? Ihan yhtä suomalainen se kundi oli niin kuin sinäkin.

Niin? Minkä mä sille voin että korosti.

Vierailija
20/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuleva aviomies ja lapseni isä on suomenruotsalainen ja miehen lähisuku puhuu ruotsia melkeinpä pelkästään. Oma kielitasoni oli tavatessamme ”jag heter mörkö” ja se siinä. Niinkuin suurin osa suomalaisista oli oma asenteeni koulussa hemmettiäkö tällä kuitenkaan tekee. No se nyt sitten kostautuu näin. Hitaasti mutta varmasti toi mun kielitaito kehittyy,mutta on mulla edelleen niitä hetkiä kun vaan kestohymyilen miehen jutellessaan sukunsa kanssa ruotsia ja mä en tajua sanaakaan. Jos huomaan että muut nauraa niin levennän vaan hymyä. Meidän lapsi kasvatetaan myös kakskieliseks joka kanssa auttaa mun kehitystä. Mammapoika ruotsikoulu :D

Rohkeesti vaan, ei se kielimuuri mitään estä ja mekin puhuttiin eka vuos pelkkää suomea keskenämme, nykyään puhutaan kunnon WT-tyyliin sekasin.

Eikö sua häiritse, että sut halutaan tuollatavoin sulkea ulkopuolelle. Taatusti osaaavat suomea, joten miksi eivät puhu sulle sitä?