Velat tuliko teille koskaan ajatusta olisiko pitänyt tehdä lapsi?
Olen nyt 25 ja olen pitkään miettinyt teenkö lapsia vai en. Tällä hetkellä en niitä halua ja minulta kysyttäessä asiasta vastaan "en tiedä". En koe itseäni äidilliseksi eikä minulla ole missään kohtaa tullut halua tehdä lasta. Onhan tässä vielä monta vuotta aikaa saada jonkinlainen vaivakuume. Mieheni ei halua lapsia ja aikoo tehdä vasektonian kun se on laillista iän puolesta tehdä. Minä en itse kuulu niihin jotka uskoo, että äidilliset vaistot herää kun vaan teet sen lapsen. Entä jos ei herääkkään? Parisuhde on toimiva ja lähes täydellinen. Olen vakituisessa työssä. Onko jollekin tullut jossain vaiheessa tunne "ehkä sittenkin"?
Kommentit (30)
Voi se tunne tulla tai olla tulematta. Itsellä oli 25v. ehdoton ei lapsille. Sitten mieli alkoi muuttua pikku hiljaa ja onneksi muuttui...Ainut mikä harmittaa ettei yhdelle ehkä enää ehdi sisarusta hankkia.
Aito vela ei edes mieti että mitä jos olisi lapsia tai että olisiko pitänyt hankkia niitä.
Kun muut tytöt leikkivät vauvanukeilla niin minä leikin aikuisten leikkejä barbienukeilla, siitä vanhempanikin osasivat jo arvata etten tule haluamaan lapsia ja ovat tyytyväisiä valintaani.
Ei ole tullut, ei todellakaan. Terkuin 34v steriloitu nainen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei tehdä, niitä saadaan.
Bilsantunnit jääny väliin? Ei ne lapset tupsahda mitenkään haikaran tuomina, kyllä siinä lastentekopuuhassa pitää olla aktiivinen jos lapsen haluaa.
Vastuutonta lisääntyä tänä päivänä, koska niille lapsille tulee olemaan todella kamalat ajat edessäpäin ympäristön tuhoutumisen vuoksi ja koska ruuan tuotanto heikkenee kokoajan. Joutuvat nälkäisiksi ympäristöpakolaisiksi pahimmassa tapauksessa ja lisäksi se että ihmisiltä vaaditaan ja vaaditaan kokoajan enemmän niin aika raadollista tulee olemaan lasten tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tekee ja jotkut saa...hyväksy se...
Ei ole tullut tuollaista tunnetta. En ole tosin koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että seurustelukumppanini olisi halunnut lapsia. En tiedä olisiko se sitten vaikuttanut minun mietteisiini miten paljon. Nyt olisi myöhäistä alkaa lapsia miettimään joka tapauksessa, koska olen jo pian viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bilsantunnit jääny väliin? Ei ne lapset tupsahda mitenkään haikaran tuomina, kyllä siinä lastentekopuuhassa pitää olla aktiivinen jos lapsen haluaa.
Et voi tehdä ja tilata lasta.
Lapsi tulee jos tulee ja haluttu lapsi on aina lahja eikä mikään tekaistu tuote jonkun synnytyskoneen sisuksista.
Vierailija kirjoitti:
Näin se tuppaa menemään niillä, jotka eivät käytä ehkäisyä.
Meilla ns. normaaleilla ihmisillä, jotka käytämme ehkäisyä, on mahdollisuus päättää milloin ja kenen kanssa lisäännymme. Tai jopa, että onko se ylipäänsä järkevää.
Itse olen lähemmäs 50 v. ja olen todella onnellinen, että saan elää lapsivapaata elämää. En ehkä ole kovin huolehtiva ihminen, vaan enemmänkin sellainen tutkijatyyppi. Tykkään tehdä paljon töitä ja tienata. Lomilla voi myös mennä vapaasti, kun ei tarvitse lasten ehdoilla mennä. Viikonloppuisin saa nukkua pitkään ja tehdä mitä haluaa.
Koen tämän elämäntavan myös melko ekologiseksi, en tarvitse autoa eikä muutenkaan rahaa mene mihinkään lasten hankintoihin. Taloudellisesti tilanteeni on paljon parempi kuin tämän ikäisillä naisilla yleensä. Olen ollut aika häkeltynytkin, kun olen tavannut oman ikäisiä naisia joilla ei ole käytännössä mitään omaisuutta. Tässä iässä alkaa olla jo kiire, jos mitään eläkesäästöjä aikoo saada kasaan.
🇺🇦🇮🇱
Ei ole toistaiseksi tullut. Olen 35v ja kävin pari vuotta sitten steriloitavana varmistaakseni sen, että en missään lähestyvien vaihdevuosien hormoniheilahteluissa ryhdy enää lastentekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tulee jos tulee ja haluttu lapsi on aina lahja eikä mikään tekaistu tuote jonkun synnytyskoneen sisuksista.
Lapsia hankitaan. Ei tehdä.
No eipä ole tullut, nyt ikää 32. Ei ole koskaan ollut sitä tunnetta, että lapsen saaminen olisi jotenkin ns. pakko ja elämän edellytys. Ja nyt varsinkaan kun miehestä on todettu jo ennen meidän suhdettamme, että hänellä on häviävän pienet mahdollisuudet ikinä laittaa lasta alulle ja tiesin sen jo ennen kun yhteen menimme.
Nainen tulee vasta sitten täydelliseksi, kun saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihmeelliseltä. Luulis sitten velojakin pelottavan, kun koska vaan voi huomata, että pirskatti nyt tupsahti lapsi tohon keskelle olohuonetta.
Toisaalta homo- ja lesbopareille jotka haluaa lapsia tämähän on hyvä uutinen, sen kun vaan tarpeeksi toivoo niin lahjaksi voi saada lapsen.
Itse en ole katunut koskaan hetkeäkään päätöstäni pysyä lapsettomana (nyt 53v), toisaalta tunne siitä että en missään nimessä halua lasta on aina ollut niin vahva, että mitään tilaa jahkailulle ei ole jäänyt. Vaikea itseni neuvoa naista, joka ei ole varma siitä haluaako lapsia vai ei. Jotenkin tuntuisi, että tuo tietty epävarmuus - jospa sittenkin - viittaisi ehkä jonkinlaiseen haluun lisääntyä, vaikea sanoa. Tärkeintä on luottaa omiin tunteisiinsa, eikä taipua minkäänlaisen painostuksen alla yhteiskunnan, sukulaisten tai puolison taholta. Tarjoudu hoitamaan muutaman kerran eri ikäisiä eri lapsia, ehkäpä nuo kokemukset kirkastavat oman päätöksesi suuntaan taikka toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nainen tulee vasta sitten täydelliseksi, kun saa lapsia.
Höpö höpö...
Ei ole tullut. Ikää nyt 48vuotta. Olen naimisissa, liitto lähentelee täydellisyyttä ja elämä on muutenkin aika mallillaan. Tiedän, että lasten hankinta olisi kaduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Aito vela ei edes mieti että mitä jos olisi lapsia tai että olisiko pitänyt hankkia niitä.
Kun muut tytöt leikkivät vauvanukeilla niin minä leikin aikuisten leikkejä barbienukeilla, siitä vanhempanikin osasivat jo arvata etten tule haluamaan lapsia ja ovat tyytyväisiä valintaani.
Ei välttämättä. Itse leikin nukeilla ja ilmoitin lapsena tulevaksi ammatikseni äidin. Siitä huolimatta olen koko nuoruuden ja aikuisuuden pitänyt lapsettomuutta itsestään selvänä. Toki olen pohtinut syitä ko tunteelle ja miettinyt alkaako joskus kaduttaa. Nyt ikä lähenee eläkettä ja tiedän lapsettomuuden olleen itselleni oikea valinta.
Ja en usko, että "sen oikean" kanssa tulis vaivakuume, koska mieheni on se "oikea".
AP