Miksi ET ole kasvissyöjä?
Kommentit (93)
Siksi, että olen mieluummin täysin vegaani.
Olin 9vuotta lakto-ovo vegetaristi, sitten puhkesikin vilja-allergia ja ibs joten meni aivan liian vaikeaksi. Pyrin kuitenkin syömään vain mahdollisimman eettistä lihaa. Joko lähituottajan luomua tai itse metsästettyä. N27
Vierailija kirjoitti:
Koska se on mielestäni erittäin elitistinen valinta. Kaikki eivät voi olla kasvissyöjiä, esim peltopinta-alan riittämättömyyden takia, mutta rikkaat länsimaalaiset näköjään voivat sillä ostaa itselleen parempaa omatuntoa. Lisäksi se vesimäärä mikä esim kikherneiden kasvatukseen menee, olisi tarpeen muuallakin niissä maissa missä sitä kasvatetaan, mutta kun Kerttu kasvissyöjän pitää saada falafelinsä.
Elitistinen?
Pihvikarjan laidunmaistako ei saisi peltoja kasvinviljelyyn?
Nyt sademetsiä hakataan lihan laitumiksi.
Lihansyöntikö ei ole elitististä?
Ainakin äärimmäisen tärkeää luontoa se tuhoaa kasvavalla vauhdilla.
Olin kasvissyöjä vuosia, edelleen syön paljon kasvisruokaa, mutta valitettavasti laiskuus on syynä siihen miksi syön myös lihaa. En vain yksinkertaisesti jaksa tehdä aina itselleni erikseen ruokaa. Mies ei kokopäiväiseksi kasvissyöjäksi halua (syö kyllä mukisematta sen pari kertaa viikossa mitä niitä teen) ja meillä on pieni lapsi, jonka mielestäni tuossa elämänvaiheessa tulee saada myös lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä sanotaan hulluiksi, mutta jo pelkästään tämä keskustelu osoittaa kuinka itsekkäitä sekasyöjät on. Oma napa, paras napa.
Näetkö kenenkään muun aloittavan ruokavalioon liittyviä kultti keskusteluja kuin kasvissyöjien? Et.
Ei kasvisruokavalio ja sen noudattaminen oli mikään kultti, vaan terveellinen ja maapallon hyväksi toteutettava elämäntapa.
Ei kasvissyöjää nykyään pidetä ihmeellisenä ja erilaisena, vaan ihan normaalina toisin kuin 1980-luvulla, kun lopetin lihan, kalan ja kanan syönnin.
En halunnut nähdä tuotantoeläimiä osana omaa ruokavaliotani enkä ryöstökalastusta, vaikka kalasta pidinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä sanotaan hulluiksi, mutta jo pelkästään tämä keskustelu osoittaa kuinka itsekkäitä sekasyöjät on. Oma napa, paras napa.
Näetkö kenenkään muun aloittavan ruokavalioon liittyviä kultti keskusteluja kuin kasvissyöjien? Et.
Mitä väliä? Ei kai sun ole pakko avata keskusteluja jotka ei kiinnosta? Vai kommentoitko jokaiseen keskusteluun joka ei sinua kosketa kuinka hullu sen aloittaja on? Taitaa omaatuntoa kolkuttaa, kun et kestä kasvissyöntiä koskevia keskusteluja.
Olen vegaani. Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin sekasyöntikään, kunhan ensin opettelee kokkaamaan ja löytää itselle maistuvat jutut. Joku ihmetteli miten papuja käytetään, no, avaa purkki, pavut siivilään ja huuhdo juoksevalla kylmällä vedellä ja heitä ruoan joukkoon. Siinä yksinkertaisimmillaan, toki niille voi tehdä muutakin.
Teen protskupirtelöt siinä missä punttisalilla treenaajatkin, vain erilaisista proteiineista. En käytä tofua, nyhtökauraa, härkistä ja näitä muita omituisia keinotekoisia lihankorvikkeita, koska ne ovat pahoja, kalliita ja tarpeettomia.
Syön hyvää ruokaa ja nautin ruoasta, voin paljon paremmin kuin sekasyöjänä. Poissa on mm. aamu-unisuus, iltapäiväväsymys, sumuinen pää, keskittymisvaikeudet jne. voisin jatkaa listaa loputtomiin.
Koen sen liian vaivalloiseksi, koska minulla on jo valmiiksi terveyden sanelemia ruokarajoitteita (gluteeniton). Lisäksi saan herkästi anemian. Yritetään kyllä nyt jo syödä useammin kasvisruokaa, ei syödä joka päivä lihaa.
En ole harkinnut enkä varmaan harkitsekkaan koska haluan syödä terveellisesti ja monipuolisesti.
Olen nirso. Lihoistakin syön pääasiassa kanaa, possua joskus ja kalaa harvoin. Nauta, karitsa, jotkut merenelävät jne vain maistuvat niin pahalta että jätän syömättä. Pelkän kasvisruuan kanssa kavenisi mahdollisuudet vielä enemmän.
Mistä tietää että joku on vegani?? Kyllä se itse sen kohta kertoo.. :D Ja liharuokaa en vaihda, rehut on kaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Ei kai sun ole pakko avata keskusteluja jotka ei kiinnosta? Vai kommentoitko jokaiseen keskusteluun joka ei sinua kosketa kuinka hullu sen aloittaja on? Taitaa omaatuntoa kolkuttaa, kun et kestä kasvissyöntiä koskevia keskusteluja.
Lol????? Miten olet päässyt noin eroon todellisuudesta? Minkä nyt pitäisi painaa omatuntoani? Voidaan vaikka mennä teurastamolle ja siitä ravintolaan pihveille. Tuotantoeläimet ovat ruokaa varten, piste. Mikä tässä nyt pitäisi olla niin ihmeellistä? En tiedä missä maailmassa asut, mutta olisi hyvä palata takaisin todellisuuteen.
Syy miksi kirjoittelen on puhtaasti ärsytys, jota tyhmät ihmiset saavat aikaan jutuillaan. Sun kaltaiset kasvinsyöjät kuuluu samaan settiin kuin tyypit, jotka huuteli "maailma loppuu 12.12.2012" tai vastaavaa tai ovat I.S.I.S tyyppejä.
Paatunut lihansyöjä kirjoitti:
Mistä tietää että joku on vegani?? Kyllä se itse sen kohta kertoo.. :D Ja liharuokaa en vaihda, rehut on kaneille.
Hippimaisesta olemuksesta, esim. miehellä pitkä sekaisin oleva mörkö tukka.
Kasvisruoka on pääsääntöisesti joko mautonta tai pahaa. Ja tämä kommentti ihmiseltä joka monesti tilaa kalliissakin ravintolassa sen kasvisannoksen siinä toivossa että kerrankin onnistaisi. Syön muutenkin vahvasti kasvispainotteisesti, punaista lihaa ehkä pari kertaa kuukaudessa, kalaa pari-kolme kertaa viikossa. Olen kysellyt vegekavereilta vinkit, testaillu kaikenmaailman bloggaajien reseptejä, pari vegekeittokirjaakin on ja kerta toisensa jälkeen tulee vain todettua että eipä maistunut tälläkään kerralla.
Tällä hetkellä olisi täysin mahdotonta ruokarajoitteiden takia. Kiellettyjen listalla kotimaiset viljat (myös kaura), maissi, pavut, soija, paprika, maitoproteiini, pinaatti jne. Toiveissa saada laajennettua ruokavaliota jonkinlaisella rotaatiosysteemillä. Lihaa ja kalaa ei voi mitenkään jättää pois.
Koska syön lihaa. Päivittäin. Revi siitä.
Olen lihava 😉
Kokeilunhaluinen myös. Olen opetellut hiukan kasvisruokaa eettisistä syistä. Moni sanoo ketjussa, että se on pahaa. Se on totta, että ensimaistamisella on todella erilaista.
Tein kasvislasagnen ja ekalla maistamisella tuntui oudolta. Mutta sitten siihen tuli himo!
On toki enemmän väsäämistä, kun pilkot kaikki yms.
Yhteishyvän ruokaliitteessä chili con kurpitsa oli tosi ihanaa! Nam.
Syön kasvispainotteisesti, mutta olen allerginen niin monille ruoka-aineille, että menisi tosi vaikeaksi olla täysin kasvissyöjä. Olen allerginen mm. soijalle, vehnälle, maapähkinälle ja muille pähkinöille, maidolle, kananmunalle ja paprikalle. Myös suurin osa tuoreista hedelmistä aiheuttaa oireita. Vehnä- ja pähkinäallergiat ovat pahimmat ja niitä en voi syödä yhtään. Toivottavasti osa allergioista vielä lieventyy:/
Syön enimmäkseen kasvisruokia, mutta silloin tällöin tekee mieli syödä lihaa tai kalaa, joten syön niitä välillä.
Kannattaisi pikkuisen ottaa selvää asioista ennen kuin päästelee idioottimaisia juttujaan nettiin, ensinnäkin karjatuotanto on pahimpia ellei pahin saastuttaja tällä planeetalla. Tiedätkö kuinka paljon menee vettä ja soijaa karjatuotannossa? :D Kasvisruuat on nimenomaan ekoteko tälle planeetalle, ei kannata yrittää vääristellä siitä jotain mitä se ei ole. Jos ihmiset vähentäisivät roimasti lihankulutusta, vähenisi saasteet sekä myös lihansyönnistä johtuvat sairaudetkin. Plus että eläimiä ei tarvitsisi kiduttaa huonoissa oloissa, mutta pitäähän kaupoissa olla hehtaarihyllyt makkaraa mitkä voi sitten heittää roskiin kun länsimaiset ei osta tarpeeksi... Vain todella tiedostamaton ihminen mättää nykyään paljon lihaa, vähänkään järkevät sitä ainakin reilusti vähentävät.