Miksi ET ole kasvissyöjä?
Kommentit (93)
Voisin ainakin yrittää teeskennellä kasvissyöjää jos sillä aukaisi portti jonkun oikein kauniin ja mukavan kasvissyöjättären suloihin.
M
Olen carni-vegaani. Onko paikalla muita?
Olen vastannut tähän ennenkin ja saanut ympärikorvai kun syyni on varsin yksinkertainen. Oma sairauteni rajoittaa syömistäni jo nyt niin paljon, että en halua asettaa sille enää itse "ylimääräisiä" rajoitteita. Toki joskus olen ajatellut kokonaan kasvissyöntiäkin; tämä sen jälkeen kun olen saanut ilokseni nauttia ja syödä useampana päivänä putkee hyvää ja maittavaa kasvisruokaa. - Mahdollisuuksien mukaan yritän valita kasvisruokavaihtoehdon, jos se vain rajoituksistani huollimatta on mahdollista. Aika monta kertaa onneksi nykyisin on, mutta vahiko vain ei aina, ainakaan mutkattomasti ja vaivattomasti. Toki myös lihapitoisesta ruokavaihtoehdoistakin moni jää syömättä, koska ao. annos sisältää jotain sellaista mitä en voi nauttia/ syödä.
Kasvissyönnillä tarkoitinkin sitä, että ainoa pois jäävä on liha/kana/kala.
Minäkin pidän juustoista niin paljon, etten missään nimessä voisi ihan täysin vegaaniksi muuttua.
-ap
Pidän lihasta, kalasta, maitotuotteista ja kananmunista. Hyvä kasvisruoka voi olla ihan käsittämättömän hyvää. Esim. adventistit osaavat yleensä tehdä parempaa kasvisruokaa kuin mitä moni liharuoka on. Mutta valitettavan usein kasvisruoka on mautonta mössöä. Miksi näin?
En halua rajoittaa syömisiäni. Pyrin kyllä syömään lihaa vain pari kertaa viikossa ja välttämään "turhaa lihansyöntiä", kuten vaikka leivän päälisissä ja ostamaan pientuottajilta, joilla on lyhyt matka teurastamolle ja asialliset olot eläimille (olen vieraillut muutamalla tilalla, jonne saa mennä päiväsaikaan ilman varoitusta). Kasvisruoka on mielestäni hyvää, erityisesti pidän intialaisesta keittiöstä.
Lakto-ovona voisin kyllä elää pääsääntöisesti, mutta kyllä minä joskus haluan ravintolassa sen pihvin. Ja enpä keksi miksei sitä lopputuotetta ei söisi, kun kerran niitä eläimiä hyödyntää niiden elinaikanakin. Maitotuotteista en halua luopua, esim. vegejuustot ovat ihan karmeita.
Vegaaniksi minua ei saa, koska en näe mitään vikaa vaikka hunajan tuotannossa ja en voi sanoa että esim. silkkiperhosten kärsimykset erityisemmin liikuttaisivat.
Liian työlästä, eikä sovi ihmisen luontaiseen ruokavalioon. En halua tahallaan hankaloittaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Olen carni-vegaani. Onko paikalla muita?
Minä!
OLEN kasvisssyöjä, ja syön TERVEELLISESTI. SYÖN salaattia, ENEMMÄN kuin jotain mautonta paskaa. Mun koulussa mä syön aina joka päivä salaattia, koska se ruoka on mautonta paskaa. Mun mutsi tekee paljon, parempaa ruokaa.
Olen aivan älyttömän nirso, joten syöminen menisi vähän turhankin hankalaksi ja yksipuoliseksi jos alkaisin kasvissyöjäksi. Ja olen kyllä joskus miettinyt sitä, kukapa ei olisi.
Koska se on mielestäni erittäin elitistinen valinta. Kaikki eivät voi olla kasvissyöjiä, esim peltopinta-alan riittämättömyyden takia, mutta rikkaat länsimaalaiset näköjään voivat sillä ostaa itselleen parempaa omatuntoa. Lisäksi se vesimäärä mikä esim kikherneiden kasvatukseen menee, olisi tarpeen muuallakin niissä maissa missä sitä kasvatetaan, mutta kun Kerttu kasvissyöjän pitää saada falafelinsä.
En tiedä mistä saisin tarpeeksi proteiinia, vihaan soijaa ja tofua, papuja en osaa laittaa, härkikset ja nyhtökaurat vaikuttavat hirveän prosessoiduilta.
Oikeasti tiedän ihan liian vähän tasapainoisen kasvisruokavalion koostamisesta.
Kasvissyönti olisi vissiin ihan terveellistä. Oikeastaan ainoa syy siihen, etten siihen aikoinaan ryhtynyt on se, että luokallani koulussa oli pari hiton rasittavaa kasvissyöjää, joista sain vaan niin vastenmielisen kuvan kasvissyöntiä kohtaan, että kiinnostus koko asiaan katosi. Olen onnellisesti sekasyöjä, ja harmittaa hieman se ikävä mielikuva, mikä tulee, jos joku sanoo olevansa kasvissyöjä. Oikeastaan koko kasvissyönnissä ei ole mitään vikaan, mutta pitääkö siitä mainita?
Nisteiltä harvemmin saa reputettua salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti olisi vissiin ihan terveellistä. Oikeastaan ainoa syy siihen, etten siihen aikoinaan ryhtynyt on se, että luokallani koulussa oli pari hiton rasittavaa kasvissyöjää, joista sain vaan niin vastenmielisen kuvan kasvissyöntiä kohtaan, että kiinnostus koko asiaan katosi. Olen onnellisesti sekasyöjä, ja harmittaa hieman se ikävä mielikuva, mikä tulee, jos joku sanoo olevansa kasvissyöjä. Oikeastaan koko kasvissyönnissä ei ole mitään vikaan, mutta pitääkö siitä mainita?
Ei. Mä manitsen vain silloin, jos joku kysyy multa asiasta.
Monestakin syystä. 1. Ihmiset ovat kaikkiruokaisia ihan biologiankin puolesta, vilkaiset hampaitasi peilistä.
2. Liha maistuu hyvältä.
3. En ole KOSKAAN tavannut normaalia kasvissyöjää / vegaania. Kaikilla tuntuu heittävän ja kovaa.
4. Olen mies ja esimerkiksi tofu laskee testo tasoja (tutkitusti todistettu). En halua tulla naismaiseksi, vaikka se onkin tällä foorumilla naisten tavoite.
5. En halua lapseni kasvavan yhtä hulluksi kuin kasvissyöjät ovat ja ottaa riskejä lapsen ravinnon saannin suhteen.
6. Härkikset ja sun muut roskat maistuu ulosteelta.
7. Taloudelliset syyt, miksi rupeisin tuhlaamaan rahaa kasvisruokaan, joka lopuksi vielä maistuu pahemmalta kuin pihvi, grillileike tai jopa kaupan halpa grillimakkara.
8. Miksi tuhlata ruuanlaittoon yhtään enempää aikaa kuin on pakko, parempi käyttää sekin aika vaikka puolison kanssa suhteen ylläpitämiseen, ettei sitten joskus kuuluta vauva.fi katkeriin YH äiteihin tai isiin.
9. Mikään ruoka ei tuoksu yhtä hyvälle kuin oikein kokattu liharuoka :)
Pitäskö vielä pohtia lisää syitä vai riittikö? Nyt aivopestyt kultti vegaanit tulee ala-peukuttamaan hulluna :)
Jokainen omaa terveyttään arvostava ja oman osansa maailman puolesta tekevä (ilmastonmuutos, eläinten hyvinvointi) suosii kasvisruokia vaikka ei olisi ehdoton minkään ruokavalion suhteen. Aika tiedostamaton ihminen pitää olla joka syö paljon lihaa, no eihän siinä kärsi kuin oma terveys, eläimet ja ilmasto tuhoutuu (lihatuotanto suurimpia saastuttajia, paljon pahempi kuin esim. liikenne). Aika helppoa olisi kuitenkin jokaisen sitä lihansyöntiä edes vähentää, söisi vaikka kerran tai kaksi kuussa sen jokapäiväisen sijaan, sekin tekisi jo todella paljon. Helppo valinta terveyden ja maailman eteen, monet kasvisruuat on myös parempia kuin liharuuat. Esim. kasvislasagne huomattavasti parempaa kuin jauhelihasta väännetty, samaten pavuista ja linsseistä saa vaikka mitä. Ihmiset voisi yllättyä kun suosisivat enemmän kasvisruokia, terveys kohenisi monilla.
Kasvissyöjiä sanotaan hulluiksi, mutta jo pelkästään tämä keskustelu osoittaa kuinka itsekkäitä sekasyöjät on. Oma napa, paras napa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä sanotaan hulluiksi, mutta jo pelkästään tämä keskustelu osoittaa kuinka itsekkäitä sekasyöjät on. Oma napa, paras napa.
Näetkö kenenkään muun aloittavan ruokavalioon liittyviä kultti keskusteluja kuin kasvissyöjien? Et.
Jokainen on yksilö.