Siskoni hankki pitbull-koiran muutamia kuukausia sitten.. en oikein uskalla enää antaa pienen lapseni olla samassa tilassa. Huolehdinko liikaa?
Hän ei ole oikein kouluttanut koiraa, vaikka alusta asti monet sanoivat, että kouluttaa aitten ihan pienestä asti, mutta ei ole ottanut neuvoja vastaan. Koira on aika villi ja vaikka on vasta 5kk koira niin se on jotenkin todella voimakas. Sisko totta kai raahaa koiran mukaan joka paikkaan ja on paljon kylässä vanhemmillamme. Itse olen vähentänyt käyntejä jos tiedän, että sisko on tulossa koiransa kanssa. Pelottaa, että koira tekisi 1v lapselleni jotain jos selkäni käännän.
Olen kasvanut itsekkin koiraperheessä ja "tuntenut" useita kymmeniä koiria elämäni aikana enkä ole ikinä pelännyt ketään koiraa. En tätäkään koiraa pelkää, mutta jotenkin on vähän varuillaan aina kun tuo koira on paikalla.
Kommentit (302)
Meillä on kaksi pittiä 8- ja 10vuotiaat.
Lapset ovat 6- 9- ja 12vuotiaita.
Kaikki hyvin hengissä eikä meitä kertaakaan ole purtu.
Maalla asutaan, kaikille on tilaa.
Viime vuonna Usassa sattui järkyttävä tapaus jossa niin kilttinä pidetty pitbull hyökkäsi yllättäen lattialla makaavan vauvan kimppuun. Sillä seurauksella että vauva kuoli.
Hurtan omistajat eivät saaneet sitä irti vauvasta vaan vasta paikalle saapuneet ensihoitajat irrottivat vauvassa raateluhampaillaan kiinni olleen koiran.
Tapaus on totta, kuulin asiasta läheiseltäni joka tuntee vauvan isän.
Tämä karmiva tapaus tulee aina mieleeni kun näen pikkulapsia ja koiria lähellä toisiaan.
Ihan oikein, ei pieniä lapsia ja koiria jätetä valvomatta. Siskosi koiran olisi hyvä tottua myös lapsiin, mutta sinä päätät ovat lapsi ja koira tekemisissä.
Kouluttaa koira pitää ehdottomasti ja siskollasi tulee olla kiinnostusta perehtyä rotuun ja sen ominaisuuksiin kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet täysin oikeassa eikä kannata jättää lasta ja koiraa hetkeksikään vahtimatta. Eikä se vahtiminenkaan auta jos koira käy lapseen käsiksi, kun useampi ihminenkään ei pysty estämään pitbullia jos se pättää tappaa. Lapset ovat niin heiveröisiä, että on nopeasti liian myöhäistä.
Yksikin ihminen pystyy pysäyttämään johonkin kiinni käyneen pitbullin kun tietää miten toimia. Mikä tahansa kestävä naru korvien alta kaulan ympäri ja kiristää kunnes koiralta taju pois.
Koira on aina eläin eikä siihen saa 100% luottaa. Kouluttamaton koira välinpitämättömällä omistajalla on lähes aina pommi tavalla tai toisella.
Nuo rotukiellot eivät ole fiksuin tapa hoitaa ongelmaa, lähes mistä tahansa isosta koirasta saa tappokoneen kun se sellaiseksi hakataan.
Kuonokoppa villille, kouluttamattomalle taistelukoiralle, lasten lähellä ja muutenkin. Koulutus tietenkin myös kuntoon, mutta taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Koiran kouluttamista on helppo aliarvioida.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki olla että huolehdit turhaan, suurin osa pitbulleista on tosi lapsiystävällisiä. Silti kyseessä on todella voimakas koirarotu, jolla on taistelukoirataustaa. Sen pitää olla hyvin hallussa, ja omistajan (tai kenen vaan läsnäolevan) pitää osata tulkita hyvin koiran mielenliikkeitä. Yleensä omistaja, joka laiminlyö koulutuksen, ei ole tuossakaan asiassa kovin hyvä.
En siis ainakaan kahden jättäisi, ja saattaisin hieman muutenkin varoa yhdessäoloa. Mutta juttelisin kyllä asiasta siskolle.
Myös näitä erittäin lapsiystävällisen pitbullin täysin yllättäen tulleita hyökkäyksiä on ollut maailmalla paljon. Todennäköisyys on toki pieni, mutta minulle liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huolisi koiraa meille kylään, enkä antaisi olla lähelläkään lastani. Turha on jälkikäteen katua.
Meillekään koirilla ei ole mitään asiaa. Ärsyttäviä elukoita.
On meillä oma koira, vaan eri rotuinen...
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Usassa sattui järkyttävä tapaus jossa niin kilttinä pidetty pitbull hyökkäsi yllättäen lattialla makaavan vauvan kimppuun. Sillä seurauksella että vauva kuoli.
Hurtan omistajat eivät saaneet sitä irti vauvasta vaan vasta paikalle saapuneet ensihoitajat irrottivat vauvassa raateluhampaillaan kiinni olleen koiran.
Tapaus on totta, kuulin asiasta läheiseltäni joka tuntee vauvan isän.
Tämä karmiva tapaus tulee aina mieleeni kun näen pikkulapsia ja koiria lähellä toisiaan.
No vaikka keittiöveitsellä tappanut koiran tossa tilanteessa. Ei kuollut koira enää pysty puremaan.
Surkea pitbullprovo.
Sellaista rotua ei ole kuin taostelukoira, taistelukoira ja tappajakoira.
Koira kuin koira voi käyttäytyä lapsia kohtaan agresti, rotuun ja kokoon katsomatta. Olen nähnyt ja itsekin lapsena kokenut sakun ja corgin hampaat nahoissani.
Kummasti näitä provoja vaan tulee kun iltapaska uutisoi koirahyökkäyksistä. Veikkaan että taustalla on kouluttamattomat ja huonosti kohdellut yksilöt. Aivan. Jokainen koira on yksilö ja aivan eri luontoisia ne kaikki ovat keskenään. Kuten ihmisetkin. Tämän kun vielä oppisitte itsekin. Kaikki eivät ole samanlaisia.
Minua purrut saku oli koulukaverin perhekoira ja hoettu kaikille kuinka kiltti se on eikä se tee kenellekään mitään pahaa, niinpä, mua piti rinnuksesta ilman mitään syytä. Vietiin käsistä se piikille? Ei viety.
Se corgi inhosi lapsia ylikaiken. Kävi kinttuun kiinni kun menin sen ohi kaikessa rauhassa. Vietiinkö piikille? Ei viety.
Vierailija kirjoitti:
Surkea pitbullprovo.
Sellaista rotua ei ole kuin taostelukoira, taistelukoira ja tappajakoira.Koira kuin koira voi käyttäytyä lapsia kohtaan agresti, rotuun ja kokoon katsomatta. Olen nähnyt ja itsekin lapsena kokenut sakun ja corgin hampaat nahoissani.
Kummasti näitä provoja vaan tulee kun iltapaska uutisoi koirahyökkäyksistä. Veikkaan että taustalla on kouluttamattomat ja huonosti kohdellut yksilöt. Aivan. Jokainen koira on yksilö ja aivan eri luontoisia ne kaikki ovat keskenään. Kuten ihmisetkin. Tämän kun vielä oppisitte itsekin. Kaikki eivät ole samanlaisia.
Minua purrut saku oli koulukaverin perhekoira ja hoettu kaikille kuinka kiltti se on eikä se tee kenellekään mitään pahaa, niinpä, mua piti rinnuksesta ilman mitään syytä. Vietiin käsistä se piikille? Ei viety.
Se corgi inhosi lapsia ylikaiken. Kävi kinttuun kiinni kun menin sen ohi kaikessa rauhassa. Vietiinkö piikille? Ei viety.
Jos jompikumpi kumpi noista olisi ollut pitbull, et ehkä olisi enää elossa kertomassa tarinaa.
ROTURASISTIT!!!!!!
SUVAITSEMATTOMAT JA SIVISTYMÄTTÖMÄT TYPERÄT KANAT!!!
Kaikista koirista saa mielenvikaisen kouluttamattomuudella tai pieksemisellä. Kummasti vain aina uutisoidaan suurien koirien puremisista, mutta pienistä ei älämölöä tehdäkään. Enemmän minua ovat pienet taskukoirat, chihuauat ym purreet kuin taas isot eivät. Kaikki koirat tulee kouluttaa ja esimerkiksi apn siskolle ei pitbullia saisi missään tapauksessa antaa koska ei vaivaudu kouluttamaan. Vaativat koirarodut vain niille joilla paljon kokemusta ja päättävät omistajat jotka kouluttavat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista koirista saa mielenvikaisen kouluttamattomuudella tai pieksemisellä. Kummasti vain aina uutisoidaan suurien koirien puremisista, mutta pienistä ei älämölöä tehdäkään. Enemmän minua ovat pienet taskukoirat, chihuauat ym purreet kuin taas isot eivät. Kaikki koirat tulee kouluttaa ja esimerkiksi apn siskolle ei pitbullia saisi missään tapauksessa antaa koska ei vaivaudu kouluttamaan. Vaativat koirarodut vain niille joilla paljon kokemusta ja päättävät omistajat jotka kouluttavat oikein.
Totta. Iso koira tekee pahempaa jälkeä toki, mutta pienenkin koiran purema voi johtaa raajojen amputointiin bakteerien vuoksi. Pieniä koiria ei usein viitsitä edes kouluttaa koska niiden hallitsemiseen ei tarvita voimaan.
Pari vuotta sitten kävelin koiranulkoiluttajan ohi, ja tämän westie ohitushetkellä puri minua sääreen. Oli kahdet paksut housut päällekäin eikä tullut ihorikkoa mutta olisi omistaja silti voinut edes pahoitella.
Rodullisesti agressiivisuus ihmisiä kohtaan on eitoivottu ja käsittääkseni varsin harvinainen pitbulleilla. Vain niiden voimakas rakenne tekee ne oikeastaan keskiverto koiraa vaarallisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea pitbullprovo.
Sellaista rotua ei ole kuin taostelukoira, taistelukoira ja tappajakoira.Koira kuin koira voi käyttäytyä lapsia kohtaan agresti, rotuun ja kokoon katsomatta. Olen nähnyt ja itsekin lapsena kokenut sakun ja corgin hampaat nahoissani.
Jos jompikumpi kumpi noista olisi ollut pitbull, et ehkä olisi enää elossa kertomassa tarinaa.
Mulla on ollut kolme vuotta pitbull eikä ole purrut ketään eikä käyttäydy agresti. Samaa ei voi sanoa lähiseudulla liikkuvasta labbisuroksesta jota ei ole koulutettu millään tavalla ja rähisee muille koirille. Eikä se omistaja saa sitä pidettyä kovin kummoisesti aisoissa muutenkaan
Pelottava kaksikko kun vastaan juoksettavat, suoraan kohti.
Omani on koulutettu, lapsiin totutettu jne sekä on aina tiukassa valvonnassa. Ei tämä koiran pito ole rakettitiedettä.
En ymmärrä alapeukattajia kun minua tosiaan on purrut saku rintaan ja corgi jalkaan kun olin lapsi :(
Ja kyllä teki kipeää molempien hampaat :/
Pointtini olikin että koira kuin koira huonolla pidolla ja kouluttamatta jättämisellä saa siitä paskamaisen ja arvaamattoman. Ihan sama minkä rotuinen ja kokoinen on kun lopputulos on agresti käyttäytyvä ja arvaamaton koira.
Koirat kun ovat yksilöitä nekin.
Piestäänkö susi tai leijona että se hyökkää ja tappaa saaliin. On erehdys kuvitella että joku pitbull täytyy hakata hyökkäämään tai että sen täytyy olla vihainen saati peloissaan hyökätäkseen. Jos katsot netistä vaikka sen videon jossa pitbull-tyyppinen koira käy lapsen päälle ja ryhtyy riepottamaann ja kissa pelastaa, eihän siinä koirassa ole aggression hiventäkään vaan kiinnostusta ja intoa.
Meillä on koiria ja lapsia, mutta pitbullin kanssa en omia lpsiani päästäisi samaan huoneeseen. Olisi omistajansa puheissa kuinka kiltti tahansa, en luottaisi sellaiseen elukkaan tippaakaan.
Lapsesi on vielä pieni, mutta kun lähtee liikkeelle, hyppii, kiipeilee, tarttuu koiraan yllättäen, kiljuu, niin koiran reaktiot voivat olla mitä vaan eikä siinä auta että ”vahtii” vieressä, jos hyökkää. Se on salamana kiinni eikä päästä irti. Joko lapsessa tai sinussa. Jos joudut esim.kieltämään lasta, tai lapsi kiukkuaa tmv.niin koira voi kokea, että sen pitää valita puolensa ja puolustaa teistä jompaa kumpaa.
Sisko saa tulla vierailulle ilman koiraa ja jos koira mukana pysyisin itse poissa esim.vanhemmiltani lapsrn kanssa.
Koiraihminen olen henkeen ja vereen, mutta tämänrotuiset kieltäisin kokonaan. Kukaan ei tarvitse tuollaista tappokonetta, kun yhteiskuntakelpoisiakin rotuja on nelisen sataa valittavina.
Ap, olet täysin oikeassa eikä kannata jättää lasta ja koiraa hetkeksikään vahtimatta. Eikä se vahtiminenkaan auta jos koira käy lapseen käsiksi, kun useampi ihminenkään ei pysty estämään pitbullia jos se pättää tappaa. Lapset ovat niin heiveröisiä, että on nopeasti liian myöhäistä.