Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulussa eri säännöt eri lapsille?

Vierailija
18.03.2018 |

Kuinka yleistä on, että lapsia kohdellaan koulussa eriarvoisesti? Havahduin tähän kun lapsi on nyt parikin kertaa kertonut kuinka hän on saanut nuhteet jostain mistä joku toinen ei. Esimerkiksi opettaja oli nauranut toisen pojan kakka-pyyhekumille mutta kun piti kertoa vitsejä, olikin oma lapseni saanut kakka-vitsistä varoituksen! Tietenkin luuli, että ne on salittuja jos muilla kakka-tuotteet ja jutut on opettajan mielestä hauskoja! Samoin opettaja nuhteli lastani kun oli sanonut ilkeästi tytöille kun tytöt oli itse ensin huudelleet pojille. Opettaja sitten valitti ettei lapseni ymmärrä, että tyttöjä pitää kohdella hellemmin. Siis mitä ihmettä! Kas kun itse olen "unohtanut" opettaa epätasa-arvoa ja olen kasvattanut lapseni kohtaamaan ihmiset ihmisinä. Itselle sukupuolella ei sinänsä ole mitään merkitystä ja näin puhun lapsellenikin. En siis olisi voinut kuvitellakaan, että koulussa on noin vanhanaikainen tai kypsymätön opettaja. Eihän se nyt niin voi olla, että pojille saa huutaa "pää kiinni" ja "tänne ette tule" (siinäpä vasta herkkä pikku prinsessa joo-o...) ja poikien pitäisi vaan kiltisti kävellä pois! Täysin älytöntä!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä on, että lapsia kohdellaan koulussa eriarvoisesti? Havahduin tähän kun lapsi on nyt parikin kertaa kertonut kuinka hän on saanut nuhteet jostain mistä joku toinen ei. Esimerkiksi opettaja oli nauranut toisen pojan kakka-pyyhekumille mutta kun piti kertoa vitsejä, olikin oma lapseni saanut kakka-vitsistä varoituksen! Tietenkin luuli, että ne on salittuja jos muilla kakka-tuotteet ja jutut on opettajan mielestä hauskoja! Samoin opettaja nuhteli lastani kun oli sanonut ilkeästi tytöille kun tytöt oli itse ensin huudelleet pojille. Opettaja sitten valitti ettei lapseni ymmärrä, että tyttöjä pitää kohdella hellemmin. Siis mitä ihmettä! Kas kun itse olen "unohtanut" opettaa epätasa-arvoa ja olen kasvattanut lapseni kohtaamaan ihmiset ihmisinä. Itselle sukupuolella ei sinänsä ole mitään merkitystä ja näin puhun lapsellenikin. En siis olisi voinut kuvitellakaan, että koulussa on noin vanhanaikainen tai kypsymätön opettaja. Eihän se nyt niin voi olla, että pojille saa huutaa "pää kiinni" ja "tänne ette tule" (siinäpä vasta herkkä pikku prinsessa joo-o...) ja poikien pitäisi vaan kiltisti kävellä pois! Täysin älytöntä!

Niin alanuolettaja, eikö olekin tosi outoa, että sitä luulee sääntöjen olevan samat kaikille? Että kyllä on...öh...hhmmm.... niin,  _fiksua_ eikö.

Vierailija
2/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin, että perhetausta vaikuttaa paljon. Vakavaraisen perheen vesa voi hajottaa ikkunan lievemmillä vaurioilla kuin köyhän yksinhuoltajan lapsi. "Pojat on poikia" lakkaa pätemästä, jos perhe on heikommin toimeentuleva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan olan törmäänyt. Tyttäreni on parikin kertaa joutunut istumaan tunnilla opettajan edessä, koska on höpöttänyt tunnilla. Molemmilla kerroilla kaveri on kysellyt jotain, tyttö ei ole kehdannut jättää vastaamatta. Ihan ok, kun siitä saa rangaistuksen mutta tälle keverille ei ole asiasta edes huomautettu.

Tiedän, että tyttö ei ole ujo ja arka, ei tosin mikään villi-ihminenkään. Hän on se, joka esittelee opettajalle muiden toiveita kun muut eivät uskalla..

Vierailija
4/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin, että perhetausta vaikuttaa paljon. Vakavaraisen perheen vesa voi hajottaa ikkunan lievemmillä vaurioilla kuin köyhän yksinhuoltajan lapsi. "Pojat on poikia" lakkaa pätemästä, jos perhe on heikommin toimeentuleva.

Mistä me tämä tiedetään? Ei mulla ole mitään tietoa mitä kenenkin vanhemmat tekee ja miten varakkaita he on. Myös omassa tuttavapiirissä ei osaa kertoa edes vaatteista tulotasoa kun jopa köyhillä on moloa jne

Vierailija
5/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaisn itse aikoinaan koulussa, että aurinkoinen ja itsevarma lapsi saa opettajan mielestä kiusata toisia lapsia paljon enemmän ja pidemmälle kuin sulkeutunut ja epävarma lapsi.

Vierailija
6/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opettaja ei tiedä kaikkea. Hänellä ei ole silmiä selässä eikä hän ole yhtä aikaa paikalla monessa eri paikassa.

Joten jos opettaja on huomannut vain sen sinun poikasi kommentin tytöille, niin joo, voi antaa epäreilusti nuhteita vain pojallesi. Opeta sinä poikaasi tajuamaan, että joskus aikuisetkin voivat olla väärässä, eikä siitä kannata ottaa itseensä, jos tietää itse asian tilan paremmin.

Ja toisaalta, jos joku toimii tyhmästi (tuossa tapauksessa siis ne tytöt), ei ehkä kannata vajota samalle tasolle ja lällätellä takaisin.

Vierailija
7/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö itse mitään eroa kakka emoji pyyhekumilla tai kakkavitsillä, niitäkin kun on kovin moneen eri tasoon?

Vierailija
8/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nämä:

- Olette kuulleet tilanteista vain oman lapsenne subjektiivisen tarinan. Lapsilla on tapana kärjistää ja nähdä vain oma näkökulmansa tilanteista. Monet päinvastaista todistavat tilanteet jäävät lapselta ehkä täysin huomaamatta.

- Opettajakin on vain epätäydellinen ihminen, joka tekee välillä epäjohdonmukaisia ja huonoja ratkaisuja nopeasti muuttuvissa tilanteissa. On hassua, miten aikuiset ihmiset kuvittelevat, että jokainen opettajan toiminto on aina 100% harkittu ja syvällisesti mietitty. Kannattaa ottaa yhteys opettajaan, jos lapsi kokee vääryyttä. Näin opettaja voi muuttaa toimintaansa.

T. Ope

Vierailija
9/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, opettaja ei tiedä kaikkea. Hänellä ei ole silmiä selässä eikä hän ole yhtä aikaa paikalla monessa eri paikassa.

Joten jos opettaja on huomannut vain sen sinun poikasi kommentin tytöille, niin joo, voi antaa epäreilusti nuhteita vain pojallesi. Opeta sinä poikaasi tajuamaan, että joskus aikuisetkin voivat olla väärässä, eikä siitä kannata ottaa itseensä, jos tietää itse asian tilan paremmin.

Ja toisaalta, jos joku toimii tyhmästi (tuossa tapauksessa siis ne tytöt), ei ehkä kannata vajota samalle tasolle ja lällätellä takaisin.

Noin mä teenkin, mutta aina ei jaksaisi vaan toivoisi että pysähtyisivät joskus siellä koulussakin ensin miettimään ja selvittämään asiaa ennekuin alkavat tuomioita jakamaan. Ja toisaalta opettaja oli aidosti sitä mieltä, että tyttöjä pitäisi kohdella erilailla...se ei kuitenkaan ole perusteltua missään tilanteessa. 

Vierailija
10/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eriarvoisuutta. Tyttö-poikajako näkyy ja tosiaan sulkeutuneiden lasten motiivien epäileminen on yleistä.

Vierailija
11/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näetkö itse mitään eroa kakka emoji pyyhekumilla tai kakkavitsillä, niitäkin kun on kovin moneen eri tasoon?

No en kyllä näe, eikä luulisi muidenkaan näkevän...samaa tavaraa ne on eikä mustakaan nyt parasta huumoria, mutta ihmeesti tuota nyt näkyy monessa paikassa.

Vierailija
12/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä näe, eikä luulisi muidenkaan näkevän...samaa tavaraa ne on eikä mustakaan nyt parasta huumoria, mutta ihmeesti tuota nyt näkyy monessa paikassa.

Kertoiko lapsi vitsinsä sinulle?

Vierailija
13/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asiatonta väittää että tyttöjä pitäisi kohdella "hellemmin".

Mutta loputtoman tyhmää on valittaa tällä palstalla kun asia on mahdollista ratkaista keskustelemalla sen opettajan kanssa.

Vierailija
14/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se menee. Lapseni koulussa pojat saavat painia pihalla ja remuta, jopa töniä kun pelaavat jalkapalloa. Mutta kun tytöt painivat leikillään ja yhtä sattui, niin heistä soitettiin lasu. Ovat ”ongelmaisia” ja ”väkivaltaisia” tyttöjä. Arvatkaa oliko jokaisella tytöllä veli ja heitä ei ole pakotettu kuuliaisen ja kiltin tytön rooliin.

Vierailija
15/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen törmännyt ja vielä räikeämpiin esimerkkeihin. Joissain ihmisissä vaan on jotain ilmeisesti mikä ärsyttää opettajia ihan hirveästi ja sitten taas heidän suosikkiensa toimia ne katsoo läpi sormien.

Vierailija
16/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nämä:

- Olette kuulleet tilanteista vain oman lapsenne subjektiivisen tarinan. Lapsilla on tapana kärjistää ja nähdä vain oma näkökulmansa tilanteista. Monet päinvastaista todistavat tilanteet jäävät lapselta ehkä täysin huomaamatta.

- Opettajakin on vain epätäydellinen ihminen, joka tekee välillä epäjohdonmukaisia ja huonoja ratkaisuja nopeasti muuttuvissa tilanteissa. On hassua, miten aikuiset ihmiset kuvittelevat, että jokainen opettajan toiminto on aina 100% harkittu ja syvällisesti mietitty. Kannattaa ottaa yhteys opettajaan, jos lapsi kokee vääryyttä. Näin opettaja voi muuttaa toimintaansa.

T. Ope

Tiedän ja uskon nuo molemmat, en ole tyhmä tai naiivi eli meillä ei kasva enkeliä vaan tavallinen kypsymätön lapsi ja kukaan normaalijärkinen ei kuvittele tuota jälkimmäistä. Väsyttää vaan kun tuntuu välillä, että vaikka itse yrittäisi olla aina reilu ja objektiivinen niin se ei sitten välttämättä toimi toiseen suuntaan. Ei vaan tosiaan aina jaksaisi. Arvostan aidosti hirveän paljon teitä, jotka omankin lapsen eteen teette töitä, niin ainakin silloin toivoisi että asiat sujuisi fiksusti, oikeudenmukaisesti ja etenkin ilman _ennakkoluuloja perheestä_ tmv. Sori, nyt vaan taas väsyttää kun kuraa tulee taas enemmän kuin olisi ansaittukaan. No, tällaista se täällä Suomessa on, valitusta, ilkeilyä jne. pakko vaan taas yrittää jotenkin jaksaa...

Vierailija
17/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nämä:

T. Ope

Minä en enää usko mihinkää kouluun liittyvään. En sen jäkleen kun luokan kovin kiusaaja oli valittu hymytytöksi. Tytäreni on toistuvasti sanonut, että opettaja huomauttelee vain hänelle asioista. Tuntien jälkeen muut luokkakaverit yrittävät lohdutella häntä, että ei se ope pahaa tarkoita. Jopa pojat ovat ihmetelleet ääneen kuinka hän vaan saa opettajalta kommenttia. Esimerkiksi informatiokatkos kotitehtävien laajuudesta. Osa luokasta ei ollut tehnyt jotain tehtävää ja tyttäreni oli ainoa joka siitä sai huomautuksen. Joskus opettaja on kysynyt tunnin kaikki kysymykset vain tytöltäni. Olen kysynyt näiden paikkansapitävyydestä tytön kavereilta.

Vierailija
18/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asiatonta väittää että tyttöjä pitäisi kohdella "hellemmin".

Mutta loputtoman tyhmää on valittaa tällä palstalla kun asia on mahdollista ratkaista keskustelemalla sen opettajan kanssa.

Mistä tiedät etten ole puhunut opettajan kanssa? Tuo tyttöjen ja poikien välinen epätasa-arvo on selvitetty, mutta tämän kakka-jutun kuulin vasta nyt viikonloppuna. En todellakaan arkaile ottaa asioita puheeksi, olenhan aikuinen, ja teen sen kyllä asiallisesti (tänne tulee sitten purettua "tunteella" kun se on ns. "turvallista" eikä muita paikkoja hirveästi ole vaikka stressiä sitäkin enemmän...). Niin ja en tarkoita arvostella opettajia, sillä ei taatusti ole helppo duuni eikä tässä ole kukaan ketään vastaan vaan tarkoitus vaan selvittää asioita ja ajatuksia.

Vierailija
19/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se maailma peruskoulussa niin mene. Että käännetään vaan toinen poski. Lopulta olet koko luokan pissaliisojen kiusaama sylkykuppi. Ja Lissut saa temmeltää koska he ovat herkkiä ruusunnuppuja ja open uniikkeja lumihiutaleita.

Tiedän ap mitä tarkoitat. Poikani luokalla oli eriarvoisia ihmisiä. Ylimpänä olivat ne lapset joiden vanhemmat olivat opettajia tai apteekkareita tms. Lisäksi myös vanhempainyhdistysaktiivien lapsilla oli eri säännöt. Saivat kiusata ja kampitella miten vaan ja aina asiat seliteltiin parhain päin.

Sitten oli duunariammateissa olevien hylkiölapset. Ei auttanut hyvät kouluarvosanat eikä mikään. Saivat aina syyt kaikesta ja istuivat lempilastenkin jälki- istunnot.

Vierailija
20/41 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se maailma peruskoulussa niin mene. Että käännetään vaan toinen poski. Lopulta olet koko luokan pissaliisojen kiusaama sylkykuppi. Ja Lissut saa temmeltää koska he ovat herkkiä ruusunnuppuja ja open uniikkeja lumihiutaleita.

Tiedän ap mitä tarkoitat. Poikani luokalla oli eriarvoisia ihmisiä. Ylimpänä olivat ne lapset joiden vanhemmat olivat opettajia tai apteekkareita tms. Lisäksi myös vanhempainyhdistysaktiivien lapsilla oli eri säännöt. Saivat kiusata ja kampitella miten vaan ja aina asiat seliteltiin parhain päin.

Sitten oli duunariammateissa olevien hylkiölapset. Ei auttanut hyvät kouluarvosanat eikä mikään. Saivat aina syyt kaikesta ja istuivat lempilastenkin jälki- istunnot.

Tämä on niin totta